پاورپوینت حشیشیه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حشیشیه دارای ۹۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حشیشیه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حشیشیه :

پاورپوینت حشیشیه

پاورپوینت حشیشیه، نامی که مخالفان مسلمان اسماعیلیان نزاری بر آنان نهادند و سپس در زبانهای اروپایی به گونه‌های مختلفِ کلمه اساسین بدل شد.

فهرست مندرجات

۱ – نهضت اسماعیلیان نزاری
۲ – اسماعیلیان نزاری در آثار مؤلفان مسلمان
۳ – اطلاق واژه پاورپوینت حشیشیه به اسماعیلیان نزاری
۴ – واژه پاورپوینت حشیشیه درقدیم‌ترین وقایعنامه راجع به سلجوقیان
۵ – واژه حشیش در آثار مورخان ایرانی دوره ایلخانی
۶ – تاثیرات استعمال حشیش بر مرتبه اجتماعی افراد
۷ – اسماعیلیان نزاری شام در منابع غربی
۸ – استفاده صلیبیان از واژه اساسین برای اطلاق به نزاریان
۹ – سبب ایجاد افسانه های‌ حشاشین در مورد اسماعیلیان
۱۰ – واژه اساسین در زبانهای اروپایی
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منابع

نهضت اسماعیلیان نزاری

اسماعیلیه نهضتی بر ضد خلافت عباسیان (حک: ۱۳۲ـ ۶۵۶) بود که از ابتدای کار، هدف مبارزه قلمی و جدلیِ گروههای مختلفی از مسلمانان، تحت حمایت عباسیان، قرار گرفت. با روی کارآمدن خلفای فاطمی (حک: ۲۹۷ـ۵۶۷)، این حملات شدت یافت و به ‌صورت «افسانه سیاه» ضداسماعیلی درآمد که به عنوان توصیف صحیحی از انگیزه‌‌ها و تعالیم و اعمال اسماعیلیه، بیشتر مسلمانان آن را پذیرفتند. با قیام اسماعیلیان ایران بر ضد سلاجقه (حک: ۴۲۹ـ۵۵۲)، به رهبری حسن صبّاح، بنیان‌گذار دولت و دعوت مستقل اسماعیلیان نزاری، فصل جدیدی در تاریخ اسماعیلیه آغاز شد که با مقابله‌های نظامی و قلمی گسترده با ایشان همراه بود. اسماعیلیان نزاری چون با قدرت نظامی غیرمتمرکز و برتر سلجوقیان مواجه بودند، برای ستیز با دشمن قدرتمند روشهایی متناسب با اوضاع و احوال آن زمان در پیش گرفتند، از جمله دشمنان مهم خود را در مناطق گوناگون به‌قتل رساندند و طولی نکشید که بیش‌تر قتلهای سیاسی مهم، حداقل در سرزمینهای مرکزی دنیای اسلام، به فداییان نزاری که داوطلبانه این مأموریت‌ها را انجام می‌دادند، نسبت داده شد.

[۱] رشیدالدین فضل‌اللّه، جامع‌التواریخ: قسمت اسماعیلیان و فاطمیان و نزاریان و داعیان و رفیقان، ج۱، ص۷۶ـ۷۷، چاپ محمدتقی دانش ‌پژوه و محمد مدرسی‌زنجانی، تهران ۱۳۵۶ش.

[۲] رشیدالدین فضل‌اللّه، جامع‌التواریخ: قسمت اسماعیلیان و فاطمیان و نزاریان و داعیان و رفیقان، ج۱، ص۸۰، چاپ محمدتقی دانش ‌پژوه و محمد مدرسی‌زنجانی، تهران ۱۳۵۶ش.

این قتلها، خواه به دست فداییان صورت گرفته بود یا خیر، نقش مهمی در شکل‌گیری نظرهای ضداسماعیلی در جامعه مسلمانان داشت.

