پاورپوینت حضرت بقیه الله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حضرت بقیه الله دارای ۸۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت بقیه الله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حضرت بقیه الله :

امام مهدی علیه‌السلام

امام مهدی علیه‌السلام

مسجد مقدس جمکران

نام

محمد بن الحسن

ولادت

۱۵ شعبان، ۲۵۵ق یا ۲۵۶ق.

زادگاه

سامرا

پدر

محمد بن حسن

مادر

نرجس خاتون

القاب

مهدی، بقیه الله، قائم، صاحب الزمان

کنیه

ابوالقاسم، اباصالح

نقش

امام دوازدهم شیعیان

مدت امامت

ادامه دارد

امامان شیعه
امام علی، امام حسن مجتبی، امام حسین، امام سجاد، امام محمدباقر، امام جعفرصادق، امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری، امام مهدی

امام مهدی به دوازدهمین امام معصوم شیعیان اطلاق می‌شود. از آن بزرگوار به مناسبت در باب‌های خمس و حج یاد شده است.

فهرست مندرجات

۱ – نام امام زمان
۲ – القاب
۲.۱ – مهدی
۲.۱.۱ – حدیثی از امام صادق
۲.۱.۲ – حدیثی از امام باقر
۲.۱.۳ – حدیثی دیگر
۲.۱.۴ – روایتی از شیخ صدوق
۳ – مشخصات دیگر امام زمان
۴ – حکم زیارت امام زمان
۵ – حکم دعا در انتظار فرج
۶ – حکم قیام هنگام شنیدن لقب قائم
۷ – رفتار و سیرت حضرت مهدی
۷.۱ – سیرت دینی
۷.۲ – سیرت خلقی
۷.۳ – سیرت عملی
۷.۴ – سیرت انقلابی
۷.۵ – سیرت سیاسی
۷.۶ – سیرت تربیتی
۷.۷ – سیرت اجتماعی
۷.۸ – سیرت مالی
۷.۹ – سیرت اصلاحی
۷.۱۰ – سیرت قضایی
۸ – خصوصیات یاران حضرت قائم
۸.۱ – خصایص روحی
۸.۲ – ویژگی‌های جسمانی
۸.۳ – تعداد یاران حضرت قائم
۹ – خصوصیت جامعه موعود
۹.۱ – ساده زیستی کارگزاران حکومت
۹.۲ – قاطعیت با کارگزاران و ملاطفت با زیردستان
۹.۳ – تأمین رفاه اقتصادی مردم
۹.۴ – گسترش عدالت و مساوات
۱۰ – عناوین مرتبط
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

نام امام زمان

نام مبارک امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هم نام پیامبر اکرم و کنیه ایشان هم کنیه پیامبر (ابوالقاسم) و ملقب به مهدی آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌باشد. ولی از خطاب قرار دادن ایشان با نام اصلی تا قبل از ظهور مبارکشان نهی شده است.

القاب

وجود مقدس ایشان دارای القاب فراوان می‌باشد که اباصالح، قائم آل محمد، مهدی آل محمد، حجه الله، ولی الله، بقیه الله، امام منتظَر، صاحب الزمان و امام زمان از مشهورترین آن‌هاست.
مهدی، لقب مشهور امام زمان (علیه‌السلام) است.

مهدی

یکی از مشهورترین القاب قائم آل‌ محمد (ص)، مهدی است. مهدی اسم مفعول و به معنای ره‌یافته است.
مهدویت نیز از همین ریشه است.
مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مشهورترین نام آن حضرت نزد شیعه و سنی است. البته گاهی نیز در معنای فاعلی، به معنای هدایت‌کننده به کار می‌رود.

حدیثی از امام صادق

محمد بن عجلان از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده است: … و قائم را ازآن‌رو مهدی گفته‌اند که مردم را به آیینی که از دست داده‌اند، هدایت می‌کند… .

[۱] العکبری بغدادی، ابی‌عبدالله محمد بن محمد بن النعمان (شیخ مفید)، الارشاد، ج۲، ص۳۸۳، ح۲.

