پاورپوینت حفص‌بن سلیمان‌بن مغیره


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
18 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حفص‌بن سلیمان‌بن مغیره دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حفص‌بن سلیمان‌بن مغیره،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حفص‌بن سلیمان‌بن مغیره :

حفص بن سلیمان اسدی

حَفْص بن سلیمان بن مغیره اسدی، معروف به حفیص و غاضری، مُقری و مشهورترین راوی قرائت عاصم بن ابی النجود (از معروف ‌ترین قرّاء سبعه ) می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – زندگینامه
۲ – مهارت
۳ – سلسله راوی
۴ – دلیل تشیع
۵ – اختلاف قرائت
۶ – قصیده صرف العنان
۷ – ضعیف الحدیث
۸ – وفات
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

زندگینامه

در سال ۹۰ زاده شد.

[۱] محمد بن احمد ذهبی، معرفهالقرّاء الکبار علی الطبقات و الاعصار، ج۱، ص۱۴۰، چاپ بشار عواد معروف، شعیب ارنؤوط، و صالح مهدی عباس، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.

[۲] ابن جزری، النشر فی القراءات العشر، ج۱، ص۱۵۶، چاپ علی محمد ضباع، مصر (۱۹۴۰)، چاپ افست تهران.

از اهالی کوفه و پیشه اش بزازی بود.

[۳] عثمان بن سعید دانی، کتاب التیسیر فی القراءات السبع، ج۱، ص۶، چاپ اوتوپرتسل، استانبول ۱۹۳۰.

[۴] یوسف بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۱۰ـ۱۱، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/ ۲۰۰۲.

[۵] ابن حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳۶۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/ ۱۹۹۵.

شرح حال نگاران کنیه اش را ابوعمر ذکر کرده اند.

[۶] عثمان بن سعید دانی، کتاب التیسیر فی القراءات السبع، ج۱، ص۶، چاپ اوتوپرتسل، استانبول ۱۹۳۰.

[۷] یوسف بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۱۰ـ۱۱، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/ ۲۰۰۲.

[۸] ابن حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳۶۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/ ۱۹۹۵.

مهارت

او رَبیبِ ( فرزند همسر ) عاصم و در میان یاران و شاگردان عاصم از همه به قرائت او داناتر بود.

[۹] ابن جزری، النشر فی القراءات العشر، ج۱، ص۱۵۶، چاپ علی محمد ضباع، مصر (۱۹۴۰)، چاپ افست تهران.

ابن معین تنها روایت صحیح از قرائت عاصم را روایت حفص دانسته است که عاصم، با واسطه ابوعبدالرحمان سُلَمی (متوفی ۷۴ یا ۷۵)، از علی علیه‌السلام فرا گرفته بود.

[۱۰] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۳۱، تهران.

[۱۱] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴، چاپ برگشترسر، قاهره.

[۱۲] ابن جزری، النشر فی القراءات العشر، ج۱، ص۱۵۶، چاپ علی محمد ضباع، مصر (۱۹۴۰)، چاپ افست تهران.

حفص را در علم قرائت بر ابوبکر بن عیاش، دیگر راوی قرائت عاصم (متوفی ۱۹۴)، ترجیح داده اند

[۱۳] عثمان بن سعید دانی، کتاب التیسیر فی القراءات السبع، ج۱، ص۶، چاپ اوتوپرتسل، استانبول ۱۹۳۰.

[۱۴] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴، چاپ برگشترسر، قاهره.

و حتی او را داناترین فرد روزگارش به علم قرائت دانسته اند.

[۱۵] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴، چاپ برگشترسر، قاهره.

[۱۶] ابن جزری، النشر فی القراءات العشر، ج۱، ص۱۵۶، چاپ علی محمد ضباع، مصر (۱۹۴۰)، چاپ افست تهران.

[۱۷] محمد بن احمد ذهبی، میزان الاعتدال فی نقدالرجال، ج۱، ص۵۵۸، چاپ علی محمد بجاوی، قاهره ۱۹۶۳ـ۱۹۶۴، چاپ افست بیروت.

او در بغداد و مکه نیز به تعلیم قرائت (اِقْراء) مشغول گردید.

[۱۸] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴، چاپ برگشترسر، قاهره.

سلسله راوی

ابن جزری

[۱۹] ابن جزری، النشر فی القراءات العشر، ج۱، ص۱۵۲ـ۱۵۵، چاپ علی محمد ضباع، مصر (۱۹۴۰)، چاپ افست تهران.

سلسله راویان قرائت حفص را ــ که از دو طریقِ عبید بن صباح (متوفی ۲۳۵) و عمرو بن صباح (متوفی ۲۲۱) می باشد ــ به تفصیل ذکر کرده است. جز این دو، ابن جزری

[۲۰] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴ـ۲۵۵، چاپ برگشترسر، قاهره.

