پاورپوینت حضرت آدم در قرآن
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حضرت آدم در قرآن دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت آدم در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حضرت آدم در قرآن :
پاورپوینت حضرت آدم در قرآن
بحث این مقاله درباره مبدأ اشتقاق آدم و وجه تسمیه آن است، لغویان در مبدأ اشتقاق آدم و نیز عربیت یا ورود آن از زبان دیگر، بر یک رأی نیستند.
فهرست مندرجات
۱ – معنای لغوی آدم
۲ – وجوه نامگذاری حضرت آدم
۳ – واژه آدم در قرآن
۴ – دو نظریه در بیان چگونگی وقایع مربوط به آدم علیهالسلام
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
معنای لغوی آدم
برخی آن را در اصل، عبری و از واژه اَدَم و اَدَمه، به معنای زمین یا خاک سطح زمین
[۱] تفسیر کتاب مقدس، ج۱، ص۱۴۸.
و برخی نیز آن را در اصل سریانی دانستهاند. گویا کاربرد دو صورت مذکر و مؤنث آن (اَدَم و اَدَمه) باهم در سِفْرِ پیدایش به معنای خاکی (ساخته شده از خاک)، منشأ قول به عبری بودن این واژه و تقویت آن شده است. کسانیکه ریشه آن را عربی میدانند، با توجّه به کاربرد ریشه این واژه، درباره مبدأ اشتقاق آن احتمالهایی را ذکر کردهاند. جوهری، «ادیم» را به معنای روی زمین، «اَدَمه» را باطن پوست، الگو و اسوه، و «اُدمه» را به معنای گندمگونی، و «آدم» را به معنای گندمگون دانستهاست.
[۲] اسماعیل بن حماد جوهری، الصحاح، ج۵، ص۱۸۵۹.
ابناثیر، «ادام» و «اُدم» به معنای خورش را از موارد کاربرد این مادّه میشمارد.
[۳] ابناثیر، النهایه، ج۱، ص۳۲.
ابوعبید، ریشه همه این موارد را «ادمالطعام» میداند؛ چون طعام با ادام گوارا میشود. به نظر ابنفارس نیز ریشه همه این معانی اصلِ واحد «اَدم» به معنای موافقت و ملایمت است.
[۴] ابنفارس، مقاییس اللغه، ج۱، ص۷۱.
[۵] ابنفارس، مقاییس اللغه، ج۱، ص۷۲.
طبق رأی برخی مانند زمخشری، آدم اسم عجمی، مانند آزر، عازر، عابر، شالخ و فالغ بوده و از کلمهای دیگر گرفته نشده است.
[۶] زمخشری، الکشاف، ج۱، ص۱۲۵.
[۷] ملا صدرا، تفسیر القرآن العظم، ج۲، ص۳۱۹.
ابنعاشور ضمن ردّ مشتق بودن این کلمه، با استدلال به اینکه این نام نزد عرب و غیرعرب شناخته شده بوده و این هر دو از خانواده زبانهای سامیاند، نظریه اصلی بودن آن در هر دو زبان را مطرح ساخته، آن را از باب توارد لغات میداند.
[۸] ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۱، ص۴۰۸، بیروت.
وجوه نامگذاری حضرت آدم
راغب با توجّه به معانی لغوی لفظ آدم، برای نامگذاری حضرت آدم چهار وجه را آورده است:
۱. جسم او از خاک روی زمین است.
۲. گندمگون است.
۳. از ترکیب عناصر و نیروهای گوناگون آفریده شده است (اُدمه: الفت و اختلاط).
۴. بر اثر روح خدایی که در وی دمیده شده، نیکو گردید (ادام: خورش و نیکوکننده طعام).
[۹] راغب اصفهانی، مفردات، ج۱، ص۷۰.
بیشتر مفسّران، وجه نامگذاریِ آدم را با استناد به احادیثی، آفریده شدن او از خاک روی زمین ذکر کرده
[۱۰] طبری، جامعالبیان، ج۱، ص۳۰۷، بیروت.
[۱۱] طبرسی، مجمعالبیان، ج۱، ص۱۹۷، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۱۵.
[۱۲] آلوسی، روحالمعانی، ج۱، ص۳۵۶.
