پاورپوینت حدیث مدینه‌العلم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حدیث مدینه‌العلم دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حدیث مدینه‌العلم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حدیث مدینه‌العلم :

حدیث باب مدینه العلم

علمای اسلام متفقند که امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه‌السّلام) از دیگر صحابه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عالم‌تر و در احکام الهی و تفسیر رموز قرآن و سنت از آنان داناتر و در فقه و قضاء بصیرتر و عادل‌تر بود.

فهرست مندرجات

۱ – اعتراف به افضلیت امام علی
۲ – علم امام علی
۳ – امام علی رازدار پیامبر
۴ – نگهبان پیامبر
۵ – منبع علم امام علی
۵.۱ – احادیثی از اهل سنت
۶ – رافع مشکلات صحابه
۷ – جامع‌ترین توصیف
۸ – صحت احادیث وارده
۹ – تحقیق علامه امینی
۹.۱ – الفاظ مختلف حدیث
۱۰ – اشعار شعرا
۱۱ – آخرین تحقیق در حدیث مذکور
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

اعتراف به افضلیت امام علی

خواص یاران پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مثل‌ ام سلمه و عایشه، همسران وی، و سلمان فارسی و انس بن مالک و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عباس و معاویه بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و بریده بن الحصیب و جابر بن عبدالله و عدی بن خاتم و ابو سعید خدری … هر یک ضمن احادیثی این امر را اثبات کرده‌اند. اما این راز مکتوم مانده است که وی این همه دانش را در علوم عقلی و نقلی و رزمی کجا و چه وقت از چه کسی آموخته بود تا حدی که بتواند سخنگو و سفیر و کاتب وحی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) شود و خطبه‌ها و اشعار و فتاوی او سرمشق فصحای عرب و راهنمای داوران و داورسان مسلمان گردد.

علم امام علی

علمای امامیه به استناد احادیث وارده از طرق شیعی و سنی، علم علی (علیه‌السّلام) را مانند سایر فضائل و خصایص او موثوب و فطری و ممد از صحبت و تربیت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌دانند. آنان عقیده دارند که علی (علیه‌السّلام) آموزگاری جز خاتم الانبیاء و درس و مشقی جز قرآن و حدیث نداشته ورد خلوت و جلوت و سفر و حضر پیوسته از رشحات فیض تعلیم و ارشاد رسول الله بهره‌مند بوده و رموز ولایت و رهبری را از پسر عم خود فرا گرفته است.

امام علی رازدار پیامبر

وقتی کودک بود بر دوش مصطفی یا دست در دست او به دشت‌ها و دره‌های بطحاء می‌رفت و هر چه در نظرش مجهول می‌آمد از حضرتش می‌پرسید و پاسخ می‌گرفت. رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در کودکی او را از پدرش ابوطالب بگرفت و پسرخوانده و عضو خانواده خود ساخت، علاقه‌اش به علی (علیه‌السّلام) تا حدی بود که در خلوتگاه غار حراء او را با خود می‌برد. بعد از بعثت و در کشاکش کارشکنی‌های قریش علی نوجوان سایه‌وار دنبال پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) رفت و در برابر هر حادثه خود را سپر او می‌ساخت.

نگهبان پیامبر

در تبعیدگاه «شعب ابی طالب» شب‌ها در کنار بستر رسول الله نگهبانی می‌کرد. در شب سرنوشت‌ساز هجرت بر بستر او آرمید و جان خود را فدای وی ساخت. در مدینه، هم‌خانه و همسایه پیغمبر و تا آخرین لحظه حیات وی در کنار او بود. او سردار بزرگ و علمدار و مشاور و محرم اسرار و دبیر و وزیر و مامور اجرائیات پیغمبر بود و پیداست که این تعلیم مداوم و این پیوستگی منبعث از یگانگی روحی، سرمایه اصلی آموزش‌های نظری و عملی علی بود. به این سبب پیغمبر می‌فرمود: «علی جان من و خزانه‌دار علم من و دروازه شهر دانش من و فاضل‌ترین و برترین یاران من است».

