پاورپوینت حد معرف
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حد معرف دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حد معرف،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حد معرف :
پاورپوینت حد معرف
پاورپوینت حد معرف یکی از اصطلاحات بهکار رفته در علم منطق بوده و به معنای تعریف فراهم آمده از ذاتیات شیء است.
[۱] خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، شرح الاشارات و التنبیهات، ج۱، ص۹۵.
[۲] مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۱۱۷-۱۱۸.
فهرست مندرجات
۱ – اصطلاحشناسی
۲ – اقسام حد
۳ – حد در مرکبات
۴ – نتایج تشکیل حد
۵ – نکته
۶ – مستندات مقاله
۷ – پانویس
۸ – منبع
اصطلاحشناسی
در مباحث منطق، سه کاربرد برای اصطلاح «حدّ» شمرده شده است:
۱. در باب ایساغوجی؛ به معنای معرّفِ مشتمل بر ذاتیات ماهیت است.
۲. در باب برهان؛ به معنای مفردات تشکیلدهنده مقدمات برهان که شامل حد اصغر، حد اوسط و حد اکبر است.
۳. در باب برهان؛ به معنای خصوصِ اوسط که علت ذاتی است.
[۳] جرجانی، میر سید شریف، الکبری فی المنطق، ص۱۷۷.
[۴] ابنسینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۱، ص۴۸-۴۹.
اقسام حد
مُعرِّف به لحاظ نوع تالیف به «حدّ» و «رسم» تقسیم میشود. حدّ (در باب ایساغوجی)، معرِّف یا تعریفی است که از ذاتیات یک شیء فراهم آمده باشد؛ مانند تعریف انسان به حیوان ناطق؛ به دیگر سخن، حد، نوعی معرِّف است که یا باعث تصور تمام ذاتیات شیء و شناسایی حقیقتِ ماهیت مجهول (حد تام) و یا دستکم سبب شناسایی برخی ذاتیات آن میشود (حد ناقص)، و آن چیزی که برای آن، حد آورده میشود «محدود» نام دارد.
[۵] خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۱.
[۶] علامه حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، ص۱۹۳.
[۷] شیرازی، قطبالدین، دره التاج (منطق)، ص۴۴.
[۸] قطبالدین رازی، محمد بن محمد، تحریر القواعد المنطقیه فی شرح رساله الشمسیه، ص۷۸-۷۹.
[۹] سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومه، ص۱۸۹.
حد در مرکبات
حدّ جز در ماهیات و ذوات مرکبه (دارای جنس و فصل) راه ندارد و اما ذوات و اشیای بسیط و غیر مرکب، تنها از طریق ذکر لوازم و آثار آنها قابل تعریفاند. ذات ماهیت مرکب، جز از راه شناختن اجزای مفهومی و ماهیتی (ذاتیات) آن شناخته نمیشود و اجزای مفهومی یا ذاتیات، اجناس و فصولیاند که ماهیت مجهول از آنها تالیف یافته است. بنابراین تشکیل حد ممکن نیست، مگر اینکه از راه تحلیل ذهنی، اجزا و مقومات مفهومی ماهیت را گرد آورند و جملهای فراهم کنند که اجناس و فصول ماهیت به تمامی (یا برخی) در آن ذکر شده باشد.
[۱۰] ابنسینا، حسین بن عبدالله، منطق المشرقیین، ص۳۰.
[۱۱] سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومه، ص۲۲۰-۲۲۱.
[۱۲] ابنسینا، حسین بن عبدالله، النجاه، ص۱۵۹.
[۱۳] علامه حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، ص۲۲۱.
[۱۴] خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۴۱۴.
[۱۵] شهابالدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات، ص۱۴.
نتایج تشکیل حد
حد در صورتی که تام باشد اشتراکات و امتیازات داخلی و ذاتی مجهول را بیان میکند. از تشکیل حد، دو نتیجه به دست میآید:
۱. تصور تفصیلی ذات و آگاهی از اجزای مشترک و مختصِ داخل در ذات شیء؛
۲. تشخیص افراد و مصادیق آن ماهیت از افراد و مصادیق ماهیات دیگر، از طریق تصور مشارکات و ممیزات ذات.
[۱۶] مشکوهالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه، ص۲۲۰-۲۲۱.
[۱۷] ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، ص۲۵۲.
[۱۸] تفتازانی، عبدالله بن شهابالدین، الحاشیه علی تهذیب المنطق، ص۵۰.
[۱۹] خوانساری، محمد، منطق صوری، ص۱۱۱.
[۲۰] گرامی، محمدعلی، منطق مقارن، ص۸۶.
نکته
بیشتر منطقیان رعایت ترتیب بین اجزای حد را شرط دانسته و معتقدند جزء اعم باید قبل از جزء اخص آورده شود، ولی برخی ترتیب را شرط ندانستهاند. کسانی که ترتیب را شرط میدانند استدلال میکنند که تصور و معرفت اجزا، باید مطابق وضع طبیعت باشد و چون جزء عام بسیطتر است طبعاً بر خاص، تقدم جوهری دارد و در صورتی که ترت
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.