پاورپوینت حجر کودک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حجر کودک دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حجر کودک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حجر کودک :

پاورپوینت حجر کودک

حَجْر در لغت به معنی منع و بازداشتن و در اصطلاح منع شخص از تصرّف در اموال خود و یا آن‌چه به مال تعلّق می‌گیرد گفته می‌شود.
کودک (ممیّز و غیرممیّز) محجور علیه است و جز در موارد استثنایی مانند معامله کودک ممیز با اذن ولی شرعی و یا وصیّت در امور خیریه، از تصرّف در اموال و استیفای حقوق خود به‌جهت حمایت و عدم تضییع حقوق کودک منع شده است. این حکم میان فقیهان اجماعی است.
آیات متعدد و روایات، از مهم‌ترین مستندات احکام فقهیِ حجر در موارد گوناگون است.

فهرست مندرجات

۱ – حجر در لغت و اصطلاح فقهی
۲ – اقسام حجر
۳ – دیدگاه علما
۴ – ادلّه فقهی
۴.۱ – آیه اول
۴.۲ – آیه دوم
۴.۳ – روایات
۵ – مبنای حقوقی پاورپوینت حجر کودک
۶ – پانویس
۷ – منبع

حجر در لغت و اصطلاح فقهی

حجر در لغت به معنی منع است.

[۱] ابو‌الحسین، احمد بن فارس، مقاییس اللغه، ج۲، ص۱۳۸.

[۲] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۴، ص۱۶۷.

[۳] فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، ج۱، ص۱۲۱.

[۴] انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن ج۷، ص۶۷۴۲.

واژه عربی حَجْر به معنای بازداشتن و احاطه‌کردن کسی است

[۵] زمخشری، محمود بن عمر، اساس البلاغه، ج۱، ص۱۶۹، بیروت ۱۳۸۵/۱۹۶۵.

[۶] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ج۲، ص۴، ذیل واژه، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

و در اصطلاح فقها به «ممنوع کردن کسی از تصرف در مال خود»

[۷] طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیه، ج۲، ص۲۸۱، چاپ محمدتقی کشفی، تهران ۱۳۸۷.

[۸] ابن‌ قدامه، محمد بن احمد، المغنی، ج۴، ص۳۴۳.

[۹] علامه حلّی، حسن‌ بن یوسف، تحریر الاحکام الشرعیه علی مذهب الامامیه، ج۲، ص۵۰۷، چاپ ابراهیم بهادری، قم ۱۴۲۰۱۴۲۱.

و به تعبیر دیگر «منع از تصرفات مالی»

[۱۰] علامه حلّی، حسن‌ بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۲، ص۱۳۳، قم ۱۴۱۳۱۴۱۹.

[۱۱] خطیب شربینی، محمد بن احمد، مغنی المحتاج الی معرفه معانی الفاظ المنهاج، ج۳، ص۱۳۰.

[۱۲] میرزای قمی، ابوالقاسم‌بن محمدحسن، جامع الشتات، ج۲، ص۴۰۵، چاپ مرتضی رضوی، تهران ۱۳۷۱ش.

گفته می‌شود. بعضی هم گفته‌اند حَجر بازداشتن شخص از تصرف در همه یا بعض اموالش است.

[۱۳] الحدائق الناضره ج۲۰، ص۳۴۲.

برپایه تعریف نخست، اهلیت کسی که مالی را در اختیار دارد، ولی مالک آن نیست (مانند برده ، به‌نظر برخی فقها) در حوزه مبحث حجر قرار نمی‌گیرد، هر چند شماری از فقها آن را از این نظر جامع دانسته‌اند.

[۱۴] شهیدثانی، زین‌الدین ‌بن علی، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج۴، ص۱۳۹، قم ۱۴۱۳۱۴۱۹.

[۱۵] حسینی عاملی، محمدجواد بن محمد، مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلّامه، ج۵، ص۲۳۳، بیروت:داراحیاء التراث العربی، (بی‌تا).

برخی حنفیان، حجر را «منع از تصرفات قولی» تعریف کرده‌اند.

[۱۶] ابن عابدین، محمد أمین بن عمر، الدّر المختار، ج۶، ص۱۴۲ ۱۴۳.

