پاورپوینت جعفربن محمد خواص


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جعفربن محمد خواص دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جعفربن محمد خواص،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت جعفربن محمد خواص :

جعفر خلدی

جعفرخُلدی‌، محدّث و عارف قرن سوم‌ و چهارم‌ است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی
۱.۱ – ولادت
۱.۲ – شهرت
۲ – گرایش به تصوف
۳ – کثرت سفر
۴ – ملاقات با مشایخ صوفیه
۵ – جمع کتب اهل تصوف
۶ – مصاحبت بزرگان
۷ – پیر و مرشد
۸ – راوی حدیث
۹ – طریق حدیث
۱۰ – وفات
۱۱ – آثار
۱۲ – عجائب عراق
۱۳ – سخنان حکمت‌آمیز
۱۴ – منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

معرفی

نام‌ وی‌ جعفر بن‌ محمد بن‌ نُصَیر خوّاص‌ و کنیه‌اش‌ ابومحمد بود و ابومحمد خوّاص‌ نیز خوانده‌ شده‌ است.

[۱] محمد بن‌ حسین‌ سلمی‌، طبقات‌ الصوفیه، ج۱، ص‌ ۴۳۴، چاپ‌ نورالدین‌ شریبه‌، قاهره‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۲] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۵.

ولادت

در ۲۵۲ یا ۲۵۳ در بغداد به‌ دنیا آمد.

[۳] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۷.

[۴] ابن‌ عماد، شذرات ‌الذّهب‌ فی‌ اخبار من‌ ذهب‌، ج‌ ۲، ص‌ ۳۷۸، بیروت‌ ۱۳۹۹/۱۹۷۹.

شهرت

درباره شهرت‌ او به‌ جعفر خلدی‌ می‌گویند روزی‌ از جنید پرسشی‌ شد و جنید پاسخ‌ آن‌ را به‌ جعفر واگذار کرد، پس‌ از آنکه‌ وی‌ پاسخ‌ داد، جنید خطاب‌ به‌ او گفت‌: «ای‌ خلدی‌، این‌ جواب‌ را از کجا آوردی‌؟» و از آن‌ پس‌، این‌ نام‌ بر او ماند.
به‌ گفته خود خلدی‌، نه‌ او و نه‌ پدرانش‌ هرگز در خلد، (محله‌ای‌ در بغداد ) ساکن‌ نبوده‌اند.

[۵] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۷.

[۶] سمعانی‌، الانساب، ج‌ ۲، ص‌ ۳۸۹ـ۳۹۰.

[۷] یاقوت‌ حموی‌، معجم البلدان، ذیل‌ «خلد».

گرایش به تصوف

مشخص‌ نیست‌ که‌ چگونه‌ خلدی‌ به‌ تصوف گروید.
چنین‌ نقل‌ شده‌ است‌ که‌ روزی‌ از محضر عباس‌ دُوری (متوفی ۲۷۱) بر‌می‌گشت‌ و نوشته‌هایی‌ از درس‌ او در دست‌ داشت‌، در این‌ حال‌ با صوفی‌ای روبرو شد.
صوفی ‌ او را از آن‌ رو که‌ در جستجوی‌ علوم‌ بر روی‌ کاغذ است‌ ملامت ‌ کرد و این‌ ملاقات‌ بر وی‌ تأثیر گذاشت.

[۸] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۶ـ۱۴۷.

[۹] محمد عبدالرووف‌ بن‌ تاج‌العارفین‌ مناوی‌، الطبقات‌ الصوفیه: الکواکب‌الدریه فی‌ تراجم‌ السّاده الصوفیه، ج‌ ۲، ص‌ ۶۶، چاپ‌ محمد ادیب‌ جادر، بیروت‌ ۱۹۹۹.

نیز گفته‌ شده‌ هاتفی نشانی‌ شی‌ء مدفونی‌ را در خواب ‌ به‌ او داد، وی‌ به‌ محل‌ رفت‌ و در صندوقی‌، نوشته‌هایی‌ درباره شش‌ هزار تن‌ از اهل‌ حقیقت‌، از زمان‌ حضرت‌ آدم علیه‌السلام‌ تا آن‌ زمان‌ یافت‌ که‌ همگی‌ او را به‌ مذهب ‌ تصوف‌ فرامی‌خواندند.

[۱۰] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌۸، ص‌۱۴۸.

کثرت سفر

خلدی‌ بسیار سفر می‌کرد، از جمله‌ قریب‌ به‌ شصت‌ حج به‌ جا آورد،

[۱۱] محمد بن‌ حسین‌ سلمی‌، طبقات‌ الصوفیه، ج۱، ص‌ ۴۳۴، چاپ‌ نورالدین‌ شریبه‌، قاهره‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۱۲] ابن‌ جوزی‌، المنتظم‌ فی‌ تاریخ‌ الملوک‌ و الامم‌، ج‌ ۱۴، ص‌ ۱۱۹، چاپ‌ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی‌ عبدالقادر عطا، بیروت‌ ۱۴۱۲/۱۹۹۲.

