پاورپوینت جلندی بن مسعود
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت جلندی بن مسعود دارای ۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جلندی بن مسعود،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت جلندی بن مسعود :
پاورپوینت جلندی بن مسعود
جُلندی بن مسعود، نخستین امام اباضیان در عُمان است.
فهرست مندرجات
۱ – نسب جلندی
۲ – نامه فرستادن رسولالله به نیای جلندی و دو فرزند او
۳ – خلافت در نسل جلندی
۴ – شخصیّت سیاسی جلندی و خلافت او
۵ – شخصیّت علمی جلندی
۶ – روابط علماء با جلندی
۷ – روابط جلندی با سپاه خود
۸ – حکمرانی و مسائل اجتماعی در زمان جلندی
۹ – اوضاع اجتماعی بعد از قتل جلندی
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منابع
نسب جلندی
نَسَب وی چنین است: جلندی بن مسعود بن جَیفَر بن جلندی بن مستکبر اَزْدی یمنی عُمانی.
[۱] طبری، تاریخ، ج۷، ص۳۵۳، بیروت.
[۲] ابن رزیق، الشعاع الشائع باللمعان فی ذکر ائمه عمان، ج۱، ص۲۱، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
[۳] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۸۸، (بیجا، بیتا).
فیروزآبادی ضبط این نام را به صورت جُلُنْدی” و جُلَنْداء صحیح دانسته است
[۴] ابن سعد، طبقات، ج۱، ص۲۶۲، بیروت
[۵] طبری، تاریخ، ج۷، ص۳۵۳، بیروت.
[۶] ابن رزیق، الشعاع الشائع باللمعان فی ذکر ائمه عمان، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
و به افراد منسوب به آن، جلندانی نیز گفته شده است.
[۷] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۹۳، (بیجا،بیتا).
نامه فرستادن رسولالله به نیای جلندی و دو فرزند او
در فاصله سالهای ششم تا دهم هجرت (به اختلاف روایات)، پیامبر اکرم نامهای بههمراه عمرو بن عاص برای جیفر (نیای جلندی بن مسعود) و عبد و عَبّاد، دو فرزند جلندی فرستاد و آنان را به اسلام دعوت کرد و آن دو و قومشان همگی به اسلام گرویدند.
[۸] ابن سعد، طبقات، ج۱، ص۲۶۲ـ۲۶۳، (بیروت)
[۹] طبری، تاریخ، ج۲، ص۶۴۵، بیروت.
خلافت در نسل جلندی
در دوران خلافت عثمان (۲۳ـ۳۵) و حضرت علی علیهالسلام (۳۵ـ۴۰)حکومت عُمان در دست عَبّادبن عبد
[۱۰] تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ۹۳، (بیجا، بیتا).
بود و سپس در دوره خلافت عبدالملک بن مروان اموی (۶۵ـ۸۶)، حکومت این سرزمین به سلیمان و سعید، دو فرزند عبّاد بن عبد بن جلندی رسید
[۱۱] قصص و اخبار جرت فی عمان، تحقیق عبدالمنعم عامر، ج۱، ص۴۴، مسقط: وزارهالتراث القومی و الثقافه، ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
[۱۲] سلیمان بارونی، مختصر تاریخ الاباضیه، ج۱، ص۶۸، السیب، عمان۱۴۲۳ /۲۰۰۳.
سلیمان و سعید، پس از نبردهای بسیار با سپاه چهل هزار نفری حجاج بن یوسف ثقفی (حک: ۷۴ـ۹۵)، از امویان (حک: ۴۱ـ۱۳۲) شکست خوردند و همراه با خانوادههایشان به سرزمین زنگیان (افریقا) کوچ کردند و همانجا وفات یافتند و عمان از این تاریخ جزو قلمرو امویان و سپس عباسیان(حک: ۱۳۲ـ۶۵۶) شد
[۱۳] سرحان بن سعید ازکوی، تاریخ عمان: المقتبس من کتاب کشف الغمّه الجامع لاخبار الامّه، ج۱، ص۳۶ـ۳۸، چاپ عبدالمجید حسیب قیسی، مسقط۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۱۴] ابن رزیق، الفتحالمبین فی سیرهالساده البوسعیدیین، ج۱، ص۲۱۳ـ ۲۱۶، چاپ عبدالمنعم عامر و محمد مرسی عبداللّه، مسقط ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
[۱۵] سلیمان بن خلف خروصی، ملامح منالتاریخ العمانی: وفاءً لعماننا و انصافاً لتاریخنا، ج۱، ص۱۰۰ـ۱۰۱، السیب، عمان ۱۴۲۲/۲۰۰۲.
