پاورپوینت حضرت اسحاق نبی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حضرت اسحاق نبی دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت اسحاق نبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حضرت اسحاق نبی :

پاورپوینت حضرت اسحاق نبی

اسحاق معرب کلمه ی عبرانی “ایصحاق” به معنای ضاحک و خندان است. اِسْحاق‌ (ع‌)، پیامبر و نیای‌ قوم‌ بنی‌ اسرائیل‌ که‌ در قرآن‌ کریم‌ بارها از او یاد شده‌ است‌. اصل‌ نام‌ او در عبری‌ «یِصحاق‌» ( فعل‌ مضارع‌ ) به‌ معنی‌ «می‌خندد» است‌.

فهرست مندرجات

۱ – در منابع غیر اسلامی
۱.۱ – سن کودکی
۱.۲ – دوران نوجوانی
۱.۳ – ازدواج
۱.۴ – وفات
۲ – در قرآن‌ و منابع‌ اسلامی‌
۲.۱ – زمان تولد
۲.۲ – دوران کودکی
۲.۳ – ذبیح بودن
۲.۴ – ازدواج
۲.۵ – مقام نبوت
۲.۶ – وفات
۳ – شهرت و منزلت
۴ – دین و آیین
۵ – برخی از تکالیف و مسئولیتها
۵.۱ – اقامه‌ی نماز و پرداخت زکات
۵.۲ – انذار و تبشیر قوم
۵.۳ – انجام کارهای خیر
۶ – اوصاف
۶.۱ – قدرت و بصیرت
۶.۲ – خلوص در ذکر سرای آخرت
۶.۳ – اهل عبادت
۶.۴ – الگوی هدایت
۶.۵ – امام و اسوه‌ی دیگران
۷ – امتیازات ویژه‌ی خداوند به اسحاق نبی(ع)
۷.۱ – برکت
۷.۲ – کتاب آسمانی و مقام قضاوت
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منابع

در منابع غیر اسلامی

بنابر روایت‌ عهد عتیق‌ خداوند ابراهیم‌ خلیل‌ (ع‌) را در ۹۹ سالگی‌ بشارت‌ رسانید که‌ همسرش‌ ساره‌ را برکت‌ داده‌ است‌ و از وی‌ پسری‌ به‌ او خواهد بخشید، پسری‌ که‌ او نیز برکت‌ خواهد یافت‌ و امت‌ها از وی‌ به‌ وجود خواهند آمد.
ابراهیم‌ (ع‌) از این‌ خبر خندید و با خود اندیشید که‌ چگونه‌ مردی‌ ۱۰۰ ساله‌ و زنی‌ ۹۰ ساله‌ صاحب‌ فرزندی‌ خواهند شد.

[۱] عهد عتیق‌،پیدایش‌،۱۷:۱۶،۱۷.

بار دیگر، فرستادگانی‌ که‌ از جانب‌ خداوند برای‌ هلاک‌ ساختن‌ قوم‌ لوط (سدوم‌) فرود آمده‌ بودند، به‌ هیأت‌ مردانی‌ بر ابراهیم‌ (ع‌) وارد شدند

[۲] عهد عتیق‌،پیدایش‌،۱۸:۱-۲، ۲۰به‌ بعد.

و به‌ او بشارت‌ دادند که‌ زوجه‌اش‌ ساره‌ صاحب‌ پسری‌ خواهد شد.

[۳] عهد عتیق‌،پیدایش‌،۱۸:۱۰.

این‌ بار نیز ساره‌ با شنیدن‌ آن‌ بشارت‌ خندید و به‌ سبب‌ پیری‌ و فرسودگی‌ خود و همسرش‌ این‌ امر را سخت‌ ناشدنی‌ دانست‌.

[۴] عهد عتیق‌،پیدایش،۱۸: ۱۲.

به‌ هر روی‌، آنچه‌ خواست‌ الهی‌ بود، تحقق‌ پذیرفت‌ و اسحاق‌ متولد شد.

سن کودکی

در عهد عتیق‌ درباره دوره کودکی‌ اسحاق‌ سخن‌ بس‌ اندک‌ است‌؛ تنها اشاره‌ شده‌ است‌ که‌ ابراهیم‌ (ع‌) او را در ۸ روزگی‌ به‌ فرمان‌ خداوند ختنه‌ کرد و چون‌ رشد نمود، به‌ مناسبت‌ از شیر گرفتن‌ او جشنی‌ بزرگ‌ برپا داشت‌.

[۵] عهد عتیق‌،پیدایش،۲۱:۴.

[۶] عهد عتیق،پیدایش،‌۴: ۸.

با تولد اسحاق‌ ناسازگاری‌ ساره‌ با اسماعیل‌ فرزند مهتر ابراهیم‌ (ع‌) و مادرش‌ هاجر فزونی‌ یافت‌، چندانکه‌ ساره‌ ابراهیم‌ را واداشت‌ تا هاجر و فرزندش‌ اسماعیل‌ را از سرزمین‌ کنعان‌ دور سازد.

[۷] عهد عتیق‌،پیدایش،۲۱:۱۰.

[۸] عهد عتیق،پیدایش،ق‌۱۶:۴.

