پاورپوینت چارضرب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت چارضرب دارای ۸۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت چارضرب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت چارضرب :

پاورپوینت چارضرب

چارضَرب‌،

[۱] در «دو رساله قلندری‌ و درویشی‌»، چاپ‌ مهران‌ افشاری‌، در نامواره دکتر محمود افشار، ج۱۵: ستوده‌نامه‌ ۱، به‌ کوشش‌ ایرج‌ افشار، تهران‌: بنیاد موقوفات‌ دکتر محمود افشار، ۱۳۸۴ ش‌.

از آداب‌ قلندریه‌ ، به‌ معنای‌ تراشیدنِ موهای‌ سر ، ریش‌ ، سبیل‌ و ابروان است.

فهرست مندرجات

۱ – پیشینه پاورپوینت چارضرب
۱.۱ – پاورپوینت چارضرب از شرایط صوفی‌گری
۱.۲ – اصل پاورپوینت چارضرب
۲ – پاورپوینت چارضرب یکی از رسوم جوالقیه
۳ – پاورپوینت چارضرب در دیوان شعرا
۴ – نظر مقریزی در مورد پاورپوینت چارضرب
۵ – کتابی در مورد پاورپوینت چارضرب
۶ – پاورپوینت چارضرب در طریقتهای متاثر از آیین قلندری
۷ – علت پاورپوینت چارضرب
۸ – طریق انجام دادن پاورپوینت چارضرب
۹ – اسباب پاورپوینت چارضرب
۱۰ – پاورپوینت چارضرب در تصوف امروز
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منابع

پیشینه پاورپوینت چارضرب

از دیرباز تاکنون‌، نزد اقوام‌ گوناگون‌، گاه‌ تراشیدن‌ موهای‌ سر و صورت‌ و گاه‌ بلند کردن‌ آنها، نشانه سوگواری‌ یا زهد بوده‌ است‌.

[۲] حسین ‌لسان‌، «شعار قلندران‌»، ج۱، ص۹۷ـ۹۹، مجله دانشکده ادبیات‌ و علوم‌ انسانی‌ دانشگاه‌ تهران‌، سال‌ ۲۷، ش‌ ۱ و ۲ (بهار و تابستان‌ ۱۳۶۸).

نزد مسلمانان‌ ، بریدن‌ موهای‌ پیشانی‌ یا تراشیدن‌ سر، از آداب‌ توبه‌ بود .

[۳] جلال‌الدین‌ محمد بن‌ محمد مولوی‌، کلیات‌ شمس‌، یا، دیوان‌کبیر، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر،ج‌ ۷، تهران‌ ۱۳۳۶ـ ۱۳۴۵ ش‌.

[۴] تعلیقات‌ فروزانفر، ص۵۶۴ ـ ۵۶۵

به‌ گفته ‌ ا‌بن جُبَیر ، سیاح‌ قرن‌ ششم،

[۵] ابن‌ جبیر، رحله ابن‌ جبیر، ج۱، ص۲۴۳ـ ۲۴۵، چاپ‌ حسین‌ نصّار، قاهره‌ ۱۹۹۲.

مردم‌ در مجلس‌ وعظ‌ صدرالدین‌ محمد بن‌ عبداللطیف‌ خُجَندی‌ (پیشوای‌ شافعیان‌ اصفهان‌ ، متوفی‌ ۵۷۲) در مدینه‌ ، با شنیدن‌ موعظه‌های‌ او دگرگون‌ می‌شدند و توبه‌ می‌کردند و او با قیچی‌ موهای‌ پیشانی‌ آنان‌ را می‌بُرید.

وی‌

[۶] صدرالدین‌ محمد بن‌ عبداللطیف‌ خُجَندی، ص۲۶۹ـ۲۷۰

همین‌ موضوع‌ را در وصف‌ مجلس‌ موعظه رضی‌الدین‌ قزوینی‌ (متوفی‌ ۵۹۰) در بغداد نیز آورده‌ است‌.

