پاورپوینت حسن‌ بن محمد بن علی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حسن‌ بن محمد بن علی دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حسن‌ بن محمد بن علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حسن‌ بن محمد بن علی :

حسن بن محمد حنفیه

حسن‌ بن محمد بن حنفیه، از محدّثان قرن اول، فرزند محمد بن حنفیه و نواده حضرت علی بن ابیطالب علیه‌السلام می‌باشد.
عمده شهرت او به‌ سبب رساله وی درباره ارجاء است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی حسن بن محمد
۱.۱ – کنیه و مادر وی
۱.۲ – تاریخ تولد و زادگاه وی
۱.۳ – تابعی بودن وی
۲ – حسن بن محمد در علم رجال
۳ – حسن بن محمد در علم حدیث
۴ – نظر حسن بن محمد در ارجاء
۵ – جدایی حسن بن محمد از کیسانیه
۶ – نظر حسن بن محمد درباره ولایت
۷ – رساله‌الارجاء در کتاب ذهبی
۸ – چاپ رساله‌الارجاء
۹ – وفات حسن بن محمد
۱۰ – منابع مقاله
۱۱ – پانویس
۱۲ – منابع

معرفی حسن بن محمد

حسن بن محمد فرزند محمد بن حنفیه و نواده حضرت علی علیه‌السلام می‌باشد.

کنیه و مادر وی

او ملقب به مَدَنی، کنیه‌اش ابامحمد و مادرش جُمان/ جمال، از نوادگان عبدمناف، بود.

[۱] ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).

[۲] خلیفه بن خیاط، الطبقات، ص ۴۱۷، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ سهیل زکار، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

[۳] ابن‌حجر عسقلانی، ج ۲، ص ۲۹۴، کتاب تهذیب التهذیب، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.

[۴] محمدبن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

تاریخ تولد و زادگاه وی

از تاریخ تولد و زادگاه او اطلاعی در دست نیست.

تابعی بودن وی

حسن‌ بن محمد از تابعین و مورد اطمینان و مراجعه مردم بود.

[۵] یعقوب‌ بن سفیان فسوی، المعرفه و التاریخ، ج ۱، ص ۲۹۹، چاپ خلیل منصور، بیروت ۱۴۱۹/۱۹۹۹.

[۶] ابواسحاق شیرازی، طبقات الفقهاء، ص ۶۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

[۷] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

[۸] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

حسن بن محمد در علم رجال

شیخ‌ طوسی طبق مسلک خود

[۹] شوشتری، ج ۱، ص ۲۹.

در رجال

[۱۰] محمدبن حسن طوسی، رجال طوسی، ص ۱۱۱.

و به نقل از او، شوشتری،

[۱۱] شوشتری، ج ۳، ۳۶۰.

حسن‌ بن محمد را از اصحاب امام سجاد علیه‌السلام شمرده و اهل‌سنت نیز از وی روایت نقل کرده‌اند.

[۱۲] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.

[۱۳] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۱، ص ۶۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.

[۱۴] مسلم‌بن حجاج، الجامع الصحیح، ج ۴، ص۱۳۰، بیروت: دارالفکر.

حسن بن محمد در علم حدیث

حسن بن محمد از پدرش و نیز از ابن‌ عباس، جابر بن عبدالله انصاری و عایشه و کسانی چون عمرو بن دینار، ابان‌ بن صالح و قیس‌ بن مسلم نیز از وی روایت نقل کرده‌اند.

[۱۵] یحیی بن شرف نووی، تهذیب الاسماء و اللغات، قسم ۱، جزء۱، ص ۱۶۰، مصر: ادارهالطباعه المنیریه، چاپ افست تهران.

[۱۶] ابن‌حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.

[۱۷] محمد بن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

در صحیح بخاری

[۱۸] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۱، ص ۶۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.

[۱۹] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.

[۲۰] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۶، ص ۱۲۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.