[۹] عهد عتیق‌،پیدایش،۲۱:۹.

[۱۰] عهد عتیق‌،پیدایش،باب‌ ۲۲ .

دوران نوجوانی

درباره نوجوانی‌ اسحاق‌، به‌ امتحان‌ ذبح‌ فرزند اشاره‌ شده‌، و چنین‌ آمده‌ است‌ که‌ ابراهیم‌ (ع‌) مأمور شد تا یگانه‌ فرزند خود اسحاق‌ را به‌ قربانگاه‌ ببرد، اما از آن‌جا که‌ وی‌ توانست‌ ایثار و خشیت‌ خویش‌ را در برابر پروردگار به‌ اثبات‌ برساند، از ادامه کار معاف‌ شد و از جانب‌ خداوند فرمان‌ یافت‌ تا در عوض‌ اسحاق‌، قوچی‌ را که‌ در آن‌جا حاضر شده‌ بود، «برای‌ قربانی‌ سوختنی‌» بگذراند.
گفتنی‌ است‌ که‌ در منابع‌ اسلامی‌ غالباً اسماعیل‌ (ه م‌) به‌ عنوان‌ ذبیح‌ شناخته‌ شده‌ است‌.

ازدواج

به‌ روایت‌ عهد عتیق‌ اسحاق‌ در ۳۷ سالگی‌ مادر خویش‌ را از دست‌ داد

[۱۱] عهد عتیق‌پیدایش‌، ۲۳:۱.

و در ۴۰ سالگی‌ ازدواج‌ کرد.

[۱۲] عهد عتیق‌،پیدایش،۲۵:۲۰.

او به‌ توصیه پدر و مساعدت‌ خادم‌ او، همسرش‌ را از بومیان‌ سرزمین‌ ناحور در ارام‌ نهرین‌ از قبیله‌ای‌ که‌ ابراهیم‌ (ع‌) بدان‌ تعلق‌ داشت‌، برگزید.

[۱۳] عهد عتیق‌،باب‌ ۲۴ .

بر پایه اشارات‌ سفر پیدایش‌، زوجه وی‌ رِفقه‌، دختر بتوئیل‌ ، پسرِ برادر ابراهیم‌ (ع‌)، بوده‌ است‌

[۱۴] عهد عتیق‌،باب‌ ۲۴.

ثمره این‌ پیوند پس‌ از ۲۰ سال‌ دو پسر تؤم‌ بود که‌ از هنگامی‌ که‌ در بطن‌ مادر خویش‌ پرورش‌ می‌یافتند، منازع‌ یکدیگر بوده‌اند.
فرزند نخست‌ را عیسو و دیگری‌ را که‌ به‌ دنبال‌ وی‌ به‌ دنیا آمده‌ بود، یعقوب‌ نام‌ نهادند.
با گذشت‌ زمان‌ عیسو صیادی‌ ماهر شد و محبوب‌ اسحاق‌ گردید و یعقوب‌ که‌ مورد علاقه رفقه‌ بود، به‌ «چادرنشینی‌» (شبانی‌) روی‌ آورد.

[۱۵] عهد عتیق‌،پیدایش‌، ۲۵: ۲۲، ۲۴، ۲۶- ۲۸.

به‌ روایت‌ تورات‌ ، زمانی‌ اسحاق‌ ناگزیر شد که‌ به‌ سبب‌ بروز خشک‌ سالی‌ راهی‌ِ سرزمین‌ جرار گردد.
وی‌ در بدو ورود خود به‌ جرار، از بیم‌ آنکه‌ مردم‌ آن‌ سرزمین‌ به‌ منظور تصاحب‌ زوجه‌اش‌ رفقه‌، او را به‌ قتل‌ رسانند، ناچار شد وی‌ را خواهر خود بخواند

[۱۶] عهد عتیق‌،پیدایش‌، باب۲۶.

؛ شایان‌ توجه‌ است‌ که‌ این‌ روایت‌ به‌ نوعی‌ دیگر درباره ابراهیم‌ (ع‌) در جرار نیز آمده‌ است‌.

[۱۷] عهد عتیق‌،۲۰: ۱،۲.

اسحاق‌ در جرار به‌ کشاورزی‌ پرداخت‌ و در این‌ کار ترقی‌ کرد و اموال‌ فراوانی‌ به‌ دست‌ آورد.

[۱۸] عهد عتیق‌،۲۶: ۱۲،۱۴.

وی‌ گاه‌ رشک‌ همسایگان‌ را برمی‌انگیخت‌ و ناگزیر بود برای‌ اجتناب‌ از برخورد، در وادی‌های‌ اطراف‌ روزگار بگذراند

[۱۹] عهد عتیق‌،۲۶:۱۷.

از جمله‌ در بئر شبع‌ چاه‌ آبی‌ حفر کرد و مذبحی‌ نیز برای‌ عبادت‌، برپا نمود.

[۲۰] عهد عتیق‌،۲۶:۲۳.

[۲۱] عهد عتیق‌،۲۳: ‌۲۵.

