پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن :

پاورپوینت حضرت اسماعیل در قرآن

اسماعیل (علیه‌السلام) فرزند بزرگ ابراهیم (علیه‌السلام)، نیای عرب حجاز

[۱] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ص‌۷.

[۲] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج‌۱، ص‌۱۷۸.

و جدّ اعلای پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)

[۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج‌۱، ص‌۳۹۴.

[۴] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج‌۱، ص‌۴.

[۵] المعرب، ص‌۱۰۵.

، از پیامبران الهی و ملقّب به ذبیح اللّه است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی حضرت اسماعیل
۱.۱ – زندگی نامه
۱.۲ – واژه اسماعیل در قرآن
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع

معرفی حضرت اسماعیل

اسماعیل واژه‌ای غیر عربی و معرّبِ «اشمائیل» در سریانی است و از همین راه به عربی وارد شده

[۶] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، المزهر فی علوم اللغه و انواعها، ج‌۱، ص‌۲۱۵-۲۱۶.

[۷] واژه‌های دخیل، ص‌۱۲۲.

و اصل آن واژه عبری «یشمَع» (به معنای یَسمَع) و «أیل» (به معنای الله) بوده و بر اساس لغت مصریان «اسماعین» خوانده شده‌است.

[۸] المعرب، ص‌۱۰۵.

در سبب این نامگذاری گفته‌اند: ابراهیم هنگام درخواست فرزند از خدا دو کلمه اشمع و ایل به معنای «خدایا دعایم را اجابت کن» را به‌کار برد و چون خداوند به او فرزند داد او را به‌همان جمله نامید.

[۹] المعرب، ص‌۱۰۵.

مطیع خدا ، یا هدیه الهی نیز معانی دیگری است که برای آن گفته‌اند؛ ولی این دو معنا دور از حقیقت دانسته شده است.

[۱۰] المعرب، ص‌۱۰۵.

[۱۱] آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج‌۱، ص‌۵۹۸.

بر پایه نقل تورات فرشته‌ای به هاجر گفت: به‌زودی دارای پسر می‌شوی. نام او را اسماعیل بگذار، زیرا خداوند دعای تو را شنید.

[۱۲] کتاب مقدس، پیدایش ۱۶:۱۱.

زندگی نامه

جدّ نهم اسماعیل نوح (علیه‌السلام)

[۱۳] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج‌۱، ص‌۳-۴.

، مادرش هاجر، بانویی مصری

[۱۴] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج‌۱، ص‌۶.

[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج‌۸، ص‌۸۴.

[۱۶] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج‌۱، ص‌۲۵.

و کنیز ساره همسر دیگر ابراهیم بود. چون ساره نازا بود هاجر را به همسری ابراهیم داد تا از او دارای فرزند شود.

[۱۷] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج‌۱، ص‌۲۵.

[۱۸] قاموس کتاب مقدس، ص‌۷۳.

ابراهیم هنگام ولادت اسماعیل ۸۶‌، ۸۷‌، ۹۰، ۹۹ یا ۱۱۷ سال داشت.

[۱۹] یعقوبی، احمد بن اسحاق، التاریخ یعقوبی، ج‌۱، ص‌۲۵.

[۲۰] مروج الذهب، ج‌۱، ص‌۴۲.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج‌۶، ص‌۸۶.

برخی اسماعیل را نیای همه عرب دانسته‌اند

[۲۲] حمیری، هشام بن عبدالملک، السیره النبویه، ج‌۱، ص‌۷.

؛ ولی مشهور نسب شناسان او را پدر عرب حجاز می‌دانند که عرب «مُسْتَعْرِبَه» گفته می‌شوند، زیرا عرب «عاربه» که عمالقه و جُرْهُم از آنان بودند پیش از اسماعیل می‌زیستند.

[۲۳] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ص۷.

[۲۴] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج۲، ص۱۸۷.

اسماعیل ابتدا با دختری از جُرْهُم ازدواج کرد و پس از مدتی وی را به سفارش ابراهیم که رفتار او را نپسندیده بود طلاق داد و دختر مضاضِ جُرهُمی را به ازدواج خود درآورد و از او دارای ۱۲ یا ۱۳ پسر شد.

[۲۵] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج‌۱، ص‌۲۶.

[۲۶] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج‌۱، ص‌۲۲۰.

وی ۴ زن دیگر را به همسری گرفت و از هریک دارای ۴ پسر شد. فرزندان اسماعیل تا زمان عدنان بن داود پیوسته از بزرگان و والیان امر و حافظان

[۲۷] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج‌۱، ص‌۲۲۲.

[۲۸] مروج الذهب، ج‌۱، ص‌۵۸‌-۶۰.

کعبه بودند، امور دینی و حج را برای مردم اقامه می‌کردند و هرگز بت نپرستیدند.

[۲۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‌۳، ص‌۲۵۲.

[۳۰] حیاه القلوب، ج‌۱، ص‌۱۳۹‌-۱۴۰.

به گزارش روایات و تاریخ، اسماعیل دارای شانه‌هایی پهن، قامتی بلند، انگشتانی نیرومند و بینی کشیده‌ای بود، با دشمنان خدا به شدّت می‌جنگید، در راه خدا از سرزنش دیگران هراسی نداشت و به وعده خود عمل می‌کرد

[۳۱] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج‌۵‌، ص‌۵۱۶‌.

[۳۲] المستدرک علی الصحیحین، ج‌۲، ص‌۵۵۳‌.

، طبعی کریم و خلقی نیکو داشت

[۳۳] کشف الاسرار، ج‌۱، ص‌۳۰۰.

، بر کعبه پرده آویخت، عمامه بر سر نهاد و حاجیان را طعام داد

[۳۴] اثبات الوصیه، ص‌۴۵.

و زبان عربی را از قبایل جُرْهُم آموخت؛ ولی اوّل کسی بود که به عربی فصیح سخن گفت.

[۳۵] دمشقی، اسماعیل بن کثیر، البدایه و النهایه، ج‌۱، ص‌۱۳۸.

[۳۶] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج‌۱، ص‌۱۵۵.

[۳۷] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان، ج‌۲، ص‌۱۶۸.

از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در فضیلت وی نقل شده که خداوند از فرزندان ابراهیم، اسماعیل را‌برگزید.

[۳۸] سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج‌۵، ص‌۵۱۶.

واژه اسماعیل در قرآن

واژه اسماعیل ۱۲ بار در قرآن آمده و به نظر بیش‌تر مفسران، چون طبری ، طبرسی ، فخررازی و سیوطی

[۳۹] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ج۱۸، ص۲۱۱.

[۴۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج‌۶، ص۴۲۹.

[۴۱] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۲۱، ص‌۵۴۹.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.