پاورپوینت حقوق اقلیت های دینی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حقوق اقلیت های دینی دارای ۸۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حقوق اقلیت های دینی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حقوق اقلیت های دینی :
حقوق اقلیتها
حقوق اقلیتها، مراد از اقلیتهای دینی، مجموع افرادی هستند که پیرو دینی جز دین یا ادیان مورد قبول اکثریت جامعهاند و مراد از حقوق مجموعه حقوق و تکالیف اقلیتهای دینی در منابع اسلامی و حقوق موضوعه است.
فهرست مندرجات
۱ – حقوق اقلیتهای دینی در منابع اسلامی
۲ – مهمترین اصول حاکم بر حقوق اقلیتها
۲.۱ – اصل عدالت
۲.۲ – اصل کرامت انسان
۲.۳ – اصل احسان
۲.۴ – اصل وفای به عهد و پیمان
۲.۵ – اصل دعوت به پذیرش اسلام
۲.۶ – اصل سلطه نداشتن کافر بر مسلمان
۲.۷ – اصل تألیف قلوب
۲.۷.۱ – حق امنیت جانی و مالی
۲.۷.۲ – حق مالکیت
۲.۷.۳ – به رسمیت شناختن احوال شخصیه اقلیتها
۲.۷.۴ – آزادی آنان در اجرای مناسک دینیِ خودشان
۲.۷.۵ – حق برخورداری از دادخواهی
۲.۷.۶ – رضرورت خوشرفتاری با غیرمسلمانان
۲.۷.۷ – حقوق دیگر
۳ – تفاوت حقوق اقلیتها با مسلمانان
۴ – فهرست منابع
۵ – پانویس
۶ – منابع
حقوق اقلیتهای دینی در منابع اسلامی
در منابع اسلامی، یعنی قرآن و حدیث و آرای فقها، امتیازات و تکالیفی برای غیرمسلمانان منظور شده است.
در منابع فقهی، احکام مربوط به غیرمسلمانان عمدتآ در باب جهاد، و پارهای احکام دیگر در ابوابی چون نکاح، ارث، حدود، قصاص و دیات مطرح شده است.
در این منابع، غیرمسلمانانی که پیرو هیچیک از ادیان شناخته شده یا اصطلاحاً اهل کتاب نیستند، از اهل کتاب حقوق کمتری دارند و برخی مذاهب اسلامی حق اقامت در مناطق اسلامی (دارالاسلام) را برای آنان قائل نیستند.
[۱] محمدبن ادریس شافعی، الاُمّ، ج۴، ص۱۸۱ـ۱۸۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
[۲] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، ص۳۴۹، بیروت ۱۹۸۱.
به نظر بیشتر فقها، اهل کتاب منحصرند به زردشتیان (مجوس)، یهودیان و مسیحیان.
برخی فقها صابئان را نیز، به گونه مطلق یا مشروط، به اهل کتاب ملحق کرده و به آیات قرآن
[۳] بقره/سوره۲، آیه۶۲.
[۴] مائده/سوره۵، آیه۶۹.
استناد کردهاند.
[۵] حسنبن یوسف علامه حلّی، تذکره الفقهاء، ج۹، ص۲۸۲ـ۲۸۶، قم ۱۴۱۴ـ.
[۶] محمدبن احمد قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ذیل بقره: ۶۲، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
[۷] ابوالقاسم خویی، منهاج الصالحین، ج۱، ص۳۹۱، قم ۱۴۱۰.
از دیدگاه فقهی، این امکان برای اهل کتاب وجود دارد که در قبال پذیرش شروطی، با انعقاد قرارداد ذمه با حاکمیت اسلامی، از حقوقی برخوردار شوند؛ از اینرو، در متون اسلامی اهل کتابی که قرارداد ذمه را پذیرفتهاند، اهل ذمه، ذِمی و اهل جزیه نیز خوانده شدهاند.
[۸] کلینی، اصول کافی، ج۳، ص۵۶۶۵۶۷.
[۹] محمد نجیب مطیعی، التکمله الثانیه، ج۱۹، ص۳۴۲، المجموع: شرح المُهَذّب، در یحییبن شرف نووی، المجموع: شرح المُهَذّب، ج ۱۳ـ ۲۰، بیروت: دارالفکر، (بیتا).
از دیدگاه فقها، شروط مذکور در قراردادِ ذمه عمدتاً به نظر حاکم اسلامی بستگی دارد؛ هر چند این شروط ــکه متضمن محدودیتهایی برای اهل ذمه است ــ در منابع فقهی با اقتباس از سیره عملی برخی خلفای نخستین ذکر شده است، شماری از فقها تصریح کردهاند که شروط مزبور به احادیث معتبر از پیامبر یا امامان علیهمالسلام مستند نیستند و صرفاً جنبه پیشنهادی دارند.