اما آنچه بیشتر در روایات آمده، همان معنای نخست است.

حدیثی از امام باقر

امام باقر (علیه‌السلام) در این‌باره فرمود:

[۲] ابن بابویه، ابی‌جعفر محمد بن علی (شیخ صدوق)، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱، ح۳.

«فإنّما سمّی المهدیّ لأنّه یهدی لأمر خفیّ یستخرج التّوراه و سائر کتب اللّه من غار بأنطاکیّه»؛ «به درستی که مهدی نامیده شد به سبب این‌که به امر مخفی هدایت می‌شود. او تورات و سایر کتاب‌های الهی را از غاری در انطاکیه بیرون خواهد آورد».

[۳] نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۲۳۷، ح۲۶.

حدیثی دیگر

امام جعفر صادق (علیه‌السلام) نیز هنگامی که پرسیدند: «چرا مهدی، مهدی نامیده شده است؟» فرمود: «لانّه یهدی الی کلّ امر خفی»؛ «به دلیل این‌که به تمام امور پنهان هدایت می‌شود».

[۴] طوسی، ابی‌جعفر محمد بن الحسن (شیخ طوسی)، کتاب الغیبه، ص‌۴۷۱.

[۵] نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۲۳۷، ح۲۶.

روایتی از شیخ صدوق

«منّا اثنا عشر مهدیّا أوّلهم أمیر المؤمنین علیّ بن أبی‌طالب و آخرهم التّاسع من ولدی». لقب مهدی به آخرین امام اختصاص ندارد و بقی امامان (علیهم‌السلام) نیز مهدی هستند:

[۶] ابن بابویه، ابی‌جعفر محمد بن علی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام)، ج۲، ص۶۹، ح۳۶.

ولی فقط از آخرین پیشوا به مهدی یاد شده است.

[۷] الصنعانی، المصنف، ج۱۱، ح۲۰۷۷۳.

[۸] سنن ابن‌ماجه، ج‌۲، ص‌۳۰، ح‌۴۰۸۵.

[۹] سنن ابن‌ماجه، ج‌۲، ص‌۳۰، ح۴۰۸۶.

[۱۰] سنن ابن‌ماجه، ج‌۲، ص‌۳۰، ح۴۰۸۷.

[۱۱] سنن ابن‌ماجه، ج‌۲، ص‌۳۰، ح۴۰۸۸.

[۱۲] سنن ابو داود، ج۴، ص۱۰۷، ح۲۴۸۵.

مشخصات دیگر امام زمان

او دوازدهمین و آخرین جانشین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از سلسله امامان معصوم علیهم‌السلام و فرزند امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌باشد که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و غیبت کبری می‌باشد.
غیبت صغرای ایشان ۶۹ سال طول کشید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند.
غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد و آن حضرت تا روزی که از سوی خداوند متعال اذن ظهور کسب نمایند، با شیوه‌های خاص و از پس پرده غیب به رتق و فتق امور مردم و دست‌گیری از نیازمندان می‌پردازند.
در روایات معتبر شیعه برای ظهور آن وجود پر برکت در آخر الزمان، نشانه‌ها و علائم حتمی و غیر حتمی و شرائط خاص ذکر شده که هر کدام دارای حکمت مخصوص می باشند.
هم‌چنین در منابع معتبر شیعه و سنی –با اختلافاتی در شخصی و نوعی دانستن مهدی آخر الزمان- برای وقایع بعد از ظهور نیز مطالبی ذکر شده است.
فقهاء شیعه از تطبیق آن وجود مقدس با هر فردی به شدت منع کرده و دستور به تکذیب مدعیان دروغین مهدویت داده‌اند.

حکم زیارت امام زمان

زیارت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در هر زمان و هر جا به ویژه در سامرا و در سرداب مقدس و دعا برای تعجیل در ظهور آن حضرت مستحب است.