از کسانی نام برده که قرائت را از او روایت کرده اند.

دلیل تشیع

طوسی

[۲۱] محمد بن حسن طوسی، رجال الطوسی، ج۱، ص۱۵۰، چاپ جواد قیومی اصفهانی، قم ۱۴۱۵.

[۲۲] محمد بن حسن طوسی، رجال الطوسی، ج۱، ص۱۸۹، چاپ جواد قیومی اصفهانی، قم ۱۴۱۵.

او را در شمار اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام آورده است، اما این دلیل بر تشیع اوست.

[۲۳] شوشتری، قاموس الرجال، ج۳، ص۵۸۲.

اختلاف قرائت

قرائت حفص تنها در یک مورد با قرائت عاصم اختلاف دارد و آن، قرائت واژه «ضعف» در آیه ۵۴ سوره روم است که عاصم به فتح «ض» خوانده و حفص به ضم آن؛ اما میان قرائت حفص و شعبه بن عیاش بیش از پانصد اختلاف در حرکاتِ حروف گزارش شده است.

[۲۴] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۵۴، چاپ برگشترسر، قاهره.

گفتنی است که چون قرائت حفص بر اساس ضوابط و اصول زبان عربی استوار است، بر قرائت ابوبکر بن عیاش ترجیح داده می‌شود.

[۲۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۳، ص۱۱۸۰، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.

اکنون در بیش‌تر سرزمین های اسلامی قرآن را به قرائت حفص از عاصم تلاوت می‌کنند

[۲۶] محمد حبش، القراءات المتواتره و اثرها فی الرسم القرآنی و الاحکام الشرعیه، ج۱، ص۶۶، بیروت ۱۴۱۹/۱۹۹۹.

و غالب قرآن های رایج براساس این قرائت نگاشته شده است.

قصیده صرف العنان

عبدالغنی نابلسی در قصیده ای قرائت حفص بن سلیمان را به شعر سروده و خود او آن قصیده را شرح کرده و نام صرف العنان الی قرأه (قراءه) حفص بن سلیمان را بر آن نهاده است. این رساله را اغناطیوس عبده خلیفه الیسوعی تصحیح کرده و در چند شماره از مجله المشرق (۱۹۶۱ـ۱۹۶۳) به چاپ رسانده است.

ضعیف الحدیث

ارزش و اعتبار حفص در دانش حدیث ، برخلاف جایگاه والای او در علم قرائت است. شرح حال نگاران عموماً با پذیرش مقام والایش در دانش قرائت، او را متروک الحدیث

[۲۷] محمد بن عمروعُقیلی، کتاب الضعفاءالکبیر، سفر۱، ص ۲۷، چاپ عبدالمعطی امین قلعجی، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.

[۲۸] خطیب بغدادی، تاریخ بغدادی، ج۸، ص۱۸۴.

[۲۹] یوسف بن عبدالرحمان مِزّی، تهذیب الکمال فی اسماءالرجال، ج۷، ص۱۳ـ۱۴، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۲۲/ ۲۰۰۲.

و ضعیف

[۳۰] ابن عدی، الکامل فی ضعفاءالرجال، ج۳، ص۲۶۸، چاپ عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت ۱۴۱۸ /۱۹۹۷.

شمرده اند. ابن حِبّان او را کسی معرفی کرده که در سند احادیث دست می‌برده و ابن خراش او را کذاب و جاعل حدیث شناسانده است.

[۳۱] برهان الدین حلبی، الکشف الحثیث عَمّن رُمی بوضع الحدیث، ج۱، ص۱۵۴، چاپ صبحی سامرائی، بغداد (۱۹۸۴).

نام او در بیش‌تر کتاب های شرح حال راویان ضعیف آمده است.

[۳۲] علی بن عمر دارقطنی، کتاب الضُعفاء و المتروکین، ج۱، ص۷۸، چاپ صبحی بدری سامرائی، بیروت ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۳۳] محمد بن احمد ذهبی، دیوان الضعفاء و المتروکین، ج۱، ص۲۱۴، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

ابن حجر عسقلانی

[۳۴] ابن حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳۶۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/ ۱۹۹۵.

برخی از کسانی را که او از آنان روایت کرده و نیز شماری از راویان او را ذکر کرده است.

[۳۵] محمد بن احمد ذهبی، معرفهالقرّاء الکبار علی الطبقات و الاعصار، ج۱، ص۱۴۰، چاپ بشار عواد معروف، شعیب ارنؤوط، و صالح مهدی عباس، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.

وفات

حفص بن سلیمان، بن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.