آمدن‌ ابی‌ ملک‌، پادشاه‌ جرار به‌ بئر شبع‌ برای‌ بستن‌ پیمان‌ آشتی‌ با اسحاق‌،

[۲۲] عهد عتیق،‌۲۶:۱۶،۳۱.

نشان‌ می‌دهد که‌ او در این‌ منطقه‌ اقتداری‌ حاصل‌ کرده‌ بوده‌ است‌.

وفات

بر پایه مطالب‌ سفر پیدایش‌، اسحاق‌ در اواخر عمر، در حالی‌ که‌ پیر و نابینا شده‌ بود، بر آن‌ شد تا یکی‌ از فرزندان‌ را وصی‌ خود سازد و این‌ جایگاه‌ در نهایت‌ نصیب‌ یعقوب‌ شد.

[۲۳] عهد عتیق‌،باب‌ ۲۷ .

اسحاق‌ پس‌ از این‌ وصیت‌، ۲۰ سال‌ دیگر زندگی‌ کرد و سرانجام‌ در ۱۸۰ سالگی‌ در حبرون‌ درگذشت‌.

[۲۴] ، عهد عتیق‌،۳۵:۲۸.

پسرانش‌ یعقوب‌ و عیسو، او را در مقبره پدرش‌، واقع‌ در مَکفیله‌ به‌ خاک‌ سپردند

[۲۵] عهد عتیق‌،۳۵:۲۹، ۴۹:۳۰-۳۱.

برای‌ دیگر گزارش‌ها از روایات‌ یهودی‌.
برای‌ نگاهی‌ گذرا بر جایگاه‌ اسحاق‌ در تعالیم‌ ویژه عهد جدید، نخست‌ باید یادآور شد که‌ برپایه اندیشه مطرح‌ شده‌ در برخی‌ رسائل‌ پولس‌، از آن‌ رو که‌ «فرزندان‌ جسم‌، فرزندان‌ خدا نیستند»، تأکید شده‌ است‌ که‌ اسحاق‌ «فرزند جسم‌» نبود.

[۲۶] عهد عتیق‌، ۴:۲۸، ۲۹.

[۲۷] سالم‌ ریاشی‌، رسالتی‌ الی‌ الیهود، ج۱، ص۱۴، بیروت‌، ۱۹۶۶م‌.

در مقایسه‌ دیده‌ می‌شود که‌ برپایه سفر پیدایش‌، اسحاق‌ می‌بایست‌ در «روز سوم‌» قربانی‌ می‌شد،

[۲۸] عهد عتیق، ‌۲۲:۴.

در حالی‌ که‌ عیسی‌ مسیح‌ نیز «روز سوم‌» به‌ حد کمال‌ رسید.

[۲۹] عهد جدید،۱۳:۳۲.

همچنین‌ اینکه‌ ابراهیم‌ (ع‌) هیزم‌ قربانی‌ِ سوختنی‌ را بر هم‌ گذاشت‌ و اسحاق‌ را بسته‌، بر فراز هیزم‌ نهاد،

[۳۰] عهد عتیق‌،۲۲:۹.

با بسته‌ شدن‌ عیسی‌ مسیح‌ (ع‌) بر صلیب‌ و حمل‌ صلیب‌ توسط وی‌

[۳۱] عهد جدید،متی‌، ۲۷:۲ .

[۳۲] عهد جدید، یوحنا، ۱۹: ۱۷- ۱۸ .

مقایسه‌ شده‌ است‌.
در آیین‌ مسیحیت‌ ازدواج‌ اسحاق‌ با رفقه‌ نیز رمز گونه‌ و کنایه‌آمیز تفسیر شده‌، و انتظار رفقه‌ برای‌ دیدار اسحاق‌

[۳۳] عهد عتیق‌،۲۴: ۶۴ – ۶۵.

رمز انتظار برای‌ ظهور مسیح‌ است‌.

در قرآن‌ و منابع‌ اسلامی‌

نام‌ اسحاق‌ ۱۷ بار در قرآن‌ کریم‌ ذکر شده‌ است‌.
قالب‌ «… ابراهیم‌ و اسماعیل‌ و اسحاق‌…» در ۵ آیه‌ از سوره‌های‌ مدنی‌ ، ضمن‌ موضوعاتی‌ کلی‌ همچون‌ وحی‌ و تنزیل‌ ،

[۳۴] بقره‌/سوره۲، آیه۱۳۶.

[۳۵] نساء/سوره۴، آیه۱۶۳.

رسالت‌ پیامبران‌ ،

[۳۶] آل‌عمران‌/سوره۳، آیه۸۴.

عطف‌ به‌ ایمان‌ و یکتاپرستی‌ گذشتگان‌

[۳۷] بقره‌/سوره۲، آیه۱۳۳.

و شهادت‌ و گواهی‌ خداوندی‌ در باره برخی‌ از انبیا

[۳۸] بقره‌/سوره۲، آیه۱۴۰.

جای‌ گرفته‌ است‌.
در دیگر آیات‌ که‌ همگی‌ از سوره‌های‌ مکی‌ هستند، افزون‌ بر یاد کرد نام‌ اسحاق‌ به‌ عنوان‌ عطیه‌ای‌ الهی‌،

[۳۹] ابراهیم‌/سوره۱۴، آیه۳۹.

