پاورپوینت حسن سجزی‌چشتی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حسن سجزی‌چشتی دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حسن سجزی‌چشتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حسن سجزی‌چشتی :

معین‌الدین بن غیاث‌الدین سجزی چشتی

چشتی‌، معین‌الدین‌ حسن‌ سجزی‌، از عرفای ‌ قرن ‌ ششم‌ و مروّج‌ سلسله چشتیه ‌ در هند است.

فهرست مندرجات

۱ – تولد
۲ – اصلیت
۳ – علت صوفی بودن
۴ – دیدار با مشایخ
۵ – ازدواج
۶ – وفات
۷ – شاگردان
۸ – آثار
۸.۱ – انیس‌الارواح‌
۸.۲ – گنج‌ اسرار
۸.۳ – دلیل‌العارفین
۸.۴ – بحرالحقایق‌
۸.۵ – اسرارالواصلی
۸.۶ – رساله وجودیه‌
۸.۷ – کلمات‌ معین‌الدین‌ سَجزی‌
۸.۸ – دیوان مُعین‌
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

تولد

او در ۵۳۷ به‌ دنیا آمد.

[۱] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

اصلیت

گفته‌اند که‌ نسل ‌ وی‌ از سادات ‌ سیستان ‌ بودند و به‌ احتمال‌ بسیار خود او در قصبه سجز به‌ دنیا آمد؛ از این‌رو، وی‌ را معین‌الدین‌ حسینی‌ سجزی‌ (سیستانی‌) نیز می‌خوانند.

[۲] لعل‌ بیگ‌ بن شاه‌ قلی‌ سلطان‌ لعلی‌ بدخشی‌، ثمرات‌القدس‌ من‌ شجرات‌ الانس‌، ج۱، ص‌ ۱۴۷ و پانویس‌ ۴، چاپ‌ کمال‌ حاج‌ سیدجوادی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

[۳] هدیه‌ بن عبدالرحیم‌ چشتی‌ عثمانی‌، سیرالاقطاب‌، ج۱، ص۱۰۰ـ۱۰۱، لکهنو ۱۳۳۱/۱۹۱۳.

همچنین‌ به‌ دلیل‌ سکونت‌ و وفات‌ معین‌الدین‌ در اِجمیری‌ به‌ او اِجمیر نیز گفته‌اند.

[۴] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۶، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

معین‌الدین‌ در نوجوانی‌ پدر خود، غیاث‌الدین‌، را از دست‌ داد و از او باغ ‌ و آسیابی ‌ به‌ ارث ‌ برد.

[۵] حامد بن فضل‌اللّه‌ جمالی‌ دهلوی‌، سیرالعارفین‌، ج۱، ص۵، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

علت صوفی بودن

علت‌ ورود او را به‌ سلک‌ صوفیان ‌، مواجهه‌اش‌ با مجذوبی‌ به‌ نام‌ ابراهیم‌ قُندوزی‌ دانسته‌اند.

[۶] حامد بن فضل‌اللّه‌ جمالی‌ دهلوی‌، سیرالعارفین‌، ج۱، ص۵، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

[۷] لعل‌ بیگ‌ بن شاه‌ قلی‌ سلطان‌ لعلی‌ بدخشی‌، ثمرات‌القدس‌ من‌ شجرات‌ الانس‌، ج۱، ص۱۴۷ـ ۱۴۸، چاپ‌ کمال‌ حاج‌ سیدجوادی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

[۸] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۷، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

گفته‌ شده‌ است‌ غارت‌ سیستان‌ به‌ دست‌ ترکان ‌ غُز او را به‌ مراقبه‌ و تأمل‌ در خود و سرانجام‌ به‌ عرفان ‌ کشاند.

[۹] اردو دائره معارف‌ اسلامیه‌، لاهور ۱۳۸۴ـ۱۴۱۰/ ۱۹۶۴ـ۱۹۸۹، ذیل‌ مادّه‌، ذیل‌ «چشتی‌ «(از خلیق‌ احمد نظامی‌).

پس‌ از این‌ تحول‌ روحی‌، معین‌الدین‌ اموال‌ خود را بین‌ مستمندان‌ تقسیم‌ کرد و برای‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ به‌ عراق ‌ رفت‌ و در مدت‌ کوتاهی‌ از علمای‌ دین ‌ محسوب‌ گردید.

