پاورپوینت حقشناس
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حقشناس دارای ۱۰۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حقشناس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حقشناس :
عبدالکریم پاورپوینت حقشناس
در این مقاله به زندگانی و اخلاق فردی و اجتماعی حضرت آیت الله حق شناس خواهیم پرداخت. امید است که رهروان سیر و سلوک معنوی بهره وافر را ببرند.
فهرست مندرجات
۱ – تولد
۲ – اساتید
۲.۱ – اساتید اخلاق
۳ – هجرت
۴ – بازگشت به تهران
۵ – اساتید اخلاق
۶ – توصیههای اخلاقی
۶.۱ – خواندن نماز شب
۶.۲ – حضور در درس اخلاق
۶.۳ – ترک غیبت
۶.۴ – نماز اول وقت
۶.۵ – اهتمام به زیارت عاشورا
۶.۶ – برپایی روضه
۷ – تدبر در قرآن
۸ – توجه به هدایت
۹ – تشویق به درس خواندن
۱۰ – رعایت حال خانواده
۱۱ – توجه به امام زمان
۱۲ – حیای مخصوص
۱۳ – احساس تکلیف
۱۴ – کمک به دیگران
۱۵ – کسب حلال
۱۶ – انجام واجبات
۱۷ – با انقلاب اسلامی
۱۸ – رحلت
۱۸.۱ – پیام رهبر انقلاب بمناسبت رحلت ایشان
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع
تولد
آیت الله حاج میرزا عبدالکریم حق شناس از علما و فضلای به نام تهران در سال ۱۲۹۸ش در تهران به دنیا آمد.
[۱] گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازی، ج۴، ص۴۲۹.
پدر را در ایام طفولیت و مادر را در اوایل بلوغ از دست داد. مادرش بانویی با تقوا و طاهر بود. آقای حق شناس میگفت:
«حتی پس از وفات از برکات ایشان بهرهمند بودم. شبی در عالم خواب مادرم لامپی بدون سیم، اما روشن را به دست من داد. (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)»
پس از وفات مادر مدتی به منزل دایی رفت. وقتی به محضر شیخ محمد حسین زاهد (شیخ محمدحسین زاهد، حمیدرضا جعفری) رسید، فرمود: «خداوند، رزاق است و مناسب است به جای تکیه به دایی، روی پای خود بایستی»، لذا شرایطی فراهم کرد که زندگی مستقلی داشته باشد.
اساتید
پس از گذراندن پنجم دبیرستان دارالفنون، در سال آخر، دبیرستان را رها کرد و به حوزه آمد و دروس مقدمات و سطح را فراگرفت.
ایشان بخشی از دروس حوزه را از این اساتید فراگرفت:
۱ ـ مرحوم میرزا عبدالعلی تهرانی: شرح لمعه
۲ ـ شیخ محمدرضا تنکابنی: دوره سطح
۳ ـ میرزا طاهر تنکابنی: فلسفه و منطق
۴ ـ آیتالله شاه آبادی : فلسفه (منظومه)
۵ ـ امامزاده زیدی: فلسفه
۶ ـ امام خمینی: اسفار
۷ ـ آیتالله العظمی بروجردی: خارج فقه
۸ ـ آیتالله سید محمد حجت کوه کمری: خارج فقه
۹ ـ آیتالله سید محمدتقی خوانساری: خارج فقه (تنظیم بر اساس آنچه گنجینه دانشمندان و مصاحبه با حجه الاسلام جاودان و سایت حجه الاسلام قائم مقامی آمده است)
اساتید اخلاق
۱ ـ شیخ محمد حسین زاهد
۲ ـ سید علی حائری مشهور به مفسر
۳ ـ شیخ مرتضی زاهد
۴ ـ عبدالعلی تهرانی
هجرت
میرزا عبدالکریم در سال ۱۳۱۸ش به قم، سفر کرد.
[۲] گنجینه دانشمندان، ج۴، ص۴۲۹.
و در این دوره بیشترین استفاده را از محضرت آیتالله العظمی حاج آقا حسین بروجردی و امام خمینی برد.