[۴۰] مریم‌/سوره۱۹، آیه۴۹.

از وی‌ با صفات‌ «صالح‌» و «عابد» یاد شده‌ است‌

[۴۱] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۲.

[۴۲] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۳.

[۴۳] صافات‌/سوره۳۷، آیه۱۱۲

همچنین‌ اسحاق‌ از جمله‌ پیامبرانی‌ است‌ که‌ از برگزیدگان‌ بوده‌، و مورد هدایت‌ قرار گرفته‌،

[۴۴] انعام‌/سوره۶، آیه۸۴.

[۴۵] ص‌/سوره۳۸، آیه۴۵.

[۴۶] ص‌/سوره۳۸، آیه۴۷.

و خیروبرکت‌ خداوندبر وی‌ عرضه‌شده‌است‌.

[۴۷] صافات‌/سوره۳۷، آیه۱۱۳.

زمان تولد

هنگامی که فرشتگان الهی برای مجازات قوم لوط نازل شدند، نزد حضرت ابراهیم(ع) رفتند و او را به ولادت اسحاق بشارت دادند:

[۴۸] . ابوحمزه ثمالی، ثابت بن دینار؛ تفسیر القرآن الکریم،چاپ اول، ص۲۲۷.

«وَامْرَأَتُهُ قَائِمَهٌ فَضَحِکتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ.

[۴۹] سوره هود(۱۱)،آیه۷۱

«و همسرش ایستاده بود، (از خوشحالی) خندید؛ پس او را بشارت به اسحاق دادیم…» به‌ تولد او در ۱۰۰، ۱۱۲ یا ۱۲۰ سالگی‌ ابراهیم‌ (ع‌) اشاره‌ دارند.
در این‌ زمان‌ ساره‌ ۹۰ سال‌ داشت‌ و اسماعیل‌ فرزند بزرگ‌ ابراهیم‌ (ع‌) ۱۴ یا ۱۳ ساله‌ بود.

[۵۰] علی‌ مسعودی‌، مروج‌ الذهب‌، ج۱، ص۴۶، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌الدین‌ عبدالحمید، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

[۵۱] فضل‌ طبرسی‌، مجمع‌ البیان‌، ج۶، ص۴۹۱، بیروت‌، ۱۴۰۸ق‌/ ۱۹۸۸م‌.

[۵۲] ابن‌ کثیر، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۲۲۲، به‌ کوشش‌ خلیل‌ میس‌، بیروت‌، ۱۴۰۷ق‌/۱۹۸۷م‌.

دوران کودکی

در روایات‌ اسلامی‌ درباره زندگی‌ اسحاق‌، از تولد تا زمانی‌ که‌ کودکی‌ را پشت‌ سر می‌نهد، سخنی‌ به‌ میان‌ نیامده‌ است‌.

ذبیح بودن

آغاز سخن‌ِ دوباره‌ درباره اسحاق‌ هنگامی‌ است‌ که‌ مسأله « ذبح‌ » مطرح‌ می‌شود؛ اگر چه‌ برپایه نظر مشهور میان‌ مسلمانان‌ ، فرزند ذبیح‌، اسماعیل‌ (ه م‌) بوده‌ است‌، اما در برخی‌ از روایات‌، ذبیح‌ بودن‌ اسحاق‌ نیز تأیید شده‌ است‌.
در روایات‌ موردنظر، این‌ قول‌ به‌ عنوان‌ دیدگاه‌ کسانی‌ از صحابه‌ و تابعین‌، چون‌ ابن‌ مسعود ، عباس‌ بن‌ عبدالمطلب‌ ، کعب‌ الاحبار ، مسروق‌ ، عمر بن‌ عبدالعزیز و دیگران‌ مطرح‌ شده‌ است‌.

[۵۳] احمدنحاس‌، اعراب‌ القرآن‌، ج۳، ص۴۳۱، به‌ کوشش‌ زهیر غازی‌ زاهد، بیروت‌، ۱۴۰۵ق‌/۱۹۸۵م‌.

[۵۴] طبری‌، تفسیر، ج۲۳، ص۵۱ به‌ بعد.

[۵۵] مجاهد، تفسیر، ج۱، ص۵۴۳، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ طاهر سورتی‌، اسلام‌آباد، ۱۳۹۶ق‌/۱۹۷۶م‌.

[۵۶] فرزدق‌، ج۲، ص۲۸۴.

[۵۷] محمد ابن‌ سلام‌ جمحی‌، طبقات‌ الشعراء، ج۱، ص۱۴۷، به‌ کوشش‌ یوزف‌ هل‌، بیروت‌، ۱۴۰۲ق‌/۱۹۸۲م‌.

[۵۸] عبدالله‌ ابن‌ قتیبه‌، المعارف‌، ج۱، ص۳۵، به‌کوشش‌ ثروت‌ عکاشه‌، قاهره‌، ۱۳۸۸ق‌/ ۱۹۶۹م‌.

[۵۹] احمد ابن‌ حنبل‌، مسند، ج۱، ص۳۰۶-۳۰۷، قاهره‌، ۱۳۱۳ق‌.

