پاورپوینت حدیث کلام الله لا تتجاوزوه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حدیث کلام الله لا تتجاوزوه دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حدیث کلام الله لا تتجاوزوه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حدیث کلام الله لا تتجاوزوه :

روایت کلام الله لا تتجاوزوه

حدیث ثقلین، حدیثی متواتر از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) درباره ارزش و جایگاه قرآن و عترت نبوی می‌باشد. در کتاب توحید شیخ صدوق حدیثی از امام رضا (علیه‌السّلام) است، که در آن قرآن را تنها راه هدایت می‌داند، لذا برای برخی سوال شده که ظاهر حدیث امام رضا (علیه‌السّلام) با حدیث ثقلین در تعارض است. برای رفع این شبهه معنا و مقصود روایت را بررسی می‌کنیم.

فهرست مندرجات

۱ – متن روایت
۲ – بررسی مقصود روایت
۲.۱ – عدم نفی این‌گونه روایات از پیروی اهل‌بیت
۲.۲ – تقدم حدیث ثقلین در مقام تعارض
۳ – نتیجه‌گیری
۴ – پانویس
۵ – منبع

متن روایت

در کتاب توحید شیخ صدوق حدیثی از امام رضا (علیه‌السّلام) است، که ظاهر آن با حدیث ثقلین در تعارض است. امام رضا (علیه‌السّلام) می‌فرمایند:
حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضی‌الله‌عنه، قال: حدثنا محمد بن عبدالله ابن جعفر الحمیری، عن ابیه، عن ابراهیم بن‌هاشم، عن الریان بن الصلت، قال: قلت للرضا علیه‌السلام: ما تقول فی القرآن؟ فقال: کلام الله لا تتجاوزوه، ولا تطلبوا الهدی فی غیره فتضلوا.
در این روایت حضرت رضا (علیه‌السّلام) می‌فرمایند که فقط به قرآن باید تمسک نمود و اگر به غیر قرآن تمسک کنید گمراه می‌شوید.

[۱] الصدوق، محمّد بن علی، التوحید شیخ صدوق، ج۱، ص۲۲۴.

مقصود امام رضا (علیه‌السّلام) از این فرمایش چه بوده است؟ آیا واقعا باید فقط قرآن را تمسک کرد یا خیر؟؟

بررسی مقصود روایت

برای پرسش فوق، دست کم دو پاسخ می‌توان ارایه کرد:

عدم نفی این‌گونه روایات از پیروی اهل‌بیت

پاسخ نخست این است که این قبیل روایات، اصولا در مقام نفی غیر نیستند بدان معنا که پیروی از غیر قرآن را ممنوع بدانند. بلکه صرفا در مقام تاکید هرچه تمام بر پیروی از قرآن می‌باشد همانگونه که در برخی روایات همین تاکید درباره پیروی از اهل بیت (علیهم‌السّلام) بیان گردیده است. از باب نمونه می‌توان به حدیث سفینه اشاره نمود.
حدیث سفینه از جمله احادیث معتبری است که در منابع گوناگون شیعه از قبیل: عیون اخبار الرضا شیخ صدوق و امالی شیخ طوسی و نیز تعدادی از منابع اهل سنت مانند: فضائل الصحابه احمد بن حنبل و المستدرک علی الصحیحین حاکم نیشابوری، نقل شده است. این روایت توسط چندین تن از صحابه مانند: امام علی (علیه‌السّلام)، ابوذر غفاری، ابن‌عباس و انس بن مالک، با سندهای گوناگون و الفاظ متنوع به نقل از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به ثبت رسیده است. تفصیل اَسناد این روایت به همراه الفاظش در مقاله “حدیث سفینه در میرات امامیه و اهل سنت” موجود است. در ادامه صرفاً نمونه‌هایی از الفاظ مختلف این حدیث تقدیم می‌گردد.
مَثَلُ‌ اَهْلِ‌ بَیتِی‌ فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا (فیها) نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرَق (هلک)

مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هر آنکه سوارش شود نجات پیدا می‌کند و آن‌کس که از آن تخلف ورزد غرق می‌شود (به هلاکت می‌رسد)

[۲] الصفار، ابوجعفر محمد بن الحسن بن فروخ (متوفای۲۹۰ه) بصائر الدرجات، ص۲۹۷.

[۳] الشیبانی، ابوعبدالله احمد بن حنبل (متوفای۲۴۱ه)، فضائل الصحابه، ج۲، ص۷۸۵، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر:مؤسسه الرساله – بیروت، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۳ه – ۱۹۸۳م.

[۴] البغدادی، ابوبکر احمد بن علی بن ثابت الخطیب (متوفای۴۶۳ه)، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۵۶۹.

[۵] الحاکم النیسابوری، ابوعبدالله محمد بن عبدالله (متوفای۴۰۵ ه)، المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۳۷۳.

گفتنی است حاکم نیشابوری بعد از نقل روایت می‌گوید: هذا حدیث صحیح علی شرط مسلم ولم یخرجاه (این روایت مطابق شرط مسلم درست است اما در بخاری و مسلم آن را کتاب‌هایشان نیاوردند.

این روایت در منابع دیگر نیز با الفاظ گوناگون نقل شده است: مرحوم شیخ طوسی حدیث را اینگونه نقل می‌کند: من دخلها نجا ومن تخلف عنها غرق و در نقلی دیگر اینگونه روایت می‌کند: من رکبها نجا، ومن ترکها هلک.

[۶] الطوسی، محمّد بن حسن، الامالی، ص۴۸۲، تحقیق:قسم الدراسات الاسلامیه – مؤسسه البعثه، ناشر:دار الثقافه قم، الطبعه:الاولی، ۱۴۱۴ه.

مرحوم صدوق با عبارت: مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زُجَ‌ فِی النَّار، روایت را نقل می‌کند.

[۷] ابی‌جعفر الصدوق، محمد بن علی بن الحسین بن بابویه (متوفای۳۸۱ه)، عیون اخبار الرضا (علیه‌السّلام)، ج۱، ص۳۰، تحقیق:تصحیح وتعلیق وتقدیم:الشیخ حسین الاعلمی، ناشر:مؤسسه الاعلمی للمطبوعات –

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.