به‌ نوشته ابن‌بطوطه‌ ،

[۷] ابن‌ بطوطه‌، رحله ابن‌ بطوطه، ج۱، ص۴۳۱، چاپ‌ محمد عبدالمنعم‌ عریان‌، بیروت‌ ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

علاءالدین‌ نیلی‌، یکی‌ از دانشمندان‌ پارسای‌ هند در قرن‌ هشتم‌، روزهای‌ جمعه‌ موعظه‌ می‌کرد و بسیاری‌ به‌ دست‌ او توبه‌ می‌کردند و او موی‌ سر آنان‌ را می‌تراشید.

پاورپوینت چارضرب از شرایط صوفی‌گری

پیران‌ صوفیه‌ نیز در آغاز تشرفِ مریدان‌ به‌ تصوف‌ ، که‌ همراه‌ با توبه‌ کردن‌ بود، موی‌ از پیشانی‌ آنان‌ برمی‌گرفتند که‌ توضیح‌ می‌دهد

[۸] امین‌الدین‌ بلیانی‌، محمود بن‌ عثمان‌، ج۱، ص۲۳ـ۲۴، مفتاح‌ الهدایه و مصباح‌ العنایه: سیرتنامه شیخ‌ امین‌الدین‌ محمد بلیانی، چاپ‌ عمادالدین‌ شیخ‌الحکمایی‌، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

(متوفی‌ ۷۴۵) با چه‌ آداب‌ و دعاهایی‌ موی‌ از پیشانی‌ مریدان‌ برمی‌گرفت‌) و سر آنان‌ را می‌تراشیدند.

[۹] ، مناقب‌ اوحدالدین‌ حامد بن‌ ابی‌الفخر کرمانی‌، مناقب‌ اوحدالدین‌،ج۱، ص۳۷، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران‌: بنگاه‌ ترجمه‌ و نشر کتاب‌، ۱۳۴۷ ش‌.

[۱۰] ‌ حامد بن‌ ابی‌الفخر کرمانی‌،مناقب‌ اوحدالدین‌، ج۱، ص۱۶۰، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران‌: بنگاه‌ ترجمه‌ و نشر کتاب‌، ۱۳۴۷ ش‌.

[۱۱] محمد بن‌ منوّر، بخش‌ ۱، ص۲۳۲

، چنان‌که‌ در افتخارات‌ احمدِ جام‌ ژنده‌پیل‌ گفته‌اند که‌ بیش‌ از ده‌ جوال‌ مو برید.

[۱۲] محمد بن‌ موسی‌ غزنوی‌، مقامات‌ ژنده‌ پیل‌: احمدجام‌، ج۱، ص۶، چاپ‌ حشمت‌اللّه‌ مؤید سنندجی‌، تهران‌ ۱۳۴۵ ش‌.

تراشیدن‌ سر از شرایط‌ صوفی‌ شدن‌ و سنّت‌ صوفیان‌ بود.

[۱۳] محمد مجدالدین‌ بغدادی‌، تُحفهُ البَرَرَه فی‌المسائل‌ العَشَره، ج۱، ص۱۱۲، نسخه خطی‌ کتابخانه (ش‌ ۱) مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، ش‌ ۵۹۸.

[۱۴] یحیی‌ بن‌ احمد باخرزی‌، اوراد الاحباب‌ و فصوص‌ الا´داب، ج۲، ص۱۵۲، ج۲: فصوص‌ الا´داب‌، چاپ‌ ایرج‌ افشار، تهران ۱۳۵۸ ش‌.

در گلستان‌ سعدی‌

[۱۵] مصلح‌ بن‌ عبداللّه‌ سعدی‌، گلستان‌ سعدی‌، ج۱، ص۱۰۷، چاپ‌ غلامحسین‌ یوسفی‌، تهران‌ ۱۳۶۸ ش‌.

