پاورپوینت حاجی مولانا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حاجی مولانا دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حاجی مولانا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حاجی مولانا :

سید محمد مولانا

فقیه دانشور، آیت الله مولانا، از جمله عالمانی است که فقاهت را با جهاد و شجاعت در هم آمیخت و نام نامی خویش را در دریف فقیهان شیعه جاوید ساخت. نیک مردی که با تألیف کتاب های گوناگون در زمینه های مختلف و پرورش ده ها شاگرد ممتاز در حوزه درسی و تربیت فرزندان فقیه، خدمت بزرگی به جامعه نمود.
نسب شریف این خاندان، به امام موسی کاظم ـ علیه السلام ـ می رسد آیت الله مرعشی نجفی در مورد نسب آیت الله مولانا می نویسد:
«سید جلیل القدر، سید محمد؛ مشهور به مولانا تبریزی فرزند حاج میر عبدالکریم شیخ الاسلام، فرزند حاج میر محمد تقی شیخ الاسلام، فرزند میر جعفر شیخ الاسلام، فرزند علامه ادیب و شاعر خطیب؛ سید احمد شیخ الاسلام، که نسبشان به عارف مشهور؛ معین الدین علی ابوالقاسم موسوی، مشهور به شاه قاسم الانوار تبریزی می رسد»

[۱] المسلسلات فی الاجازات، سید محمود مرعشی نجفی، ج۲، ص ۳۸۹.

پدرش، عالم فاضل و فقید وارسته، حاج میر عبدالکریم موسوی تبریزی، مشهور به «مؤتمن الشریعه» از عالمان نام آور آن دیار و دارای خطی زیبا و طبعی روان بود. در جوانی برای تحصیل راهی تبریز شد. و در جلسات درس استاد معروف در حوزه تبریز، مرحوم آخوند ملا مهدی چرندابی (پدر شادروان میرزا حسن رشدیه، پیر معارف ایران) شرکت جست. او در اثر اخلاق نیکو و اوصاف پسندیده، شرافت نسب و کمال تدین و ادب، مورد توجه وی قرار گرفت و استادش دختر خود را به نکاخ میر عبدالکریم در آورد.

[۲] المسلسلات فی الاجازات، سید محمود مرعشی نجفی، ج۲، ص ۳۸۹.

حاج میر عبدالکریم تا آخر عمر در تبریز زندگی می کرد و در همان شهر دار فانی را وداع گفت. از تاریخ وفات و محل دفن وی اطلاعی در دست نیست.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – تحصیل
۳ – اساتید
۳.۱ – دوره سطح فقه و اصول
۳.۲ – دوره تخصصی فقه و اصول
۳.۳ – منطق، کلام و فلسفه
۴ – مشایخ اجازه
۵ – بازگشت به تبریز
۶ – شاگردان
۷ – قیام عالمان آذربایجانی
۸ – تبعید
۹ – خصوصیات اخلاقی
۱۰ – یاری مظلومان
۱۱ – آثار
۱۲ – از منظر دیگران
۱۲.۱ – واعظ خیابانی
۱۲.۲ – محمد علی مدرس خیابانی
۱۲.۳ – صاحب مفاخر آذربایجان
۱۲.۴ – آیت الله مرعشی
۱۲.۵ – پرفسور حمید مولانا
۱۲.۶ – حاج سید ابوالحسن مولانا
۱۳ – وفات
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

ولادت

ثمره این پیوند میمون، تولد پسری از تبار موسی بن جعفر ـ علیهما السلام ـ گردید. خجسته ولادت این نو رسیده، در اول ربیع الاول (۱۲۹۴ هـ . ق) مصادف با بیست و هفتم اسفند ماه (۱۲۵۵ هـ. ش) در شهر عارف خیز تبریز به وقوع پیوست.

[۳] المسلسلات فی الاجازات، سید محمود مرعشی نجفی، ج۲، ص ۳۸۹ .