وی از آیتالله بروجردی به عنوان استاد طراز اول یاد و از بعد علمی و معنوی ایشان داستانهایی نقل میکرد.
هم چنین از امام خمینی رحمهاللهعلیه استفاده اخلاقی و معنوی نیز میبرد، حتی مدتی همحجره ایشان بود. (مصاحبه با حجه الاسلام محمد علی جاودان)
ابتدای آشنایی ایشان با امام خمینی رحمهاللهعلیه اینگونه بود که روزی خدمت ایشان رسید و تقاضای حضور در درس اسفار کرد. امام رحمهاللهعلیه فرمود: «باید شما را امتحان کنم.» وی پس از آزمون در درس حاضر شد. امام بعدها به او گفته بود: «اگر میدانستم به درس آقای شاه آبادی رفتهاید، از شما امتحان نمیگرفتم. (مصاحبه با حجه الاسلام محمد علی جاودان)
بازگشت به تهران
شیخ محمدحسین زاهد رحمهاللهعلیه امامت مسجد امین الدوله بازار را به عهده داشت و بسیاری از علما و بازاریان از علم و معنویت ایشان بهرهمند بودند. وی در سال ۱۳۳۳ ش در مرض مشرف به موت وصیت کرد بعد از وفاتش سه وظیفه او را سه نفر عهده دار شوند امامت مسجد را میرزا عبدالکریم حق شناس، سرپرستی طلاب را حاج میرزا احمد مجتهدی و مناجاتخوانی شبهای رمضان را سید علی میرهادی رحمهاللهعلیه.
نمازگزاران مسجد امین الدوله که غالبا از افراد متدین برگزیده تهران بودند به قم آمدند و از آیتالله العظمی بروجردی تقاضا کردند میرزا عبدالکریم حق شناس را به جای مرحوم زاهد رحمهاللهعلیه به امامت جماعت مسجد نصب نماید. آیتالله بروجردی نیز به آقای حق شناس گفت:
«با توجه به علاقه مردم خوب است به تهران بروید و ادمه فعالیتهای مرحوم زاهد را عهدهدار شوید.»
[۳] گنجینه دانشمندان، ج۴، ص۴۲۹.
میرزا عبدالکریم با اینکه بسیار مایل به حضور در حوزه علمیه بویژه درس آیتالله بروجردی بود، این امر را پذیرفت. خود میگوید:
«در آن زمان همحجره آیتالله خمینی بودم. درباره این مسئله به ایشان رجوع کردم، فرمود: به جدم اگر گفته بودند روح الله بیاید، من میپذیرفتم و به تهران میرفتم! به این ترتیب من هم پذیرفتم.» (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)
آیت الله بروجردی به مردمی که آمده بودند ایشان را به تهران ببرند، گفته بود:
«فکر نکنید طلبهای عادی را به تهران میبرید، فکر کنید که مرا به تهران میبرید، پس همانگونه به وی احترام بگذارید که به من احترام میکنید.» (مصاحبه با حجه الاسلام محمد علی جاودان)
مردم به خاطر وصیت مرحوم شیخ محمد حسین زاهد رحمهاللهعلیه و توصیه آیتالله بروجردی از آیتالله حق شناس بسیار استقبال کردند ایشان هم امامت جماعت مسجد را عهدهدار شد. (مصاحبه با حجه الاسلام محمد علی جاودان)
حجه الاسلام محمد شریف رازی در رابطه با فعالیتهای تربیتی ایشان در تهران مینویسد:
«نزدیک چهل سال است که نگارنده ایشان را میشناسم. حقا دارای مقام فضل و دانش و تقوا و پاکدامنی و بیآلایشی است. در تربیت و تهذیب اخلاق جوانان محیط خود بسیار کوشاست تربیت یافتگان مکتب او در بازار و حوزههای قم و مشهد بسیارند. از روز آشنایی تا کنون مکروهی از وی ندیدهام.»
[۴] گنجینه دانشمندان، ج۴، ص۴۲۹.