[۱۳] عاملی، شهید اول، محمد بن مکی‌، الدروس الشرعیه فی فقه الإمامیه، ۲، ص۱۶.

[۱۴] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۰، ص۱۰۰.

حکم دعا در انتظار فرج

انتظار فرج حضرت،

[۱۵] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۲.

دعا کردن و صدقه دادن برای سلامتی آن گرامی و نیز دعا برای چیره شدن آن امام همام بر کافران، ملحدان و منافقان

[۱۶] سیوطی، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۱۰.

استحباب دارد.
همچنین به جا آوردن اعمال عبادی مانند نماز و حج برای ایشان استحباب دارد.

حکم قیام هنگام شنیدن لقب قائم

برخاستن از جای خود هنگام بردن یا شنیدن نام‌های آن حضرت به ویژه لقب مبارک «قائم» و نهادن دست راست بر سر در این هنگام و خواندن دعای وارد، از مستحبات است.

[۱۷] سیوطی، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۱۱ ـ ۸۱۳.

رفتار و سیرت حضرت مهدی

چون سیرت حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌تواند سرمشق و نمونه خوبی برای ما باشد، درباره هر یک از آن‌ها به اختصار توضیح می‌دهیم.

سیرت دینی

حضرت مهدی در برابر جلال خداوند بسیار خاشع و فروتن است. هم چون عقاب، بال خویش فرو می‌گشاید، سر به زیر می‌اندازد و از اوج آسمان فرو می‌آید. بدین‌سان، خدا و عظمت خدا در وجودش متجلی بوده، و همه هستی او را در خود فرو برده است.

[۱۸] المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۰.

سیرت خلقی

حضرت مهدی صاحب حشمت، سکینه و وقار است، جامه‌هایی درشتناک و خشن می‌پوشد، نان جو می‌خورد و علم و حلم او از همه مردمان بیشتر است، هم نام پیامبر صلوات‌الله‌علیه است و خَلق و خُلق محمدی دارد. در جهان با مشعل فروزان هدایت، سیر کرده و مانند صالحان زیست می‌کند.

[۱۹] المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۱ – ۲۸۲.

[۲۰] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۳۰۰.

[۲۱] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۶۶.

سیرت عملی

حضرت مهدی بخشنده است، به‌ گونه‌ای که بی‌دریغ، اموال به این و آن می‌دهد. با عمال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان است. در رفتار، چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل به دهان مسکینان می‌گذارد.

[۲۲] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۶- ۲۷۷.

با آمدنش کینه از دل‌ها می‌رود و همه جا را آسایش و امنیت فرا می‌گیرد. و «می‌نهد میزان عدل را در بین مردم، پس احدی به احدی ظلم نکند».

[۲۳] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.

سیرت انقلابی

حضرت مهدی حق هر حق‌داری را باز پس گرفته و به او می‌دهد، حتی اگر حق، زیر دندان انسان متجاوز و غاصب باشد از آن بیرون کشیده و به صاحب حق باز می‌گرداند.

[۲۴] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۹.

در راه اجرای حکم خدا و استقرار دین خدا، به سخن کسی گوش نداده و نکوهش احدی را نمی‌شنود.

[۲۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.

سیرت سیاسی

به‌هنگام حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حکومت جبّاران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود شده، شهر مکه، قبله مسلمین و مرکز حرکت انقلابی حضرت مهدی می‌شود. نخستین افراد با قیام او در مکه گرد هم آمده، به‌اومی‌پیوندند.

[۲۶] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۲.

سیرت تربیتی

در آن روزگار، قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یافته و مهدی به تأیید الهی، مردمان را به کمال می‌رساند و در همگان فرزانگی پدید می‌آورد.

[۲۷] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، کتاب العقل، ص۲۵، ح۲۱.

چون مهدی قیام کند زمینی نمی‌ماند، مگر این که در آن‌جا گلبانگ محمدیِ: أشْهَدُ أنْ لاإلهَ‌إلّااللّه وَ أشهدُ أنَّ محمداً رسولُ الله، بلند می‌شود.

