پاورپوینت چهلم
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت چهلم دارای ۹۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت چهلم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت چهلم :
چهل (عدد)
چهل، از مهمترین و پربسامدترین رمزهای عددی رایج در میان تقریبآ همه اقوام و فرهنگها است.
فهرست مندرجات
۱ – گونهشناسی کاربرد عدد چهل
۱.۱ – در بیان کثرت
۱.۱.۱ – عدد کثرت در احادیث
۱.۲ – در بیان یک دوره زمانی
۱.۳ – در بیان کمال و نهایت یک دوره
۱.۳.۱ – کاربرد چهل در ادبیات دوره اسلامی
۱.۳.۲ – اشاره قرآنی
۱.۳.۳ – دلالت برکمال در زمینه اخلاقی و اجتماعی
۱.۳.۴ – چهل سالگی بهترین مقطع زمانی
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع
گونهشناسی کاربرد عدد چهل
پژوهش درباره جایگاه عدد چهل، در حوزههای بسیار متنوع با وجود انبوهی از شواهد، تنها درصورتی میسر است که دستهبندی و گونهشناسیای از آنها فراهم شود.
اهمیت و بسامد هر یک از گونهها ــکه از بسیاری جهات، با یکدیگر ارتباط و همپوشانی نیز دارندــ یکسان نیست و بهویژه در زمینه سنت اسلامی، برخی گونههای کاربرد عدد چهل، بر برخی دیگر ترجیح یافتهاند.
سهگونه عمده کاربرد عدد چهل در سنّت اسلامی اینهاست :
در بیان کثرت
در ذکر فضائل و محاسنِ علما و عرفا استفاده از عدد چهل، مفیدِ تقویت و اغراق در روایت بوده، مثلا گفته شده است که ابوحنیفه چهل سال با وضوی عشا ، نماز صبح گزارد
[۱] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۱۰۷، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
و عطاء سلیمی ، صوفیخائف، چهل سال سر فراز نکرد و چهل سال خنده بر لب نیاورد
[۲] ابونعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج۶، ص۲۲۱، چاپ محمدامین خانجی، بیروت ۱۳۸۷/۱۹۶۷.
و مقدس اردبیلی چهل سال، گِردِ فعل مباح هم نگشت چه رسد به مکروه و حرام.
[۳] محمدبن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۱۱۵، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش.
[۴] محمدبن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۱۲۳، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش.
[۵] محمدبن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۱۳۱، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش.
[۶] محمدبن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۱۴۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش.
[۷] محمدبن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۲۴۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش.
عدد کثرت در احادیث
در احادیث بسیاری، بهویژه در احادیث ناظر به توصیهها یا نهیهای عبادی و اخلاقی، عدد چهل، به سبب خاصیتِ افاده کثرت، عمدتآ جنبه تقویتکنندگیِ تشویقی یا تحذیری دارد: توصیه به چهل بار ختم قرآن ، حفظ چهل حدیث ، دعا کردن در حق چهل مؤمن ، حضور یافتن چهل تن در تشییع جنازه مؤمن و گواهی دادن ایشان به نیکی و ایمان وی و اینکه چنین شهادتی موجب آمرزش مرده خواهد شد، و اینکه حد همسایگی تا چهل خانه از هر سوست.
[۸] کلینی، الکافی، ج۲، ص۶۶۹.
[۹] ابنبابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۵۳۷ـ ۵۳۸، چاپ علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.
[۱۰] ابنبابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۵۴۱ـ۵۴۴، چاپ علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.
همچنین در بسیاری از احادیثِ منابع روایی از چهل یا واحدهای شمارشی چهلتایی، برای نمودنِ فزونیِ شمارِ ثوابهایِ مقدر برای برخی اعمال پسندیده یا فزونی شمار عذابها یا شُرور ناشی از اعمال ناپسند، مکررآ استفاده شده است، از جمله اینکه چهل هزار فرشته ثوابهای گوینده قول اشهد انّ محمدآ رسولالله را مینویسند؛ برای هر قدمی که کسی برای صله رحم برمیدارد، چهل هزار حسنه نوشته و چهل هزار سیئه او پاک میشود؛ کسی که مسجدی بسازد، خدا به ازای هر ذرع از مسجد برای او چهل هزار شهر از طلا و نقره و… در بهشت بنا میکند؛ خوردن انار ، تا چهل روز قلب را روشن میکند و از شر شیطان مصون میدارد.
