پاورپوینت چهل سال تاریخ ایران‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت چهل سال تاریخ ایران‌ دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت چهل سال تاریخ ایران‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت چهل سال تاریخ ایران‌ :

پاورپوینت چهل سال تاریخ ایران‌ (کتاب)

چهل سال تاریخ ایران (المآثر و الآثار)، کتابی است تاریخی که نوشته محمدحسن خان اعتماد السلطنه،و به کوشش ایرج افشار می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – محتوای باب اول
۳.۲ – محتوای باب دوم تا نهم
۳.۳ – محتوای باب نهم
۳.۴ – محتوای باب یازدهم
۴ – وضعیت کتاب
۴.۱ – تقسیم بندی منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

معرفی اجمالی

ناصر الدین شاه قاجار پنجاه سال بر ایران فرمان راند و صنیع الدوله (اعتماد السلطنه) که وزیر «انطباعات و دار الترجمه» روزگار او بود، در سال چهلم حکومت وی این کتاب را سامان داد (۱۳۰۶) و اخبار و رویدادهای چهار دهه سلطنت ناصر الدین قاجار را در آن گنجاند. چنانچه وی این کتاب را منتشر نمی‌کرد، بسیاری از اطلاعات در باره آن دوران از دست می‌رفت و از این رو، المآثر و الآثار او را بسیار مهم و مغتنم باید شمرد. نویسنده، این اثر را به انگیزه «نمک شناسی» و «شکرگزاری» دولت قاجار به قلم آورده است.

ساختار کتاب

متن اصلی این کتاب در یک جلد با دو بخش و شانزده فصل (باب) آمده و دو جلد دیگر آن تعلیقات و فهرست‌های حاشیه نویس و مصحح را در بر گرفته است: جلد نخست آن، رویدادهای ایران را در چهل سال سلطنت ناصر الدین قاجار در بر دارد، جلد دومش (رجال دربار ناصری)، یادداشت‌های رجالی شادروان محبوبی اردکانی را در باره شخصیت‌های آن روزگار عرضه می‌کند و جلد سوم به انگیزه آسان شدن جست وجو در باره پیوندهای جلد یکم و دوم به یک دیگر، سامان یافته است. باب چهاردهم و شانزدهم کتاب به دلیل بی ربط بودنش با تاریخ عصر ناصری در نسخه کنونی نیست.جلد نخست افزون بر متن اصلی، دو بخش دیگر به نام‌های «جمع و خرج مملکت» و «سال نامه» در بر دارد.

گزارش محتوا

محتوای باب اول

باب نخست، به واگویی «شمه‌ای از شمایل و فضایل» ناصر الدین شاه می‌پردازد. توصیف «پیکر مبارک» او و شرح ویژگی‌های قد و بالای وی مانند چاقی و لاغری، رنگ پوست ، گونه‌ها و چهره، ابروان و مژگان و موی سر و صورت شاه، درون مایه این پیکرگزاری است. گزارش نویسنده از علم و هنر شاه که توصیف شیوه سخن گویی ناصر الدین و گستره دانش او را در باره جغرافیا، هیئت و نجوم ،تاریخ ایران و سیاست (پلیتیک) و وصف توانایی اش را در شعر و نقاشی و خط و تیراندازی و اسب تازی در بر دارد، در همین بخش جای گرفته و افزون بر اینها، «ملکات نفسانی» و زمان و مکان تولد و جلوس شاه بر تخت شهریاری، گزارش شده است.

[۱] چهل سال تاریخ ایران،محبوبی،ج۱،ص۲۶-۳۳.

محتوای باب دوم تا نهم

باب دوم کتاب به شمار فرزندان و نوادگان و نسل شاه و ولی عهدان او می‌پردازد و باب سوم، همسران و مخدرات ناصر الدین قاجار را بر می‌شمرد. نام و نژاد درباریان و رجال دولت ناصری (وزیران و نقیبان و امیران) در باب چهارم آمده و در آن از صاحبان «ادارات و دفترها و خزانه‌ها» مانند خزانه عامره، دفتر استیفا، دفتر لشکر، اداره اصطبل خاصه مبارکه (امیرآخوری)، اداره معادن ممالک محروسه، اداره مهر مبارک و خزانت خاتم همایون، اداره احتساب، اداره رسائل خاصه و… یاد شده است.
شمار والیان کشور و حاکمان ایالت‌ها (استان‌ها) در آن چهل سال، در قالب فهرستی بلند در باب پنجم گزارش می‌شود و باب ششم، به بخشی از جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها و دشمن کشی‌ها و فتنه‌های آن دوران مانند ظهور بابیه و شورش طایفه ترکمن و قبیله افغان و کردها و اوزبکان و… می‌پردازد. باب هفتم، فهرستی از ساختمان‌ها و عمارت‌های ساخته یا تعمیر شده در دوره ناصری یا آبادانی‌های پدید آمده در آن روزگار مانند مدرسه‌ای در کلیسای تبریز ، اجرای نهر آبی بزرگ از روخانه کرج تا دار الخلافه تهران ، تاسیس نارین قلعه در شیراز ، بنیادگذاری سفارت خانه در دار السعاده اسلامبول و… ، عرضه می‌کند.
پس از یاد آوری «آثار مادیه و مآثر حسیه»، آثار روحانیه و مآثر معنویه؛ یعنی دست آوردهای تمدنی چهل سال فرمان روایی ناصر الدین قاجار مانند رواج یافتن جغرافیا، شیمی جدید، فیزیک، دواسازی (داروسازی)، تلگراف، پست ، «ترویج علم و عمل عکس»، چراغ برقی (الکتریک) و تلفن در باب هشتم گزارش می‌شوند. هم چنین گزارش برپایی کارخانه‌هایی مانند نساجی، آسیای بخار و چلواربافی و آهن سازی، بلورسازی، چینی سازی و… ، آموزش تشریح ذره بینی، برپایی موزه، تربیت حیوانات و پرورش گل و گیاه، توسعه صنعت چاپ و نشر، پیشرفت دانش پزشکی در باره «اخراج سنگ مثانه» و علاج آبله (آبله کوبی)، پیشرفت کشت و زرع و کارهای فرهنگی شاه مانند ایجاد وزارت علوم ، ایجاد روزنامه و «جریده مصوره»، رفع تقیه از پیروان طریقه جعفریه، آزادسازی هجرت مردم از شهری به شهر دیگر، ایجاد سال نامه، گشایش مدرسه دار الفنون ، افتتاح مدرسه نظامی در دار الخلافه تهران، رفع مخاصمات حیدری‌ها و نعمتی‌های اصفهان، رواج دا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.