و آن را عَلَم دانستهاند. بعضی هم آن را چون انسان و بشر ، نوع میدانند؛
[۱۳] قاموسقرآن، ج۱، ص۳۸.
برخی گفتهاند: گویا این واژه ابتدا به اعتبار معنای وصفی درباره حضرت آدم علیهالسلام به کار رفته؛ سپس به صورت عَلَم استعمال شده است
[۱۴] حسینی میلانی، التحقیق، ج۱، ص۵۲، دارالقرآن الکریم، قم، ۱۴۱۰.
واژه آدم در قرآن
در آیات قرآن، واژه «آدم» به صورت مفرد ۱۵ بار، «بنیآدم» هفت بار و «ابنیآدم»، «ذریه آدم» و «کمثل آدم» هر کدام یک بار به کار رفته است. در آیات ۱ نساء
[۱۵] نساء/سوره۴، آیه۱.
اعراف
[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۸۹.
زمر
[۱۷] زمر/سوره۳۹، آیه۶.
نیز «نَفْس» به کار رفته و مقصود از آن آدم علیهالسلام دانسته شده است. مقصود از «بشر» در آیه «إِنِّی خـلِقُ بَشَراً مِن طین»
[۱۸] ص/سوره۳۸، آیه۳۸.
و «انسان» در آیه «ولَقَد خَلَقنَا الإِنسـنَ مِن صَلصـل مِن حَمَإ مَسنون»
[۱۹] حجر/سوره۱۵، آیه۳۸.
را نیز شخص آدم علیهالسلام دانستهاند. تفصیل داستان او در شش سوره بقره
[۲۰] بقره/سوره۲، آیه۲۹ ۳۰.
اعراف
[۲۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۱ ۲۵.
حجر
[۲۲] حجر/سوره۱۵، آیه۲۸ ۴۲.
اسراء
[۲۳] اسراء/سوره۱۷، آیه۶۱ ۶۵.
؛ طه
[۲۴] طه/سوره۲۰، آیه۱۱۵ ۱۲۴.
ص
[۲۵] ص/سوره۳۸، آیه۷۱ ۸۵.
ذکر شده است.
دو نظریه در بیان چگونگی وقایع مربوط به آدم علیهالسلام
در بیان چگونگی وقایع مربوط به آدم علیهالسلام که در قرآن و روایات وارد شده بین مفسّران دو نظریه وجود دارد: بیشتر آنان این وقایع را حوادثی شخصی و مربوط به شخص حضرت آدم علیهالسلام میدانند و معتقدند خداوند فرشتگان را به سجده برای شخص آدم علیهالسلام امر نمود و ابلیس از سجده سرباز زد و…، و سپس خداوند آدم علیهالسلام را وارد بهشت نمود و آدم علیهالسلام که در اثر فریب شیطان از درخت ممنوع خورد و به زمین هبوط کرد و… . امّا برخی از مفسّران این وقایع را به نوع انسان مربوط دانسته و در تحلیل وقایع مربوط به آدم، سخن از رمزی بودن و جنبه تمثیلی این قصه به میان آورده و با تأویل آن، برایش جنبه نمادی قائل شدهاند.
[۲۶] ملاسلطان گنابادی، بیانالسعاده، ج۱، ص۷۵.
[۲۷] رشید رضا، المنار، ج۱، ص۲۸۰، بیروت.
[۲۸] علامه طباطبایی، المیزان، ج۱، ص۱۳۲ ۱۳۳، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷.
در این دیدگاه، آدم نمونه و مظهر انسان کامل است. بهشت جنبه تمثیلی دارد و جای گرفتن آدم در آن بدان معنا است که ذات انسانی به رفاه و آسایش گرایش دارد و خروج از بهشت و هبوط، کنایه از این است که انسان در اثر خروج از اعتدال، دچار رنج و تعب شده و زندگانی آرام خویش را بر اثر نافرمانی به مخاطره میافکند.
[۲۹] رشید رضا، المنار، ج۱، ص۲۸۳، بیروت.
[۳۰] علامه طباطبایی، المیزان، ج۱، ص۱۳۴ ۱۳۵، قم، دفتر انتشا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.