[۱۶] سلیمان بارونی، مختصر تاریخ الاباضیه، ج۱، ص۶۸، السیب، عمان۱۴۲۳ /۲۰۰۳.
شخصیّت سیاسی جلندی و خلافت او
براساس برخی روایات، تعدادی از سران اباضی عمان و در رأس آنان جلندیبن مسعود، در بیعت با امام عبداللّه بن یحیی، معروف به طالب الحق، حضور داشتند و احتمالاً جلندی در این قیام، که در ۱۲۹ روی داد، شرکت کرده و پس از شکست خوردن قیام در حضرموت و یمن، راهی عمان شده بود
[۱۷] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۸۸، (بیجا، بیتا).
[۱۸] محمدخلیفات،نشأهالحرکه الاباضیه، ج۱، ص۱۳۰، عمان ۱۹۷۸.
[۱۹] مهدی طالب هاشم، الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: نشأتها و تطورها حتی نهایه القرنالثالث الهجری، ج۱، ص۱۷۷ـ ۱۷۸، قاهره ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
پس از شکست قیام مزبور و در اوضاعی که دولت امویان در حالسقوط بود، اباضیان عمان به تشویق بزرگان اباضی بصره، در سال ۱۳۱ و به احتمال قویتر در سال ۱۳۲ با جلندیبن مسعود، بهعنوان نخستین امام ظهور اباضیان، در عمان بیعت کردند و از دیگران نیز خواستند با وی بهعنوان خلیفه مسلمانان بیعت کنند
[۲۰] محمد خلیفات،نشأهالحرکه الاباضیه، ج۱، ص۱۳۰ـ۱۳۱، عمان ۱۹۷۸.
[۲۱] وندل فیلیپس، تاریخ عمان، ترجمه محمدامین عبداللّه، ج۱، ص۱۹،عمان ۱۴۰۳/۱۹۸.
[۲۲] سالم بن حمود سیابی، عمان عبرالتاریخ، ج۱، ص۲۲۹، مسقط ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
اباضیان با جلندی بر امامت و ولایت، جهاد با کفار و دشمنان اسلام، امر به معروف و نهی از منکر و اظهار دعوت حق در عمانبیعت کردند
[۲۳] مهدی طالب هاشم،الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: نشأتها و تطورها حتی نهایه القرنالثالث الهجری، ج۱، ص۱۸۰، قاهره ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
جلندی درآغاز امامتش، سه تن از بستگانش (جعفربن سعید جلندانی و دو فرزند او، نظر یا نضر و زائده) را، به سبب مخالفت با خود، احضار کرد و هر سه را به همراه تعدادی دیگر از اعضای خاندان گردن زد
[۲۴] مهدی طالب هاشم، الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: نشأتها و تطورها حتینهایه القرنالثالث الهجری، ج۱، ص۱۸۰، قاهره ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
. گفتهاند که پس از آن، امام جلندی متأثر گردید و بر ایشان گریست که همین امر خشم دیگر اباضیان را برانگیخت، به طوری از اوخواستند از امامت کنارهگیری کند. او نیز خواست آنان را پذیرفت تا اینکه اباضیان بار دیگر از وی خواستند امامت را بپذیرد و جلندی، با اکراه و پس از اصرار همکیشان خویش، امامت را دوباره برعهدهگرفت
[۲۵] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۹۳، (بیجا، بیتا).
[۲۶] مهدی طالب هاشم، الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: نشأتها و تطورها حتی نهایه القرنالثالث الهجری، ج۱، ص۱۸۰، قاهره ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
[۲۷] سالم بن حمود سیابی، عمان عبرالتاریخ، ج۱، ص۲۴۳ـ۲۴۴، مسقط ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
او دستور داد عدهای را که از نظر اباضیان باید کشته میشدند ولی ابوصالح وضاح، کارگزار جلندی در شهر أبری، به آنان امان داده بود، بکشند با این توضیح که فقط امام اباضیان حق دارد به دیگران امانبدهد
[۲۸] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۹۳ـ۹۴، (بیجا، بیتا).
