پاورپوینت حضرت نرجس (سلام‌الله‌علیها)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حضرت نرجس (سلام‌الله‌علیها) دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت نرجس (سلام‌الله‌علیها)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حضرت نرجس (سلام‌الله‌علیها) :

مادر حضرت مهدی

مادر امام دوازدهم (علیه‌السلام)، بنا بر برخی روایات دینی، دختر یشوعا پسر قیصر روم از نسل شمعون یکی از حواریین حضرت عیسی (علیه‌السلام) است که به دنبال یک سلسله وقایع معجزه‌آسا از روم به سامرا آمده و سپس به همسری امام عسکری (علیه‌السلام) درمی‌آید و امام مهدی (علیه‌السلام) از این مادر متولد می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – نام‌های مادر حضرت مهدی
۲ – علت تعدد نام
۲.۱ – اول
۲.۲ – دوم
۳ – سرگذشت مادر حضرت مهدی
۴ – روایات مربوط به مادر امام زمان
۵ – روایات دسته اول
۵.۱ – بیان یک دیدگاه
۶ – روایات دسته دوم
۷ – روایت دسته سوم
۷.۱ – روایتی از مسعودی
۷.۲ – مشترکات سه دسته روایات
۸ – روایات دسته چهارم
۸.۱ – روایتی از کناسی
۸.۲ – دیدگاه علامه مجلسی
۹ – سرگذشت نرجس پس از ولادت امام
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

نام‌های مادر حضرت مهدی

در کانون خانواد امام عسکری (علیه‌السلام)، آن بانوی گرامی را به نام‌های مختلفی از قبیل نرجس، سوسن، صقیل (یا صیقل)، حدیثه، حکیمه، ملیکه، ریحانه و خمط صدا می‌زدند.

علت تعدد نام

اول

از دیدگاه یکی از پژوهشگران، سبب تعدد نام‌های آن بانو، علاقه و محبت فراوان مالک او به وی بوده است که باعث شده بود با بهترین اسم‌ها و زیباترین نام‌ها، او را صدا بزند؛ ازاین‌رو تمام نام‌های آن بانو، از اسامی گل‌ها و شکوفه‌هاست؛ چون مردم، این نام‌های مختلف را شنیده بودند، می‌پنداشتند هم این‌ها نام‌های آن بانوی بزرگوار است.

دوم

دیگر آن‌که این بانوی گرامی، پس از اینکه وارد کانون خانواده امام (علیه‌السلام) شد، خط مشی و مسیر دیگری – برخلاف سایر کنیزان – داشت؛ زیرا او مادر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بود. او، فشار و ظلم ستمگران و حکومت‌ها را می‌دید و می‌دانست مدتی باید در زندان به سر برد. او می‌دانست باید برای حفظ خود و فرزند گرامی‌اش، نقشه‌هایی بیندیشد، تا حاکمان وقت، ندانند صاحب کدام نام را باید زندانی کنند و حامل نور مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) کدام است. بر این اساس هر روز نامی تازه برای خود می‌نهاد و در خانواد امام (علیه‌السلام) او را به این نام‌ها می‌خواندند، تا دشمنان خیال کنند این نام‌های مختلف، مربوط به چند نفر است و نفهمند همه مربوط به یک نفر است.

[۱] صدر، سید محمد، پژوهشی در زندگی امام مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و نگرشی به غیبت صغرا، ص۲۰۴ و ۲۰۵.

سرگذشت مادر حضرت مهدی

از سرگذشت مادر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) سخن صریح و روشنی در دست نیست؛ اما طبق قول مشهور که از برخی روایات به دست می‌آید، آن بانو، کنیزی بود که در جنگ اسیر شد و پس از آن، به خانواد گرامی امام عسکری (علیه‌السلام) پیوست.

روایات مربوط به مادر امام زمان

در مجموع می‌توان روایات مربوط به مادر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به چهار دسته تقسیم کرد:
۱. روایاتی که آن بانوی بزرگوار را شاهزاده‌ای رومی معرفی کرده است؛
۲. روایاتی که آن بانوی بزرگ را تربیت‌شد خانه حکیمه خاتون دانسته است؛
۳. روایتی که علاوه‌ بر تربیت وی، ولادت آن بانوی بزرگ را نیز در خان حکیمه ذکر کرده است؛

[۲] مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۷۲.

۴. روایاتی که مادر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را بانویی سیاه‌پوست دانسته است.

یکی از روایت‌های مشهور، حکایت از آن دارد که مادر امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، شاهزاده‌ای رومی است که اعجازگونه به بیت شریف امام عسکری (علیه‌السلام) راه یافته است.
شیخ صدوق در داستان مفصلی، حکایت مادر حضرت مهدی (علیه‌السلام) را نقل کرده است.

[۳] ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۴۱۷ ۴۱۸، باب۴۱، ح۱.

روایات دسته اول

این روایت، نخست از طریق شیخ صدوق، در کتاب کمال الدین و تمام النعمه نقل شده است. آن‌گاه محمد بن جریر طبری آن را با سندی متفاوت، در کتاب دلائل الامامه آورده و

[۴] طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامه، ص۲۶۲.

[۵] طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامه، ص۴۹۱.

شیخ طوسی در کتاب الغیبه به نقل آن پرداخته است.

[۶] طوسی، محمد بن حسن (شیخ طوسی)، کتاب الغیبه، ص۲۰۸، ح۱۷۸.

وی، روایت را درست مانند روایت کمال الدین و تمام النعمه آورده است؛ اما سند وی با سند کتاب کمال الدین متفاوت است.
فتّال نیشابوری، ابن شهرآشوب،

[۷] ابن شهرآشوب، المناقب، ج۳، ص۴۴۰.

[۸] ابن شهرآشوب، المناقب، ج۳، ص۵۳۸.

عبدالکریم نیلی

[۹] نیلی، عبدالکریم، منتخب الانوار المضیئه، ص‌۱۰۵.

و از متأخران صاحب إثبات الهداه فی النصوص و المعجزات از کسانی هستند که این حکایت را نقل کرده‌اند. علامه مجلسی نیز حکایت را یک‌جا از کتاب الغیبه و در جای دیگر، از کمال الدین و تمام النعمه نقل کرده است.

[۱۰] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۱، ص۶.

بیان یک دیدگاه

برخی گفته‌اند: این حکایت پس از سال ۲۴۲ ق اتفاق افتاده است؛ در حالی که از سال ۲۴۲ ق به بعد، جنگ مهمی میان مسلمانان و رومیان، رخ نداده است تا نرجس خاتون اسیر مسلمانان شوند.

[۱۱] جاسم حسین، تاریخ سیاسی امام دوازدهم، ص۱۱۵.

در پاسخ گفته شده: در این دوران و پس از آن، درگیری و جنگ‌هایی میان آنان رخ داده است که در بسیاری از کتاب‌های تاریخی، می‌توان نمونه‌هایی از این درگیری‌ها را یافت.

[۱۲] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۷، ص۳۸۰.

[۱۳] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۹، ص۲۰۱.

[۱۴] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۸۰ ۸۱.

[۱۵] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۸۵.

[۱۶] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۹۳.

[۱۷] ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۳۲۳.

[۱۸] ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۳۴۳.

[۱۹] ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۳۴۵.

[۲۰] ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۳۴۷.

(همچنین در مقدمه کتاب مهدی موعود علیه السلام، ص۱۵۲ مطلب مستندی در رد کسانی که جنگ در آن دوران را من

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.