پاورپوینت حدیث غدیر خم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حدیث غدیر خم دارای ۱۰۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حدیث غدیر خم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حدیث غدیر خم :

حدیث غدیر

تسمیه و محل غدیر خم، غدیر گودال آب است که بعد از گذشتن سیل بر جای می‌ماند و به زودی خشک می‌شود. فعیل به معنی مفعول است یعنی بر جای مانده (مغدور) یا فعیل به معنی فاعل است یعنی خیانت کننده (غادر و غدار) چون در وقت حاجت خشک می‌شود و به تشنگان خیانت می‌کند.

فهرست مندرجات

۱ – موقعیت جغرافیایی غدیر خم
۲ – اهمیت غدیر خم
۳ – خطبه غدیر
۳.۱ – قصیده حسان بن ثابت
۴ – دلایل اهمیت حدیث
۴.۱ – تواتر حدیث غدیر
۴.۲ – بزرگترین مستند شیعه
۴.۳ – شهادت دو آیه سوره مائده
۴.۴ – برتری اسناد حدیث غدیر
۴.۵ – حدیث غدیر در کتب متعدد
۵ – بشارت درباره حضرت مهدی
۶ – عید غدیر خم
۷ – ادبیات غدیر و غدیریه‌ها
۸ – ایرادات بر حدیث غدیر و پاسخ آن
۸.۱ – ایراد اول
۸.۱.۱ – پاسخ ایراد مذکور
۸.۲ – ایراد دوم
۸.۳ – ایراد سوم
۸.۴ – ایراد چهارم
۸.۵ – ایراد پنجم
۸.۶ – ایراد ششم
۹ – پانویس
۱۰ – منابع

موقعیت جغرافیایی غدیر خم

غدیر خم نام واحه‌یی در سه میلی جحفه است که قبایل خزاعه و کنانه در زمان جاهلیت در آن جا منزل می‌کردند. خم به معنی بدبوست. گویند هوای غدیر خم آن قدر ناسازگار است که هیچ کودکی در آن تا سن بلوغ زنده نمی‌ماند مگر آن که به جای دیگر برود. جحفه بر وزن غرفه آبادیی است در اراضی ساحلی حجاز در جنوب شرقی رابغ بین مکه و مدینه (بین خلیص و بدر) که به بدی آب و هوا شهرت دارد. این محل، میقات حاجیان شام و مصر و عراق بود که از راه دریا به حجاز می‌رسیدند. ولی امروز متروک است و حاجیان در منزل رابغ احرام می‌بندند.

[۱] فیروزآبادی، مجدالدین، قاموس، ذیل «غدیر».

[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ذیل «غدیر».

[۳] کراع النمل، المنجد، ذیل «غدیر».

[۴] تهذیب الصحاح، ذیل «غدیر».

[۵] ازرقی، اخبار مکه، ج۲، ص۳۱۰.

[۶] حواشی سیره ابن هشام، ج۱، ص۹.