وی ضمن تربیت مردم و امامت جماعت در مسجد امین الدوله در مدرسه سپهسالار قدیم تدریس میکرد. در آن زمان متولی مدرسه ـ طبق وقفنامه «میبایست جامع منقول و معقول باشد» استاد مهدی حائری رحمهاللهعلیه بود. آن مرحوم به علت سفر به خارج از کشور تولیت مدرسه را به آیتالله حق شناس سپرد. (سایت حجه الاسلام قائم مقامی) آشنایی این دو به درس اسفار امام برمی گشت، لذا وی مقام علمی آیتالله حق شناس را به خوبی میدانست. آقای حق شناس پس از قبول تولیت مدرسه سپهسالار به تدریس کفایه و مکاسب و سپس درس خارج پرداخت. از شاگردان برجسته او میتوان به حضرات آیات: امامی کاشانی، سید محسن خرازی، رضا استادی و حجج اسلام: سید عباس قائم مقامی، محمد علی جاودان، عبدالحسین حائری و… اشاره کرد.
با شروع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی جوانان تهرانی برای فراگیری دروس دینی به حوزهها شتافتند. تعداد فراوانی از این جوانان درس آقای حق شناس ـ جامع اخلاق ـ را برگزیدند. ایشان هم شروع به تدریس مقدمات برای آنها کردند و پس از مدتی محل تدریس را به دلایلی از مدرسه سپهسالار به مسجد امین الدوله منتقل کرد، نمودند.
اساتید اخلاق
ایشان زندگی خود را مدیون اساتید اخلاقیش میدانست.
او گرچه از مرحوم شیخ محمدحسین زاهد، شیخ مرتضی زاهد و مرحوم میرزا عبدالعلی تهرانی بهرههای فراوانی برد، بیش از همه خود را وامدار ارشادات سید علی حائری معروف به سید علی مفسر (۱۲۷۰-۱۳۵۳ق) مجتهد عالی مقام و نویسنده تفسیر «مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر» میدانست. سید علی اگرچه در حد مرجعیت بود، از قبول آن امتناع ورزید.
[۵] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۱۴۲۲.
[۶] طبقات مفسران شیعه، عقیقی بخشایشی، ج۴، ص۳۱۶ – ۳۱۷.
[۷] دانشنامه قرآن کریم و قرآن پژوهی، زیر نظر بهاءالدین خرمشاهی، ج۱، ص۷۶۱.
آیت الله حق شناس درباره چگونگی آشناییاش با سید علی مفسر میگوید:
«به شیخ محمد حسین زاهد گفتم شما دیگر برای من کافی نیستید. ایشان فرمود: با هم میرویم و شخصی را که برای شما مفید باشد، پیدا میکنیم. با هم اشخاص و علمای فراوانی را ملاقات کردیم تا آنکه شبی در عالم رؤیا مشاهده کردم به مجلسی رفتهام که شخصی از اهل علم نشسته است. فردای آن شب با شیخ محمد حسین زاهد به مجلس مرحوم سید علی مفسر رفتیم. دیدم عجب! همان شخصی است که دیشب در خواب دیدهام. فهمیدم ایشان همان شخصی است که مقصود من است.» (مصاحبه به حجه الاسلام جاودان)
حجه الاسلام جاودان در مورد سید علی مفسرمی گوید:
«در مورد سید علی مطالب بسیار کمی نقل شده است. اگر ایشان در حوزه علمیه قم یا حوزه علمیه نجف میماند بیشتر محل توجه بود. او در تهران هفت دوره تفسیر گفت و خواص و عوام از محضر ایشان بهره بردند. یادم هست که آیتالله میرزا عبدالکریم حق شناس میفرمود:
ایشان خیلی هیبت داشت و ما نمیتوانستیم خیلی نزدیک ایشان بشویم. هر وقت سؤالی داشتیم، در درس خود جواب آن را میداد. یک بار در جوانی مرض سل گرفتم و از سینهام خون میآمد. تمام پس انداز خود را صدقه دادم تا از این مرض که در آن وقت صعب العلاج بود رهایی یابم. شب در خواب بزرگواری را دیدم و حال خود را بر ایشان عرضه کردم، فرمود: درد ظاهر چیزی نیست، درد اصلی مرض قلب و روح است، به فکر آن باش! سپس دستی به سرم کشید و درد مرتفع شد. فردا صبح خدمت سید علی مفسر رحمهاللهعلیه رسیدم و خواب خود را نقل کردم. ایشان فرمود: بارک الله! اما حالا فکر نکنی چون حالت خوب شده پرهیز را ترک کنی پرهیزت را ادامه بده.»
