پاورپوینت حسن بن محمد بن علی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حسن بن محمد بن علی دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حسن بن محمد بن علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حسن بن محمد بن علی :
حسن بن محمد حنفیه
حسن بن محمد بن حنفیه، از محدّثان قرن اول، فرزند محمد بن حنفیه و نواده حضرت علی بن ابیطالب علیهالسلام میباشد.
عمده شهرت او به سبب رساله وی درباره ارجاء است.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی حسن بن محمد
۱.۱ – کنیه و مادر وی
۱.۲ – تاریخ تولد و زادگاه وی
۱.۳ – تابعی بودن وی
۲ – حسن بن محمد در علم رجال
۳ – حسن بن محمد در علم حدیث
۴ – نظر حسن بن محمد در ارجاء
۵ – جدایی حسن بن محمد از کیسانیه
۶ – نظر حسن بن محمد درباره ولایت
۷ – رسالهالارجاء در کتاب ذهبی
۸ – چاپ رسالهالارجاء
۹ – وفات حسن بن محمد
۱۰ – منابع مقاله
۱۱ – پانویس
۱۲ – منابع
معرفی حسن بن محمد
حسن بن محمد فرزند محمد بن حنفیه و نواده حضرت علی علیهالسلام میباشد.
کنیه و مادر وی
او ملقب به مَدَنی، کنیهاش ابامحمد و مادرش جُمان/ جمال، از نوادگان عبدمناف، بود.
[۱] ابنسعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).
[۲] خلیفه بن خیاط، الطبقات، ص ۴۱۷، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ سهیل زکار، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
[۳] ابنحجر عسقلانی، ج ۲، ص ۲۹۴، کتاب تهذیب التهذیب، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
[۴] محمدبن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
تاریخ تولد و زادگاه وی
از تاریخ تولد و زادگاه او اطلاعی در دست نیست.
تابعی بودن وی
حسن بن محمد از تابعین و مورد اطمینان و مراجعه مردم بود.
[۵] یعقوب بن سفیان فسوی، المعرفه و التاریخ، ج ۱، ص ۲۹۹، چاپ خلیل منصور، بیروت ۱۴۱۹/۱۹۹۹.
[۶] ابواسحاق شیرازی، طبقات الفقهاء، ص ۶۳، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
[۷] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
[۸] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
حسن بن محمد در علم رجال
شیخ طوسی طبق مسلک خود
[۹] شوشتری، ج ۱، ص ۲۹.
در رجال
[۱۰] محمدبن حسن طوسی، رجال طوسی، ص ۱۱۱.
و به نقل از او، شوشتری،
[۱۱] شوشتری، ج ۳، ۳۶۰.
حسن بن محمد را از اصحاب امام سجاد علیهالسلام شمرده و اهلسنت نیز از وی روایت نقل کردهاند.
[۱۲] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.
[۱۳] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۱، ص ۶۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.
[۱۴] مسلمبن حجاج، الجامع الصحیح، ج ۴، ص۱۳۰، بیروت: دارالفکر.
حسن بن محمد در علم حدیث
حسن بن محمد از پدرش و نیز از ابن عباس، جابر بن عبدالله انصاری و عایشه و کسانی چون عمرو بن دینار، ابان بن صالح و قیس بن مسلم نیز از وی روایت نقل کردهاند.
[۱۵] یحیی بن شرف نووی، تهذیب الاسماء و اللغات، قسم ۱، جزء۱، ص ۱۶۰، مصر: ادارهالطباعه المنیریه، چاپ افست تهران.
[۱۶] ابنحجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
[۱۷] محمد بن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
در صحیح بخاری
[۱۸] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۱، ص ۶۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.
[۱۹] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.
[۲۰] محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج ۶، ص ۱۲۹، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول ۱۴۰۱/۱۹۸۱، چاپ افست بیروت.
و مسلم
[۲۱] مسلمبن حجاج، الجامع الصحیح، ج ۴، ص۱۳۰، بیروت: دارالفکر.