اهمیت غدیر خم

اهمیت غدیر برای شیعیان بدان سبب است که رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در آنجا امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) را به ولایت و خلافت منصوب نمود. از این رو آنان دوری راه و بدی آب و هوا را تحمل می‌کنند و حتی المقدور خود را به جحفه و غدیر خم رسانده در آن جا احرام می‌بندند. اخیرا هم مسجدی در آن جا ساخته‌اند (خاطرات سفارت و سرپرستی حج ، از نویسنده). حدیث غدیر که قوی‌ترین نص و معتبرترین سند ولایت و خلافت علی (علیه‌السّلام) است بدین شرح است: رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در اواخر سال دهم هجری که دوران غزوات سپری شده و اکثر قبایل عرب به اسلام گرائیده بودند عازم حج گردید. این تنها حج او بعد از هجرت به مدینه بود _فریضه حج در سال نهم هجری واجب گردید_ از این رو آن را حجه الاسلام و حجه الوداع نامیدند. به علاوه چون به حکم وحی الهی ولایت علی (علیه‌السّلام) را ابلاغ و در نتیجه دین را کامل و نعمت را تمام فرمود آن را حجه الوداع و حجه الکمال و حجه التمام گفتند. در این سفر زوجات و اهل بیت پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و وجوه مهاجرین و انصار و تعداد بسیاری از اهالی مدینه و حومه آن همراه بودند. رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مدینه به جامه احرام در آمد و روز پنجشنبه پنج روز مانده از ذی قعده بعد از نماز ظهر از شهر بیرون آمد و به ذوالحلیفه بیرون مدینه منتقل گردید. چون امر شده بود که هر کس بتواند باید که در این سفر همراه باشد با آن که بیماری حصبه (یا آبله) در منطقه مدینه شیوع داشت و عده‌ای بیمار بودند لااقل ۹۰ هزار _یا ۱۱۴ یا ۱۲۴ هزار_ نفر به معیت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عزیمت کردند. تعدادی هم بین مدینه و مکه ضمیمه شدند مانند عشایر سر راه و آنان که همراه امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) و ابوموسی اشعری از یمن باز می‌گشتند. سفر به مکه ده روز و به قولی هشت روز طول کشید و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بعد از عبور از منازل یلملم، سیاله، عرق الظبیه، روحاء، منصرف، متعشی، اثابه، عرج، سقیاء، ابواء، جحفه، قدید، غمیم، مر الظهران و سرف روز یکشنبه چهارم یا سه شنبه ششم ذیحجه وارد مکه گردید و مناسک حج را به شرحی که در کتب سیره مسطور است به جای آورد.

[۷] ابن سعد، طبقات الکبری، ج۳، ص۲۵۵.

[۸] مقریزی، امتاع الاسماع، ج۴، ص۵۱۰.

[۹] امینی، الغدیر، ج۱، ص۹.

[۱۰] ابن هشام، سیره، ج۲، ص۶۰۱.

[۱۱] حلبی، السیره الحلبیه، ج۳، ص۲۸۳.

[۱۲] جزایری، درر الفوائد، ص۷۳.

خطبه غدیر

در راه بازگشت به مدینه (روز ۱۸ ذیحجه سال دهم هجرت) وقتی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به منزل غدیر خم رسید فرشته خدای بر او نازل گشت و این آیه را در شان امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) ابلاغ نمود: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس..

[۱۳] مائده/سوره۵، آیه۶۷.

یعنی: ‌ای پیامبر فرستاده، برسان آن چه فرو فرستاده شده است به تو از خدای تو اگر نرسانی چنان است که هیچ یک از پیغام‌های خدا را نرسانیده باشی. خدا ترا از مردمان نگاه می‌دارد… برای اجرای امر الهی رسول خدا دستور داد حاجیانی را که از پیش رفته بودند و آنان که هنوز حرکت نکرده بودند توقف کنند سپس فرمود در محل غدیر خم، محوطه‌ای را که پنج درخت سمره (خارین) در اطراف آن بود از خس و خاشاک ستردند و روی درخت‌ها سایبان گستردند. روز پنجشنبه هجدهم ذی حجه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، نماز ظهر را پیشاپیش مسلمانان در آن محل بگزارد. آفتاب به قدری سوزنده بود که مردم قسمتی از ردای خود را زیر پا می‌افکندند و قسمتی را روی سر می‌کشیدند. بعد از نماز بر منبری از جهاز شتران که در وسط جمعیت آماده شده بود بالا رفت و خطبه مبسوطی در شرح وظائف مسلمانان و مناقب اهل بیت ایراد نمود متن کامل این خطبه را سپهر در ناسخ التواریخ

[۱۴] سپهر، ناسخ التواریخ، ج۱، ص۴۹۵.

