پاورپوینت حاجی امداداللهبن محمدامین فاروقی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت حاجی امداداللهبن محمدامین فاروقی دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حاجی امداداللهبن محمدامین فاروقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت حاجی امداداللهبن محمدامین فاروقی :
امداداللّه بن محمدامین فاروقی عمری تهانوی
تَهانَوی، حاجی اِمداداللّه بن محمدامین فاروقی عمری، عارف هندی قرن سیزدهم و چهاردهم، از سلسله چشتیه صابریه میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – ولادت
۲ – تحصیلات
۳ – طریقت
۴ – پیروی از مولوی
۵ – مبارزه با استعمار
۶ – تربیت مریدان
۷ – درگذشت
۸ – دلبستگی به مثنوی مولوی
۹ – تدریس مثنوی
۱۰ – شاگردان
۱۱ – آثار فارسی
۱۲ – آثار اردو
۱۳ – شرح احوال تهانوی
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
ولادت
در ۱۲۳۳ در یکی از روستاهای سهارنپور به دنیا آمد.
تحصیلات
کتابهای فارسی، از جمله مثنوی مولوی ، را در محضر قلندربخش جلالآبادی خواند.
طریقت
و سپس به دهلی سفر کرد و ملازم شیخ نصیرالدین شافعی مجاهد شد و طریقت را از وی فرا گرفت.
پس از شهادت او به تَهانَه و سپس به لوهاری رفت و در آنجا ملازم شیخ نورمحمد جُهنجُهانوی ، حافظ مثنوی، شد و از او اخذ طریقت کرد.
وی با مجاهده و ریاضت به جایگاهی بلند رسید و به دستور شیخ نورمحمد جهنجهانوی به ارشاد و تلقین پرداخت.
[۱] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۷۰ـ۷۱، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
[۲] اکبر ثبوت، «گوشههایی از جایگاه مثنوی در تاریخ و فرهنگ ما»، ج۱، ص۱۸۲ـ ۱۸۳، در ادبیات معاصر دری افغانستان، چاپ شریف حسین قاسمی، دهلی ۱۹۹۴.
پیروی از مولوی
تهانوی به پیروی از جلالالدین مولوی ، با صاحبان مشربهای مختلف با سعه صدر و با مردم با تسامح رفتار میکرد و تعصب و تشدد نشان نمیداد.
[۳] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۷۲، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
مبارزه با استعمار
او رهبر مبارزات مسلمانان هند با استعمار انگلیس در ۱۲۷۴ بود.
پس از پیروزی کامل انگلیس بر مبارزان، تمام کسانی که در این قیام شرکت داشتند در معرض خطر قرار گرفتند و برخی متواری یا مخفی شدند.
تهانوی نیز از هند به حجاز رفت و در ۱۲۷۶ در مکه مقیم شد.
تربیت مریدان
او در مقام شیخ طریقت به تربیت مریدان پرداخت و سلسله چشتیه صابری را احیا کرد و بسیاری از علمای بزرگ هند به وی دست ارادت دادند.
درگذشت
وی در ۱۳۱۷ در جوار خانه کعبه درگذشت و در مکه به خاک سپرده شد.
[۴] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۱۷، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
دلبستگی به مثنوی مولوی
تهانوی دلبستگی بسیاری به مثنوی مولوی داشت.
اصحاب خویش را به خواندن آن و تعمق در آن سفارش میکرد و پیوسته در حرم کعبه مثنوی درس میداد.
[۵] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج ۸، ص۷۲، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
[۶] رحمان علی، تذکره علمای هند، ص ۲۹، لکهنو ۱۹۱۴.
تدریس مثنوی
بسیاری نزد وی مثنوی فرا گرفتند، از جمله عبداللّه انصاری حنفی (از صالحان و خطیبان)؛ غلامحسین کانپوری حنفی نقشبندی و سید پیر مهرعلی شاه گولْرَوی، عالم و عارف نامی و صاحب آثار منظوم و منثورِ فارسی و اردو که در درس مثنوی تهانوی حضور مییافت و با وی درباره وحدت وجود گفتگو میکرد.