این مولود مبارک را سید محمد نام نهادند.

تحصیل

سید محمد موسوی تبریزی مشهور به «مولانا» و «پاورپوینت حاجی مولانا» در تبریز مشغول به تحصیل شد. در جوانی وارد حوزه علمیه گردید و از محضر بزرگان علم و فقاهت همچون، حاج ملا علی علیاری

[۴] ستارگان درخشان، حسین دوستی، ص ۱۶۶.

(۱۲۳۶ ـ ۱۳۲۷ ق)، صاحب «بهجه الآمال فی شرح زبده المقال» بهره ها برد. هنوز هیجده بهار از عمرش سپری نشده بود، که در بیستم ربیع الثانی (۱۳۱۲ هـ . ق) به همراه پدرش، حاج میر عبدالکریم موتمن الشریعه، برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت نمود و تا سال (۱۳۲۱ هـ . ق) در آن دیار سکنی گزید.
ایشان در اثر هوش سرشار و علاقه وافر به کسب علوم آل محمد ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ و فقه به درجه اجتهاد رسید و از استادان خویش اجازه اجتهاد و روایی گرفت. وی در دوران نه سال اقامتش در نجف، با همه قشر های مردم به ویژه با فرهیختگان دین به خوبی رفتار می کرد و به خوش خلقی معروف بود او از روی عشق و علاقه ای که به دانشمندان مذهبی نشان می داد، آنان را با لفظ «مولانا» مورد خطاب قرار می داد و کم کم در اثر کثرت استعمال این لفظ به «مولانا» معروف گردید.

[۵] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

اساتید

دوره سطح فقه و اصول

وی بعد از ورود به حوزه نجف اشرف دروس سطح فقه و اصول را از محضر استادنی بهره برد که عبارتند از:
۱. ملا محمد علی نخجوانی (۱۲۹۸ ـ ۱۳۳۴ هـ . ق).
۲. آقا سید آقا قزوینی.
۳. آقا رضا تبریزی.

[۶] زعماء الشیعه، خطی.

دوره تخصصی فقه و اصول

دوره تخصصی فقه و اصول فقه را از دروس آیات عظام:
۱. ملا محمد فاضل شربیانی (۱۲۴۸ ـ ۱۳۲۲ هـ . ق.
۲. ملا محمد کاظم خراسانی (۱۲۵۵ ـ ۱۳۲۹ هـ . ق)
۳. شیخ هادی تهرانی (متوفای ۱۳۲۱ هـ . ق).
۴. شیخ فتح الله شیخ الشریعه اصفهانی (۱۲۸۹ ـ ۱۳۶۱ هـ . ق)
۵. شیخ محمد حسن ممقانی (۱۲۳۷ ـ ۱۳۲۲ هـ . ق)
۶. میرزا محمد باقر اصتهباناتی.

[۷] زعماء الشیعه.

[۸] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

فرا گرفت و از خرمن دانش آن ها، خوشه ها چید.

منطق ، کلام و فلسفه

مولانا در کنار تحصیل سطوح عالیه، منطق، فلسفه و کلام را پیش استادانی همچون:
۱. حاج میرزا احمد آشتیانی.
۲. حاج سید اسدالله فرقانی.
۳. آقا میر حیدر ایروانی

[۹] زعماء الشیعه، خطی.

آموخت.

مشایخ اجازه

مولانا در دوره اقامت نه ساله در سرزمین فردوس نشان نجف اشرف، موفق به دریافت اجازات اجتهادی و روایی از استادان مسلم نجف اشرف گردید. مشایخ روایتی ایشان عبارتند از:
۱. حاج میرزا حسین نوری (۱۲۵۴ ـ ۱۳۲۰ هـ . ق)
۲. حاج سید اسماعیل صدر (در گذشته ۱۳۳۸ هـ . ق)
۳. شیخ الشریعه اصفهانی (۱۲۸۹ ـ ۱۳۶۱ هـ . ق)
۴. آخوند ملا محمد علی نخجوانی نجفی (۱۲۶۸ ـ ۱۳۶۱ هـ.ق)
مولانا برای عده ای از عالمان فاضل آذربایجان، از جمله آیه الله العظمی مرعشی نجفی، اجازه روایی صادر فرمود.