و به‌ گفته خودش‌، بیش‌ از بیست‌ سفر را پای‌ پیاده‌ و بدون‌ زاد و توشه‌ رفته‌ بوده‌ است‌.

[۱۳] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۵۰.

ملاقات با مشایخ صوفیه

وی‌ همچنین‌ برای‌ ملاقات‌ و مصاحبت‌ با مشایخ‌ و بزرگان‌ صوفیه‌ و اهل‌ حدیث ، به‌ کوفه ، مدینه و مصر سفر کرد و به‌ علوم‌ اهل‌ تصوف‌ و سیرت‌ آنان‌ وقوف‌ یافت‌ و در بیان‌ معارف‌ دینی و عرفانی ، مرجع‌ محسوب‌ می‌شد.

[۱۴] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۶.

[۱۵] محمد بن‌ احمد ذهبی‌، العبر فی‌ خبر من‌ غبر، ج‌ ۲، ص‌ ۲۸۵، ج‌ ۲، چاپ‌ فؤاد سید، کویت‌ ۱۹۸۴.

وی‌ پس‌ از سفرهای‌ طولانی‌ به‌ بغداد بازگشت‌ و در همان‌جا ماند.

[۱۶] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۶.

جمع کتب اهل تصوف

از او نقل‌ کرده‌اند که‌ بیش‌ از ۱۳۰ کتاب‌ از اهل‌ تصوف‌ نزد اوست.

[۱۷] عبدالوهاب‌ بن‌ احمد شعرانی‌، الطبقات ‌الکبری‌، ج‌ ۱، ص‌ ۱۱۸، بیروت‌ ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

[۱۸] ابن‌ عماد، شذرات ‌الذّهب‌ فی‌ اخبار من‌ ذهب‌، ج‌ ۲، ص‌ ۳۷۸، بیروت‌ ۱۳۹۹/۱۹۷۹.

مصاحبت بزرگان

جعفر خلدی‌ مرید و مصاحب‌ جُنَید بغدادی‌ (متوفی‌ ۲۹۷)، ابوالحسین نوری (متوفی‌ ۲۹۵)، جریری (متوفی‌ ۳۱۲ یا ۳۱۴)، ابوالعباس‌ مسروق (متوفی‌ ۲۹۸ یا ۲۹۹)، رویم بغدادی (متوفی‌ ۳۰۳)، ابراهیم‌ خوّاص (متوفی‌ ۲۹۱) و سمنون (متوفی‌ ۲۹۰ یا ۲۹۸) بوده‌،

[۱۹] محمد بن‌ حسین‌ سلمی‌، طبقات‌ الصوفیه، ج۱، ص‌ ۴۳۴، چاپ‌ نورالدین‌ شریبه‌، قاهره‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۲۰] عبداللّه‌ بن‌ محمد انصاری‌، طبقات‌ الصوفیه‌، ج۱، ص‌ ۴۹۵، چاپ‌ محمد سرور مولائی‌، تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

[۲۱] محمد بن‌ احمد ذهبی‌، العبر فی‌ خبر من‌ غبر، ج‌ ۲، ص‌ ۲۸۵، ج‌ ۲، چاپ‌ فؤاد سید، کویت‌ ۱۹۸۴.

[۲۲] عبدالرحمان‌ بن‌ احمد جامی‌، نفحات‌ الانس‌، ج۱، ص‌ ۱۳۸، چاپ‌ محمد عابدی‌، تهران‌ ۱۳۷۰ ش‌.

و خود گفته‌ است‌: «دو هزار پیر را می‌شناسم‌».

[۲۳] عبداللّه‌ بن‌ محمد انصاری‌، طبقات‌ الصوفیه‌، ج۱، ص‌۴۹۶، چاپ‌ محمد سرور مولائی‌، تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

پیر و مرشد

خلدی‌ پیر و مرشد ابوالعباس‌ نهاوندی و ابوالحسن‌ محمد علوی‌ همدانی مشهور به‌ حمزه علوی‌ بوده‌ است‌.

[۲۴] ابن‌ ملَقِّن‌، طبقات‌ الاولیاء، ج۱، ص‌ ۱۷۴، چاپ‌ نورالدین‌ شریبه‌، بیروت‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۲۵] عبدالرحمان‌ بن‌ احمد جامی‌، نفحات‌ الانس‌، ج۱، ص‌ ۱۴، چاپ‌ محمد عابدی‌، تهران‌ ۱۳۷۰ ش‌.

[۲۶] عبدالرحمان‌ بن‌ احمد جامی‌، نفحات‌ الانس‌، ج۱، ص‌ ۲۲۸، چاپ‌ محمد عابدی‌، تهران‌ ۱۳۷۰ ش‌.

او را صاحب‌ احوال‌ و کراماتی نیز دانسته‌اند.

[۲۷] سمعانی‌، الانساب، ج‌ ۲، ص‌ ۳۸۹.