منبع علم امام علی

درباره اینکه علم علی مستند و متصل به مصدر وحی بوده محدثین اهل سنت، روایات بسیاری از رسول الله آورده‌اند

[۱] ابن اثیر، اسد الغابه، ج۴، ص۲۲.

[۲] نمری قرطبی، ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۳، ص۱۱۰۲.

[۳] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۱، ص۶۱۴.

[۴] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۳، ص۱۴۸.

احادیثی از اهل سنت

در حدیثی از قول عبدالله بن عباس آمده است: «علم شش جزء است، پنج جزء آن را به علی داده‌اند، در جزء ششم هم با مردم شریک و به سهم خود از همه ما داناتر است»

[۵] امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج۳، ص۹۹، به نقل از خوارزمی.

[۶] حنفی خوارزمی، موفق بن احمد، مناقب، ص۹۳.

به موجب همین اخبار رسول الله علی را وارث علم و گنجور دانش و صندوق اسرار خود معرفی می‌کرد

[۷] نسائی خراسانی، احمد بن شعیب، خصائص علی علیه‌السّلام، ص۱۰۸.

[۸] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۵، ص۴۱۸.

[۹] امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج۳، ص۱۰۰.

به روایت ابن عباس پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علی (علیه‌السّلام) را صندوقچه علم خود معرفی کرد

[۱۰] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۲، ص۴۱۸.

سلمان فارسی روایت کرده است که پیغمبر می‌فرمود: «بعد از من علی دانشمندترین افراد امت است»

[۱۱] هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۱، ص۶۱۴.

کسی از معاویه بن ابی سفیان مساله‌ای پرسید گفت: برو از علی بپرس گفت: جواب تو را بیشتر دوست دارم، معاویه گفت: «چه حرف زشتی زدی و چه سخن در خور سرزنش گفتی. تو مردی را دوست نمی‌داری که رسول الله به خاطر علمش او را گرامی می‌داشت… و عمر وقتی به مشکلی بر می‌خورد می‌گفت: علی اینجا هست. برخیز که خدا پاهایت را از زمین بلند نکند.

[۱۲] مناقب ابن حنبل، نسخه عکس کتابخانه مجلس ورق، ص۱۱۶.

رافع مشکلات صحابه

هر یک از صحابه مشکلی داشت و در حکمی در می‌ماند در خانه علی (علیه‌السّلام) می‌رفت. رسول الله او را دادگرترین قضات خوانده بود. به روایت ابن عباس «علم من و سایر صحابه در جنب علم علی مانند قطره‌ای در برابر هفت دریاست»

[۱۳] امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج۲، ص۴۴.

به روایت عایشه و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عمر و معاویه بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و ابو سعید خدری … علی ماهرترین فقیه و عادل‌ترین قاضی و داناترین مردم به سنت پیغمبر بود و هرگز در داوری خطا نمی‌کرد. در تاریخ اسلام هیچکس را سراغ نداریم که تا این حد از دانش خود مطمئن باشد که بر سر جمع بگوید: «سلونی قبل ان تفقدونی هر چه می‌خواهید از من بپرسید پیش از آن که مرا از دست بدهید». عمر بن الخطاب ده‌ها بار مشکل خود را از علی می‌پرسید و می‌گفت: «لو لا علی لهلک عمر، اگر علی نبود عمر هلاک می‌شد».

[۱۴] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۳، ص۱۶۵.

[۱۵] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۲، ص۵۹۲.

[۱۶] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۴، ص۶۱۲.

[۱۷] طبری محب الدین، ریاض النضره، ج۳، ص۱۶۱.

[۱۸] امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج۳، ص۹۷.

[۱۹] حنفی خوارزمی، موفق بن احمد، مناقب امام أمیرالمومنین علیه‌السلام، ص۹۱.

جامع‌ترین توصیف

جامع‌ترین و پر معنی‌ترین توصیف رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از علم علی (علیه‌السّلام) و پیوستگی آن به دریای بی‌کران دانش پیغمبری آن است که خود را شهر علم و علی را دروازه آن شهر نامیده است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.