و دیوان‌ کبیر

[۱۶] جلال‌الدین‌ محمد بن‌ محمد مولوی‌، ج۲، ص۱۵۵،بیت‌ ۸۵۱۴، کلیات‌ شمس‌، یا، دیوان‌کبیر، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران‌ ۱۳۳۶ـ ۱۳۴۵ ش‌.

نیز به‌ این‌ موضوع‌ اشاره‌ شده‌ است‌.

کمال‌الدین‌ عبدالرزاق‌ کاشی‌

[۱۷] عبدالرزاق‌ کاشی‌، تحفه الاخوان‌ فی‌ خصائص‌ الفتیان‌، ج۱، ص۱۰۰، در رسایل‌ جوانمردان‌: مشتمل‌ بر هفت‌ فتوت‌نامه، چاپ‌ مرتضی‌ صراف‌، تهران‌: معین‌، ۱۳۷۰ ش‌.

می‌گوید که‌ تراشیدن‌ سر در تصوف‌ سنّت‌ است‌، اما در فتوت‌ نیست‌.

با این‌ حال‌، در قرن‌ نهم‌، ملاحسین‌ واعظ‌ کاشفی‌، در فتوت‌نامه سلطانی‌

[۱۸] حسین‌بن‌ علی‌ کاشفی‌، فتوت‌نامه سلطانی‌، ج۱، ص۸۶، چاپ‌ محمدجعفر محجوب‌، تهران‌ ۱۳۵۰ ش‌.

آن‌ را از مستحبات‌ دانسته‌ است‌.

به‌ نوشته ابن ‌بطوطه‌

[۱۹] ابن‌ بطوطه‌، رحله ابن‌ بطوطه، ج۱، ص۵۲، چاپ‌ محمد عبدالمنعم‌ عریان‌، بیروت‌ ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

قلندریه‌ علاوه‌ بر موهای‌ سر، سبیل‌ و ریش‌ و ابروان‌ خود را نیز می‌تراشیدند.

اصل پاورپوینت چارضرب

وی‌

[۲۰] ابن‌ بطوطه‌، رحله ابن‌ بطوطه، ج۱، ص۵۲، چاپ‌ محمد عبدالمنعم‌ عریان‌، بیروت‌ ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

با نقل‌ داستانی‌ این‌ عمل‌ را، که‌ اصطلاحاً پاورپوینت چارضرب‌ می‌گویند، به‌ جمال‌الدینِ ساوَجی‌، از اقطاب‌ طریقت‌ قلندریه‌ در قرن‌ هفتم‌ نسبت‌ داده‌ است‌.

تراشیدن‌ ابروان‌ و ریشِ قلندریه‌ ظاهراً از بعض‌ آداب‌ و اعتقادات‌ عهد ساسانی سرچشمه‌ گرفته‌ بوده‌ است‌.

[۲۱] محمدرضا شفیعی کدکنی، قلندریه در تاریخ : دگردیسیهای یک ایدئولوژی، ج۱، ص۷۴ـ۷۵، تهران ۱۳۸۶ ش.

پاورپوینت چارضرب یکی از رسوم جوالقیه

در قرن‌ هشتم‌، پیروان‌ جمال‌الدین‌ ساوجی‌، مشهور به‌ جوالقیه‌ ، در قاهره‌ پاورپوینت چارضرب‌ می‌کردند و در ۷۶۱ که‌ شریف‌ علی‌، شیخ‌ زاویه قلندریه‌، ریش‌ خود را تراشید، ملک‌ناصر حسن‌ بن‌ قَلاوون‌ (از ممالیک‌ بحریه مصر) این‌ عمل‌ را قبیح‌ و خلاف‌ سنّت‌ نبوی‌ دانست‌ و قلندریه‌ را از آن‌ منع‌ کرد.