افزون‌ بر روایات‌ صریح‌، روایاتی‌ پراکنده‌ نیز به‌ عنوان‌ نقل‌هایی‌ موافق‌ با دیدگاه‌ یاد شده‌ دیده‌ می‌شود: مانند حکایتی‌ درباره نامه یعقوب‌ به‌ عزیز مصر .

[۶۰] علی‌ قمی‌، تفسیر، ج۱، ص۳۵۱-۳۵۲، بیروت‌، ۱۳۸۷ق‌.

[۶۱] محمود زمخشری‌، الکشاف‌، ج۴، ص۵۷، قاهره‌، ۱۳۶۶ق‌/ ۱۹۴۷م‌.

روایت‌ ازرقی‌

[۶۲] محمد ازرقی‌، اخبار مکه، ج۲، ص۱۷۵، به‌ کوشش‌ رشدی‌ صالح‌ ملحس‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

درباره گوسفند فدیه‌ داده‌ شده‌ به‌ جای‌ اسحاق‌ و ذکر از خودگذشتگی‌ اسحاق‌ در امر ذبح‌.

[۶۳] احمد ثعلبی‌، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۹۱، قاهره‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۵م‌.

[۶۴] احمد ابن‌ عبدربه‌، العقد الفرید، ج۲، ص۴۴۰، به‌ کوشش‌ احمد امین‌ و دیگران‌، بیروت‌، ۱۴۰۲ق‌/۱۹۸۲م‌.

[۶۵] محمد بلعمی‌، تاریخ‌، ج۱، ص۲۲۵، به‌ کوشش‌ محمدتقی‌ بهار، تهران‌، ۱۳۵۳ش‌.

[۶۶] محمد حاکم‌ نیشابوری‌، المستدرک‌، ج۲، ص۵۵۶، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۳۴ق‌.

[۶۷] محمد حاکم‌ نیشابوری‌، المستدرک‌، ج۲، ص۵۵۹، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۳۴ق‌.

[۶۸] حسین‌ بغوی‌، معالم‌ التنزیل‌، ج۴، ص۵۶۷، بیروت‌، ۱۴۰۵ق‌/۱۹۸۵م‌.

رأی‌ غالب‌ میان‌ مفسران‌ آن‌ است‌ که‌ اینگونه‌ روایات‌ تأثیر پذیرفته‌ از منابع‌ اسرائیلیات‌ بوده‌ است‌ و نمی‌توان‌ آن‌ها را به‌ عنوان‌ روایات‌ اصیل‌ تلقی‌ کرد.

[۶۹] احمد ثعلبی‌، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۹۱-۹۲، قاهره‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۵م‌.

[۷۰] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۱، ص۱۴۹.

[۷۱] سیوطی‌، الدر المنثور، ج۷، ص۱۰۵، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

اما ابن‌ بابویه‌ درباره تمییز ذبیح‌ بودن‌ اسماعیل‌ یا اسحاق‌، تشخیص‌ طرق‌ احادیث‌ وارده‌ درباره هر کدام‌ را پیشنهاد کرده‌ است‌

[۷۲] محمد ابن‌بابویه‌، من‌لایحضره‌ الفقیه‌، ج۲، ص۲۳۰-۲۳۱، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری‌، قم‌، جماعه المدرسین‌.

[۷۳] محمد ابن‌بابویه‌، الخصال‌، ج۱۱، ص۵۷ – ۵۸، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری‌، قم‌ ۱۴۰۳ق‌.

ازدواج

بنابر اخبار و روایات‌ موجود در آثار اسلامی‌، اسحاق‌ در ۴۰ سالگی‌ با رفقه‌ دختر بتوئیل‌ بن‌ الیاس‌ ازدواج‌ کرد و در ۶۰ سالگی‌ از وی‌ صاحب‌ دو فرزند همزاد با نام‌های‌ عیسو و یعقوب‌ شد.

[۷۴] عبدالله‌ ابن‌ قتیبه‌، المعارف‌، ج۱، ص۳۸، به‌کوشش‌ ثروت‌ عکاشه‌، قاهره‌، ۱۳۸۸ق‌/ ۱۹۶۹م‌.

[۷۵] علی‌ مسعودی‌، مروج‌ الذهب‌، ج۱، ص۴۶-۴۷، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌الدین‌ عبدالحمید، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

[۷۶] محمد بلعمی‌، تاریخ‌، ج۱، ص۲۶۱، به‌ کوشش‌ محمدتقی‌ بهار، تهران‌، ۱۳۵۳ش‌.

[۷۷] ابن‌ کثیر، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۲۲۲، به‌ کوشش‌ خلیل‌ میس‌، بیروت‌، ۱۴۰۷ق‌/۱۹۸۷م‌.

مقام نبوت

مطابق‌ منابع‌ اسلامی‌، وی‌ پس‌ از اسماعیل‌ نبوت‌ یافت‌ و از برادر مهین‌ اسم‌ اعظم‌ آموخت‌.
او که‌ به‌ فرمان‌ الهی‌ در شام‌ پیامبر بود، بر جای‌ برادر نشست‌ و پیروان‌ ابراهیم‌ و اسماعیل‌ بدو پیوستند.

