پاورپوینت حسین بن ابی عقیل
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حسین بن ابی عقیل دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حسین بن ابی عقیل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حسین بن ابی عقیل :
ابن ابیعقیل حسن بن علی حذاء عمانی
اِبْنِ اَبی عَقیل، ابومحمد حسن بن علی، حَذّاءِ عُمانی یا عَمّانی، محدّث، فقیه و متکلّم شیعیِ در سده ۴ق/۱۰م میباشد.
گفتهاند یمنی است؛ عمان از سواحل دریای یمن است.
فهرست مندرجات
۱ – زندگینامه
۲ – قول نجاشی
۳ – قول فقهای امامیه
۴ – آرای فقهی
۵ – در کلام بزرگان
۵.۱ – صاحب ریحانه الادب
۵.۲ – صاحب ریاض
۵.۳ – نجاشی
۵.۴ – شیخ طوسی
۵.۵ – ابن شهر آشوب
۵.۶ – محمدعلی اردبیلی
۵.۷ – سید حسن صدر
۵.۸ – خویی
۶ – وفات
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
زندگینامه
حـسـیـن بـن ابـی عقیل ملقب به حذا معروف به عمانی و ابن عقیل، (عـمـان با ضم عین و تشدید میم، و آن منطقهای است میان بلاد یمن و فارس حذا با فتح حا و تشدیدذال، کفاش و سازنده کفش میباشد) کنیهاش ابـوعـلـی، از فقهای بزرگ و از بزرگان امامیه و از متکلمین وارستهای است که معاصر با ثقهالاسلام کلینی (متوفی ۳۲۹) بوده، و از اساتید شیخ مفید به شمار میآید.
با اینکه غالب فقیهان و محدّثان شیعی در آثار خود از وی سخن گفتهاند، تاریخ تولد و وفات او معلوم نیست، حتی نمیدانیم که او منسوب به کدام عمان است.
نظر به اینکه ابن قولویه از وی روایت کرده،
[۱] نجاشی، احمد، ج۱، ص۴۸، رجال، قم، ۱۳۸۹ق.
باید گفت وی در طبقه کلینی بوده و عصر غیبت صُغری (۲۶۰-۳۲۹ق/۸۷۹ -۹۴۱م) را درک کرده است.
تاریخ وفاتش معلوم نیست؛ بحر العلوم گفته است که او استاد جعفر بن قولویه بوده است و جعفر بن قولویه استاد شیخ مفید بوده است این قول از قول بالا که جعفر بن قولویه را همدوره علی بن بابویه معرفی کرده است، اقرب به تحقیق است.
آرا ایـن ابـی عـقـیـل در فقه زیـاد نـقـل مـی شـود او از چـهره هایی است که مکرر به نام او در فقه برمی خوریم.
[۲] آشنایی با علوم اسلامی، ص ۲۹۴، چاپ دفتر انتشارات اسلامی .
قول نجاشی
نخستین کسی که از ابن ابی عقیل و آثارش یاد کرده، شیخ طوسی (د ۴۶۰ق/۱۰۶۸م) است که او را حسن بن عیسی نامیده است،
[۳] طوسی، محمد، الفهرست، ص۹۶، به کوشش محمود رامیار، مشهد، ۱۳۵۱ش.
[۴] طوسی، محمد، الفهرست، ص۳۶۸، به کوشش محمود رامیار، مشهد، ۱۳۵۱ش.
[۵] طوسی، محمد، رجال، ص۴۷۱، نجف، ۱۳۸۰ق.
اما نجاشی (د ۴۵۰ق/۱۰۵۸م) که با گستردگی و دقت بیشتر از ابن ابی عقیل سخن گفته، نام پدرش را علی ضبط کرده است.
[۶] نجاشی، احمد، ج۱، ص ۳۵، رجال، قم، ۱۳۸۹ق.
همو ابن ابی عقیل را «فقیه» و «ثقه» میشمارد و از کتاب او المتمسّک بحبل آل الرّسول یاد میکند و میگوید این کتاب در میان امامیّه شهرت تام دارد و کسانی که از خراسان به قصد سفر حج از عراق میگذرند، از این کتاب سراغ میگیرند و آن را میخرند.
[۷] نجاشی، احمد، ج۱، ص ۴۸، رجال، قم، ۱۳۸۹ق.
بیان این نکته از زبان نجاشی اهمیت علمی نوشتههای ابن ابی عقیل و شهرت فقهی وی را در جهان اسلام نشان میدهد.