[۱۰] المسلسلات فی الاجازات، ج۲، ص ۳۸۹.

بازگشت به تبریز

ایشان در سال ۱۳۲۱ هـ . ق به زادگاه خویش مراجعت نمود و مشغول تدریس فقه جعفری و ترویج احکام شریعت نبوی و تألیف و تصنیف گردید.

[۱۱] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

شاگردان

اواسط قرن چهاردهم هجری قمری حوزه علمیه تبریز، از جوشش خاصی برخوردار بود. نام آورانی چون حاج میرزا صادق آقا مجتهد (۱۲۶۹ ـ ۱۳۵۱ هـ . ق) و حاج میرزا ابوالحسن انگجی (۱۲۸۲ ـ ۱۳۵۷ هـ . ق) حاج سید محمد مولانا، هر کدام صاحب مکتب و حوزه درسی خاصی بودند.
مکتب علمی مولانا، پرورش دهنده دانشورانی چون علامه محقق حاج شیخ عبدالحسین امینی است. ایشان در طول چهل سال تدریس، شاگردان فرزانه ای پرورش داد که در این جا از آنان یاد می کنیم.
۱. علامه، حاج شیخ عبدالحسین امینی (۱۲۸۱ ـ ۱۳۴۹ هـ . ق).
۲. حاج سید مرتضی ایروانی

[۱۲] آشنای جانان، محمد الوانساز خویی، خطی؛ گنجینه دانشمندان، ج۴، ص ۳۸۲.

(۱۲۸۴ ـ ۱۳۶۹ هـ . ق).
۳. حاج شیخ محمد علی توحیدی

[۱۳] شهر اوجان، ص ۲۹۲.

صاحب مصباح الفقاهه (۱۳۰۴ ـ ۱۳۵۴ هـ . ق)
۴. حاج میرزا عباسعلی توکلی،

[۱۴] مقدمه تفسیر و جیز سید محمد مولانا.

از مشاهیر عالمان تبریز.
۵. حاج میرزا حسن تیلی تبریزی

[۱۵] آثار الحجه، ج۲، ص ۹۰.

[۱۶] آشنای جانان، خطی.

(۱۲۸۵ ـ ۱۳۶۴ هـ . ق)
۶. حاج سید محمد توتونچی،

[۱۷] مفاخر آذربایجان، ج۵، ص ۲۸۵۳.

از ائمه جماعت مسجد گوهرشاد.
۷. حاج سید هادی خسروشاهی

[۱۸] نامداران تاریخ، ج۲، ص ۳۷۸.

(۱۲۸۷ ـ ۱۳۷۶ هـ . ق)
۸. حاج میرزا محمد خیابانی، معروف به «بالا مجتهد»

[۱۹] مفاخر آذربایجان، ج۵، ص ۲۸۵۲.

(۱۲۷۰ ـ ۱۳۴۹ هـ . ق)
۹. حاج میرزا عباسقلی چرندابی

[۲۰] عرشیان خاک نشین، خطی.

(۱۲۶۶ ـ ۱۳۴۵ هـ . ق).
۱۰. حاج سید ابراهیم دروازه ای

[۲۱] آشنای جانان، خطی.

(۱۲۷۴ ـ ۱۳۴۰ هـ . ق).
۱۱. حاج میرزا محمد غروی توتونچی

[۲۲] نامداران تاریخ، ج۲، ص ۳۴۲.

(۱۲۸۴ ـ ۱۳۵۷ هـ . ق).
۱۲. حاج سید حسین قاضی طباطبایی

[۲۳] آشنای جانان، خطی.