[۳] حسن بن علی نظام‌الملک، سیاست‌نامه، ج۱، ص۲۸۲ـ۳۱۱، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۷ش.

[۴] فضائح الباطنیه، چاپ عبدالرحمان بدوی، قاهره ۱۳۸۳/ ۱۹۶۴.

دیری نپایید که اسماعیلیان نزاری یکی از وحشتناک‌‌ترین گروه‌ها در جهان اسلام معرفی شدند. در چنین اوضاعی بود که عباسیان، همان‌طور که در مورد فاطمیان کرده بودند، شروع به تشویق نگارش رسائل جدلی در رد و طرد اسماعیلیان نزاری و معتقدات آنان کردند.

اسماعیلیان نزاری در آثار مؤلفان مسلمان

مؤلفان مسلمان آن دوره که درباره اسماعیلیان نزاری مطلب می‌نوشتند، گاهی آن‌ها را باطنیه یا تعلیمیه می‌نامیدند.

[۵] محمد بن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۹۲، چاپ محمد سید کیلانی، قاهره ۱۳۸۷/۱۹۶۷.

[۶] رشیدالدین فضل‌اللّه، جامع‌التواریخ: قسمت اسماعیلیان و فاطمیان و نزاریان و داعیان و رفیقان، ج۱، ص۹، چاپ محمدتقی دانش ‌پژوه و محمد مدرسی‌زنجانی، تهران ۱۳۵۶ش.

[۷] عبداللّه‌ بن علی کاشانی، زبده التواریخ: بخش فاطمیان و نزاریان، ج۱، ص۳۲، چاپ محمدتقی دانش ‌پژوه، تهران ۱۳۶۶ش.

اسماعیلیان نزاری در دوره‌ای از تاریخشان (دوره الموت، ۴۸۳ـ۶۵۴) و بعد از آن، به‌ویژه از نیمه دوم سده ششم، مانند بقیه اسماعیلیه، با واژه دشنام ‌واره مَلاحِده (مفرد آن: مُلحد) مورد خطاب دیگر مؤلفان مسلمان واقع شدند. افزون بر آن، عناوین خصمانه دیگری نیز، هرچند محدودتر، بر نزاریان اطلاق می‌شد، از جمله «پاورپوینت حشیشیه» یا «جماعت پاورپوینت حشیشیه»، که ظاهراً مراد از آن «جماعت مصرف‌کننده حشیش» بوده است.

[۸] مارشال گودوین ماجول هاجسون، “دولت اسماعیلی”، ج۱، ص۴۳۳، در تاریخ کمبریج ایران، vol5، اد J A بویل، کمبریج ۱۹۶۸.

[۹] مارشال گودوین ماجول هاجسون، “دولت اسماعیلی”، ج۱، ص۴۵۳ـ۴۵۴، در تاریخ کمبریج ایران، vol5، اد J A بویل، کمبریج ۱۹۶۸.

اطلاق واژه پاورپوینت حشیشیه به اسماعیلیان نزاری

قدیم‌‌ترین جایی که لفظ «پاورپوینت حشیشیه» بر نزاریان اطلاق شده و احتمالاً نخستین مورد استعمال این لفظ در منابع اسلامی است، رساله جدلی ضدنزاری کوتاهی است که درحدود ۵۱۶، دیوان رسائل فاطمیان در قاهره آن را به دستور خلیفه فاطمی آمر باحکام‌اللّه (حک: ۴۹۵ـ۵۲۴)؛ که امام اسماعیلیان مستعلوی نیز بود، نوشت. این رساله، با عنوان ایقاع صَواِعق الارغام، برای اسماعیلیان مستعلوی شام فرستاده شد تا مشروعیت و حقانیت امامت امامان نسل مستعلی را، در مقابل امامان نزاری، به‌اثبات برساند. در این رساله

[۱۰] منصور بن احمد آمر باحکام‌اللّه، خلیفه فاطمی، ج۱، ص۲۷، رساله ایقاع صواعق الارغام، چاپ آصف علی‌اصغر فیضی، در الهدایهالآمریه فی ابطال دعوه النزاریه، بمبئی ۱۹۳۸.