از اینرو، بر پایه مصالح و منافع مسلمانان و ادله اجتهادی، حاکم میتواند آنها را تغییر دهد.
[۱۰] محمدبن حسن طوسی، المبسوط فی فقهالامامیه، ج۲، ص۴۴ـ۴۵، ج ۱ و ۲، چاپ محمدتقی کشفی، تهران ۱۳۸۷.
[۱۱] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج۷، ص۶۹، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۱۲] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، ص۲۷۱ـ۲۷۳، بیروت ۱۹۸۱.
[۱۳] امامخمینی، تحریرالوسیله، ج۲، ص۵۰۳ـ۵۰۴، نجف ۱۳۹۰، چاپ افست قم (بیتا).
مهمترین اصول حاکم بر حقوق اقلیتها
تشریع احکام مربوط به اقلیتهای دینی بر پایه اصول خاصی صورت گرفته، چه اصول عام و فراگیر چه اصولی که مستقیمآ به اقلیتها مرتبط است.
مهمترین اصول حاکم بر حقوق اقلیتها بدین قرارند :
اصل عدالت
اصل عدالت، که در قرآن، هم به صورت کلی بدان توصیه شده است، مانند آیه ۹۰ سوره نحل
[۱۴] حقوق و وظایف غیر مسلمانان در جامعه اسلامی، قم ۱۳۸۱ش.
و هم در موارد خاص، از جمله هنگام روبهرو شدن با دشمن (به تصریح آیه ۸ سوره مائده، عدالت حتی نسبت به دشمن نیز باید اجرا شود).
براین اساس، رعایت عدالت در مورد اقلیتها، که چه بسا همپیمان مسلمانان هستند، قطعاً ضروری است.
اصل کرامت انسان
در قرآن
[۱۵] اسراء/سوره۱۷، آیه۷۰.
تأکید شده که خداوند انسان (بنیآدم) را تکریم کرده است.
در سیره پیامبر اکرم نیز ارج نهادن به همه انسانها مشهود بود و حتی نقل شده که آن حضرت هنگام تشییع جنازه یک یهودی برای احترام به پاخاست.
[۱۶] مجلسی، بحارالانوار، ج۷۸، ص۲۷۳.
از توصیههای امیرمؤمنان به مالکاشتر آن بود که «به همه مردم خدمت کن زیرا آنان یا برادر دینی تو هستند یا در خلقت شبیه به تو».
[۱۷] نامه ۵۳، علیبن ابیطالب (ع)، امام اول، نهجالبلاغه، چاپ صبحی صالح، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷، چاپ افست قم (بیتا).
اصل احسان
اصل احسان و نیکوکاری، که اقتضا دارد همگان مشمولِ احسانِ دیگر انسانها باشند؛ حتی به تصریح آیه ۸ سوره ممتحنه، برّ و نیکی به غیر مسلمانانی که به جنگ با مسلمانان برنخاستهاند، لازم است.
[۱۸] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۸، ص۳۳، بیروت ۱۹۸۱.
به تعبیر حدیثی منقول از معصومان، همه افراد، چه شایستگان چه آنان که سزاوار نیکی نیستند، باید مشمول نیکی و احسان قرار گیرند.
[۱۹] کلینی، اصول کافی، ج۴، ص۲۷.
[۲۰] علی بن حسامالدین متقی، کنزالعُمّال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۶، ص۳۹۷، چاپ بکری حیانی و صفوه سقا، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۹.
اصل وفای به عهد و پیمان
در قرآن رعایت این اصل، حتی در حق کافران و مشرکان، ضروری شمرده شده است.
[۲۱] توبه/سوره۹، آیه۴.
[۲۲] انفال/سوره۸، آیه۵۶.
[۲۳] انفال/سوره۸، آیه۷۲.
[۲۴] نساء/سوره۴، آیه۹۰.
از جمله سفارشهای حضرت علی علیهالسلام به مالک اشتر، وفا به پیمانها و عهدها بود، حتی اگر طرف پیمان دشمن انسان باشد.
[۲۵] نامه ۵۳، علیبن ابیطالب (ع)، امام اول، نهجالبلاغه، چاپ صبحی صالح، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷، چاپ افست قم (بیتا).
اصل دعوت به پذیرش اسلام
به تصریح آیات قرآن، این دعوت جنبه اجباری ندارد و توصیه شده است که با گفتار حکیمانه، موعظه نیک و جدال نیکو صورت پذیرد.