[۲۸] ابن‌ اثیر، اللباب‌ فی‌ تهذیب‌الانساب‌، ج‌ ۱، ص‌ ۳۸۲، قاهره‌ ۱۳۵۶ـ۱۳۶۹.

[۲۹] محمد عبدالرووف‌ بن‌ تاج‌العارفین‌ مناوی‌، الطبقات‌ الصوفیه: الکواکب‌الدریه فی‌ تراجم‌ السّاده الصوفیه، ج‌ ۲، ص‌ ۶۶، چاپ‌ محمد ادیب‌ جادر، بیروت‌ ۱۹۹۹.

راوی حدیث

خلدی‌ از محدثان موثق‌ بود و از کسانی‌ چون‌ حارث بن ابی اسامه (متوفی‌ ۲۸۲)، علی‌ بن‌ عبدالعزیز بغوی (متوفی‌ ۲۸۶)، احمد بن‌ علی‌ خزّاز (متوفی‌ ۲۸۶)، حسن‌ بن‌ علی‌ معمّری (متوفی‌ ۲۹۵)، محمد بن‌ عبداللّه‌ حضرمی (متوفی‌ ۲۹۷)، ابومسلم‌ کجّی (متوفی‌ ۲۹۲) و بسیاری‌ دیگر حدیث‌ نقل‌ کرده‌ است.

طریق حدیث

از خود وی‌ نیز از طریق‌ ابوحفص‌ بن‌ شاهین (متوفی‌ ۳۸۵)، علی‌ بن‌ عمر دارقطنی (متوفی‌ ۳۸۵)، ابوعلی‌ بن‌ شاذان (متوفی‌ ۴۲۵)، الحاکم‌ محمد بن‌ عبدالله (متوفی‌ ۴۰۳) و بسیاری‌ دیگر حدیث‌ نقل‌ شده‌ است.

[۳۰] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۴۵ـ۱۴۷.

[۳۱] سمعانی‌، الانساب، ج‌ ۲، ص‌ ۳۹۰.

[۳۲] ابن‌ جوزی‌، کتاب‌ صفوه الصفوه،ج‌ ۲، ص‌ ۲۶۵، حیدرآباد دکن‌ ۱۳۸۸ـ۱۳۹۲/ ۱۹۶۸ـ۱۹۷۲.

[۳۳] ابن‌ جوزی‌، المنتظم‌ فی‌ تاریخ‌ الملوک‌ و الامم‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۶۵، چاپ‌ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی‌ عبدالقادر عطا، بیروت‌ ۱۴۱۲/۱۹۹۲.

[۳۴] محمد بن‌ احمد ذهبی‌، سیراعلام‌ النبلاء، ج‌ ۱۵، ص‌ ۵۵۹، ج‌ ۱۵، چاپ‌ شعیب‌ ارنووط‌ و ابراهیم‌ زبیق‌، بیروت‌ ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

وفات

خلدی‌ در رمضان‌ ۳۴۸، در ۹۵ سالگی‌ در بغداد درگذشت.

[۳۵] خطیب‌ بغدادی‌، تاریخ بغداد، ج‌ ۸، ص‌ ۱۵۲.

[۳۶] محمد بن‌ احمد ذهبی‌، العبر فی‌ خبر من‌ غبر، ج‌ ۲، ص‌ ۲۸۵، ج‌ ۲، چاپ‌ فؤاد سید، کویت‌ ۱۹۸۴.

[۳۷] ابن‌ عماد، شذرات ‌الذّهب‌ فی‌ اخبار من‌ ذهب‌، ج‌ ۲، ص‌ ۳۷۹، بیروت‌ ۱۳۹۹/۱۹۷۹.

جسد او را در شونیزیه بغداد، کنار قبر جنیدِ بغدادی‌ و سَری‌سَقَطی‌ دفن‌ کردند.

[۳۸] عبداللّه‌ بن‌ محمد انصاری‌، طبقات‌ الصوفیه‌، ج۱، ص‌ ۴۹۶، چاپ‌ محمد سرور مولائی‌، تهران‌ ۱۳۶۲ ش‌.

[۳۹] عبدالوهاب‌ بن‌ احمد شعرانی‌، الطبقات ‌الکبری‌، ج‌ ۱، ص‌ ۱۱۸، بیروت‌ ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

آثار

ابونعیم‌ اصفهانی‌

[۴۰] احمد بن‌ عبداللّه‌ ابونعیم‌، حلیه الاولیاء و طبقات‌ الاصفیاء، ج‌ ۱۰، ص‌ ۳۸۱، بیروت‌ ۱۳۸۷/۱۹۶۷.

او را صاحب‌ آثاری‌ دانسته‌ و از کتاب‌های‌ او فقراتی‌ نقل‌ کرده‌ و ذهبی‌

[۴۱] محمد بن‌ احمد ذهبی‌، سیراعلام‌ النبلاء، ج‌ ۱۵، ص‌ ۵۶۰، ج‌ ۱۵، چاپ‌ شعیب‌ ارنووط‌ و ابراهیم‌ زبیق‌، بیروت‌ ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

گفته‌ است‌ که‌ نوشته‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.