[۷۸] محمد بلعمی‌، تاریخ‌، ج۱، ص۲۶۱، به‌ کوشش‌ محمدتقی‌ بهار، تهران‌، ۱۳۵۳ش‌.

[۷۹] علی‌ مسعودی‌، اثبات‌ الوصیه، ج۱، ص۳۵-۳۶، نجف‌، کتابخانه حیدریه‌.

[۸۰] ناصرخسرو، دیوان‌، ص۱۸۶، به‌ کوشش‌ مجتبی‌ مینوی‌، تهران‌، ۱۳۶۷ش‌.

وفات

در منابع‌ اسلامی‌ داستان‌ وصیت‌ اسحاق‌ و تعیین‌ یعقوب‌ به‌ عنوان‌ جانشین‌ در گزارشی‌ مفصل‌ و در جزئیات‌ نزدیک‌ به‌ داستان‌ عهد عتیق‌ آمده‌ است‌.

[۸۱] علی‌ مسعودی‌، اثبات‌ الوصیه، ج۱، ص۳۵-۳۶، نجف‌، کتابخانه حیدریه‌.

[۸۲] احمد ثعلبی‌، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۱۰۱، قاهره‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۵م‌.

درباره سن‌ اسحاق‌ به‌ هنگام‌ درگذشت‌، آراء مختلفی‌ بیان‌ شده‌، ولی‌ گفتنی‌ است‌ که‌ برخی‌ سال‌ وفات‌ او را برای‌ بنی‌اسرائیل‌ مبدأ تاریخ‌ شمرده‌اند.

[۸۳] عبدالله‌ ابن‌ قتیبه‌، المعارف‌، ج۱، ص۳۸، به‌کوشش‌ ثروت‌ عکاشه‌، قاهره‌، ۱۳۸۸ق‌/ ۱۹۶۹م‌.

[۸۴] علی‌ مسعودی‌، مروج‌ الذهب‌، ج۱، ص۴۶-۴۷، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌الدین‌ عبدالحمید، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

[۸۵] علی‌ مسعودی‌، التنبیه‌ و الاشراف‌، ج۱، ص۲۰۸، به‌ کوشش‌ دخویه‌، لیدن‌، ۱۸۹۳م‌.

[۸۶] احمد ثعلبی‌، قصص‌ الانبیاء، ج۱، ص۱۰۲، قاهره‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۵م‌.

[۸۷] محمدباقر مجلسی‌، بحارالانوار، ج۱۲، ص۱۱۳، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/ ۱۹۸۳م‌.

در منابع‌ اسلامی‌ نیز خاک‌سپاری‌ وی‌ در آرامگاه‌ ابراهیم‌ (ع‌) و در کنار ساره‌ یاد شده‌، و درباره زیارت‌ برخی‌ کسان‌ از مقبره ابراهیم‌ ، اسحاق‌ و یعقوب‌ (ع‌) سخن‌ رفته‌ است‌.

[۸۸] محمد ازرقی‌، اخبار مکه، ج۱، ص۷۳، به‌ کوشش‌ رشدی‌ صالح‌ ملحس‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

[۸۹] ابراهیم‌اصطخری‌، مسالک‌ الممالک‌، ج۱، ص۵۷، به‌ کوشش‌ دخویه‌، لیدن‌، ۱۹۲۷م‌.

[۹۰] منوچهر ستوده‌،حدود العالم‌، ج۱، ص۱۷۴، به‌ کوشش‌ تهران‌، ۱۳۶۳ش‌.

[۹۱] علی‌ هروی‌، الاشارات‌ الی‌ معرفه الزیارات‌، ج۱، ص۱۰، دمشق‌، ۱۹۵۳م‌.

[۹۲] علی‌ هروی‌، الاشارات‌ الی‌ معرفه الزیارات‌، ج۱، ص۳۰-۳۱، دمشق‌، ۱۹۵۳م‌.

[۹۳] یاقوت‌، بلدان‌، ج۲، ص۱۹۴- ۱۹۵.

شهرت و منزلت

شهرت‌ و منزلت‌ اسحاق‌ در میان‌ مسلمانان‌ به‌ پایه‌ای‌ است‌ که‌ به‌ موازات‌ رسانیدن‌ نسب‌ عرب‌ به‌ اسماعیل‌، گاه‌ نسب‌ برخی‌ از اقوام‌ غیرعرب‌ را به‌ طور نمادین‌ به‌ اسحاق‌ رسانده‌اند؛ مثلاً در سده‌های‌ نخستین‌، برخی‌ را تصور بر آن‌ بوده‌ است‌ که‌ ایرانیان‌ نسب‌ به‌ او می‌برده‌اند و گاه‌ چنین‌ پنداشته‌ می‌شده‌ که‌ نام‌ دیگر منوچهر – نیای‌ بزرگ‌ ایرانیان‌ – یعیش‌ بن‌ ویزک‌ است‌ و به‌ گمان‌ اینان‌ ویزک‌ تغییر یافته واژه اسحاق‌ بوده‌ است‌.

[۹۴] احمد ابن‌ فقیه‌، البلدان‌، ج۱، ص۱۹۷، به‌ کوشش‌ دخویه‌، لیدن‌، قاهره‌، ۱۳۰۲ق‌/ ۱۸۸۵م‌.