[۱۱] منصور بن احمد آمر باحکام‌اللّه، خلیفه فاطمی، ج۱، ص۳۲، رساله ایقاع صواعق الارغام، چاپ آصف علی‌اصغر فیضی، در الهدایهالآمریه فی ابطال دعوه النزاریه، بمبئی ۱۹۳۸.

لفظ پاورپوینت حشیشیه دو بار در اشاره به نزاریان شام، بدون هیچ توضیحی، به‌کار رفته است. این امر دلالت بر آن دارد که لفظ پاورپوینت حشیشیه تا آن زمان، در جهان اسلام و حداقل در مصر و شام، معنای عام معروفی یافته بوده است.

واژه پاورپوینت حشیشیه درقدیم‌‌ترین وقایعنامه راجع به سلجوقیان

قدیم‌‌ترین وقایعنامه شناخته شده راجع به سلجوقیان، کتاب نصرهالفتره و عُصَرهالفطره است که عمادالدین کاتب اصفهانی آن را در حدود ۵۷۹ نوشت. او واژه پاورپوینت حشیشیه را در اشاره به نزاریان شام به‌کار برده است. فقط خلاصه‌ای از این وقایعنامه به‌جای مانده که آن را در ۶۲۳، بنداری تهیه کرد و در آن نیز لفظ پاورپوینت حشیشیه نقل شده است (

[۱۲] فتح‌ بن علی بنداری، تاریخ دوله آل‌سلجوق (زبده النُصره و نخبهالعُصره)، ج۱، ص۱۷۹، بیروت ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

جالب توجه است که وقایع‌نگاران نخستین سلجوقی الفاظ «پاورپوینت حشیشیه» و «مَلاحِده» و «باطنیه» را، به صورت واژه‌های مترادف، به‌جای یکدیگر به‌کار می‌بردند

[۱۳] فتح‌ بن علی بنداری، تاریخ دوله آل‌سلجوق (زبده النُصره و نخبهالعُصره)، ج۱، ص۹۵ـ۹۶، بیروت ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۱۴] فتح‌ بن علی بنداری، تاریخ دوله آل‌سلجوق (زبده النُصره و نخبهالعُصره)، ج۱، ص۱۳۶، بیروت ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۱۵] فتح‌ بن علی بنداری، تاریخ دوله آل‌سلجوق (زبده النُصره و نخبهالعُصره)، ج۱، ص۱۷۹، بیروت ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

تنها معدودی از مورخان مسلمان معاصر اسماعیلیان، از جمله ابوشامه (متوفی ۶۶۵)

[۱۶] عبدالرحمان‌ بن اسماعیل ابوشامه، الروضتین فی اخبار الدولتین، ج۱، ص۲۴۰، (چاپ ابوالسعود، قاهره ۱۲۸۷ـ۱۲۸۸/۱۸۷۰ـ ۱۸۷۱)، چاپ افست بیروت.

[۱۷] عبدالرحمان‌ بن اسماعیل ابوشامه، الروضتین فی اخبار الدولتین، ج۱، ص۲۵۸، (چاپ ابوالسعود، قاهره ۱۲۸۷ـ۱۲۸۸/۱۸۷۰ـ ۱۸۷۱)، چاپ افست بیروت.

و ابن‌مُیسَّر (متوفی ۶۷۷)،

[۱۸] ابن‌مُیسَّر، المنتقی من اخبار مصر، ج۱، ص۱۰۲، انتقاه تقی‌الدین احمد بن علی مقریزی، چاپ ایمن فؤاد سید، قاهره (۱۹۸۱ (.

گاهی لفظ پاورپوینت حشیشیه (مفرد آن: حشیشی) را در ارجاع به اسماعیلیان نزاری شام به کار برده‌اند. هیچ‌کدام از این منابع، درباره وجه اشتقاق این نام و علت کاربرد آن در مورد نزاریه توضیحی نداده‌اند.