[۱۷] طوری، محمد بن علی، تکمله البحر الرّائق شرح کنزالدقائق، ج۸، ص۸۸.

[۱۸] آل‌کاشف‌الغطاء، محمدحسین، تحریر المجله، ج۳، ص۲۰۸.

[۱۹] حَطّاب الرعینی، محمد بن محمد، مواهب الجلیل لشرح مختصر خلیل، ج۵، ص۵۷.

[۲۰] ابن عابدین، رد المحتار علی الدر المختار، ج۶، ص۱۴۲-۱۴۳.

[۲۱] زحیلی، وهبه مصطفی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج۶، ص۴۴۶۱.

هنگامی‌که قاضی، صغیر و سفیه را از تصرّف در اموالشان منع می‌نماید این کلمه به‌کار می‌رود.

[۲۲] ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ج۱، ص۳۴۲.

کسی که این حکم در مورد او صادر شده است، محجور می‌نامند. از کلمه‌ی حجر در اصطلاح فقها نیز همین معنی اراده شده است.

[۲۳] ابن حمزه، محمد بن علی، الوسیله الی نیل الفضیله، ص۲۳۵.

[۲۴] حلی، ابن فهد، مهذّب البارع، ج۲، ص۵۱۱.

[۲۵] نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج۲۶، ص۳.

[۲۶] اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائده و البرهان، ج۹، ص۱۸۱-۱۸۲.

[۲۷] ابن زهره، حمزه بن علی، غنیه النزوع، ج۱، ص۲۵۱.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در این‌باره می‌نویسد: «در اصطلاح شرع، مقصود از حجر آن است که انسانی از تصرّف در اموال خود و یا آن‌چه به مال تعلّق می‌گیرد، مثل خرید و فروش منع شود».

[۲۸] فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، (کتاب الحجر)، ص۲۷۱.

اقسام حجر

حجر بر دو قسم است:
قسم اوّل: آن‌که شخص به‌جهت حق غیر، محجور گردد. مانند آن‌که مفلّس برای حفظ حق غرما، از تصرّف در اموال خود منع شده و یا مریض در مرضی که منجر به موت می‌گردد، برای حفظ حق ورثه از وصیت به بیش از ثلث اموال خود ممنوع شده است.
قسم دوّم: این‌که شخص برای حفظ حق خود از تصرّف در اموال خویش منع می‌گردد.
به اعتبار دیگری می‌توان حجر را به عام و خاص تقسیم نمود. حجر خاص، ممنوع شدن شخص از پاره‌ای تصرّفات می‌باشد، نه همه‌ی آنها. مثلاً حجر سفیه (غیر رشید) حجر خاص به‌شمار می‌آید، زیرا محدود به امور مالی است. حجر تاجر ورشکسته نیز یک نوع حجر خاص است، زیرا محدود به تصرّفات مالی است که به زیان بستانکاران می‌باشد.
مقصود از حجر عام نیز آن است که شخص به‌طور کلّی از اجرای حق و انجام دادن اعمال حقوقی ممنوع باشد. مثلاً حجر مجنون عام است، زیرا کلیه‌ی اعمال حقوقی او را در برمی‌گیرد و مجنون به‌علّت فقدان اراده هیچ‌گونه عمل حقوقی (چه عقد باشد و چه ایقاع) نمی‌تواند انجام دهد. پاورپوینت حجر کودک نیز عام است، زیرا کودک، هر چند ممیّز باشد، جز در موارد استثنایی، نمی‌تواند حقوق خود را شخصاً اعمال و مطالبه نماید.

دیدگاه علما

کودک (ممیّز و غیرممیّز) محجور علیه است و جز در موارد استثنایی (مانند معامله کودک ممیز با اذن ولی شرعی و یا وصیّت در امور خیریه) از تصرّف در اموال و استیفای حقوق خود منع شده است. این حکم میان فقیهان اجماعی است.
علامه حلی در این‌باره می‌نویسد: «صغیر محجور علیه است به دلیل نصّ و اجماع، ممیز باشد و یا غیرممیز، در جمیع تصرّفات، مگر در موارد استثنایی».

[۲۹] علامه حلی، حسن بن یوسف، تذکره الفقها، ج۱۴، ص۱۸۵.

شبیه این تعبیر در کلمات دیگر فقها نیز ذکر شده است.

