پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن :
پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن
اسماعیل (علیهالسلام) فرزند بزرگ ابراهیم (علیهالسلام)، نیای عرب حجاز
[۱] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ص۷.
[۲] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱، ص۱۷۸.
و جدّ اعلای پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
[۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۳۹۴.
[۴] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج۱، ص۴.
[۵] المعرب، ص۱۰۵.
، از پیامبران الهی و ملقّب به ذبیح اللّه است.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی حضرت اسماعیل
۱.۱ – زندگی نامه
۱.۲ – واژه اسماعیل در قرآن
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع
معرفی حضرت اسماعیل
اسماعیل واژهای غیر عربی و معرّبِ «اشمائیل» در سریانی است و از همین راه به عربی وارد شده
[۶] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، المزهر فی علوم اللغه و انواعها، ج۱، ص۲۱۵-۲۱۶.
[۷] واژههای دخیل، ص۱۲۲.
و اصل آن واژه عبری «یشمَع» (به معنای یَسمَع) و «أیل» (به معنای الله) بوده و بر اساس لغت مصریان «اسماعین» خوانده شدهاست.
[۸] المعرب، ص۱۰۵.
در سبب این نامگذاری گفتهاند: ابراهیم هنگام درخواست فرزند از خدا دو کلمه اشمع و ایل به معنای «خدایا دعایم را اجابت کن» را بهکار برد و چون خداوند به او فرزند داد او را بههمان جمله نامید.
[۹] المعرب، ص۱۰۵.
مطیع خدا ، یا هدیه الهی نیز معانی دیگری است که برای آن گفتهاند؛ ولی این دو معنا دور از حقیقت دانسته شده است.
[۱۰] المعرب، ص۱۰۵.
[۱۱] آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج۱، ص۵۹۸.
بر پایه نقل تورات فرشتهای به هاجر گفت: بهزودی دارای پسر میشوی. نام او را اسماعیل بگذار، زیرا خداوند دعای تو را شنید.
[۱۲] کتاب مقدس، پیدایش ۱۶:۱۱.
زندگی نامه
جدّ نهم اسماعیل نوح (علیهالسلام)
[۱۳] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج۱، ص۳-۴.
، مادرش هاجر، بانویی مصری
[۱۴] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج۱، ص۶.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۸۴.
[۱۶] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج۱، ص۲۵.
و کنیز ساره همسر دیگر ابراهیم بود. چون ساره نازا بود هاجر را به همسری ابراهیم داد تا از او دارای فرزند شود.
[۱۷] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج۱، ص۲۵.
[۱۸] قاموس کتاب مقدس، ص۷۳.
ابراهیم هنگام ولادت اسماعیل ۸۶، ۸۷، ۹۰، ۹۹ یا ۱۱۷ سال داشت.
[۱۹] یعقوبی، احمد بن اسحاق، التاریخ یعقوبی، ج۱، ص۲۵.
[۲۰] مروج الذهب، ج۱، ص۴۲.
[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۶، ص۸۶.
برخی اسماعیل را نیای همه عرب دانستهاند
[۲۲] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج۱، ص۷.
؛ ولی مشهور نسب شناسان او را پدر عرب حجاز میدانند که عرب «مُسْتَعْرِبَه» گفته میشوند، زیرا عرب «عاربه» که عمالقه و جُرْهُم از آنان بودند پیش از اسماعیل میزیستند.
[۲۳] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ص۷.
[۲۴] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج۲، ص۱۸۷.
اسماعیل ابتدا با دختری از جُرْهُم ازدواج کرد و پس از مدتی وی را به سفارش ابراهیم که رفتار او را نپسندیده بود طلاق داد و دختر مضاضِ جُرهُمی را به ازدواج خود درآورد و از او دارای ۱۲ یا ۱۳ پسر شد.
[۲۵] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج۱، ص۲۶.
[۲۶] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۱، ص۲۲۰.
وی ۴ زن دیگر را به همسری گرفت و از هریک دارای ۴ پسر شد. فرزندان اسماعیل تا زمان عدنان بن داود پیوسته از بزرگان و والیان امر و حافظان
[۲۷] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج۱، ص۲۲۲.
[۲۸] مروج الذهب، ج۱، ص۵۸-۶۰.
کعبه بودند، امور دینی و حج را برای مردم اقامه میکردند و هرگز بت نپرستیدند.
[۲۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۳، ص۲۵۲.
[۳۰] حیاه القلوب، ج۱، ص۱۳۹-۱۴۰.
به گزارش روایات و تاریخ، اسماعیل دارای شانههایی پهن، قامتی بلند، انگشتانی نیرومند و بینی کشیدهای بود، با دشمنان خدا به شدّت میجنگید، در راه خدا از سرزنش دیگران هراسی نداشت و به وعده خود عمل میکرد
[۳۱] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۵، ص۵۱۶.
[۳۲] المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۵۵۳.
، طبعی کریم و خلقی نیکو داشت
[۳۳] کشف الاسرار، ج۱، ص۳۰۰.
، بر کعبه پرده آویخت، عمامه بر سر نهاد و حاجیان را طعام داد
[۳۴] اثبات الوصیه، ص۴۵.
و زبان عربی را از قبایل جُرْهُم آموخت؛ ولی اوّل کسی بود که به عربی فصیح سخن گفت.
[۳۵] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱، ص۱۳۸.
[۳۶] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۱، ص۱۵۵.
[۳۷] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان، ج۲، ص۱۶۸.
از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در فضیلت وی نقل شده که خداوند از فرزندان ابراهیم، اسماعیل رابرگزید.
[۳۸] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۵، ص۵۱۶.
واژه اسماعیل در قرآن
واژه اسماعیل ۱۲ بار در قرآن آمده و به نظر بیشتر مفسران، چون طبری ، طبرسی ، فخررازی و سیوطی
[۳۹] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ج۱۸، ص۲۱۱.
[۴۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۶، ص۴۲۹.
[۴۱] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۲۱، ص۵۴۹.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.