قرآن از به کارگیری شیوههای اجباری و روشهای آمیخته با اکراه و اجبار برای پذیرش دین حق بر حذر داشته است.
[۲۶] بقره/سوره۲، آیه۲۵۶.
[۲۷] یونس/سوره۱۰، آیه۹۹.
[۲۸] نحل/سوره۱۶، آیه۱۲۵.
[۲۹] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۴۶.
اصل سلطه نداشتن کافر بر مسلمان
برخی آیات به این اصل تصریح کردهاند، از جمله آیه ۱۴۱ سوره نساء (ولَنْ یجْعَلَ اللّهُ للکافرینَ علی المومنینَ سبیلاً: خداوند هرگز برای کافران راهی قرار نداده است که به زیان مؤمنان باشد).
احادیثی را هم دالّ بر آن دانستهاند، از جمله حدیث «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه» (اسلام برتر است و چیزی برتر از آن نیست)، که از پیامبر اکرم روایت شده است.
[۳۰] ابنحجر عسقلانی، فتحالباری: شرح صحیحالبخاری، ج۹، ص۳۷۰، بولاق ۱۳۰۰ـ۱۳۰۱، چاپ افست بیروت (بیتا).
[۳۱] حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۲۶، ص۱۴.
بر پایه این اصل، فقها در روابط حقوقی گوناگون میان کافر و مسلمان (مانند بیع، ارث و نکاح)، هنگامی که برتری فرد مسلمان خدشهدار میشود، مانند ازدواج مرد کافر با زن مسلمان یا مالکیت مرد کافر بر برده زن مسلمان، به بطلان آن رأی دادهاند.
[۳۲] محمدبن حسن طوسی، کتاب الخلاف، ج۳، ص۱۸۸، قم ۱۴۰۷ ـ ۱۴۱۱.
[۳۳] محمدبن حسن طوسی، کتاب الخلاف، ج۳، ص۱۹۰، قم ۱۴۰۷ ـ ۱۴۱۱.
[۳۴] محمدبن حسن طوسی، کتاب الخلاف، ج۳، ص۴۵۴، قم ۱۴۰۷ ـ ۱۴۱۱.
[۳۵] عبدالکریمبن محمد رافعی قزوینی، فتحالعزیز: شرحالوجیز، ج۸، ص۱۱۰ـ۱۱۱، (بیروت) : دارالفکر، (بیتا).
[۳۶] جعفر بن حسن محقق حلّی، شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۵۲۰ـ ۵۲۱، چاپ صادق شیرازی، تهران ۱۴۰۹.
[۳۷] یحیی بن شرف نووی، المجموع: شرح المهذب، ج۹، ص۳۵۹ـ۳۶۰، بیروت، دارالفکر، (بی تا).
اصل تألیف قلوب
اصل تألیف قلوب، که از اصولِ راهبردی در زمینه حقوق اقلیتهاست، به معنای تلاش برای ایجاد الفت و مَودّت قلبی با مخالفان اسلام.
از جمله مصادیق آن در فقه اسلامی، مصرف زکات برای جلب محبت غیرمسلمانان به موجب آیه ۶۰ سوره توبه است.
به تصریح فقها، تعبیر «المُؤَلَّفَهِ قُلوبُهم» در این آیه، شامل کافران هم میشود.
[۳۸] محمدبن حسن طوسی، المبسوط فی فقهالامامیه، ج۱، ص۲۴۹، ج ۱ و ۲، چاپ محمدتقی کشفی، تهران ۱۳۸۷.
[۳۹] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۱۵، ص۳۴۱، بیروت ۱۹۸۱.
غیرمسلمانانی که بهطور موقت (مثلاً برای سفرهای تجاری یا دیدار) وارد مناطق اسلامی میشوند براساس قرارداد امان و آنها که در این مناطق ساکناند، براساس قرارداد ذمه، که شبیه قرارداد تابعیت در حقوق بینالملل در دوران جدید است، با مسلمانان و حاکمیت اسلامی ارتباط حقوقی مییابند و در برابر تکالیف خود، از حقوقی برخوردار میشوند.
این حقوق تا وقتی که غیرمسلمان قرارداد خود را نقض نکند، پابرجاست.
در منابع اسلامی بر ضرورت پایبندی حاکم اسلامی به مفاد قرارداد امان و ذمه تأکید و گفته شده که حکومت، حق نقضِ یکجانبه قرارداد ذمه را ندارد.
[۴۰] علیبن عمر دارقطنی، سنن الدارقطنی، ج۳، ص۱۰۷، چاپ مجدیبن منصوربن سید شوری، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۶.
[۴۱] ابوبکربن مسعود کاسانی، کتاب بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، ج۷، ص۱۰۹ـ۱۱۱، کویته ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹.
