پاورپوینت حکم اذان (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حکم اذان (قرآن) دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حکم اذان (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حکم اذان (قرآن) :

پاورپوینت حکم اذان (قرآن)

قرآن کریم آیاتی از خود را به اذان اختصاص داده و مومنان را هنگام شنیدن اذان تشویق به اقامه نماز می‌کند و از استهزاء کردن اذان برحذر می‌دارد

فهرست مندرجات

۱ – مشروعیت اذان
۱.۱ – تشریع اذان
۱.۲ – ویژگی اذان جمعه
۲ – استهزاگران اذان
۲.۱ – شان نزول
۲.۲ – حرمت استهزای اذان
۳ – پانویس
۴ – منبع

مشروعیت اذان

قرآن کریم مشروعیت اذان، برای نماز را بیان نموده است. مومنین را برای اقامه نماز ترغیب می‌کند
واذا نادیتم الی الصلوه اتخذوها هزوا ولعبـا ذلک بانهم قوم لا یعقلون.

[۱] مائده/سوره۵، آیه۵۸..

” آنها هنگامی که (اذان می‌گویید، و مردم را) به نماز فرا می‌خوانید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند “
هر ملتی در هر عصر و زمانی برای برانگیختن عواطف و احساسات افراد خود و دعوت آنها به وظائف فردی و اجتماعی شعاری داشته است و این موضوع در دنیای امروز به صورت گسترده تری دیده می‌شود.
مسیحیان در گذشته و امروز با نواختن صدای ناموزون ناقوس پیروان خود را به کلیسا دعوت می‌کنند، ولی در اسلام برای این دعوت از شعار اذان استفاده می‌شود، که به مراتب رساتر و مؤثرتر است، جذابیت و کشش این شعار اسلامی به قدری است که بقول نویسنده”تفسیر المنار”، بعضی از مسیحیان متعصب هنگامی که اذان اسلامی را می‌شنوند، به عمق و عظمت تاثیر آن در روحیه شنوندگان اعتراف می‌کنند.
سپس نامبرده نقل می‌کند که در یکی از شهرهای مصر جمعی از نصاری را دیده‌اند که به هنگام اذان مسلمین اجتماع کرده تا این نغمه آسمانی را بشنوند.
چه شعاری از این رساتر که با نام خدای بزرگ آغاز می‌گردد و به وحدانیت و یگانگی آفریدگار جهان و گواهی به رسالت پیامبر او اوج میگیرد و با دعوت به رستگاری و فلاح و عمل نیک و نماز و یاد خدا پایان می‌پذیرد، از نام خدا” الله” شروع می‌شود و با نام خدا” الله” پایان می‌پذیرد، جمله‌ها موزون، عبارات کوتاه، محتویات روشن، مضمون سازنده و آگاه کننده است.
و لذا در روایات اسلامی روی مساله اذان گفتن تاکید زیادی شده است در حدیث معروفی از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده که اذان گویان در روز رستاخیز از دیگران به اندازه یک سر و گردن بلندترند! این بلندی در حقیقت همان بلندی مقام رهبری و دعوت کردن دیگران به سوی خدا و به سوی عبادتی همچون نماز است.

[۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۳۷.

تشریع اذان

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که جبرئیل اذان را آورد، سر پیامبر صلی الله علیه وآله بر دامان علی علیه السلام بود، جبرئیل اذان و اقامه را به پیامبر صلی الله علیه وآله تعلیم داد، هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وآله سر خود را برداشت، از علی علیه السلام سؤال کرد آیا صدای اذان جبرئیل را شنیدی؟ عرض کرد: آری. پیامبر صلی الله علیه وآله بار دیگر پرسید آیا آن را به خاطر سپردی؟ گفت: آری، پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
بلال را (که صدای رسایی داشت) حاضر کن، و اذان و اقامه را به او تعلیم ده، علی ع بلال را حاضر کرد و اذان را به او تعلیم داد.

[۳] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۴، ص۶۱۲..

ویژگی اذان جمعه

یـایها الذین ءامنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه..

[۴] جمعه/سوره۶۲، آیه۹..

“‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می‌دانستید! “
” نودی” از ماده” نداء” به معنی بانگ برآوردن است، و در اینجا به معنی اذان است، زیرا در اسلام ندایی برای نماز جز اذان نداریم.
به این ترتیب هنگامی که صدای اذان نماز جمعه بلند می‌شود مردم موظفند کسب و کار را رها کرده به سوی نماز که مهمترین یاد خدا است بشتابند.

[۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۴، ص۱۲۶.

استهزاگران اذان

حرمت رابطه با استهزاکنندگان اذان:
یـایها الذین ءامنوا لا تتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزوا ولعبـا من الذین اوتوا الکتـب من قبلکم والکفار اولیاء… • واذا نادیتم الی الصلوه اتخذوها هزوا ولعبـا..

[۶] مائده/سوره۵، آیه۵۷..

[۷] مائده/سوره۵، آیه۵۸..

“‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی می‌گیرند- از اهل کتاب و مشرکان- ولی خود انتخاب نکنید و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید! • آنها هنگامی که (اذان می‌گویید، و مردم را) به نماز فرا می‌خوانید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند این بخاطر آن است که آنها جم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.