مثلاً، ابن‌میسر

[۱۹] ابن‌مُیسَّر، المنتقی من اخبار مصر، ج۱، ص۱۰۲، انتقاه تقی‌الدین احمد بن علی مقریزی، چاپ ایمن فؤاد سید، قاهره (۱۹۸۱ (.

گفته‌است که آنان‌را در شام پاورپوینت حشیشیه می‌نامند، در الموت به باطنیه و مَلاحِده معروف‌اند، در خراسان تعلیمیه خوانده می‌شوند، ولی همه آنان اسماعیلی‌اند. به‌نظر می‌رسد که واژه پاورپوینت حشیشیه و مشتقات آن به‌تدریج از تداول افتاده بودند. ابن‌خلدون (متوفی ۸۰۸) از معدود مؤلفان مسلمانی است که بعد از سده هفتم، گفته است که اسماعیلیان نزاری شام زمانی «الپاورپوینت حشیشیه الاسماعیلیه» نامیده می‌شدند، ولی اکنون «وَزاویه» نامیده می‌شوند. گفتنی است که در شام، فداییان نزاری بیش‌تر وزاوی/ وزاویه خوانده می‌شدند.

[۲۰] ابن‌خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، مقدمه، ص۶۸.

واژه حشیش در آثار مورخان ایرانی دوره ایلخانی

مورخان ایرانی دوره ایلخانی، به‌خصوص ع طاملک جوینی (متوفی ۶۸۱)، رشیدالدین فضل‌اللّه (متوفی ۷۱۸) و ابوالقاسم عبداللّه کاشانی (متوفی ح۷۳۸)، که آثار آنان منابع اصلی تاریخ نزاریان ایران در دوره الموت است، در اشاره به اسماعیلیان نزاری لفظ پاورپوینت حشیشیه را به‌کار نبرده‌اند. درواقع، واژه حشیش و جمع و مشتقات آن، تا آن‌جا که نویسنده این مقاله اطلاع دارد، در هیچ‌یک از متون فارسی دوره الموت و بعد از آن، که به اسماعیلیان نزاری اشاره دارند، نیامده است. مؤلفان فارسی‌زبان در آن دوره، هرجا که خواسته‌اند نزاریان را با لفظی زشت و تحقیرآمیز خطاب کنند، از واژه مَلاحِده استفاده کرده‌اند. افزون بر آن در برخی از منابع زیدی معاصر با دوره الموت، که در نیمه قرن هفتم و به زبان عربی در منطقه دیلم نوشته شده‌اند، اسماعیلیان نزاری ایران هم پاورپوینت حشیشیه خوانده شده‌اند. در این متون، اسماعیلیان عمدتاً ملاحده خوانده شده‌اند و اصطلاح «حشیشی» به‌ویژه به فداییان نزاری اطلاق شده است که از الموت برای انجام دادن مأموریت اعزام می‌شدند.

[۲۱] عمران‌ بن حسن عُذْری هَمْدانی، نسخه کتاب وصل الی الفقیه العلّامه عمران‌ بن الحسن‌ بن ناصر بن یعقوب العُذْری الهَمْدانی، ج۱، ص۱۴۶، رحمه‌اللّه، در اخبار ائمه الزیدیه فی طبرستان و دیلمان و جیلان، چاپ ویلفرد مادلونگ، بیروت: المعهد الالمانی للابحاث الشرقیه، ۱۹۸۷.

[۲۲] حُمید بن احمد مُحَلِّی، من‌کتاب الحدائق الوردیه فی مناقب ائمهالزیدیه، ج۱، ص۳۲۹، در اخبار ائمه الزیدیه فی طبرستان و دیلمان و جیلان، چاپ ویلفرد مادلونگ، بیروت: المعهد الالمانی للابحاث الشرقیه، ۱۹۸۷.