[۴۲] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، ص۲۳۴، بیروت ۱۹۸۱.
[۴۳] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، ص۲۷۷، بیروت ۱۹۸۱.
حق امنیت جانی و مالی
از مهمترین حقوق اقلیتها، حق امنیت جانی و مالی است.
پیامبراکرم فرموده است: «مَنْ آذی ذِمّیآ فَاَنا خَصْمُه» (هرکس یک ذمی را بیازارد من دشمن او هستم).
[۴۴] خطیب بغدادی، تاریخ بغدادی، ج۹، ص۳۴۳.
[۴۵] ابویوسف قاضی، کتابالخراج، ج۱، ص۱۳۵، چاپ قصی محبالدین خطیب، قاهره ۱۳۹۷.
[۴۶] وهبه مصطفی زحیلی، الفقهالاسلامی و ادلّته، ج۶، ص۴۴۵، دمشق ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
امام علی علیهالسلام از کسی که به فردی امان دهد و بگوید که خونش را نمیریزد و سپس عهد خود را بشکند، بیزاری جسته است، هر چند جایگاه مقتول آتش باشد.
[۴۷] حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۶۸ـ۶۹.
بر ایناساس، هیچ کس حق تعرض به جان و مال پیروان ادیان دیگر را ندارد.
حق مالکیت
از دیگر حقوق اقلیتها، حق مالکیت آنان بر اموال خود است، حتی مالکیت آنان بر اموالی که برای مسلمانان ملکیت ندارد (مانند شراب، خوک و آلات لهو) محترم شمرده شده است و اگر مسلمانی آنها را از بین ببرد یا به آنها خسارت وارد کند، به نظر بیشتر فقها ضامن است.
[۴۸] محمدبن محمد مفید، المُقْنِعَه، ج۱، ص۷۷۰، قم ۱۴۱۰.
[۴۹] جعفر بن حسن محقق حلّی، شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۷۶۲، چاپ صادق شیرازی، تهران ۱۴۰۹.
[۵۰] وهبه مصطفی زحیلی، الفقهالاسلامی و ادلّته، ج۶، ص۴۵۰، دمشق ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
البته غیرمسلمانان درباره این اموال در جامعه اسلامی، برپایه قرارداد ذمه، محدودیتهایی دارند.
مبنای این حق برای اقلیتها، قاعده الزام است که به موجب آن، همه اعمال حقوقی که بر طبق دین آنها صحیح به شمار رود، از نظر دین اسلام هم صحیح تلقی میشود.
[۵۱] حسینعلی منتظری، دراسات فی ولایه الفقیه و فقهالدوله الاسلامیه، ج۳، ص۴۵۴، قم، ج ۲، ۱۴۰۸، ج ۳، ۱۴۱۱.
[۵۲] حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۲۶، ص۱۵۷ـ۱۵۹.
[۵۳] حسن موسوی بجنوردی، القواعد الفقیهه، ج۳، ص۱۷۹ـ۱۸۸، چاپ مهدی مهریزی و محمدحسین درایتی، قم ۱۳۷۷ش.
به رسمیت شناختن احوال شخصیه اقلیتها
از دیگر مصادیق کاربرد این قاعده در مورد اقلیتها، حق به رسمیت شناختن احوال شخصیه اقلیتها (یعنی ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و صحیح قلمداد شدن آنهاست.
[۵۴] جعفر بن حسن محقق حلّی، شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۵۲۱، چاپ صادق شیرازی، تهران ۱۴۰۹.
[۵۵] جعفر بن حسن محقق حلّی، شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۵۲۴، چاپ صادق شیرازی، تهران ۱۴۰۹.
[۵۶] جعفر بن حسن محقق حلّی، شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۸۱۵، چاپ صادق شیرازی، تهران ۱۴۰۹.
[۵۷] علی بن حسین محقق کرکی، جامعالمقاصد فی شرح القواعد، ج۱۲، ص۳۹۳، قم ۱۴۰۸ـ ۱۴۱۵.
اقلیتها میتوانند در همه مناطق اسلامی، جز حرم مکه، حرم مدینه، حرم امامان شیعه علیهمالسلام و مساجد، رفت و آمد کنند و در این مناطق سکنا گزینند
[۵۸] توبه/سوره۹، آیه۲۸.
[۵۹] نجفی، ج ۲۱، ص ۲۸۶ـ۲۸۷، محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت ۱۹۸۱
.
البته در مورد ساخت مسکن در مناطق مسلماننشین، فقها براساس اصل نفی سلطه کافر بر مسلمان، شروطی قائل شدهاند
[۶۰] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی ش
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.