نقل کرده است. در پایان خطبه، رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دو بازوی علی را گرفته برافراشت به طوری که زیر بغل هر دو پیدا شد. آن گاه فرمود: ایها الناس من اولی الناس بالمؤمنین من انفسهم؟ ‌ای مردم چه کسی از جان مردمان به ایشان از خودشان (نزدیکتر) و سزاوارتر است؟ همه گفتند: خدای و رسول او بهتر می‌دانند. پیغمبر فرمود: ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من انفسهم، فمن کنت مولاه فعلی مولاه (یقولها ثلاث مرات و فی لفظ احمد اربع مرات) ثم قال: اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابعض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحق معه حیث دار. الا فیبلع الشاهد الغایب» یعنی خدای مولی و سرور من است و من مولی و سرور مؤمنانم و بر مؤمنان از جانشان به ایشان سزاوارترم. هر که را من مولی و سرورم پس علی نیز مولی و سرور او است (این سخن را سه بار و به قول امام احمد بن حنبل چهار بار مکرر فرمود) سپس گفت: خدایا طرفدار کسی باش که طرفدار علی باشد و خصم آن باش که با او بستیزد. دوست بدار هر که او را دوست دارد. و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار بدار هر که او را خوار بدارد و بگردان حق را با او هر جا که او می‌گردد به هوش باشید باید هر کس در اینجا حاضر است این سخن را به غایبان برساند.

[۱۵] فیروزآبادی، فضائل الخمسه، ج۱، ص۳۸۸.

[۱۶] میبدی، تفسیر کشف الاسرار، ج۳، ص۱۸۱.

[۱۷] هیثمی، نورالدین، مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۵۶.

[۱۸] ثعالبی، ثمار القلوب، ص۶۳۷.

به محض این که خطبه و ابلاغ رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به پایان رسید هنوز مردم متفرق نشده بودند که این آیه نازل گشت: «… الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا…»

[۱۹] واحدی، علی، اسباب النزول، ص۱۹۰.

یعنی: امروز دین شما را برای شما به کمال رساندم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و از این که اسلام دین شما است خشنود گشتم.

[۲۰] مائده/سوره۵، آیه۳.

پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پس از دریافت این وحی فرمود: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمه و رضی الرب برسالتی و الولایه لعلی بعدی» از همه بزرگتر است آن خدایی که دین را کامل و نعمت را تمام فرمود و از رسالت من و ولایت علی بعد از من خشنود است. سپس سراپرده ویژه‌ای برافراشتند و به امر رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مردان و زنان، از جمله زنان پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در محضر او با علی بیعت کردند. بعد از این مراسم به دست خود عمامه‌ای بر سر علی نهاد و دنباله آن را پشت سرش مرتب کرد. این تکریم را که در موارد استثنائی و هنگام انتصاب به امارت انجام می‌شد «تتویج» یا تاجگذاری می‌گفتند. بعد از این مراسم، بزرگان صحابه به تهنیت علی پیش آمدند. مقدم بر همه ابوبکر و عمر بودند که گفتند: «هنیئا لک (به قولی بخ بخ لک) یا ابن ابی طالب، اصحبت مولی کل مؤمن و مومنه» گوارا باد ترا‌ای پسر ابوطالب. به به از این نعمت صبح می‌کنی و شام می‌کنی در حالی که مولای همه مردان و زنان با ایمان شده‌ای. ابن عباس گفت: به خدا سوگند که اکنون پیمان تو بر گردن همه واجب گردید.