[۱۰] لعل‌ بیگ‌ بن شاه‌ قلی‌ سلطان‌ لعلی‌ بدخشی‌، ثمرات‌القدس‌ من‌ شجرات‌ الانس‌، ج۱، ص۱۴۸، چاپ‌ کمال‌ حاج‌ سیدجوادی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

وی‌ در یکی‌ از سفرهایش‌ به‌ هاروَن‌، از توابع‌ نیشابور ، با خواجه‌ عثمان‌ هاروَنی‌ (متوفی‌ ۶۱۷)، از خلفای ‌ چشتیه‌، دیدار کرد و به‌ حلقه مریدانش‌ پیوست‌.

[۱۱] حامد بن فضل‌اللّه‌ جمالی‌ دهلوی‌، سیرالعارفین‌، ج۱، ص۵‌، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

[۱۲] لعل‌ بیگ‌ بن شاه‌ قلی‌ سلطان‌ لعلی‌ بدخشی‌، ثمرات‌القدس‌ من‌ شجرات‌ الانس‌، ج۱، ص۱۴۷ـ ۱۴۸‌، چاپ‌ کمال‌ حاج‌ سیدجوادی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

[۱۳] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

معین‌الدین‌ بیست‌ سال‌، در سفر و حضر ، ملازم‌ خواجه‌ عثمان‌ هاروَنی‌ بود.

[۱۴] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

[۱۵] سیرالعارفین‌، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

خواجه‌ عثمان‌ به‌ مریدی‌ او مباهات‌ می‌کرد و به‌ وی‌ لقب‌ محبوب‌اللّه‌ داد و همچنین‌ معین‌الدین‌ را خلیفه خود کرد.

[۱۶] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

دیدار با مشایخ

معین‌الدین‌ در سفرهای‌ خود با مشایخ‌ بزرگی‌ چون‌ نجم‌الدین‌ کبری‌ ، عبدالقادر گیلانی ‌، ابوالنجیب‌ عبدالقاهر سهروردی ‌ و ابوسعید تبریزی‌

[۱۷] دلیل‌العارفین، ترتیب‌ و تبویب‌ خواجه‌ قطب‌الدین‌ بختیار کاکی‌ اوشی‌، چاپ‌ حافظ‌ محمد عبدالاحد، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

دیدار کرد.

[۱۸] حامد بن فضل‌اللّه‌ جمالی‌ دهلوی‌، سیرالعارفین‌، ج۱، ص۵ ـ۶، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

او همچنین‌ آرامگاه‌ مشایخی‌ چون‌ ابوالحسن‌ خرقانی ‌ در خرقان‌، خواجه‌ عبداللّه‌ انصاری‌ در هرات ‌ و احمد خضْرَویه‌ را در بلخ‌ زیارت‌ کرد.

[۱۹] محمدقاسم‌ بن غلامعلی‌ فرشته‌، تاریخ‌ فرشته‌ (گلشن‌ ابراهیمی‌)، ج۲، ص۳۷۶، لکهنو، مطبع‌ منشی‌ نولکشور.

[۲۰] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۸ـ۲۵۹، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

در مسیر خود به‌ هند، مدتی‌ در شهر لاهور و در جوار مقبره هجویری‌ (متوفی‌ ح ۴۵۶) اقامت‌ گزید و به‌ تفکر و عبادت ‌ مشغول‌ شد. پس‌ از آن‌، مدتی‌ در دهلی ‌ ساکن‌ شد.

[۲۱] حامد بن فضل‌اللّه‌ جمالی‌ دهلوی‌، سیرالعارفین‌، ج۱، ص۱۲، چاپ‌ سنگی‌ دهلی‌ ۱۳۱۱.

[۲۲] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۹، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

از آن‌جا به‌ اجمیر رفت‌ و بسیاری‌ از هندوها را مسلمان ‌ کرد.

[۲۳] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

[۲۴] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۹، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

ازدواج

معین‌الدین‌ در اجمیر ازدواج‌ کرد و حاصل‌ دو ازدواج ‌ وی‌، سه‌ پسر (ابوسعید، فخرالدین‌، حسام‌الدین‌) و یک‌ دختر (بی‌بی‌حافظه‌ جمال‌) بود. ابوسعید دو فرزند داشت‌ و پنجاه‌ سال ‌ عمر کرد، فخرالدین‌ (متوفی‌ ۶۶۱) از علما و عرفا بود و حسام‌الدین‌ نیز در ۴۵ سالگی‌ به‌ سلک‌ عرفا پیوست‌ و سپس‌ به‌ طرز اسرارآمیزی‌ ناپدید شد.
بی‌بی‌حافظه‌ نیز از دست‌ پدر خرقه خلافت‌ گرفت‌ و زنان‌ را ارشاد می‌کرد.
مقبره وی‌، در کنار قبر پدرش‌، در اجمیر است‌.