توصیههای اخلاقی
بیانات اخلاقی آیتالله حق شناس در جان آدمی اثر فراوانی میگذاشت و شنونده را در مسیر اخلاق و معنویات حرکت میداد. مطالب ایشان مبتنی بر آیات و روایات و به مناسبت از اشعار و حکایات استفاده میکرد. مهمترین مطالبی که ایشان بارها توصیه میکرد، چنین است:
خواندن نماز شب
«اول سفر الی الله سحرخیزی است و آب حیات در درون تاریکی شب به دست میآید. شیطان سعی فراوانی دارد که ما را از سحرخیزی باز دارد. امام حسن عسکری علیهالسّلام میفرماید: سفر الی الله جز به احیای شب طی نمیشود.» (جزوه ما ترک هواست کشتی دریای معرفت)
روزی فرمود: «فرشهای خانه من شاهد اشکها و نماز شب من بوده است. من از اعضا و جوارح خود شرمندهام که این همه به آنها زحمت دادم.
حضور در درس اخلاق
حضور در درس اخلاق را نیاز همگان میدانست. خواندن کتاب «جامع السعادات» را بسیار توصیه میکرد و درس میداد. جوانان را به حضور در جلسه موعظه و اخلاق توصیه مینمود و میفرمود:
«در جلسات موعظه ملائکه حضور دارند و بدها را به میمنت حضور خوبها میبخشند. خودبینی و بزرگ بینی و تکبر را از ما میگیرند و عزت و سربلندی به ما عطا میکنند.» (جزوه ما ترک هواست کشتی دریای معرفت)
علاوه بر استاد اخلاق، داشتن یک رفیق خوب و هشیار را شرط راه میدانست. (جزوه ما ترک هواست کشتی دریای معرفت) خودش نیز در دوران طلبگی دوستان مناسبی را برمی گزید که از آنها میتوان به آیتالله حاج شیخ علی مشکینی اشاره کرد. (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)
ترک غیبت
ایشان بارها به ترک غیبت توصیه میکرد و آن را گناه اول عالم به حساب میآورد. تمام رفقای طلبه، بازاری و… مسائل فرعی غیبت را هم میدانستند و رعایت میکردند. ایشان نکات دقیق مسئله غیبت را به مردم یاد میداد و آنان را از انجام آن برحذر میداد. اصولا بر حفظ زبان تاکید فراوانی داشت. به جوانان میفرمود: مواظب زبانتان باشید، خدا حاجتتان را برآورده میکند. (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)
نماز اول وقت
اولین توصیه ایشان به کسی که خدمت ایشان میرسید، توجه به نماز اول وقت بود. به دانش آموز میفرمود: اگر نمازت را اول وقت بخوانی قبولی تو را در امتحانات تضمین میکنم. در این رابطه حجه الاسلام محمد علی جاودان میگوید:
«یک روز با یکی از دوستان محضر ایشان رفته بودیم، آن وقت منزل ایشان نزدیک مسجد امین الدوله بود. مجلس هم مجلس خاصی بود. ایشان دفعتا شروع به صحبت کردند و فرمودند: به آقا حجه بن الحسن عرضه داشتم من یتیم هستم و پدر ندارم. فرمود: من پدر شما هستم. حضرت سپس به من امر کردند: نماز جماعت، نماز شب، توجه به درس و مطالعه. آقای حق شناس این سه مطلب را در زندگی به جا میآورد و هر سه وصیت حضرت را به دقت انجام میداد. گاهی میدیدم بی وقفه سه ساعت مطالعه میکند و سعی میکند حتی یک نمازش را هم فرادی نخواند. نماز شب را هم ترک نمیکرد و اساسا رفقای خود را افرادی میدانست که در نماز جماعت حاضر میشوند. (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)
اهتمام به زیارت عاشورا
برای برآورده شدن خواستهها، خواندن زیارت عاشورا را ـ با دستور خاصی ـ توصیه میکرد و آن را بسیار مجرب میدانست. دستور چگونگی زیارت عاشورای ایشان از حضرت آیتالله العظمی بروجردی بود. در این شیوه ابتدا یکصد مرتبه تکبیر و سپس یک بار سلام و لعن زیارت خوانده شود، سپس زیارت عاشورا را آغاز و تا اول لعن، قرائت کند. در اینجا برخیزد، دو رکعت نماز به حضرت ابا عبدالله هدیه کند و پس از نماز صد مرتبه تکبیر بگوید و دوباره متن زیارت عاشورا را بخواند. آنگاه لعن و سلام را صد مرتبه تکرار و زیارت را تمام کند و بعد دو رکعت نماز زیارت بخواند. این عمل را باید چهل روز به طور مستمر به جا آورد. ایشان مسائل بسیار مهم را با این شیوه حل میفرمود.