قصیده حسان بن ثابت

حسان بن ثابت شاعر خاص رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نیز قصیده‌ای در تهنیت مراسم غدیر از جایگاهی رفیع با صدای بلند انشاء نمود که مورد تحسین و استقبال آن حضرت واقع شد. شش بیت ذیل از آن قصیده است:
ینادیهم یوم الغدیر نبیهم
بخم و اسمع بالنبی منادیا
فقال: «فمن مولاکم و نبیکم»
فقالوا: و لم یبدوا هناک تعامیا
«الهک مولانا و انت نبینا
و لم تلق منا فی الولایه عاصیا
فقال له: «قم یا علی فاننی
رضیتک من بعدی اماما و هادیا
فمن کنت مولاه فهذا ولیه
فکونوا له اتباع صدق موالیا»
هناک دعا: اللهم وال ولیه
و کن للذی عادی علیا معادیا
پیامبر مسلمانان روز غدیر با صدای بلند ایشان را مخاطب ساخت
ندای پیغمبر را باید با گوش جان شنید
پس گفت: مولی و پیامبر شما کیست؟
آنان گفتند و ابهامی در سخن ظاهر ننمودند:
خدای تو مولای ماست و تو پیامبر مایی
و هیچ یک از ما را در ولایت خود نافرمان نخواهی دید
پس بدو گفت: برخیز‌ای علی که من
بعد از خود ترا به راهنمایی و امامت پسندیدم (برگزیدم)
هر که را من مولی و سرورم این علی نیز ولی او است
باید که همه پیرو راستین و دوستدار و طرفدار او باشید
در آن جا دعا کرد و گفت: خدایا طرفدار یاران علی باش
و هر کس با علی دشمنی کند تو دشمن او باش.

[۲۱] مناوی، فیض القدیر، ج۶، ص۲۱۷.

[۲۲] متقی هندی، علی، کنزالعمال، ج۱۱، ص۶۰۹.

[۲۳] طبری، محب الدین، الریاض النضره، ج۳، ص۱۲۶.

[۲۴] طبری، محب الدین، الریاض النضره، ج۳، ص۱۲۷.

[۲۵] احمد بن حنبل، المسند، ج۴، ص۲۸۱.

[۲۶] طبری، ذخائر العقبی، ص۶۸.

[۲۷] خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۴، ص۲۳۹.

[۲۸] امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۱، ص۲۸۵.

[۲۹] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۴۳.

دلایل اهمیت حدیث

بعضی دلائل اهمیت حدیث غدیر به شرح ذیل است:

تواتر حدیث غدیر

هیچ یک از احادیث نبوی در صحت و تواتر به پایه حدیث غدیر نمی‌رسد. سخنان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و بیعت مسلمانان با علی در بزرگترین اجتماع اسلامی که تا آن روز نظیر نداشت و در محضر بزرگان صحابه برگزار گردید. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در دوران خلافت واقعه غدیر را مکررا در محاجه با مخالفان و یاغیان در محضر مسلمانان یادآوری کرد و هر بار جمعی از صحابه که در غدیر حضور داشتند برخاستند و شهادت دادند.

[۳۰] حاکم نیشابوری، ابوعبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۱۸.

[۳۱] احمد بن حنبل، مسند، ج۵، ص۱۸۷.

[۳۲] نسائی، خصائص علی، ص۹۳.

[۳۳] ابن کثیر شامی، البدایه و النهایه، ج۵، ص۲۲۹.

بزرگترین مستند شیعه

حدیث غدیر بزرگترین حجت و مستند شیعه امامیه بر ولایت مطلقه علی (علیه‌السّلام) است. به استناد همین حدیث است که خلافت را موهبتی الهی می‌دانند نه مقامی که مردم انتخاب کنند.

شهادت دو آیه سوره مائده

به شهادت دو آیه سوره مائده که گذشت تشکیل کنگره اسلامی غدیر بزرگترین و مهمترین و حساس‌ترین قسمت از وظائف رسالت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود. به دستور او همه مسلمانان که توانایی سفر داشتند در حجه الوداع همراه شده بودند و معلوم بود برنامه مهمی در پیش است که باید در آن کنگره اجرا شود. زمان و مکان آن نیز بهترین و مناسب‌ترین بود چون بعد از حج همه از جحفه می‌گذشتند و با اشاراتی که پیغمبر فرموده بود برای بیشتر آنان آخرین فرصتی بود که سعادت دیدار رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دست می‌داد. نزول وحی در آن محل و وصیت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در آخر خطبه که باید این پیام را حاضران به غایبان و نسل‌ها به یکدیگر ابلاغ نمایند همه شاهد اهمیت فوق العاده حدیث غدیر است.