[۱۱] ابنبابویه، کتاب من لایحضُرُهُ الفقیه، ج۱، ص۲۲۷ـ ۲۲۸، (ترجمه و متن)، ترجمه محمدجواد غفاری، صدربلاغی، و علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۷ـ۱۳۶۹ش.
[۱۲] علی فتال، «حول العدد اربعون»، ج۱، ص۱۳۶ـ۱۳۸، التراث الشعبی، ش ۱۱ـ۱۲ (۱۹۸۴).
در بیان یک دوره زمانی
از رمز عددی چهل در سنّت اسلامی، بهویژه برای اشاره به یک دوره زمانی نیز بهطور گسترده استفاده میشده است و در این گونه از کاربرد چهل، دست کم دو گروه را میتوان تشخیص داد:
الف) دورهای چهل واحدی به مثابه «برههای از زمان» یا «زمانی نسبتآ دراز» نه به عنوان اشارهای دقیق و واقعنگرانه به واحدی چهلتایی از زمان (مثلا چهل روز یا چهل سال).
به این معنا که در شواهد مختلف از اینگونه، کاربرد چهل فارغ از محتوای خاصِ وقایعنگارانه است و بر زمان واقعی دلالت نمیکند، چنانکه در عهد عتیق نیز وقتی در گزارشهای وقایعنگارانه (البته شبهتاریخی نه تاریخی)، از مقاطع زمانی چهل ساله سخن رفته
[۱۳] کتاب اول سموئیلنبى، ۱۸:۴ .
[۱۴] کتاب دوم سموئیلنبى، ۴:۵.
[۱۵] کتاب اول پادشاهان، ۱۱:۲ .
[۱۶] کتاب اول پادشاهان ۴۲:۱۱۰ .
[۱۷] کتاب اول تواریخ ایام، ۱۷:۲۹.
وضع به همین قرار بوده است.
در نزد عرب جاهلی نیز اشاراتی از این دست، صرفآ بیانگر مدت استمرار مقطعی از زمان یا فاصله میان دو رویداد مهم بوده و استفاده از مضربهای چهار و بهویژه چهل، برای بیان واحدهای وقایعنگارانه، رواج بسیار داشته است.
[۱۸] معمربن مثنی ابوعبیده، کتاب النقائض: نقائض جریر و الفرزدق، ج۱، ص۸۶، چاپ آنتونی اشلیبوان، لیدن ۱۹۰۵ـ۱۹۱۲، چاپ افست بغداد.
[۱۹] معمربن مثنی ابوعبیده، کتاب النقائض: نقائض جریر و الفرزدق، ج۱، ص۹۲، چاپ آنتونی اشلیبوان، لیدن ۱۹۰۵ـ۱۹۱۲، چاپ افست بغداد.
[۲۰] معمربن مثنی ابوعبیده، کتاب النقائض: نقائض جریر و الفرزدق، ج۱، ص۱۰۸، چاپ آنتونی اشلیبوان، لیدن ۱۹۰۵ـ۱۹۱۲، چاپ افست بغداد.
[۲۱] ابنعبدربّه، کتاب العقد الفرید، ج۵، ص۱۴۱، چاپ احمد امین، احمد زین، و ابراهیم ابیاری، قاهره ۱۳۵۹ـ ۱۳۶۸/ ۱۹۴۰ـ۱۹۴۹.
[۲۲] ابنعبدربّه، کتاب العقد الفرید، ج۵، ص۱۵۱ـ۱۵۲، چاپ احمد امین، احمد زین، و ابراهیم ابیاری، قاهره ۱۳۵۹ـ ۱۳۶۸/ ۱۹۴۰ـ۱۹۴۹.
[۲۳] ابنعبدربّه، کتاب العقد الفرید، ج۵، ص۲۶۰، چاپ احمد امین، احمد زین، و ابراهیم ابیاری، قاهره ۱۳۵۹ـ ۱۳۶۸/ ۱۹۴۰ـ۱۹۴۹.
[۲۴] احمدبن محمد میدانی، مجمعالامثال، ج۲، ص۱۸۳، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
همینگونه کاربرد، به مثابه یک سنّت، در ادبیات دوره اسلامی با بسامد و تفصیل بیشتر تداوم یافت، بهویژه در پیشبینی استمرار تاریخی یک پدیده، مثلا دوام حکومت یک خلیفه یا استواری و پایایی یک بنا
[۲۵] طبری، تاریخ ، ج۷، ص۲۲ (بیروت) .
(پیشبینیِ چهل سال حکومت برای یزیدبن عبدالملک که عملا فقط پنج سال، از ۱۰۱ تا ۱۰۵، حکومت کرد).