حضرت حجه الاسلام جاودان در این رابطه میفرماید:
«من نمیدانم ریشه این توجه فراوان از کجاست، اما خودشان از همان دوره تحصیل نزد آقای بروجردی نقل میکرد که مدتی زیارت عاشورا را خواندم هنوز به روز چهلم نرسیده بودم که شک کردم که آیا این خواندن تاثیری دارد یا خیر؟ همان شک مرا از عمل بازداشت، زیرا عمل با شک اثرگذار نیست. فردا هنگامی که در مدرسه فیضیه مباحثه میکردم، شخصی پشت درب آمد و گفت: فلانی را صدا کنید. من گفتم ایشان داخل شود. گفتند: داخل نمیآید. رفتم جلوی درب آن شخص به من گفت: دیشب ولی عصر را در خواب دیدم، فرمود به فلان حجره برو و به فلانی بگو در عمل زیارت عاشورای خود شک نکند و این عمل را ادامه دهد. ایشان تمام حوائج خود را به این شکل برآورده میکرد و به دیگران هم همین را توصیه میکرد. یکبار فرمود:
من برای خرید خانه پول کم داشتم و به کسی هم نمیگفتم. شروع به خواندن زیارت عاشورا کردم. وسط زیارت کسی درب خانه را زد. درب را باز کردم. آن شخص مبلغ را داد و رفت و کمبود مبلغ خانه به آن حل شد.
بار دیگر نقل میکرد:
یک آقایی در زمان شاه دختر دانشگاهی داشت که در جریان سیاسی او را گرفته بودند و آزادی او بسیار مشکل بود. پدر وی که تاجر طراز اول بازار بود حاضر شده بود مبلغ سه میلیون تومان بدهد تا او را آزاد کنند، اما نتوانست! من به وی گفتم: من دخترت را تا چهل روز آزاد میکنم شروع به خواندن زیارت عاشورا کردم. روز چهلم دختر وی آزاد شد. برای تشکر از من، مقداری ماست آورد.» (مصاحبه به حجه الاسلام محمد علی جاودان)
نگارنده یکبار از ایشان شنیدم که شخصی چند دختر داشت که آنها از خواستگار بیبهره بودند. به او همین عمل را توصیه کردم. خودش بعدا برایم نقل کرد که شب سی و نهم با خود گفتم میرزا عبدالکریم هم ما را سر کار گذاشته است. در این حال زنگ خانه زده شد. رفتم درب را باز کردم، دیدم شما پشت در هستید و فرمودید بگذار روز چهلم بشود بعدا اینگونه فکر کن! روز چهلم خواستگارهایی آمدند و ازدواج شکل گرفت. ایشان میفرمود: آن شخص من نبودم!
برپایی روضه
یکی دیگر از توصیههای ایشان برپایی روضه به ویژه روزه حضرت علی اصغر علیهالسّلام بود و این کار را دارای برکات فراوانی میدانست.
حجه الاسلام جاودان در این زمینه میگوید:
«هر وقتی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.