[۲۵] لعل‌ بیگ‌ بن شاه‌ قلی‌ سلطان‌ لعلی‌ بدخشی‌، ثمرات‌القدس‌ من‌ شجرات‌ الانس‌، ج۱، ص۱۶۵، چاپ‌ کمال‌ حاج‌ سیدجوادی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

[۲۶] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۳۶۳ـ۳۶۴، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

وفات

معین‌الدین‌ در ۶۳۳ وفات ‌ یافت‌. سلاطین‌ و امرا در قرون‌ متمادی‌ بر تربت‌ وی‌ که‌ زیارتگاه‌ است‌، گنبد و بارگاه ‌ بنا کردند. هر سال‌ مردم‌ در ششم‌ رجب‌، به‌ مناسبت‌ عُرس‌ وی‌، مراسمی‌ برگزار می‌کنند.

[۲۷] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳ـ۹۴، کانپور ۱۳۱۸.

[۲۸] عبدالحق‌ دهلوی‌، اخبار الاخیار فی‌ اسرارالابرار، ج۱، ص۴۴، چاپ‌ علیم‌ اشرف‌خان‌، تهران‌ ۱۳۸۳ ش‌.

به‌ خواجه‌ معین‌الدین‌ کرامات ‌ بسیاری‌ نسبت‌ داده‌اند. وی‌ در گسترش‌ اسلام‌ و ترویج‌ تصوف‌ در شبه‌ قاره ‌ سهم‌ عمده‌ای‌ داشت‌.

[۲۹] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۳، کانپور ۱۳۱۸.

[۳۰] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۵۹ـ۲۶۰، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

شاگردان

معین‌الدین‌ خلفا و شاگردان ‌ بسیاری‌ تربیت‌ کرد

[۳۱] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۶۴، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

که‌ معروف‌ترین‌ آنها قطب‌الدین‌ بختیار کاکی‌و حمیدالدین‌ صوفی‌ سعیدی‌ ناگوری‌، ملقب‌ به‌ سلطان‌التارکین‌، هستند.

[۳۲] داراشکوه‌ بابری‌، سفینه الاولیا، ج۱، ص۹۴، کانپور ۱۳۱۸.

[۳۳] غلام‌ سرور لاهوری‌، خزینه الاصفیا، ج۱، ص۲۶۴، کانپور ۱۳۳۲/ ۱۹۱۴.

آثار

از معین‌الدین‌ آثاری ‌ به‌ جامانده‌ است‌، که‌ برخی‌ در صحت‌ انتساب‌ آنها به‌ او تردید دارند.

[۳۴] غلامعلی‌ آریا، طریقه چشتیه‌ در هند و پاکستان‌، ج۱، ص۹۹ـ۱۰۰، تهران‌ ۱۳۶۵ ش‌.

بعضی‌ از آثار منسوب‌ به‌ او عبارت‌اند از:

انیس‌الارواح‌

۱) انیس‌الارواح‌ یا انیس‌ دولت‌، که‌ ملفوظات‌ خواجه‌ عثمان‌ هاروَنی‌ است‌.

[۳۵] احمد منزوی‌، فهرست‌ نسخه‌های‌ خطی‌ کتابخانه گنج‌بخش‌، ج۲، ص۵۶۲ ـ ۵۶۳، اسلام‌آباد ۱۳۵۷ـ ۱۳۶۱ ش‌.

گنج‌ اسرار

۲) گنج‌ اسرار، که‌ مجموعه دیگری‌ از ملفوظات‌ عثمان‌ هارونی‌ است‌؛ بخشی‌ از این‌ ملفوظات‌ راجع‌ به‌ شرح‌ مناجات خواجه‌ عبداللّه‌ انصاری‌ است‌.

[۳۶] احمد منزوی‌، فهرست‌ نسخه‌های‌ خطی‌ کتابخانه گنج‌بخش‌، ج۲، ص۷۷۰، اسلام‌آباد ۱۳۵۷ـ ۱۳۶۱ ش‌.