[۲۶] طبری، تاریخ ، ج ۸، ص ۱۴۶، (بیروت).
[۲۷] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج۲، ص۱۶۶، (قاهره) ۱۳۱۳، چاپ افست بیروت.
[۲۸] ابنفقیه، ج۱، ص۱۰۸.
ب) دوره چهل ساله به مثابه یک نسل یا زمان متوسط برای نمو و بالندگی کامل انسان
[۲۹] احقاف/سوره۴۶، آیه۱۵.
و مدت زمان معمول برای محاسبه تاریخی میان دو نسل است.
[۳۰] ابنخلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱: مقدمه، ص۲۱۳ـ ۲۱۵.
[۳۱] علی فتال، «حول العدد اربعون»، ج۱، ص۱۲۷، التراث الشعبی، ش ۱۱ـ۱۲ (۱۹۸۴).
[۳۲] مهرداد بهار، پژوهشی در اساطیر ایران، ج۱، ص۱۷۱، تهران ۱۳۶۲ش.
چهل را به تعبیری میتوان یک «عمر» کامل به حساب آورد، چنانکه به غالب مفسران
[۳۳] طبری، جامع، ذیل یونس، آیه ۱۶ .
[۳۴] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج۱، ص۲۵۱ـ۲۵۲، (قاهره) ۱۳۱۳، چاپ افست بیروت.
[۳۵] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج۱، ص۳۷۱، (قاهره) ۱۳۱۳، چاپ افست بیروت.
[۳۶] ابنسعد، الطبقات الکبرى (لیدن)، ج۱، قسم ۱، ص۱۲۶ـ۱۲۷.
اینکه در قرآن ، از زبان پیامبر صلیاللهعلیهوآله خطاب به مشرکان آمده است: «فَقَدْ لَبِثْتُ فیکُم عُمُرآ مِن قَبْلِه» (چگونه سخن مرا باور نمیکنید) در حالی که من پیش از نزول قرآن، عمری را در میان شما زیستهام)، با توجه به قول مورخان که سن ایشان در وقت بعثت ، چهل سال بوده، تأییدی بر همین باور است.
ابنخلدون بر همین اساس گفته که چهل سالِ مذکور در قرآن
[۳۷] مائده/سوره۵، آیه۲۶.
(که بنابر این آیه ، بنیاسرائیل بهسبب نافرمانی، چهل سال در « تیه » سرگردان بودند)، حاکی از طی شدن یک نسل است، به اینمعنا که خدا نسل نافرمان را، که به زبونی خوگرفته و « عصبیت » آنها تباه شده بود، در بیابان بازداشت تا پس از سپری شدن یک عمر یا چهل سال ، نسل جدیدی پدید آید که عصبیت تازهای داشته باشد و از اوامر پیامبر خدا اطاعت کند، چنانکه پس از طی شدن این مدت، حضرت یوشع علیهالسلام توانست نسل تازه بنیاسرائیل را به ارض موعود برساند.
[۳۸] ابنخلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، ص۱۷۶ـ۱۷۷.
در عهد عتیق
[۳۹] صحیفه یوشعبن نون، ۵: ۲ـ۷.
نیز گفته شده است زمانی که یوشع با نسل جدید بنیاسرائیل به جنگ دشمنان میرفت، همه نسل قبلی در بیابان مرده بودند و فقط نوجوانان نسل دوم، لشکریان او را تشکیل میدادند، زیرا خدا سوگند خورده بود که نگذارد هیچکس از آن نسل نافرمان به ارض موعود وارد شود
[۴۰] طبری، جامع،ذیل مائده، آیه ۲۶.
[۴۱] محمدبن عمر فخررازی، التفسیر الکبیر، او، مفاتیح الغیب، ذیل مائده، آیه ۲۶، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
در بیان کمال و نهایت یک دوره
مدلولِ اینگونه وسیع کاربرد نمادین عدد چهل، مجموعه به هم پیوستهای از مفاهیمِ امتحان ، ابتلا ، تصفیه و تطهیر ، بازگشت، ورود به مرحله دیگر یا مرحله نهایی و کمال و رشد و بلوغ است.
ممکن است این دلالت عدد چهل به واسطه ابتنای آن بر عدد چهار باشد که در عددشناسی اقوام کهن، بهویژه به سبب نماد شکلی آن (مربع)، رمز استواری و استحکام و تمامیت و کمال بوده است.