برتری اسناد حدیث غدیر

اسناد حدیث غدیر نیز بر سایر احادیث نبوی برتری و امتیاز دارد. بیش از صد و ده تن از اصحاب پیغمبر و هشتاد و چهار تن از تابعین و سیصد و شصت تن از ثقات محدثین آن را روایت کرده‌اند.راویان مشهور غدیر از صحابه: امیرالمؤمنین علی، فاطمه زهرا، حسن بن علی، حسین بن علی، عباس بن عبدالمطلب، عبدالله بن عباس، عایشه و‌ ام سلمه همسران پیغمبر، اسماء بنت عمیس همسر ابوبکر و سپس علی، ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص، عبدالرحمن بن عوف (عشره مبشره) ابوهریره، اسامه بن زید، ابی بن کعب، جابر بن عبدالله، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، خالد بن ولید، عمار بن یاسر و عمر بن العاص… بودند. نام تمامی ایشان و نام تابعین و راویانی که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند با ترجمه احوال و روایات ایشان در دو مجلد کتاب عبقات الانوار، تالیف محققانه میر حامد حسین لکنهویی نیشابوری در ۱۰۰۸ صفحه همراه با صد و پنجاه تن از محدثین و علمای مشهور که این حدیث را روایت کرده‌اند مسطور است. منهج اول و منهج دوم این اثر بی نظیر و مجلدات دوازده گانه منهج دوم که در شرح حدیث غدیر و یازده حدیث متواتر دیگر شیعه تالیف شده است اثر بی‌نظیری است که اهمیت حدیث غدیر را نشان می‌دهد.

[۳۴] تهرانی، آقا بزرگ، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۲۱۴.

حدیث غدیر در کتب متعدد

علاوه بر علمای شیعی که از عهد شیخ صدوق و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا زمان حاضر کتب بسیار در اثبات صحت و تواتر سند و وضوح دلالت آن بر ولایت و خلافت علی تالیف کرده‌اند بسیاری از علمای اهل سنت نیز کتب و رسالات ویژه‌ای به مساله ولایت و حدیث غدیر اختصاص داده‌اند که امینی در الغدیر از بیست و شش تن ایشان نام برده است.

[۳۵] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۴.

[۳۶] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۵۲.

مشهورترین ایشان عبارتند از: ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری (م ۳۱۰ ق) مفسر و مورخ مشهور که کتاب الولایه فی طریق حدیث الغدیر را در دو مجلد تالیف و طرق و الفاظ این حدیث را جمع آورده است.

[۳۷] ابن کثیر شامی، البدایه و النهایه، ج۵، ص۲۲۹.

[۳۸] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۵۳.

ابن عقده احمد بن سعید همدانی (م ۳۳۳ ق) کتاب الولایه فی طریق حدیث الغدیر را تالیف و حدیث غدیر را از صد و پنج طریق روایت کرده است. ابن اثیر در الاصابه فی تمییز الصحابه و ابن حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب از آن بسیار نقل کرده‌اند. در تهذیب التهذیب

[۳۹] عسقلانی، ابن حجر، تهذیب التهذیب، ج۷، ص۳۳۷.

آمده است که ابن عقده حدیث غدیر را از هفتاد صحابی روایت کرده و آن را صحیح می‌داند. ابوبکر جغانی (م ۳۵۵ ق) کتاب من روی پاورپوینت حدیث غدیر خم را تالیف کرده است.

[۴۰] ابن شهر آشوب، مناقب، ج۲، ص۲۲۹.

وی حدیث غدیر را از ۱۲۵ طریق روایت کرده است. ابوطالب عبیدالله بن احمد انباری واسطی (م ۳۵۶ ق) کتاب طریق حدیث الغدیر را تالیف کرده است.

[۴۱] نجاشی، رجال نجاشی، ص۲۳۲.

[۴۲] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۵۴.

ابوالفضل محمد بن عبدالله شیبانی (م ۳۷۲ ق) کتاب من روی پاورپوینت حدیث غدیر خم را تالیف کرده است.

[۴۳] علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۵۴.

حافظ گنجی در کتاب کفایه الطالب

[۴۴] گنجی،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.