از او، به عنوان فردی موثق، روایت نقل شده است.
نظر حسن بن محمد در ارجاء
هر چند وی از متکلمان مرجئه دانسته شده و گفته شده است نخستین فردی بود که از ارجاء سخن گفت،
[۲۲] محمد بن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۲۸ـ۲۲۹، چاپ احمد فهمی محمد، قاهره ۱۳۶۷ـ۱۳۶۸/ ۱۹۴۸ـ۱۹۴۹، چاپ افست بیروت.
، اما وی، بر خلاف متکلمان مرجئه، ارجاء را نه در خصوص ایمان، بلکه درباره جانشینی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم مطرح کرده است.
[۲۳] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
[۲۴] محمد بن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۱، ص ۲۸۶، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
جدایی حسن بن محمد از کیسانیه
او با نگارش رسالهالارجاء که ظاهراً تألیف آن بین سالهای ۷۳ تا ۷۵، پس از شکست قیام ابن زبیر (سال ۷۳) و حدود هشت سال پس از شکست قیام مختار (سال ۶۷) بوده است، از کیسانیه فاصله گرفت؛
[۲۵] وداد قاضی، الکیسانیه فی التاریخ و الادب، ص ۱۲۷، بیروت ۱۹۷۴.
[۲۶] وداد قاضی، الکیسانیه فی التاریخ و الادب، ص ۱۴، بیروت ۱۹۷۴.
[۲۷] حسن بن محمد حنفیه، تعلیقات فاناس، ص ۴۰.
از اینرو بهرغم آنکه به گزارش بسیاری از تاریخنگاران
[۲۸] ابنسعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).
[۲۹] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ص ۳۳۱، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۸۱ـ۱۰۰ ه، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
[۳۰] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
[۳۱] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۸۵، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
[۳۲] ابنحجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۴، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
وی از برادرش، ابوهاشم، عالمتر بوده است رهبری کیسانیه پس از محمد بن حنفیه، به ابوهاشم منتقل شد.
نظر حسن بن محمد درباره ولایت
او در آغاز رسالهالارجاء،
[۳۳] حسن بن محمد حنفیه، رساله الارجاء، ص ۲۰ـ۲۵.
پس از سفارش به تقوا و پیروی از قرآن و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم، در مسئله خلافت ولایت ابوبکر و عمر را پذیرفته، ولی پس از آن دو، امور را به خدا واگذار کرده است.
به گفته ابنکثیر
[۳۴] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
برخی گفتهاند وی درباره حضرت علی علیهالسلام و افرادی چون عثمان، طلحه و زبیر نظر قطعی نداده است، زیرا به نظر او نمیتوان بر درستی کار آنان یقین داشت و دریافت کدامیک مستوجب ثواب یا عقاباند، از اینرو نتیجه به خدا واگذار میشود.
پدرش، محمد بن حنفیه، با رأی وی درباره حضرت علی مخالفت کرد.
[۳۵] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
گفتهاند که وی بعدها از نگارش این رساله پشیمان شد.
[۳۶] ابنسعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۲۸، (بیروت).
[۳۷] محمدبن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غَبَر، ج ۱، ص ۱۲۲، چاپ صلاحالدین مُنَجِّد، کویت ۱۹۸۴
[۳۸] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج ۹، ص ۱۴۰، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
.
رسالهالارجاء در کتاب ذهبی
بخشی از این رساله را ذهبی در تاریخالاسلام
[۳۹] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ص ۳۳۳ـ۳۳۴، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۸۱ـ۱۰۰ ه، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.
و ابن حجر عسقلانی در کتاب تهذیبالتهذیب
[۴۰] ابنحجر عسقلانی، کتاب تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۵، چاپ صدقی جمیل عطار، بیروت ۱۴۱۵/۱۹۹۵.
آوردهاند و ابن حجر عسقلانی
[۴۱] ابنحجر عسقلانی، کتاب
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.