[۹۵] احمد ابن‌ عبدربه‌، العقد الفرید، ج۳ ص۴۰۹، به‌ کوشش‌ احمد امین‌ و دیگران‌، بیروت‌، ۱۴۰۲ق‌/۱۹۸۲م‌.

[۹۶] علی‌ مسعودی‌، التنبیه‌ و الاشراف‌، ج۱، ص۱۰۸-۱۱۰، به‌ کوشش‌ دخویه‌، لیدن‌، ۱۸۹۳م‌.

در این‌ باره‌ برخی‌ از معاصران‌ با نگاهی‌ زبان‌ شناسانه‌ تطور نام‌ اسحاق‌ (ایساک‌) به‌ ویزک‌ (ایزک‌) را بررسی‌ کرده‌اند.
علاوه‌ بر آن‌، برخی‌ می‌پنداشته‌اند که‌ فیلیپ‌ پدر اسکندر مقدونی‌ و نیز برخی‌ پادشاهان‌ روم‌ از نسل‌ اسحاق‌ بوده‌اند.

[۹۷] احمد ابن‌ عنبه‌، الفصول‌ الفخریه، ج۱، ص۲۱، به‌ کوشش‌ جلال‌الدین‌ محدث‌ ارموی‌، تهران‌، ۱۳۶۳ش‌.

[۹۸] علی‌ ابن‌ حزم‌، جمهره انساب‌ العرب‌، ج۱، ص۸، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

گفتنی‌ است‌ که‌ نام‌ اسحاق‌ شاید به‌ سبب‌ اختصاص‌ فصی‌ از فصوص‌ الحکم‌ ابن‌عربی‌ به‌ «فص‌ حکمه حقیه فی‌ کلمه اسحاقیه»، به‌ برخی‌ منابع‌ عرفانی‌ راه‌ یافته‌ است‌.

[۹۹] محیی‌الدین‌ ابن‌عربی‌، فصوص‌ الحکم‌، ج۱، ص‌ ۸۴ -۹۰، به‌ کوشش‌ ابوالعلاء عفیفی‌، بیروت‌، ۱۴۰۰ق‌/۱۹۸۰م‌.

همچنین‌ اشاره‌های‌ نمادین‌، مانند دست‌ به‌ دست‌ شدن‌ پیراهنی‌ که‌ ابراهیم‌ آن‌ را به‌ اسحاق‌، و اسحاق‌ نیز به‌ نوبه خود به‌ یعقوب‌ سپرد و سپس‌ به‌ یوسف‌ رسید، در اندیشه سهروردی‌

[۱۰۰] محیی‌الدین‌ ابن‌عربی‌، فصوص‌ الحکم‌، ج۱، ص‌ ۴۴- ۴۵، به‌ کوشش‌ ابوالعلاء عفیفی‌، بیروت‌، ۱۴۰۰ق‌/۱۹۸۰م‌.

با سنت‌ خرقه‌ پوشانیدن‌ در میان‌ متصوفه‌ تطبیق‌ شده‌ است‌.
از اسحاق‌ در ادب‌ فارسی‌ یادکردهای‌ بسیاری‌ دیده‌ می‌شود.

[۱۰۱] ناصرخسرو، دیوان‌، ص۱۸۶، به‌ کوشش‌ مجتبی‌ مینوی‌، تهران‌، ۱۳۶۷ش‌.

[۱۰۲] سنایی‌، حدیقه الحقیقه، ج۱، ص۶۲۳، به‌ کوشش‌ مدرس‌ رضوی‌، تهران‌، ۱۳۵۹ش‌.

[۱۰۳] محمد سلطان‌ ولد، دیوان‌، ج۱، ص۵۳۵، به‌ کوشش‌ سعید نفیسی‌، تهران‌، ۱۳۳۸ش‌.

حضرت اسحاق علاوه بر اینکه به عنوان نبی مثل سایر پیامبران به ایشان وحی می‌شد،

[۱۰۴] سوره نساء(۴)،آیه۱۶۳

دارای صحف نیز بود؛

[۱۰۵] سوره عنکبوت(۲۹)،آیه(۱۶و۲۷)

و خدای تبارک خطاب به پیامبر اسلام(ص)می‌فرماید:«قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَاأُنْزِلَ عَلَینَا وَ مَاأُنْزِلَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ…»

[۱۰۶] سوره آل عمران(۳)،آیه۸۴

«بگو: به خدا ایمان آوردیم؛ و (همچنین) به آنچه بر ما و بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق… نازل گردیده»”مَا أُنْزِلَ” به معنای صحف معنا شده که بر پیامبران الهی از جمله حضرت اسحاق نازل می‌شد.

[۱۰۷] . فیض کاشانی،تفسیر الصافی،چاپ دوم، ج۱، ص۱۹۲.

دین و آیین

دین و شریعت اسحاق نبی همان دین حضرت ابراهیم یعنی اسلام ذکر شده که قرآن می‌فرماید:«وَ وَصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَ یعْقُوبُ یابَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَاتَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ

[۱۰۸] سوره بقره(۲)،آیه۱۳۲

«و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام (=تسلیم در برابر فرمان خد) از دنیا نروید!»مراد از “بَنِیهِ” چهار نفر هستند که عبارتند از: اسماعیل، اسحاق، مدین و مداین.