[۲۲] احمد بن‌ علی‌ مقریزی‌، کتاب‌الخطط‌ المقریزیه، ج۴، ص۳۰۲، ج۴، مصر۱۳۲۶.

پاورپوینت چارضرب در دیوان شعرا

در مثنوی‌ معنوی‌

[۲۳] جلال‌الدین‌ محمد بن‌ محمد مولوی‌، ج۱، دفتر ۱، ص۱۸،بیت‌ ۲۶۰، کلیات‌ شمس‌، یا، دیوان‌کبیر، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران‌ ۱۳۳۶ـ ۱۳۴۵ ش‌.

از سرِ بی‌ موی‌ «جولقی‌» و در دیوان‌ حافظ‌

[۲۴] ج‌ ۱، غزل‌ ۱۷۴، بیت‌ ۷، شمس‌الدین‌ محمد حافظ‌، دیوان، چاپ‌ پرویز ناتل‌ خانلری‌، تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

از سر تراشیدن‌ قلندران‌ سخن‌ گفته‌ شده‌ است‌، زیرا صوفیان‌ هم‌ سر می‌تراشیدند، اما کلاه‌ بر سرمی‌گذاشتند،

[۲۵] عبدالرزاق‌ کاشی‌، تحفه الاخوان‌ فی‌ خصائص‌ الفتیان‌، ج۱، ص۱۰۰، در رسایل‌ جوانمردان‌: مشتمل‌ بر هفت‌ فتوت‌نامه، چاپ‌ مرتضی‌ صراف‌، تهران‌: معین‌، ۱۳۷۰ ش‌.

[۲۶] مصلح‌ بن‌ عبداللّه‌ سعدی‌، گلستان‌ سعدی‌، ج۱، ص۹۲: «حاجت‌ به‌ کلاه‌ بَرَکی‌ داشتنت‌ نیست‌/ درویش‌ صفت‌ باش‌ و کلاه‌ تتری‌دار»، چاپ‌ غلامحسین‌ یوسفی‌، تهران‌ ۱۳۶۸ ش‌.

ولی‌ قلندریه‌ سرتراشیده خود را برهنه‌ می‌گذاشتند.

همه قلندران‌ در همه ادوار زندگی‌ خود پاورپوینت چارضرب‌ نمی‌کردند.

نظر مقریزی در مورد پاورپوینت چارضرب

به‌ گفته مقریزی‌ در قرن‌ هفتم‌،

[۲۷] احمد بن‌ علی‌ مقریزی‌، کتاب‌الخطط‌ المقریزیه، ج۴، ص۳۰۱ـ۳۰۲، ج۴، مصر۱۳۲۶.

شیخ‌ حسن‌ جوالقی‌ قلندر، در آغاز ریش‌ خود را می‌تراشید و عمامه به‌ سر نمی‌گذاشت‌، اما بعدها ریش‌ گذاشت‌ و عمامه‌ بر سر کرد.

کتابی در مورد پاورپوینت چارضرب

یک‌ باب‌ از قلندرنامه ارباب‌ الطّریق‌ یا آداب‌الطّریق‌ حاجی‌ عبدالرحیم‌، از تألیفات‌ قرن‌ یازدهم‌ در ماوراءالنهر، در باره «موی‌ سرماندن‌» است‌.

به‌ تصریح‌ این‌ کتاب‌،

[۲۸] حاجی‌ عبدالرحیم‌، ارباب‌ الطریق‌، ج۱، ص۳۳ـ ۳۵، نسخه خطی‌ کتابخانه (ش‌ ۱) مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، ش‌ ۱۰۵۵ ط‌.

قلندران‌ آن‌ دوران‌، به‌ خصوص‌ ابدالیه‌ که‌ از مجذوبان‌ بودند، موی‌ سر را از گوش‌ تا دوش‌ بلند می‌کردند و بعضی‌ در انتهای‌ مراحل‌ سلوک‌ و برخی‌ در آغاز سر را می‌تراشیدند.