کاربرد چهل در ادبیات دوره اسلامی
در ادبیات دوره اسلامی برای همه عناصر به هم پیوسته مندرج در ذیل اینگونه کاربرد چهل، شواهد بسیار هست:
در بسیاری از قصهها از قهرمان خواسته میشود که در مهلتی چهل واحدی، معمولا چهل روزه، کاری خطیر را به انجام برساند
[۴۲] علی فتال، «حول العدد اربعون»، ج۱، ص۱۴۵، التراث الشعبی، ش ۱۱ـ۱۲ (۱۹۸۴).
[۴۳] علیاشرف درویشیان و رضا خندان، فرهنگ افسانههای مردم ایران، ج۲، ص۳۳، تهران ۱۳۷۸ش.
[۴۴] علیاشرف درویشیان و رضا خندان، فرهنگ افسانههای مردم ایران، ج۳، ص۳۶، تهران ۱۳۷۸ش.
[۴۵] علیاشرف درویشیان و رضا خندان، فرهنگ افسانههای مردم ایران، ج۳، ص۳۲۶، تهران ۱۳۷۸ش.
و معمولا در این روایتها، با رسیدنِ قهرمان یا رسیدنِ زمان درونی قصه به متعلَق عدد چهل (مثلا رسیدن به اتاق یا کلید پاورپوینت چهلم)، یک مرحله اساسی در روایت پشت سرگذاشته میشود.
[۴۶] علیاشرف درویشیان و رضا خندان، فرهنگ افسانههای مردم ایران، ج۳، ص۴۶۳، تهران ۱۳۷۸ش.
به این معنا، چهل نماد ورود و تشرف نیز بوده است.
در واقع، در ورود و تشرف به مرحله بالاتر ــکه مقتضی طی دورهای از انقطاع از وضع قبلی، گذراندن فرصتی در انزوا و سپس بازگشت یا ورود (بنابر طرح وان خنپ) بودــ رمز عددی چهل در مرحله میانی موضوعیت مییافت.
این مهلت چهل واحدی به منظور آمادگی یافتن برای تبدیل، در حوزههای گوناگون، از زندگی روزانه و فرهنگ عامیانه تا احادیث و بهویژه در عرفان و تصوف با بسامد بسیار، مورد توجه بوده است.
مثلا در بسیاری از شهرهای ایران ، حمام رفتن زائو در روز پاورپوینت چهلم پس از زایمان مرسوم است که گاه با آداب خاصی صورت میگیرد
[۴۷] محمد اسدیان خرمآبادی، آیینهای گذر در ایران: بررسی تطبیقی آیینهای ایرانی در حوزههای فرهنگی و جغرافیایی، تهران ۱۳۸۴ش.
بازماندگان سوگوار مردگان، پس از چهل روز، از موقعیت سوگی خارج میشوند و زندگی عادی را از سر میگیرند.
در آموزههای دینی نیز گاه بر لزوم طی شدن مهلتی چهل روزه برای پاک شدن فرد گناهکار از آلودگی گناه تأکید شده است: عبادت فردی که مرتکب غیبت یا شرب خمر شود تا چهل روز پذیرفته نیست.
[۴۸] ابنبابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۵۳۴، چاپ علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.
[۴۹] ابنبابویه، عللالشرایع، ج۲، ص۳۴۵، نجف ۱۳۸۶/۱۹۶۶، چاپ افست قم.
[۵۰] محمدبن محمد شعیری، جامعالاخبار، ج۱، ص۱۴۳، بیروت ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
اشاره قرآنی
اشاره قرآنی به چهل سال سرگردانی بنیاسرائی ل
[۵۱] مائده/سوره۵، آیه۲۶.
را نیز، در تعبیری عرفانی، حاکی از طی مرحلهای از تصفیه قوم از وجود نافرمانان و ورود به وضع جدید تلقی کردهاند.
بهویژه قول قرآنی خلوت چهل شبانهروزی موسی علیهالسلام در کوه طور
[۵۲] بقره/سوره۲، آیه۵۱.
[۵۳] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۲.
[۵۴] طبری،جامع، ذیل بقره، آیه ۵۱.
[۵۵] طبری، جامع،ذیل اعراف، آیه ۱۴۲.
[۵۶] محمدبن عمر فخررازی، التفسیر الکبیر، او، مفاتیح الغیب، ، ذیل بقره،آیه۵۱ ،بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
[۵۷] محمدبن عمر فخررازی، ذیل اعراف، التفسیر الکبیر، او، مفاتیح الغیب، ذیل اعراف، آیه ۱۴۲ ، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
در کنار حدیث معروف «مَن أَخْلَصَ لِلهِ أَربَعینِ صَباحآ…»،
[۵۸] عمربن محمد سهروردی، کتاب عوارف المعارف، ج۱، ص۲۰۷ـ۲۱۰، بیروت ۱۹۶۶.
