پاورپوینت حسین طرابلسی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حسین طرابلسی دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حسین طرابلسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حسین طرابلسی :

حسین بن محمد جسر طرابلسی

جِسْر طرابلسی‌، حسین‌بن‌محمد، فقیه‌ و ادیب‌ و عالم‌ برجسته حنفی‌ قرن‌ سیزدهم‌ و چهاردهم‌ است.

فهرست مندرجات

۱ – حیات
۲ – حیات علمی
۲.۱ – فعالیت علمی
۳ – شاگردان
۴ – خصایص
۵ – سرودن شعر
۶ – وفات
۷ – گزیده آثار
۷.۱ – آثار چاپ نشده
۸ – فعالیت سیاسی فرزندان طرابلسی‌
۹ – فهرست منابع‌
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

حیات

در ۱۲۶۱ در خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ در طرابلس‌ ( لبنان‌ ) به‌ دنیا آمد.

در حدود یک‌ سالگی‌ پدرش‌، محمدجسر، را که‌ از عالمان‌ زمان‌ خود بود، از دست‌ داد و عمویش‌ (شیخ‌ مصطفی‌ جسر) سرپرستی‌ او را به‌ عهده‌ گرفت‌.

حیات علمی

شیخ‌ حسین‌ جسر در زادگاهش‌ نزد شیخ‌ عبدالجلیل‌ به‌ فراگیری‌ قرآن‌ کریم‌ پرداخت‌ و صرف‌ و نحو و فقه‌ را نزد عبدالقادر و عبدالرزاق‌ رافعی‌ و شیخ‌عَرابی‌ آموخت‌.

در ۱۲۷۹ به‌ قاهره‌ سفر کرد و در دانشگاه‌ الازهر نزد استادانی‌ چون‌ شیخ‌ حسین‌ مَرْصَفی‌، حسین‌ مِنقاره و عبدالرحمان‌ بحراوی‌ به‌ تحصیل‌ علم‌ پرداخت‌ و در ادبیات‌ و علوم‌ دینی‌ و عقلی‌ صاحب‌ نظر شد.

در ۱۲۸۴، به‌ دلیل‌ بیماری‌ عمویش‌، به‌ طرابلس‌ بازگشت‌ و بر اثر فوت‌ وی‌ ناچار شد در طرابلس‌ بماند.

[۱] سمیح‌ وجیه‌ زین‌، تاریخ‌ طرابلس‌: قدیماً و حدیثاً، ج۱، ص۴۷۳، بیروت‌ ۱۳۸۹/۱۹۶۹.

[۲] زکی‌ محمد مجاهد، الاعلام‌ الشرقیه فی‌ المائه الرابعه عشره الهجریه، ج۱، ص۳۰۲ـ۳۰۳، بیروت‌ ۱۹۹۴.

[۳] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۶۷ـ ۱۶۸، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

فعالیت علمی

جسر را از پیشگامان‌ نهضت‌ فرهنگی‌ عرب‌ در عصر جدید شمرده‌اند.

وی‌ یکی‌ از راههای‌ اصلاح‌ امت‌ اسلامی‌ و مقابله‌ با تاخت‌ و تاز فرهنگی‌ بیگانگان‌ را آموزش‌ علوم‌ روز به‌ شیوه جدید و تلفیق‌ آنها با علوم‌ و مبانی‌ دینی‌ می‌دانست‌؛ از این‌رو، مدرسه‌ای‌ تأسیس‌ کرد و مدیریت‌ آن‌ را برعهده‌ گرفت‌.

در این‌ مدرسه‌، که‌ از پیشرفته‌ترین‌ مراکز آموزشی‌ آن‌ زمان‌ بود، علاوه‌ بر آموزش‌ علوم‌ روز به‌ شیوه مدارس‌ اروپایی‌، زبان‌ فرانسه  و ترکی‌ و علوم‌ دینی‌ نیز تدریس‌ می‌شد.

بسیاری‌ از علما به‌ شیوه کار او اعتراض‌ کردند، حکومت‌ عثمانی‌ هم‌ آن‌ را به‌ رسمیت‌ نشناخت‌ و مدرسه‌ را تعطیل‌ کرد.