پاورپوینت چارضرب در طریقتهای متاثر از آیین قلندری

پاورپوینت چارضرب‌ در طریقتهای‌ متأثر از آیین‌ قلندری‌ نیز متداول‌ بوده‌ است‌، از جمله‌ در طریقت‌ جلالیه‌ ، بکتاشیه‌ ، و خاکساریه‌ .

[۲۹] کیخسرو اسفندیار، دبستان‌ مذاهب‌، ج۱، ص۱۹۱، چاپ‌ رحیم‌ رضازاده‌ ملک‌، تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

[۳۰] ، توفیق‌ سبحانی‌ و قاسم‌ انصاری‌، ج۱، ص۵۲۱، «حاجی‌ بکتاش‌ ولی‌ و طریقت‌ بکتاشیه‌»، نشریه دانشکده ادبیات‌ و علوم‌ انسانی‌ (دانشگاه‌ تبریز)، ش‌ ۱۲۰ (زمستان‌ ۱۳۵۵).

[۳۱] ، توفیق‌ سبحانی‌ و قاسم‌ انصاری‌، ج۱، ص۵۲۸، «حاجی‌ بکتاش‌ ولی‌ و طریقت‌ بکتاشیه‌»، نشریه دانشکده ادبیات‌ و علوم‌ انسانی‌ (دانشگاه‌ تبریز)، ش‌ ۱۲۰ (زمستان‌ ۱۳۵۵).

[۳۲] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، ج۱، ص۲۶۷ـ ۲۶۸، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

[۳۳] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

علت پاورپوینت چارضرب

برخی‌ از رساله‌های‌ درویشی به‌ جامانده‌ از عهد صفوی‌ ، که‌ ظاهراً نوشته پیروان‌ طریقت‌ حیدریه‌ اند، به‌ این‌ موارد اشاره‌ می‌کنند: رواج‌ تراش‌ یا پاورپوینت چارضرب‌ حضور پیری‌ با عنوان‌ «پیرمقراض‌» در این‌ طریقت‌ ، که‌ ظاهراً در آغاز سلوک‌، مریدان‌ را پاورپوینت چارضرب‌ می‌کرده‌ است‌؛ و اهمیت‌ ابزارهای‌ تراش‌ ( سنگ‌ و تیغ‌ ) نزد آنان‌

[۳۴] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، ج۱، ص۱۳۶، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

[۳۵] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

[۳۶] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

[۳۷] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

[۳۸] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

به‌ نظر می‌رسد که‌ پاورپوینت چارضرب‌ نشان‌ و نماد تجرید ، مهم‌ترین‌ اصل‌ قلندری‌ ، بوده‌ است‌، به‌ این‌ معنا که‌ قلندر سرِ مویی‌ هم‌ به‌ دنیا تعلق‌ خاطر ندارد.

[۳۹] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، ج۱، ص۶۷، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوطالب‌ میرعابدینی‌ و مهران‌ افشاری‌، تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۴ ش‌.

در مثنوی تراش‌نامه حضرت‌ خُنکار

[۴۰] تراش‌نامه حضرت‌ خنکار قدس‌ سره‌العزیز، نسخه خطی‌ کتابخانه بایزید ولی‌الدین‌، ج۱، ص۲۹۳ـ۲۹۴، ش‌ ۱۸۱۹، نسخه عکسی‌ کتابخانه مرکزی‌ دانشگاه‌ تهران‌، ش‌ ۷۹۵.

که‌ گولپینارلی‌

[۴۱] عبدالباقی‌ گولپینارلی‌، مولویه‌ بعد از مولانا، ج۱، ص۲۴۱ـ ۲۴۲، ترجمه توفیق‌ ه سبحانی‌، تهران‌ ۱۳۶۶ ش‌.