[۳۰] مقدس اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائده و البرهان، ج۹، ص۱۸۲.

[۳۱] ابن فهد حلی، محمد بن فهد، مهذّب البارع، ج۲، ص۵۱۲.

[۳۲] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۶، ص۴.

[۳۳] ابن زهره، حمزه بن علی، غنیه النزوع، ج۱، ص۲۵۱.

[۳۴] سیوری، مقداد بن عبدالله، التنقیح الرائع، ج۲، ص۱۷۹.

ادلّه فقهی

برای اثبات این نظریه به ادلّه‌ای استناد شده است، مانند:

آیه اول

۱ـ «وَ ابتََلوُا الیَتَمَی حَتَّی اِذَا بَلَغُوا النَِّکَاحَ فَاِن آنَستُم مِّنهُم رُشداً فادفَعُوآ اِلَیهِم اَموَالَهُم؛

[۳۵] نساء/سوره۴، آیه۶.

یتیمان را مورد آزمایش قرار دهید تا به سن بلوغ برسند پس هرگاه رشد آنان را احراز نمودید اموالشان را به آنان بازگردانید.»
این آیه خطاب به اولیای ایتام است و خداوند متعال امر فرموده ایتام را آزمایش کنید تا فهم و درکشان معلوم شود که آیا توانایی بر اصلاح امور و تصرّف در اموالشان را دارند. جمله «اِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ» کنایه بر بلوغ و قدرت مجامعت است.

[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۳، ص۲۰.

[۳۷] شیخ طوسی، محمد بن حسن، تفسیر التبیان، ج۳، ص۱۱۶.

بعضی از فقها در مورد استفاده از آیه مبارکه برای محجوریت کودک، فرموده‌اند: «امر به آزمایش ایتام و کودکان، دلالت بر وجوب حجر بر آنان دارد و این‌که نمی‌توانند در اموال خود تصرّف نمایند، در غیر این‌صورت آزمایش بی‌فایده می‌ماند.

[۳۸] سیوری، مقداد بن عبدالله، کنز العرفان، ج۲، ص۱۳۸.

[۳۹] مقدس اردبیلی، احمد بن محمد، زبده البیان، ج۱، ص۶۰۷.

به بیان دیگر، آیه‌ی مبارکه به دو وجه بر حکم یاد شده دلالت دارد، زیرا اوّلاً: متعلّق آزمایش را ایتام قرار داده است و یتیم در لغت و اصطلاح شرع، کسی است که پدر خود را از دست داده و به سن بلوغ نرسیده باشد. ثانیاً: آخرین مهلت برای آزمایش را زمان قبل از بلوغ معین نموده است. بنابراین باید آزمایش قبل از بلوغ صورت پذیرد، زیرا اگر در وقت بلوغ و بعد از آن آزمایش شوند، به‌سبب طولانی شدن زمان حجر، متضرّر می‌گردند.

[۴۰] شهید ثانی، علی بن احمد، مسالک الافهام، ج۴، ص۱۶۶.

آیه دوم

«وَ لاَ تُؤتُوا السُّفَهآءَ اَموَالَکُمُ التَّیِ جَعَلَ اللهُ لَکُم قِیاماً؛

[۴۱] نساء/سوره۴، آیه۵.

اموالتان که خداوند قوام زندگانی شما را به آن مقرّر داشته در اختیار سفیهان [افراد غیررشید] قرار ندهید.»

بسیاری از فقیهان و مفسّران در شیوه استدلال به این آیه برای اثبات پاورپوینت حجر کودک فرموده‌اند: «این آیه به طور عام دلالت دارد که اموال خود را در اختیار سفیه قرار ندهید. مرد باشد یا زن، بالغ باشد یا غیربالغ. و اطلاق آن کودک را نیز شامل می‌گردد.

[۴۲] شیخ طوسی، محمد بن حسن، تفسیر التبیان، ج۳، ص۱۱۲.

[۴۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۳، ص۱۷.

[۴۴] سیوری، مقداد بن عبدالله، کنز العرفان، ج۲، ص۱۰۹.

[۴۵] مشهدی، میرزا محمد، کنز الدقائق، ج۳، ص۳۲۷.

[۴۶] طباطبایی، محمد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.