جسر سپس‌ به‌ بیروت‌ رفت‌ و مدتی‌ در مدرسه سلطانیه‌ تدریس‌ کرد.

بعد به‌ طرابلس‌ بازگشت‌ و در مدرسه رجبیه‌ به‌ تدریس‌ پرداخت‌.

[۴] المنار، (شعبان‌ ۱۳۳۷)، ج۲۱، ش‌ ۳، ص۱۶۱ـ۱۶۲.

[۵] احمد فهد برکات‌ شوابکه‌، محمد رشیدرضا و دوره‌ فی‌ الحیاه الفکریه و السیاسیه، ج۱، ص۱۵ـ۱۶، اردن‌ ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

[۶] ابراهیم‌ احمد عدوی‌، رشیدرضا، ج۱، ص۲۴ـ ۲۵، الامام‌ المجاهد، مصر: موسسه المصریه العامه للتألیف‌ و الانباء و النشر.

[۷] محمد نورالدین‌ عارف‌ میقاتی‌، طرابلس‌ فی‌النصف‌ الاول‌ من‌القرن‌ العشرین‌ المیلادی، ج۱، ص۱۰۳، طرابلس‌ ۱۳۹۸/۱۹۷۸.

در دانشگاه‌ (جامع‌) طینالِ طرابلس‌ نیز به‌ تربیت‌ طلاب‌ همت‌ گماشت‌

[۸] انیس‌ ابیض‌، الحیاه العلمیه و مراکز العلم‌ فی‌ طرابلس‌ خلال‌القرن‌ التاسع‌ عشر، ج۱، ص۳۰، طرابلس‌ ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

و تمام‌ تلاش‌ خود را صرف‌ تطبیق‌ دادن‌ علوم‌ طبیعی‌ و فلسفی‌ بر اصول‌ و قواعد دینی‌ نمود.

[۹] جرجی‌ زیدان‌، تاریخ‌ آداب‌ اللغه العربیه، ج۲، جزء ۴، ص۵۸۹، بیروت‌ ۱۹۷۸.

شاگردان

از جمله‌ شاگردان‌ وی‌، عبدالکریم‌ عویضه، رشیدرضا، (صاحب‌ المنار)، امین‌ عزالدین‌ (قاضی‌ طرابلس‌)، اسماعیل‌ حافظ‌، عبدالمجید و عبدالقادر مغربی‌، شیخ‌ محیی‌الدین‌ عبس‌ و فرزندش‌ محمدجسر بودند.

[۱۰] سمیح‌ وجیه‌ زین‌، تاریخ‌ طرابلس‌: قدیماً و حدیثاً، ج۱، ص۴۷۳، بیروت‌ ۱۳۸۹/۱۹۶۹.

[۱۱] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۶۸، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

[۱۲] انیس‌ ابیض‌، الحیاه العلمیه و مراکز العلم‌ فی‌ طرابلس‌ خلال‌القرن‌ التاسع‌ عشر، ج۱، ص۳۰، طرابلس‌ ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

خصایص

جسر از سیاست‌ دوری‌ می‌جست‌ و با وجود تمایل‌ سلطان‌ عبدالحمید، هیچ‌ منصبی‌ را نپذیرفت‌.

[۱۳] المنار، (شعبان‌ ۱۳۳۷)، ج۲۱، ص۱۶۲.

[۱۴] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۷۰، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

از تعصبات‌ دینی‌ نیز به‌ دور بود و مردم‌ را همواره‌ به‌ وحدت‌ و الفت‌ با یکدیگر فرا می‌خواند.

[۱۵] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۷۱، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

در تدریس‌ و تألیف‌، مطالب‌ را با عباراتی‌ ساده‌ و قابل‌ فهم‌ بیان‌ می‌کرد و از مناقشات‌ لفظی‌ و پرداختن‌ به‌ مباحث‌ غیر ضروری‌ خودداری‌ می‌نمود.

برخی‌ این‌ ویژگی‌ جسر را ناشی‌ از اثر پذیری‌ او از استادش‌ حسین‌ مرصفی‌ می‌دانند.

[۱۶] المنار، (شعبان‌ ۱۳۳۷)، ج۲۱، ص۱۶۱.