ابوالعباس سفّاح در ۱۳۴خازِم بن خُزَیمَه تمیمی را در رأس سپاهی هفتصد نفری قرار داد تا با خوارج صُفریه در جزیره ابن کاوان،واقع در بحرین، بجنگد و آنان را سرکوب کنند. صفریان جزیره، به سرکردگی شیبان بن عبدالعزیز یشْکُری، که بر اثر خستگی ناشی از جنگهای قبلی تاب مقابله با سپاه خازم بن خزیمه را نداشتند، به منطقه جلفار واقع در شمال شرقی عُمان (در رأسالخیمه فعلی) فرار کردند؛اما، در جلفار با سپاه اعزامی جلندی به سرداری هلال بن عطیه خراسانی و یحیی بن نجیح، داعی اباضی بصری، مواجه شدند و میان آنانجنگ سختی درگرفت که به شکست صفریان و کشته شدن یشکری انجامید
[۲۹] طبری، تاریخ، ج۷، ص۴۶۲ـ۴۶۳، بیروت.
یاقوت حموی، ذیل«جلفار»؛.
[۳۰] احمد بن سعید شماخی، کتابالسیر، ج۱، ص۱۰۴، چاپ احمدبن مسعود سیابی، مسقط ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
[۳۱] سرحان بن سعید ازکوی، تاریخعمان: المقتبس من کتاب کشف الغمّه الجامع لاخبار الامّه، ج۱، ص۳۹، چاپ عبدالمجید حسیب قیسی، مسقط۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۳۲] مهدی طالبهاشم، الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: نشأتها و تطورها حتی نهایه القرنالثالث الهجری، ج۱، ص۱۸۱ـ ۱۸۵، قاهره ۱۴۰۱/۱۹۸۱.
از آن سو، خازم بن خزیمه چون به جلفار رسید و اوضاع را آنگونه یافت، از جلندی خواست شمشیر و انگشتر شیبان را تحویل دهد و با پیروانش بهاطاعت خلیفه گردن نهد. جلندی، که ظاهراً غافلگیر شده بود، پس از مشورت با یارانش، درخواست خازم بن خزیمه را رد کرد و همین امر منجر به جنگ شدیدی میان سپاه عباسی و اباضیان در جلفار گردید. در نخستین روز نبرد،اباضیان پیروز شدند، اما روز بعد کشته بسیاردادند. در هفتمین روز نبرد، خازمبن خزیمه دستور داد خانههای چوبی اباضیان را بسوزانند و چون مردان اباضی سرگرم دفاع ازخانوادههایشان شدند، سپاه جلندی شکست خورد و تمام دَه هزار نفر آنان (به نظر میرسد که این عدد اغراقآمیز باشد) کشته شدند. خازم، پس از پیروزی و تسلط بر عمان، سر اباضیان کشته شده را نزد ابوالعباس سفّاح فرستاد. در این جنگ جلندی و هلالبن عطیه به قتل رسیدند.
[۳۳] طبری، تاریخ، ج۷، ص۴۶۳، بیروت.
[۳۴] سرحان بن سعید ازکوی، تاریخ عمان: المقتبس من کتاب کشف الغمّه الجامع لاخبار الامّه، ج۱، ص۴۰، چاپ عبدالمجید حسیب قیسی، مسقط۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۳۵] ابن رزیق، الشعاع الشائع باللمعان فی ذکر ائمه عمان، ج۱، ص۲۱ـ۲۲، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
[۳۶] سالم بن حمود سیابی، عمان عبرالتاریخ، ج۱، ص۲۴۸ـ۲۵۹، مسقط ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۳۷] تاریخ اهل عمان، تحقیق و شرح سعید عبدالفتاح عاشور، ج۱، ص۵۴ـ۵۵، مسقط: وزاره التراثالقومی والثقافه، ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
گفتهاند خازم بن خزیمه، که شخصاً قتل جلندی را برعهده گرفت، بعدها بسیار اندوهگین و متأثر گردید
[۳۸] سرحان بن سعید ازکوی، تاریخ عمان: المقتبس من کتاب کشف الغمّه الجامع لاخبار الامّه، ج۱، ص۴۰، چاپ عبدالمجید حسیب قیسی، مسقط۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۳۹] ابن رزیق، الشعاع الشائع باللمعان فی ذکر ائمه عمان، ج۱، ص۲۱ـ۲۲، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
مدت امامت جلندی در عُمان دو سال و یک (یا چند) ماه بود
[۴۰] سرحان بن سعید ازکوی، تاریخ عمان: المقتبس من کتاب کشف الغمّه الجامع لاخبار الامّه، ج۱، ص۴۰، چاپ عبدالمجید حسیب قیسی، مسقط۱۴۰۷/۱۹۸۶.