بنابراین، استدلال برنارد لوئیس

[۲۳] برنارد لوئیس، “ترور سوریه و اسماعیلیان ایران”، ج۱، ص۵۷۴، در دل Atti convegno internazionale دو سول تما: لا medioevo ایران کانالها، رم: Accademia Nazionale، دی Lincei، ۱۹۷۱.

[۲۴] د.اسلام، چاپ دوم، ذیل مادّه

مبنی بر این‌که لفظ «حشیشی» خاص نزاریان شام بوده و لذا جنبه محلی داشته و هرگز برای نزاریان ایران به‌کار نرفته است، صحیح نیست. به ‌طور خلاصه به‌ نظر می‌رسد که «حشیشی» در کشورهای عرب‌زبان، به‌ خصوص مصر و شام، متداول شد اما مانند واژه مُلحِد در زبان فارسی ــ که از زمان حسن صبّاح، زبان دینی جامعه نزاریان ایران شده بودــ رواج پیدا نکرد. قدیم‌‌ترین گواهی مکتوب شناخته شده درباره استعمال واژه پاورپوینت حشیشیه برای نزاریان شام، همان‌طور که ذکر کردیم، یک رساله جدلی مستعلوی ـ فاطمی است که در حدود سال ۵۱۶ نوشته شده است.

تاثیرات استعمال حشیش بر مرتبه اجتماعی افراد

به‌نظر می‌رسد که تا اوایل سده ششم واژه پاورپوینت حشیشیه اصطلاحی آشنا برای مسلمانان آن زمان بوده و مصرف حشیش در شام و مصر و دیگر کشورهای دنیای اسلام در سده‌های ششم و هفتم، به‌خصوص در میان طبقات پایین جامعه، افزایشی فوق‌العاده یافته و در همان حال آثار زیان‌بخش حشیش نیز موردبحث قرار گرفته بوده است.

از قرن هفتم، دانشمندان مسلمان رسالات متعددی در توصیف این تأثیرات بر جسم، ذهن، اخلاق و دین نوشتند.

[۲۵] فرانتس روزنتال، شاخ و برگ گیاهان: حشیش در مقابل جامعه مسلمانان قرون وسطی، ج۱، ص۵ـ۱۸، لیدن ۱۹۷۱.

این نویسندگان به‌خصوص بر این نکته تأکید داشتند که استعمال ممتد حشیش احتمالاً تأثیرات زیان‌بخشی بر اخلاقیات و اعتقادات دینی استعمال‌کنندگان داشته، به‌طوری که نظر و طرز عمل آنان را نسبت به فرایض دینی، مانند نماز و روزه که شریعت اسلام مقرر داشته، سست می‌کرده است. در نتیجه، استعمال‌کننده حشیش مستحق مرتبه اخلاقی و اجتماعی پایینی، همانند مرتبه مُلحدان در دین بوده است. به‌طور خلاصه، استعمال‌کنندگان حشیش صریحاً از مطرودان اجتماع و جنایت‌کاران محسوب می‌شدند و بر پاورپوینت حشیشیه، به عنوان کسانی که برای اسلام و جامعه خطرناک‌اند، داغ باطل خورده بود. از این رو، گمان می‌رود اصطلاح حشیشه، مجازاً به معنای «اراذل و اوباش فرومایه» و «مطرودان بی‌دین جامعه» در اشاره به اسماعیلیان نزاری سده‌های ششم و هفتم، به‌کار می‌رفته است، نه به علت آن‌که نزاریان یا فداییان، پنهانی و به‌طور مستمر حشیش استعمال می‌کردند، زیرا در هر صورت از چشم دنیای خارج پنهان می‌ماند.

[۲۶] مارشال گودوین ماجول هاجسون، “دولت اسماعیلی”، ج۱، ص۴۵۳ـ۴۵۴، در تاریخ کمبریج ایران، vol5، اد J A بویل، کمبریج ۱۹۶۸.