[۲۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.

سیرت اجتماعی

عدالت مهدی چنان است که در حکومت او بر هیچ کس و هیچ چیز، هیچ‌گونه ستمی روا داشته نمی‌شود. نخستین نشانه عدل او سخنان سخنگویان حکومت اوست که در مکه فریاد می‌زنند: «هر کس نماز فریضه خویش را در کنار حجر الاسود و محل طواف خوانده است و اکنون می‌خواهد نماز نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی پایمال نگردد و هر کس می‌خواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند.»

[۲۹] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۴، ص۴۲۷.

هیچ جای زمین باقی نمی‌ماند، مگر آن‌که از برکت عدل و احسان او فیض می‌برد و زنده می‌شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت بهره‌مند می‌شوند. و «عدالت او درون خانه‌ها خواهد رفت مانند این که سرما و گرما داخل آن می‌شود.»

[۳۰] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲.

سیرت مالی

همه اموال جهان در نزد مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف گرد می‌آید، آن چه در دل زمین است و آن چه بر روی زمین است. آن‌گاه مهدی به مردم می‌گوید: «بیایید! و این اموال را بگیرید! این‌ها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آن‌ها، قطع رَحِم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خون‌های به ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید. بیایید و بگیرید!
سپس دست عطا می‌گشاید، چنان‌که تا آن روز، کسی آن‌چنان بخششی در اموال نکرده باشد».

[۳۱] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۹.

سیرت اصلاحی

حضرت مهدی فریادرسی است که از جانب خداوند آمده تا به فریاد مردم برسد. در روزگار او، همگان در رفاه و آسایش به نعمتی بی‌مانند دست می‌یابند، حتی چهارپایان نیز فراوان شده و با دیگر جانوران با خوشی و آسودگی زندگی می‌کنند، گیاهان بسیار می‌رویند و آب نهرها فراوان شده و گنج‌ها، دفینه‌ها و دیگر معادن زمین استخراج می‌شود.
آتش فتنه‌ها و آشوب‌ها خاموش شده و جنگ و شبیخون و غارتگری از میان می‌رود. در جهان ویرانه‌ای باقی نمی‌ماند، مگر آن که مهدی آن‌جا را آباد می‌سازد.

[۳۲] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۶۴.

[۳۳] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۵.

[۳۴] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۷.

[۳۵] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۷- ۲۸۸.

[۳۶] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۳۱۱.

[۳۷] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۲، ص۱۱.

سیرت قضایی

در حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف احکام و قضاوت‌ها کاملاً عادلانه بوده و سرسوزنی ظلم و بیداد به کسی نشده و هیچ رنج و محنتی بر دلی نمی‌نشیند. حضرت مهدی بر طبق احکام خالص دینی (بدون توجه به آرا و افکار دیگران) حکم و حکومت می‌کند، میزان عدل را در میان مردم می‌نهد و بدین‌گونه، هیچ کس نمی‌تواند به دیگری ستم کند.

[۳۸] عکسری، نجم‌الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۰ – ۲۸۴.

شیخ مفید می‌گوید: چون قائم آل محمد قیام کند، مانند حضرت داود علیه‌السلام بر حسب باطن، بی‌هیچ نیازی به شاهد، حکم و قضاوت می‌کند، خداوند حکم را به او الهام کرده و او بر طبق الهام الهی حکم می‌راند. حضرت مهدی نقشه‌های پنهان هر گروه را می‌داند و به آن‌ها می‌گوید: مهدی دوست و دشمن خود را با نگاه می‌شناسد.

[۳۹] العکبری بغدادی، ابی‌عبدالله محمد بن محمد بن النعمان (شیخ مفید)، الارشاد، ج۲، ص۳۳۱.

[۴۰] العکبری بغدادی، ابی‌عبدالله محمد بن محمد بن النعمان (شیخ مفید)، الارشاد، ج۲، ص۳۸۴.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.