[۱۷] ابراهیم‌ احمد عدوی‌، رشیدرضا، ج۱، ص۲۴، الامام‌ المجاهد، مصر: موسسه المصریه العامه للتألیف‌ و الانباء و النشر.

سرودن شعر

وی‌ شاعری‌ ماهر نیز بود و حسنی‌ عامری‌ مؤلف‌ نزههالالباب‌

[۱۸] محمد حسنی‌ عامری‌، نزههالالباب‌ فی‌ تاریخ‌ مصر و شعراء العصر، ج۱، ص‌ ۲۲۰، قاهره‌ ۱۳۱۴.

نام‌ او را در زمره شعرای‌ شام‌ آورده‌ است‌.

همچنین‌ مؤسس‌ و سردبیر هفته‌نامه طرابلس‌ (طرابلس‌ الشام‌) بود و خود مقالاتی‌ در این‌ نشریه‌ نوشت‌.

[۱۹] لویس‌ معلوف‌، المنجد فی‌ اللغه و الاعلام‌، ذیل‌ «الجسر»، بیروت‌ ۱۹۷۳ـ ۱۹۸۲، چاپ‌ افست‌ تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

[۲۰] محمد نورالدین‌ عارف‌ میقاتی‌، طرابلس‌ فی‌النصف‌ الاول‌ من‌القرن‌ العشرین‌ المیلادی، ج۱، ص۱۰۴، طرابلس‌ ۱۳۹۸/۱۹۷۸.

وفات

جسر در ۱۳۲۷ وفات‌ کرد و اشعار بسیاری‌ در رثای‌ او سروده‌ شد.

[۲۱] سمیح‌ وجیه‌ زین‌، تاریخ‌ طرابلس‌: قدیماً و حدیثاً، ج۱، ص۴۷۵، بیروت‌ ۱۳۸۹/۱۹۶۹.

[۲۲] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۷۲، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

گزیده آثار

آثار مکتوب‌ متنوعی‌ از جسر باقی‌مانده‌ که‌ نشان‌ دهنده تبحر وی‌ در علوم‌ گوناگون‌ است‌.

مهم‌ترین‌ آثار چاپ‌ شده وی‌ عبارت‌اند از:

الرساله الحمیدیه فی‌ حقیقه الدیانه الاسلامیه و حقیقه الشریعه المحمدیه، در باره عقاید و احکام‌ اسلامی‌ و پاسخ‌ به‌ شبهات‌ غربیان‌ در باره اسلام‌ ، که‌ در بر دارنده آرای‌ کلامی‌ و فلسفی‌ اوست‌

[۲۳] اسماعیل‌ بغدادی‌، ایضاح‌ المکنون، ج۱، ستون‌ ۵۶۳، در حاجی‌ خلیفه‌، کشف‌الظنون‌، ج۳ـ۴، بیروت‌ ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۲۴] المنار، (شعبان‌ ۱۳۳۷)، ج۲۱، ص۱۶۱.

[۲۵] ادوارد وان‌ دایک‌، کتاب‌ اکتفاء القنوع‌ بماهو مطبوع‌، ج۱، ص‌ ۵۱۴، چاپ‌ محمدعلی‌ ببلاوی‌، مصر ۱۳۱۳/۱۸۹۶، چاپ‌ افست‌ قم‌ ۱۴۰۹.

[۲۶] سمیح‌ وجیه‌ زین‌، تاریخ‌ طرابلس‌: قدیماً و حدیثاً، ج۱، ص۴۷۳ـ۴۷۴، بیروت‌ ۱۳۸۹/۱۹۶۹.

الحصون‌ الحمیدیه لمحافظهالعقائدالاسلامیه، چاپ‌ ۱۳۲۳ در دمشق‌

[۲۷] یوسف‌ الیان‌ سرکیس‌، معجم‌المطبوعات‌ العربیه و المعربه، ج۱، ستون‌ ۶۹۸، قاهره‌ ۱۳۴۶/۱۹۲۸، چاپ‌ افست‌ قم‌ ۱۴۱۰.

[۲۸] سمیح‌ وجیه‌ زین‌، تاریخ‌ طرابلس‌: قدیماً و حدیثاً، ج۱، ص۴۷۴، بیروت‌ ۱۳۸۹/۱۹۶۹.