همو میافزاید که استادش مفید (د ۴۱۳ق/۱۰۲۲م) ابن ابی عقیل را بسیار ستوده است. آنگاه نجاشی با دو واسطه از ابوالقاسم جعفر بن محمد (ابن قولویه) نقل میکند که ابن ابی عقیل اجازه روایت کتاب المتمسّک و دیگر آثارش را به وی (ابن قولویه) داده است.
سپس نجاشی مینویسد که خود نیز کتاب الکَرّ و الفَرّ ابن ابی عقیل را که در امامت است، نزد شیخ مفید خوانده است.
[۸] نجاشی، احمد، ج۱، ص ۴۸، رجال، قم، ۱۳۸۹ق.
بجز نجاشی دیگر رجالشناسان شیعی نیز «وثاقت» وی را تأیید کردهاند.
[۹] ابن ادریس، محمد، ج۱، ص۹۹، السرائر، تهران، ۱۳۹۰ق.
[۱۰] علامه حلّی، حسن بن یوسف، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ص۲۱، تهران، ۱۳۱۰ق.
قول فقهای امامیه
فقهای امامیه از ابن ابی عقیل و ابن جنید اسکافی بغدادی (د ۳۸۱/ ۹۹۱م) (ه م) که تقریباً معاصر وی بود و سنت اجتهاد و استنباط را در سطح گستردهتر و عمیقتری پی گرفت، با عنوان «قدیمَین» یاد کردهاند و برخی وی را نخستین فقیه شیعی دانستهاند که در آغاز غیبت کبری فقه را تهذیب کرد و نظر اجتهادی را به کار بست و بحث در اصول را از فروع جدا ساخت.
[۱۱] بحر العلوم، محمد مهدی، ج۲، ص۲۱۱، رجال، به کوشش محمدصادق بحر العلوم و حسین بحرالعلوم، تهران، ۱۳۶۳ش.
[۱۲] بحر العلوم، محمد مهدی، ج۲، ص۲۲۰، رجال، به کوشش محمدصادق بحر العلوم و حسین بحرالعلوم، تهران، ۱۳۶۳ش.
آرای فقهی
آرای فقهی ابن ابی عقیل مورد توجه غالب فقیهان شیعه واقع شده است که از آن میان به این کسان میتوان اشاره کرد: ابن ادریس (د ۵۷۸ق/۱۱۸۲م) در السرائر؛
[۱۳] ابن ادریس، محمد، ج۱، ص ۲۱۵، السرائر، تهران، ۱۳۹۰ق.
محقق حلی (در ۶۷۶ق/۱۲۷۹م) در معتبر و علامه حلی در مختلف.
ابن ابی عقیل دارای آرای ویژهای در احکام بوده است که از آن میان میتوان از این حکم یاد کرد که آب قلیل هنگامی که با نجاست تماس پیدا کند، نجس نمیگردد
[۱۴] علامه حلّی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعه، ج۱، ص۲، ایران، ۱۳۲۳ش.
که گروهی از فقیهان متأخر شیعی مانند ملامحسن فیض کاشانی
[۱۵] فیض کاشانی، ملامحسن، ج۴، ص۵، الوافی، قم، ۱۴۰۴ق.
نیز در این مسأله از وی پیروی کردهاند.
در کلام بزرگان
صاحب ریحانه الادب
مرحوم مدرس صاحب ریحانه الادب درباره او مینویسد:
شیخ مفید به غایت او را ستوده است و او نخستین کسی است که در اول غیبت کبری، فقه را مـهذب کرد و با قواعد اصولیه تطبیقش نمود، طریق اجتهاد و تطبیق احکام با ادله و اصول آنها را بـاز کـرد بـعد از او ابن جنید اسکافی، هم همان طریق را پیمود بدین جـهـت اسـت که در اصطلاح فقها، این دو فقیه جلیل القدر به قدیمین (دو تن از قدما) تعبیر آورده می شود آرا ابن عقیل محل توجه و اعتنا بیشتر محقق حلی و علا مه و متاخرین قرار گرفته اسـت و از فـتاوای نادره او عدم تنجس آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس، وجوب اذان و اقامه در نماز صبح و شام و بطلان نماز در صورت ترک آنها (اذان و اقامه) است.
[۱۶] ریحانه الادب، ج ۷، ص ۳۶۰ .
راهنمای خرید:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.