[۵۹] یحییبن احمد باخرزی، اوراد الاحباب و فصوصالآداب، ج۲، ص۲۹۱ـ ۲۹۵، فصوصالآداب، چاپ ایرج افشار، تهران ۱۳۵۸ش.
مبنایی برای سنّت چلهنشینی صوفیان گردیده است.
علاوه بر اینها، حدیث معروف دیگری که بنابر آن، خدا ، گِلِ آدم را در چهل روز سرشت،
[۶۰] عمربن محمد سهروردی، کتاب عوارف المعارف، ج۱، ص۲۰۸، بیروت ۱۹۶۶.
[۶۱] یحییبن احمد باخرزی، اوراد الاحباب و فصوصالآداب، ج۲، ص۲۹۲، فصوصالآداب، چاپ ایرج افشار، تهران ۱۳۵۸ش.
یکی از مضامین اشعار و موضوع اشارات و تلمیحات بسیار در ادب عرفانی است.
[۶۲] مجدودبن آدم سنایی، دیوان، ج۱، ص۲۲۸، چاپ مدرس رضوی، تهران ۱۳۸۰ش.
[۶۳] محمدبن ابراهیم عطار، بیت ۱۱۵، ج۱، ص۷، منطقالطیر: مقامات طیور، چاپ صادق گوهرین، تهران ۱۳۶۵ش.
[۶۴] محمدبن ابراهیم عطار، دیوان، ج۱، ص۴۹۵، چاپ تقی تفضلی، تهران ۱۳۶۲ش.
[۶۵] جلالالدین محمدبن محمد مولوی، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد آلن نیکلسون، ج ۳، دفتر۶، بیت ۱۲۱۶، چاپ نصراللّه پورجوادی، تهران ۱۳۶۳ش.
[۶۶] شمسالدین محمد حافظ، ج۱، ص۳۴۲، غزل ۴۸۳، دیوان، چاپ محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران ۱۳۲۰ش.
دلالت برکمال در زمینه اخلاقی و اجتماعی
دلالت چهل بر کمال و بلوغ ، علاوه بر زمینههای دینی و عرفانی، در زمینه اخلاقی و اجتماعی نیز حائز اهمیت بسیار بوده است.
همچون اغلب اقوام و فرهنگها
[۶۷] صحیفه یوشعبن نون، ۷:۱۴.
[۶۸] کتاب دوم سموئیلنبى، ۱۰:۲ .
[۶۹] هاشم رجبزاده، «چهل سالگی عمر»، ج۱، ص۴۶۷ـ۴۷۵، آینده، سال ۱۷، ش ۵ـ۸ (مرداد ـ آبان ۱۳۷۰).
هم نزد عرب جاهلی و هم نزد مسلمانان، چهل سالگی سن رشد کامل و رسیدن آدمی به نهایت قوای جسمانی و عقلانی تلقی میشد و اعتقاد بر آن بود که انسان عمومآ قبل از رسیدن به این سن، هنوز به کمال خردورزی و مهار قوای نفسانی نایل نشده است، اما پس از چهل سالگی، در عین حال که قوای جسمانی رو به کاستی میگذارد، قوای عقلانی و روحانی، ترقی و تعالی مییابد و از همینرو، پیامبران (بهجز عیسی علیهالسلام)، همگی از چهل سالگی به بعد مبعوث میشدهاند
[۷۰] طبری،جامع، ذیل احقاف، آیه ۱۵.
[۷۱] محمدبن عمر فخررازی، التفسیر الکبیر، او، مفاتیح الغیب، ذیل احقاف، آیه ۱۵، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
«حَتّی اِذا بَلَغَ أَشُدَّه و بَلَغَ أَربعین سَنَهً: تا هنگامی که به رشد کامل برسد و چهل ساله شود»،
[۷۲] ابنبابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۵۴۴ـ ۵۴۵، چاپ علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.
(بهویژه اینکه از این سن، دیگر عذر جوانی در قبال گناهانِ ناشی از هوسها پذیرفته نیست و خدا در ثبت و ضبط اعمال کسانی که به این سن رسیدهاند، سختگیرتر است).
[۷۳] ابنبابویه، کتاب الخصال، ج۲، ص۵۴۶، چاپ علیاکبر غفاری، قم ۱۳۶۲ش.
[۷۴] احمدبن محمد علاءالدوله سمنانی، العروه لأهل الخلوه و الجلوه، ج۱، ص۳۶۰، چاپ نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۲ش.
چهل س
راهنمای خرید:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.