و مسلم

[۲۱] مسلم‌بن حجاج، الجامع الصحیح، ج ۴، ص۱۳۰، بیروت: دارالفکر.

از او، به عنوان فردی موثق، روایت نقل شده است.

نظر حسن بن محمد در ارجاء

هر چند وی از متکلمان مرجئه دانسته شده و گفته شده است نخستین فردی بود که از ارجاء سخن گفت،

[۲۲] محمد بن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۲۸ـ۲۲۹، چاپ احمد فهمی محمد، قاهره ۱۳۶۷ـ۱۳۶۸/ ۱۹۴۸ـ۱۹۴۹، چاپ افست بیروت.

، اما وی، بر خلاف متکلمان مرجئه، ارجاء را نه در خصوص ایمان، بلکه درباره جانشینی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مطرح کرده است.

[۲۳] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

[۲۴] محمد بن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

جدایی حسن بن محمد از کیسانیه

او با نگارش رسالهالارجاء که ظاهراً تألیف آن بین سال‌های ۷۳ تا ۷۵، پس از شکست قیام ابن‌ زبیر (سال ۷۳) و حدود هشت سال پس از شکست قیام مختار (سال ۶۷) بوده است، از کیسانیه فاصله گرفت؛

[۲۵] وداد قاضی، الکیسانیه فی التاریخ و الادب، ص ۱۲۷، بیروت ۱۹۷۴.

[۲۶] وداد قاضی، الکیسانیه فی التاریخ و الادب، ص ۱۴، بیروت ۱۹۷۴.

[۲۷] حسن‌ بن محمد حنفیه، تعلیقات فان‌اس، ص ۴۰.

از این‌رو به‌رغم آن‌که به گزارش بسیاری از تاریخ‌نگاران

[۲۸] ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).

[۲۹] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ص ۳۳۱، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۸۱ـ۱۰۰ ه، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

[۳۰] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

[۳۱] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

[۳۲] ابن‌حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.

وی از برادرش، ابوهاشم، عالم‌تر بوده است رهبری کیسانیه پس از محمد بن حنفیه، به ابوهاشم منتقل شد.

نظر حسن بن محمد درباره ولایت

او در آغاز رسالهالارجاء،

[۳۳] حسن‌ بن محمد حنفیه، رساله الارجاء، ص ۲۰ـ۲۵.

پس از سفارش به تقوا و پیروی از قرآن و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، در مسئله خلافت ولایت ابوبکر و عمر را پذیرفته، ولی پس از آن دو، امور را به خدا واگذار کرده است.
به‌ گفته ابن‌کثیر

[۳۴] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

برخی گفته‌اند وی درباره حضرت علی علیه‌السلام و افرادی چون عثمان، طلحه و زبیر نظر قطعی نداده است، زیرا به نظر او نمی‌توان بر درستی کار آنان یقین داشت و دریافت کدام‌یک مستوجب ثواب یا عقاب‌اند، از این‌رو نتیجه به خدا واگذار می‌شود.
پدرش، محمد بن حنفیه، با رأی وی درباره حضرت علی مخالفت کرد.

[۳۵] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

گفته‌اند که وی بعدها از نگارش این رساله پشیمان شد.

[۳۶] ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).

[۳۷] محمدبن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غَبَر، ج ۱، ص ۱۲۲، چاپ صلاح‌الدین مُنَجِّد، کویت ۱۹۸۴

[۳۸] ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.

.

رساله‌الارجاء در کتاب ذهبی

بخشی از این رساله را ذهبی در تاریخ‌الاسلام

[۳۹] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ص ۳۳۳ـ۳۳۴، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۸۱ـ۱۰۰ ه، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

و ابن‌ حجر عسقلانی در کتاب تهذیب‌التهذیب

[۴۰] ابن‌حجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۵، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.

آورده‌اند و ابن‌ حجر عسقلانی

[۴۱] ابن‌حجر عسقلانی، کتاب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.