پاورپوینت حبیب‌السیر فی اخبار افرادالبشر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حبیب‌السیر فی اخبار افرادالبشر دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حبیب‌السیر فی اخبار افرادالبشر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حبیب‌السیر فی اخبار افرادالبشر :

پاورپوینت حبیب‌السیر فی اخبار افرادالبشر

حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، کتابی در تاریخ عمومی تا سال ۹۳۰، به فارسی، تألیف محمد بن غیاث‌الدین خواندمیر است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی کتاب
۲ – آغاز و پایان تألیف
۳ – ویژگی‌ها
۴ – تألیفات خواندمیر
۵ – شیوه نگارش
۶ – نخستین چاپ
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

معرفی کتاب

این کتاب، که به اختصار حبیب‌السیر نامیده می‌شود، مشتمل است بر دیباچه و افتتاح و سه مجلد یا درج (هر مجلد شامل چهار جزو یا عِقد) و خاتمه.
در دیباچه، حمد و ثنای خدای تعالی و نعتِ پیامبر اسلام و حضرت علی و ائمه علیهم‌السلام و نیز فواید علم تاریخ و اخبار، ممارست مؤلف بر این علم، ذکر نام و نسب مؤلف و تألیفاتی که داشته و سبب تألیف کتاب، و در افتتاح درباره مخلوقات و خلق شدن طبقات آسمان و زمین و بیان احوال جنّیان و حکومت و ریاست ابلیس در میان ایشان مطالبی ذکر شده است.
مجلد اول، در احوال انبیا و حکما، ملوک عجم و عرب و قیصران تا ظهور اسلام، احوال پیامبر اسلام و وقایع دوره خلفای نخست است.
مجلد دوم، در بیان مناقب و مفاخر ائمه اثناعشر، وقایع دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس و پادشاهان معاصر عباسیان (از طاهریان تا سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه) است.
مجلد سوم مشتمل است بر ذکر وقایع سلطنت خانهای ترکستان، حکومت چنگیزخان و جانشینان او بر ایران تا احوال سلطان احمد تگودار، همچنین درباره ملوک مصر ، قراختاییان کرمان ، آل‌مظفر، اتابکان لرستان، ملوک رستمدار، ملوک طبرستان ، سربداران و ملوک کرت، احوال امیرتیمور گورکان و اولاد و احفاد او و نیز گروهی از رجال و سادات و سرانجام درباره ظهور دولت صفویه و احوال شیخ‌صفی‌الدین، صدرالدین موسی، سلطان حیدر و شاه‌اسماعیل اول صفوی و طایفه‌ای از علما و سادات.
خاتمه کتاب نیز در ذکر بدایع و غرایبِ ربع مسکون و عجایب وقایع جهان است.

آغاز و پایان تألیف

خواندمیر تألیف کتاب را در ۹۲۷ آغاز کرد ولی پس از بروز فتنه در هرات و کشته شدن غیاث‌الدین امیرمحمد حسینی وزیرــ که خواندمیر به تشویق وی شروع به نوشتن کتاب کرده بودــ حدود هشت ماه تألیف کتاب متوقف شد و مجددآ در زمان حکومت دورمیش‌خان در هرات، از جانب شاه‌اسماعیل اول صفوی و با تشویق کریم‌الدین حبیب‌اللّه ساوجی وزیر، تألیف آن را از سر گرفت و در ربیع‌الاول ۹۳۰ کتاب را به پایان رساند و آن را به نام همین وزیر ، حبیب‌السیر نامید.

[۱] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، ج۱، ص۴، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۲] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، ج۱، ص۸ـ۹، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۳] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۱۴ـ ۱۵، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۴] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، ج۴، ص۵۸۱ـ۵۸۴، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

مادّه تاریخ خاتمه کتاب سه‌تاست: «آثار الملوک و الانبیاء» و «خبر از جهانیان» در ضمن یک بیت ، و نیز «اخباره صحیحه» به نقل از شعری از شهاب‌الدین احمد خفری که به حساب جمل هر سه ۹۳۰ می‌شود

[۵] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، ج۴، ص۷۰۱ـ۷۰۲، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

ویژگی‌ها

حبیب‌السیر، پس از روضهالصفا ، معروف‌ترین تاریخ فارسیِ بعد از دوره مغول به‌شمار می‌رود.

[۶] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۱۱، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

ویژگی حبیب‌السیر، در مقایسه با دیگر تاریخهای فارسی، جامعیت و تنوع مطالب و ابتکار مؤلف در تاریخ‌نگاری است.
قصه‌ها، اساطیر، افسانه‌ها و گاه خرافاتی که مؤلف حبیب‌السیر از دوره‌های پیش از اسلام یا از دوران اسلامی در کتاب خود جای داده‌است، نشان‌دهنده تاریخ تحول افکار و شرح رموز و اسرار روایات و داستانهای ملی و مذهبی است و برای فهم تاریخ مطالب سودمندی دارد؛ ضمن‌آنکه درک درست بسیاری از امثال و قصص که در قرآن کریم آمده است و نیز تفسیر برخی آیات نیازمند دانستن آن‌ها است.

[۷] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۲۲، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۸] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۲۵ـ۲۶، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

ویژگی دیگر این کتاب، بسط مطالب عهد تیموری و اوایل حکومت صفوی است و از این لحاظ بر روضهالصفا نیز ترجیح دارد.
خواندمیر در آخر هر دوره تاریخی، فصلی را به شرح احوال وزیران، بزرگان سادات و مشایخ، عالمان دینی و شاعران و هنرمندان معروف اختصاص داده است و این نوآوری در مورخان پس از وی، همچون اسکندربیگ منشی، مؤلف عالم‌ آرای عباسی، نیز تأثیر گذارده است.

[۹] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۳۱، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۱۰] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ۳۶ـ ۳۷، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۱۱] محمدتقی بهار، سبک‌شناسی، یا، تاریخ تطور نثر فارسی، ج۳، ص۲۰۶، پانویس ۱، تهران ۱۳۵۵ـ۱۳۵۶ش.

البته باید توجه داشت که کمیت و شرح احوال این افراد در مجلد سوم و پایان کتاب، بیشتر و بهتر می‌شود.
اصولا وقایع ۵۷ سالِ میانه سالهای ۸۷۳ (که میرخواند از تحریر دنباله تاریخ روضهالصفا بازمانده و خواندمیر کار او را به انجام رسانده است) تا ۹۳۰ که تاریخ پایان تألیف حبیب‌السیر است، چون حوادث عصر خواندمیر را دربردارد، مهم‌ترین و متقن‌ترین بخش کتاب به‌شمار می‌رود.

[۱۲] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۳۳، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

[۱۳] غیاث‌الدین‌ بن همام‌الدین خواندمیر، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد البشر، مقدمه همائی، ص ۳۶، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۶۲ش.

جزء اول از مجلد سوم که درباره چنگیزخان و جانشینان اوست، بسیار گسترده است و ظاهراً برای نوشتن آن، از تاریخ مبارک غازانی، تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌اللّه همدانی، بهره گرفته است.

تألیفات خواندمیر

اطلاعات حبیب‌السیر درباره رجال و وزرای عهد مغول و تیموریان تا زمان سلطان حسین بایقرا، خلاصه مندرجات کتاب دستورالوزراء، از تألیفات دیگر خواندمیر، است.

[۱۴] غیاث‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.