[۱۰۹] بلخی مقاتل بن سلیمان؛ تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق احمد فرید، چاپ اول، ج۱، ص۷۹ و بی‌تا، ج۱، ص۱۲۱.

و منظور از “وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ” همان اخلاص در توحید، عبادت و خضوع قلب و جوارح برای خداوند است.

[۱۱۰] تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج۱، ص۷۹.

چنان‌که وقتی حضرت یعقوب(ع) در آخرین لحظات عمر شریفش از فرزندان خود پرسید: «پس از من، چه چیز را می‌پرستید؟ گفتند: خدای تو و خدای پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یکتا را، و ما در برابر او تسلیم هستیم.»

[۱۱۱] سوره بقره(۲)،آیه۱۳۳

پس دین اسحاق همان دین پدرش ابراهیم بود که به دین حنیف تفسیر شده است.

[۱۱۲] سوره یوسف(۱۲)،آیه۳۸

[۱۱۳] تفسیر الواحدی، تحقیق، صفوان عدنان،ج۱، ص۱۳۳.

دینی که اساس آن بر توحید بنا شده و به هرگونه شرک و عبادت غیر خدا دست رد می‌زند و برای بشریت واجب و نعمت بزرگ الهی لحاظ می‌شود.

[۱۱۴] مدرسی، من هدی القرآن، چاپ اول، ج‌۵، ص۲۰۱.

برخی از تکالیف و مسئولیتها

در قرآن کریم برخی از تکالیف شخصی و مسولیت‌های اجتماعی آن حضرت اینگونه بیان شده است:

اقامه‌ی نماز و پرداخت زکات

خداوند برای هدایت بشر انبیائی را به عنوان ائمه و الگو فرستاد، تا پیروانشان به آن‌ها اقتدا کرده و در مسیر حق گام بردارند. لذا اعمال و رفتار آن‌ها بهترین الگوی عملی برای پیروانشان به شمار می‌رود:«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ… و إِقَامَ الصَّلَاهِ وَ إِیتَاءَ الزَّکاهِ…»

[۱۱۵] سوره انبیاء(۲۱)،آیه(۷۲-۷۳)

«و اسحاق، و علاوه بر او، یعقوب را به وی (ابراهیم)بخشیدیم… و بر پا داشتن نماز و ادای زکات را به آن‌ها وحی کردیم…»
اقامه‌ی نماز یعنی نماز را با حدود و شرایط آن انجام دادن و آن را در وقت معین بجای آوردن و بر آن مداومت داشتن است،

[۱۱۶] التبیان فی تفسیر القرآن، ج‌۷، ص۲۶۵

و مراد از اداء زکات همان چیزی است که خداوند بر آن‌ها واجب نموده، تا آن را به فقراء، مساکین و مستحقین بپردازند.

[۱۱۷] التبیان فی تفسیر القرآن، ج‌۷، ص۲۶۵

پرداخت زکات از افضل عبادات در امور مالی است، همان‌گونه که نماز از افضل عبادات بدنی است و از اینجا دانسته می‌شود این دو امر واجبی است که تمام امم پیشین به آن مامور شده بودند.

[۱۱۸] عبدالقادر،بیان المعانی، ج‌۴، ص۳۱۷.

انذار و تبشیر قوم

از جمله وظایف انبیاء الهی، انذار و تبشیر امت است. پیامبران مامور شدند، در صورتی که مردم ایمان آورده و از رسولان الهی پیروی کردند، آن‌ها را به مغفرت و رضوان خداوند بشارت دهند؛ اما اگر راه کفر را پیشه کردند و در صدد تکذیب انبیاء بر آمدند، آن‌ها را از سخط و عقاب الهی بترسانند.

[۱۱۹] خطیب،التفسیر القرآنی للقرآن، بی‌تا، ج‌۳، ص۱۰۱۲.

«…وَ أَوْحَینَا إِلَی… إِسْحَاقَ وَیعْقُوب.. رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ…»

[۱۲۰] سوره نساء(۴)،آیه(۱۶۳-۱۶۵)

«ما به… اسحاق و یعقوب… وحی نمودیم؛ پیامبرانی که بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده بودند…»
پس از جمله وظایف حضرت اسحاق و دیگر پیامبران این بود که مردم مؤمن را به بهشت و ثواب بشارت داده و کافران را از عقاب و آتش جهنم بیم دهند.

[۱۲۱] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۴۳.

انجام کارهای خیر

خداوند به پیامبران خود وحی کرد که کارهای خیر را انجام داده و در برپاداشتن شرایع دین اعم از عبادات و معاملات در میان مردم، تلاش کنند:

[۱۲۲] ابن عاشور،التحریر و التنویر، بی‌تا، ج‌۱۷، ص۸۰.

«وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ… وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ…»

[۱۲۳] سوره انبیاء(۲۱)،آیه(۷۲-۷۳)

«و اسحاق، و علاوه بر او، ی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.