آن‌ را اثرِ شاهدی‌

[۴۲] کلیات‌ شمس‌، یا، دیوان‌کبیر، چاپ‌ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران‌ ۱۳۳۶ـ ۱۳۴۵ ش‌.

دانسته‌ تراشیدن‌ موها به‌ این‌ صورتها تأویل‌ شده‌ است‌: ریش‌: ترک‌ مهر دنیا ، سبیل‌: بیرون‌ آمدن‌ از غرور ، سر: مانند خاک‌ پیش‌ مردان‌ خدا فروتن‌ و افتاده‌ بودن‌، ابرو: ترک‌ حجاب‌ و دل‌ را از هر چه‌ به‌ جز مهرحق‌ خالی‌ کردن‌.

طریق انجام دادن پاورپوینت چارضرب

پاورپوینت چارضرب‌ را به‌ روشی‌ خاص‌ انجام‌ می‌دادند و به‌ ترتیب‌ ریش‌ ،سبیل‌ ، سر و ابرو را می‌تراشیدند.

[۴۳] تراش‌نامه حضرت‌ خنکار قدس‌ سره‌العزیز، نسخه خطی‌ کتابخانه بایزید ولی‌الدین‌، ج۱، ص۲۹۳، ش‌ ۱۸۱۹، نسخه عکسی‌ کتابخانه مرکزی‌ دانشگاه‌ تهران‌، ش‌ ۷۹۵.

[۴۴] تراش‌نامه حضرت‌ خنکار قدس‌ سره‌العزیز، نسخه خطی‌ کتابخانه بایزید ولی‌الدین‌، ج۱، ص۹۱ـ۹۳، ش‌ ۱۸۱۹، نسخه عکسی‌ کتابخانه مرکزی‌ دانشگاه‌ تهران‌، ش‌ ۷۹۵.

اسباب پاورپوینت چارضرب

در رساله در بیان‌ اسباب‌ چهارضرب‌، که‌ به‌ احتمال‌ بسیار نوشته حیدریه عهد صفوی‌ است‌، چگونگی‌ پاورپوینت چارضرب‌ کردن‌ مریدان‌ در آغاز تشرف‌ به‌ درویشی‌ و قلندری‌، به‌ دقت‌ شرح‌ داده‌ شده‌ است‌. بر این‌ اساس‌، نخست‌ مرید را غسل‌ طریقت‌ می‌دادند.

سپس‌ پیر با آدابی‌ خاص‌ سنگ‌ و تیغ‌ را از روی‌ طاس‌ آب‌ برمی‌داشت‌ و فاتحهالکتاب‌ و نام‌ دوازده‌ امام‌ علیهم‌السلام‌ را به‌ عنوان‌ «خطبه سنگ‌ و تیغ‌» و به‌ دنبال‌ آن‌ «خطبه تراش‌» را به‌ عربی‌ می‌خواند.

سپس‌ تراشِ سمت‌ راست‌ ریش‌ را از زیر حلق‌ آغاز می‌کرد و آیه ۵۶ سوره احزاب‌

[۴۵] احزاب/سوره۳۳، آیه۵۶.

را می‌خواند، بعد طرف‌ چپ‌ ریش‌ را به‌ همان‌ روش‌ می‌تراشید و بخشی‌ از آیه ۸۸ سوره قصص‌

[۴۶] قصص/سوره۲۸، آیه۸۸.

را می‌خواند.

پس‌ از پایان‌ تراش‌ ریش‌، طرف‌ چپ‌ سبیل‌ را می‌تراشید و آیه ۱۸ سوره بقره‌

[۴۷] بقره/سوره۲، آیه۱۸.

را می‌خواند، بعد طرف‌ راست‌ سبیل‌ را می‌تراشید.

[۴۸] آئین‌ قلندری‌: مشتمل‌ بر چهار رساله‌ در باب‌ قلندری‌، خاکساری‌، فرقه عجم‌ و سخنوری‌، چاپ‌ ابوط

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.