[۷] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۲۸۵، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
[۸] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۳۴۶، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
[۹] اختر راهی، تذکره علمای پنجاب، ج۲، ص۷۶۰، لاهور ۱۴۰۰/۱۹۸۱.
شاگردان
برخی از کسانی که در محضر تهانوی پرورش یافتند، در ترویج و تدریس و شرح مثنوی اهتمام تمام داشتند، از آن جملهاند: اشرف علی تهانوی که در شرح مفصّل خود بر مثنوی، در جاهای متعدد از افادات استادش یاد کرده است؛
[۱۰] اکبر ثبوت، «گوشههایی از جایگاه مثنوی در تاریخ و فرهنگ ما»، ج۱، ص۱۸۸، در ادبیات معاصر دری افغانستان، چاپ شریف حسین قاسمی، دهلی ۱۹۹۴.
کرامت اللّه دهلوی حنفی، حافظ قرآن و خطیب و مدرّس؛ قاسم نانوتَوی، از علمای بزرگ هند و خلیفه تهانوی؛ احمدحسن کانپوری حنفی، که بر مثنوی تعلیقات نوشت و به اشاره تهانوی یکی از بهترین چاپهای مثنوی را در چند مجلد در شهر کانپور به چاپ رساند.
در حواشی مفصّل این کتاب، حواشی فارسی بسیاری با نام «حاجی امداداللّه» هست که از شرح وی بر مثنوی یا اقوال او ضمن تدریس آن گرفته شده است.
[۱۱] عبدالحی حسنی، نزهه الخواطر و بهجه المسامع والنواظر، ج۸، ص۴۰، حیدرآباد دکن ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
[۱۲] اکبر ثبوت، «گوشههایی از جایگاه مثنوی در تاریخ و فرهنگ ما»، ج۱، ص۱۸۶ـ۱۸۷، در ادبیات معاصر دری افغانستان، چاپ شریف حسین قاسمی، دهلی ۱۹۹۴.
آثار فارسی
از جمله آثار فارسی تهانوی است:
۱) ضیاءالقلوب، در اذکار و اشغال و مراقبات سلسلههای چشتیه و قادریه و نقشبندیه که آن را در حرم شریف برای یاران طریقت، بویژه فرزند محمد ضامن، تألیف کرد.
این اثر در دهلی و لاهور چاپ شده و دو ترجمه اردو از آن نیز در دیوبند و دهلی به طبع رسیده است.
۲) تبرکات، مجموعه نه مکتوب تهانوی و رشید احمد گنگوهی در احوال سفر حج و هدایتهای عرفانی که با ترجمه اردو به چاپ رسیده است.
۳) رساله در بیان وحدهالوجود، که در دهلی به چاپ رسیده است.
۴) ارشاد مرشد که چاپ شده است.
۵) مرقومات امدادیه، مجموعه مکتوبات حاجی امداداللّه که در حیدرآباد دکن چاپ شده است.
[۱۳] محمدنذیر رانجها، بر صغیر پاک و هندمین تصوّف کی مطبوعات: عربی اور عربی و فارسی کتب کی اردو تراجم، ج۱، ص۸۸، لاهور ۱۹۹۹.
[۱۴] محمدنذیر رانجها، بر صغیر پاک و هندمین تصوّف کی مطبوعات: عربی اور عربی و فارسی کتب کی اردو تراجم، ج۱، ص۱۰۳، لاهور ۱۹۹۹.
[۱۵] محمدنذیر رانجها، بر صغیر پاک و هندمین تصوّف کی مطبوعات: عربی اور عربی و فارسی کتب کی اردو تراجم، ج۱، ص۱۳۱، لاهور ۱۹۹۹.
[۱۶] محمدنذیر رانجها، بر صغیر پاک و هندمین تصوّف کی مطبوعات: عربی اور عربی و فارسی کتب کی اردو تراجم، ج۱،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.