[۴۱] ابن رزیق، الفتحالمبین فی سیرهالساده البوسعیدیین، ج۱، ص۲۲۳، چاپ عبدالمنعم عامر و محمد مرسی عبداللّه، مسقط ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
[۴۲] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۹۶،(بیجا، بیتا).
[۴۳] وندل فیلیپس، تاریخ عمان، ترجمه محمدامین عبداللّه، ج۱، ص۱۹، عمان ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
که این مدت را به اشتباه چهار سال و یک ماه گفته است.
شخصیّت علمی جلندی
مورخان اباضی جلندی” را عالم، عادل، پرهیزگار، متواضع، عابد، اهل نیکی و احسان و حلم و بردباری و وقار و بصیرت، و از بهترین و فاضلترین امامان اباضی عمان وصف کردهاند
[۴۴] ابن رزیق، الفتحالمبین فی سیرهالساده البوسعیدیین، ج۱، ص۲۲۱ـ۲۲۲، چاپ عبدالمنعم عامر و محمد مرسی عبداللّه، مسقط ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
[۴۵] ابن رزیق، الشعاع الشائع باللمعان فی ذکر ائمه عمان، ج۱، ص۲۱، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
[۴۶] عبداللّه بن حمید سالمی،تحفهالاعیان بسیره اهل عمان ج۱، ص۸۸ـ۸۹، (بیجا، بیتا).
[۴۷] عبداللّه بن حمید سالمی،تحفهالاعیان بسیره اهل عمان ج۱، ۹۲، (بیجا، بیتا).
[۴۸] سالم بن حمود سیابی، عمانعبرالتاریخ، ج۱، ص۲۳۰ـ۲۳۱، مسقط ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
روابط علماء با جلندی
در ۲۵ ماه امامت جلندی، بسیاری از علما و فقهای اباضی، در اداره امور عمان به وی کمک کردند؛ کسانی چون منیربن النیر جعلانی، موسی بن ابیجابر ازکانی( ازکائی، ازکوی)، بشیربن منذر نزوانی، خلف بن زیاد بحرانی و شَبیب بن عطیه عُمانی.
[۴۹] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۸۸، (بیجا، بیتا).
[۵۰] سالم بن حمود سیابی، ازاله الوعثاء عن اتباع ابیالشعثاء، ج۱، ص۴۳ـ ۴۴، چاپ سیده اسماعیل کاشف، مسقط ۱۹۷۹.
روابط جلندی با سپاه خود
جلندی به امور سپاه توجه میکرد و آنان را که شُراه نامیده میشدند، ردهبندی کرد و هر مجموعه دویست تا چهارصد تنی را زیرنظر فرماندهی از اهل علم و حزم و قدرت قرار داد. همچنین برای هر دَه تن یک مؤدِّب تعیین کرد تا به آنان آموزههای مذهب اباضی را تعلیم دهد و آنان را به سوی کارهای نیک هدایت کند. او به تمام افراد سپاه ماهانه هفت درهم حقوق میداد؛ ازاینرو، آنان بسیار زاهدانه زندگی میکردند، بهطوری که در سادهزیستی و زهد مَثَل شدند
[۵۱] عبداللّه بن حمید سالمی، تحفهالاعیان بسیره اهل عمان، ج۱، ص۹۰ـ۹۱،(بیجا، بیتا).
[۵۲] مهدی طالب هاشم، الحرکه الاباضیه فیالمشرقالعربی: ن
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.