[۲۹] المکتبه الازهریه، فهرس‌ الکتب‌ الموجوده بالمکتبه الازهریه، ج۳، ص۱۸۵، قاهره‌ ۱۳۶۵ـ ۱۳۶۸/ ۱۹۴۶ـ۱۹۴۹.

برخی‌ آثار فقهی‌ از جمله‌ اشارات‌ (اشاره) الطاعه فی‌ حکم‌ صلاه الجماعه و تعدد الزوجات

[۳۰] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۶۹، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

[۳۱] زکی‌ محمد مجاهد، الاعلام‌ الشرقیه فی‌ المائه الرابعه عشره الهجریه، ج۱، ص۳۰۳، بیروت‌ ۱۹۹۴.

آثار تربیتی‌ و اخلاقی‌ از جمله‌ علم‌تربیه الاطفال‌ سعاده الرجال‌ و النساء؛ التربیه المصونه؛ هدیه الالباب‌ فی‌ جوهر الآداب، در بر دارنده اشعار اخلاقی‌ او؛ سیره مهذب‌الدین‌، در نقد عادات‌ اجتماعی‌ زمان‌ خود؛ ریاض‌ طرابلس‌ الشام، مجموعه‌ای‌ ده‌ جلدی‌ که‌ برگزیده مقالات‌ علمی‌ و اجتماعی‌ او در نشریه طرابلس‌ است‌

[۳۲] جرجی‌ زیدان‌، تاریخ‌ آداب‌ اللغه العربیه، ج۲، جزء ۴، ص۵۸۹-۵۹۰، بیروت‌ ۱۹۷۸.

[۳۳] یوسف‌ الیان‌ سرکیس‌، معجم‌المطبوعات‌ العربیه و المعربه، ج۱، ستون‌ ۶۹۸، قاهره‌ ۱۳۴۶/۱۹۲۸، چاپ‌ افست‌ قم‌ ۱۴۱۰.

[۳۴] زکی‌ محمد مجاهد، الاعلام‌ الشرقیه فی‌ المائه الرابعه عشره الهجریه، ج۱، ص۳۰۳، بیروت‌ ۱۹۹۴.

[۳۵] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۶۹، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

البدرالتمام‌ فی‌ مولد خیرالانام‌ شامل‌ قصایدی‌ در مدح‌ پیامبر اکرم‌ صلی‌اللّه‌ علیه‌ و آله‌ و سلم‌؛ نزهه الفکر فی‌ مناقب‌ مولاناالشیخ‌ محمدالجسر در شرح‌حال‌ پدرش‌.

[۳۶] اسماعیل‌ بغدادی‌، ایضاح‌ المکنون، ج۲، ستون‌ ۶۴۰، در حاجی‌ خلیفه‌، کشف‌الظنون‌، ج۳ـ۴، بیروت‌ ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۳۷] انیس‌ ابیض‌، الحیاه العلمیه و مراکز العلم‌ فی‌ طرابلس‌ خلال‌القرن‌ التاسع‌ عشر، ج۱، ص۴۴، طرابلس‌ ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

[۳۸] انیس‌ ابیض‌، الحیاه العلمیه و مراکز العلم‌ فی‌ طرابلس‌ خلال‌القرن‌ التاسع‌ عشر، ج۱، ص۶۸، طرابلس‌ ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

[۳۹] انیس‌ ابیض‌، الحیاه العلمیه و مراکز العلم‌ فی‌ طرابلس‌ خلال‌القرن‌ التاسع‌ عشر، ج۱، ص۳۱۵ـ۳۱۷، طرابلس‌ ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

[۴۰] عبداللّه‌ حبیب‌ نوفل‌، تراجم‌ علماء طرابلس‌ و ادبائها، ج۱، ص۱۶۹، طرابلس‌ ۱۹۸۴.

آثار چاپ نشده

آثار متعددی‌ از جسر هنوز چاپ‌ نشده‌ است‌، از جمله‌: العقیده الاسلامیه و العقیده النصرانیه، القرآن‌ الکریم‌ و عدم‌ اقتباسه‌ شیئا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.