دلیل‌العارفین

۳) دلیل‌العارفین، مشهورترین‌ اثر او، که‌ مجموعه‌ ملفوظات‌ وی‌ است‌ و قطب‌الدین‌ بختیار کاکی‌ آنها را گردآورده‌ است‌ (لاهور ۱۳۱۱). این‌ کتاب‌ در باره مسائلی‌ از قبیل‌ طهارت ‌، نماز ، ذکر، محبت‌، وحدت‌ و آداب‌ سالکان‌ است‌.

[۳۷] احمد منزوی‌، فهرست‌ مشترک‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فارسی‌ پاکستان، ج۳، ص۱۴۵۸، اسلام‌آباد ۱۳۶۲ـ۱۳۷۰ ش‌.

بحرالحقایق‌

۴) بحرالحقایق‌، ملفوظات‌ معین‌الدین‌ خطاب‌ به‌ قطب‌الدین‌ بختیار است‌ که‌ در آن‌ سیر و سفر عرفانی‌ خود، از جمله‌ معراجش‌، را برای‌ قطب‌الدین‌ شرح‌ داده‌ و از رسیدن‌ خود به‌ مقام‌ وحدت‌ سخن‌ گفته‌ است‌.

[۳۸] احمد منزوی‌، فهرست‌ مشترک‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فارسی‌ پاکستان، ج۳، ص۱۳۱۴، اسلام‌آباد ۱۳۶۲ـ۱۳۷۰ ش‌.

اسرارالواصلی

۵) اسرارالواصلین، شامل‌ هشت‌ نامه‌ به‌ قطب‌الدین‌ بختیار.

[۳۹] احمد منزوی‌، فهرست‌ مشترک‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فارسی‌ پاکستان، ج۳، ص۱۲۶۱ـ ۱۲۶۲، اسلام‌آباد ۱۳۶۲ـ۱۳۷۰ ش‌.

رساله وجودیه‌

۶) رساله وجودیه‌، در باره نیروهایی‌ که‌ به‌ سبب‌ ریاضت ‌ و چله‌نشینی ‌ و نیز کیفیت ‌ دَم‌ (نَفَس‌) به‌ وجود می‌آید. این‌ رساله‌ آداب‌ دَم‌زدن‌ و سرمایه جوگ‌ نیز نامیده‌ شده‌ است‌

[۴۰] احمد منزوی‌، فهرست‌ مشترک‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فارسی‌ پاکستان، ج۳، ص۲۱۰۱ـ۲۱۰۲، اسلام‌آباد ۱۳۶۲ـ۱۳۷۰ ش‌.

منزوی‌، ۱۳۵۷ـ۱۳۶۱ ش‌، ج۲، ص۷۰۱).

کلمات‌ معین‌الدین‌ سَجزی‌

۷) کلمات‌ معین‌الدین‌ سَجزی‌، در باره وحدت‌ وجود ، نفی‌ و اثبات‌، ناسوت ‌، لاهوت ‌ و ملکوت ‌ است.

[۴۱] احمد منزوی‌، فهرست‌ نسخه‌های‌ خطی‌ کتابخانه گنج‌بخش‌، ج۲، ص۷۶۳، اسلام‌آباد ۱۳۵۷ـ ۱۳۶۱ ش‌.

دیوان مُعین‌

۸) دیوان ‌ مُعین‌، که‌ شامل‌ غزلیات ‌ او به‌ زبان‌ فارسی‌ است‌. در صحت‌ انتساب‌ این‌ اثر به‌ معین‌الدین‌ تردید جدّی‌ وجود دارد. برخی ‌پژوهشگران‌ آن‌ را متعلق‌ به‌ معین‌ فراهی‌ (متوفی‌ قرن‌ دهم‌) دانسته‌اند.

[۴۲] احمد منزوی‌، فهرست‌ مشترک‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فارسی‌ پاکستان، ج۷، ص۶۳۱، اسلام‌آباد ۱۳۶۲ـ۱۳۷۰ ش‌.

[۴۳] غلامعلی‌ آریا، طریقه چشتیه‌ در هند و پاکستان‌، ج۱، ص۱۰۲ـ۱۰۳، تهران‌ ۱۳۶۵ ش‌.

در اقوال‌ معین‌الدین‌، آرای‌ وحدت‌ وجودی‌ آشکار است‌.

[۴۴] معین‌الدین‌ چشتی‌، دلیل‌العارفین،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.