(۱۲۷۸ ـ ۱۳۵۴ هـ . ق).
۱۳. حاج سید مهدی کماری،

[۲۴] مفاخر آذربایجان، ج۵، ص ۲۸۵۳.

صاحب کتاب مباحث الالفاظ، در دو جلد.
۱۴. حاج میرزا عبدالرحیم مدرس تبریزی

[۲۵] آشنای جانان، خطی.

(متولد ۱۲۸۵ هـ . ق).
۱۵. حاج سید محمد علی موسوی زرین

[۲۶] آشنای جانان، خطی..

(۱۲۴۹ ـ ۱۳۲۰ هـ . ق).
۱۶. حاج سید علی مولانا، پسر ارشد صاحب ترجمه (۱۲۸۱ ـ ۱۳۵۰ هـ . ق).
۱۷. حاج سید مصطفی مولانا، پسر صاحب ترجمه «۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۳ هـ . ق).
۱۸. حاج میرزا صادق نصیری سرابی.

[۲۷] گنجینه دانشمندان، ج۲، ص ۲۹۳.

۱۹. حاج سید یوسف راثی هاشمی.

[۲۸] نامداران تاریخ، ج۲، ص ۳۸۰.

(۱۲۸۷ ـ ۱۳۷۳ هـ . ق).

قیام عالمان آذربایجانی

اولین درگیری عالمان تبریز با حکومت رضاخانی، مربوط به بی عفتی سرلشکر آیرم (سرلشکر آیرم، امیر لشکر تبریز در روز عاشورای ۱۳۰۴ در استخر شاهگلی با زنان بدنام به شراب خواری و الواطی پرداخت. این کار زشت، بر اهالی تبریز گران آمد و دست به تظاهرات و مخالفت زدند و آیت الله انگجی به این کار زشت آیرم اعتراض نمود و فرمود: «من نمی توانم ببینم که یک فرمانده لشکر و یک حاکم که حافظ ناموس و حیثیت عمومی است، شراب خواری کند و شیشه خالی را در استخربیندازد و برای تفریح هدف گلوله قرر دهد. من حاضرم که این خانه بر سرم فرود آید و بمیریم به شرطی که پای رضا شاه از ایران کنده شود.)در عاشورا ی ۱۳۰۴ هـ. ش است. از جمله عواملی که علمای تبریز را به نهضت و قیام علیه حکومت واداشت عبارتند از:
۱. محدود کردن عالمان و جلوگیری از فعالیت حوزه ها.
۲. داستان کلاه پهلوی و متحد الشکل کردن لباس مردم.
۳. مبارزه با احکام قطعی اسلام توسط رضا خان.
۴. وابستگی رضا خان به انگلیس
۵. تصویب و اجرای قانون نظام وظیفه عمومی

[۲۹] زندگی و مبارزات آیت الله قاضی طباطبایی، رحیم نیکبخت و صمد اسماعیل زاه، ص ۶۲.

در خدمت بیگانگان.

تبعید

در برابر سیاست های غربی رضاخانی، روحانیت دست به قیام زدند و خواستار لغو سیاست های ضد مذهبی رضاخانی شدند. فقیه مجاهد، مولانا، به اتفاق حضرات آیات، حاج میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی

[۳۰] مفاخر آذربایجان، ج۱، ص۲۷۶.

(۱۲۶۹ ـ ۱۳۵۱ هـ . ق)، حاج میرزا ابوالحسن انگجی

[۳۱] آشنای جانان، محمد الوانساز خویی، خطی.

(۱۲۸۲ ـ ۱۳۵۷ هـ . ق) و حاج میرزا باقر آقا قاضی طباطبایی

[۳۲] مفاخر آذربایجان، ج۱، ص ۳۰۲.