استعمال دارویی اعتیادزا و تضعیف‌کننده مانند حشیش، برای پیروزی فداییان در مأموریتهایشان، که اغلب مستلزم انتظارکشیدنهای طولانی برای یافتن فرصت مناسب بودند، بسیار زیان‌آور بود. حتی صرف‌نظر از مناسک زاهدمنشانه حسن صبّاح، که شخصاً سیاستهای انقلابی نزاریه را طراحی می‌کرد، فرمان‌برداری و انضباط فداییان نزاری در میان گروههای شیعی قدیم‌تر، که آنان هم صاحب وحدت گروهی و ایثار فرقه‌ای بودند، بی‌سابقه نبوده است. در روزگار اخیر نیز رفتار مشابهی در میان بعضی از گروههای مسلمان، که انگیزه شهادت‌طلبی دارند، متجلی است. به‌هرحال، واقعیت این است که نه متون به‌دست آمده اسماعیلی و نه تا آن‌جا که می‌دانیم، هیچ‌یک از متون اسلامی غیراسماعیلی معاصر، که معمولاً بینشی خصمانه به اسماعیلیه دارند، گواهی نداده‌اند که نزاریان به‌طور منظم و طراحی‌شده حشیش استعمال می‌کردند. مورخان عمده مسلمان که درباره نزاریان مطلب نوشته و اعمال زشتی را نیز به آنان نسبت داده‌اند، مانند ابن‌اثیر (متوفی ۶۳۰) و جوینی (متوفی ۶۸۱)، به نزاریان حتی پاورپوینت حشیشیه اطلاق نکرده‌اند. در معدود متون عربی هم که از اسماعیلیان نزاری به عنوان پاورپوینت حشیشیه یاد شده، هرگز وجه تسمیه این نام با حشیش استعمال کردن آنان مرتبط دانسته نشده، درحالی که اتهامات زیاد دیگری به آن‌ها زده شده است.

[۲۷] فرهاد دفتری، اسماعیلیان: تاریخ و آموزه های خود، ج۱، ص۲۳ـ۲۴، کمبریج ۲۰۰۷.

مسلمانان که با فلسفه شهادت‌طلبی شیعیان آشنایی داشتند، برای درک رفتار فداکارانه و از جان گذشتگیهای فداییان نزاری نیازی به توضیح و توجیه نداشتند. به‌همین علت مؤلفان مسلمان، برخلاف غربیان، به خیال‌بافی درباره علل و انگیزه‌های اعمال فداییان نپرداختند. مدارک و شواهد موجود گواهی می‌دهند که این اسم پاورپوینت حشیشیه بوده است که خود گاهی سبب مطرح شده آرای بی‌اساس درباره نزاریان یا فداییان آنان، و این‌که آنان به‌طور منظم و مستمر حشیش استعمال می‌کرده‌اند، شده است؛ افسانه‌هایی که در چند سده، توصیف واقعیات دانسته شدند.

[۲۸] د. ایرانیکا، ذیل”Fesai”

.

اسماعیلیان نزاری شام در منابع غربی

در چنین اوضاعی از آغاز نیمه دوم سده ششم، اشکال گوناگون واژه حشیشی در شام به گوش صلیبیان رسید. آنان اطلاعات خود را درباره مسلمانان عمدتآ به‌طور شفاهی دریافت می‌کردند. این اطلاعات اساس شکل‌گیری تعدادی واژه (از قبیل اساسینی/ اسیسینی/ هی‌سیسینی) شد که در منابع لاتینی صلیبیان و در زبانهای اروپایی، از اسماعیلیان نزاری شام با این واژه‌‌ها یاد می‌کردند. سرانجام اصطلاح آشناتر اساسین رواج یافت. ازاین‌رو تا پایان سده هشتم، حشیشی در جامعه مسلمانان، دیگر واژه‌ای دشنام‌واره و تهمت‌آمیز تلقی نمی‌شد.

[۲۹] فرهاد دفتری، اسماعیلیان: تاریخ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.