(۱۲۸۵ ـ ۱۳۶۶ هـ . ق) با برنامه های ضد دینی رضاخان مخالفت نمود. رژیم در برابر مخالفت علما چاره ای جز تبعید آن ها ندید، بنابر این مولانا را به همراه حاج میرزا صادق آقا مجتهد و حاج میرزا ابوالحسن انگجی به کردستان تبعید کرد. تبعید علما در تاریکی شب و در ۳ جمادی الاولی (۱۳۴۷ هـ . ق)، برابر با ۲ آذرماه ۱۳۰۷ به وقوع پیوست.

[۳۳] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

معروف است عناصر حکومت رضاخان پس از دستگیری آن ها، مدتی در خارج از ظهر توقف کردند و جاسوسی را جهت اطلاع از اوضاع شهر فرستادند؛ اما چون عکس العملی از سوی مردم مشاهده نکردند، آن ها را به تهران حرکت داده و به سردشت کردستان تبعید نمودند.

[۳۴] سیمای ارسباران، سعید عباس زاده، ص ۵۸.

مولانا، پس از هفتاد و هفت روز تبعید سرانجام در ۱۳ رجب (۱۳۴۷ هـ . ق) از تبعید خلاصی یافت و در بیستم رجب همان سال وارد تبریز گردید.

[۳۵] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

خصوصیات اخلاقی

نیک مرد زاهد، آیت الله حاج سید محمد مولانا در کارهای روزانه، نظم و ترتیب خاصی داشت. بیشتر وقتش را صرف تألیف، تحشیه، تعلیقه، مطالعه و تدریس می نمود. هیچ گاه بدون مطالعه تدریس نمی کرد و بدون جهت درس های خود را تعطیل نمی نمود. فقط دو ـ سه روز آخر که بیماری اش رو به وخامت گذاشته بود درس ها را تعطیل کرد.

[۳۶] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

ایشان عشق و علاقه فراوانی به عبادت داشت. در سایه همین عشق و علاقه وافری که به درگاه حضرت احدیت داشت، مدت ها پیش از وفاتش نماز های یومیه خود را از روی احتیاط اعاده می نمود.

[۳۷] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

در کنار کارهای علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در مسجد نزدیک منزلشان؛ به اقامه نماز جماعت می پرداخت و با موعظه های شیرین و حکیمانه اش مردم را بهره مند می ساخت. از جدل و مناظره پرهیز می نمود. محبوب قلوب مومنان بود و از احترام خاصی در بین مردم برخوردار بود.

[۳۸] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

[۳۹] ریحانه الأدب، ج۲، ص ۸۶.

در مصرف وجوهات شرعیه دقت کامل داشت. موارد مصرف آن ها دقیقا مشخص نموده و در دفترچه مخصوص یادداشت می کرد. از رسیدگی به وضع معیشتی اهل علم، فقرا و مستمندان دریغ نمی ورزید و همواره غمخوار و یاور آن ها بود.

[۴۰] زندگی نامه آیت الله مولانا، خطی.

یاری مظلومان

در جنگ جهانی دوم که دولت های استعمارگر روسیه، انگلیس و آمریکا به ایران هجوم آورده و خواهان تسلط بر ایران بودند؛ فقرا و مستمندان در وضع بسیار سختی به سر می بردنند. گرسنگی و فقر بی داد می کرد. در چنین شرایطی، حضرت آیت الله مولانا، با صدور اعلامیه ای در ۱۰ صفر (۱۳۶۱ هـ . ق) مطابق با ۱۹ اسفند ماه ۱۳۲۲ هـ. ش) تجار و ثروتمندان را به یاری مظلومان فرا می خواند. متن اعلامیه ایشان بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم، اوضاع حالیه شهر تبریز و اطراف ـ از جهت گرانی قیمت های آذوقه و ناتوانی اغلب اهالی ـ محتاج به بیان نیست.
اگر ارباب قدرت و مکنت به این زودی به تکلیف شرعی خود عمل نکنند؛ قطعا باعث اتلاف نفوس محترمه وسبب نزول بلیات خواهد شد. قا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.