پاورپوینت جعفر بن منصورالیمن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جعفر بن منصورالیمن دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جعفر بن منصورالیمن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت جعفر بن منصورالیمن :

پاورپوینت جعفر بن منصورالیمن

جعفر بن‌ منصورالیمَن‌، عالم‌ و داعی‌ اسماعیلی‌ اواخر قرن‌ سوم‌ و اوایل‌ قرن‌ چهارم‌ است.

فهرست مندرجات

۱ – حیات
۲ – تالیفات و فعالیتها
۲.۱ – الکشف
۲.۲ – سرائر و اسرار النطقاء
۲.۳ – الشواهد و البیان‌ فی‌ اثبات‌ مقام‌ امیرالمؤمنین‌ و الائمه
۲.۴ – تأویل‌ الزکاه
۲.۵ – الفترات و اقرانات
۲.۶ – الفرائض‌ و حدودالدین
۲.۷ – الرضاع‌ فی‌الباطن
۲.۸ – العالم‌ و الغلام‌
۲.۹ – سیره ابن‌حوشب
۲.۱۰ – کتاب‌الادله
۳ – فهرست منابع‌
۴ – پانویس
۵ – منبع

حیات

از تاریخ‌ تولد و وفات‌ او اطلاع‌ دقیقی‌ در دست‌ نیست‌؛ اما، چون‌ کتاب‌ تأویل‌ الزکاه را احتمالاً در آخرین‌ سال‌ زندگی‌ معزّالدین‌ اهلی‌، خلیفه فاطمی‌ (متوفی‌ ۳۶۵)، نوشته‌ احتمالاً پس‌ از ۳۶۵ درگذشته‌ است‌. در منابع‌ اسماعیلی‌ به‌ زندگی‌ او فقط‌ اشاراتی‌ شده‌ است‌. جعفر فرزند نخستین‌ داعی‌ اسماعیلی‌ در یمن‌، حسن‌ بن‌ فرج‌ بن‌ حوشب بن‌ زادان‌ کوفی‌ مشهور به‌ ابن حوشب‌ و منصور الیمن‌، بود.

[۱] نعمان ‌بن‌ محمدقاضی‌ نعمان‌، ص‌ ۱۶، کتاب‌ افتتاح‌ الدعوه، بیروت‌ ۱۴۱۶/ ۱۹۹۶.

[۲] قاضی‌ عبدالجبار بن‌ احمد، تثبیت‌ دلائل‌ النبوه، ج‌ ۲، ص‌ ۳۷۷، چاپ‌ عبدالکریم‌ عثمان‌، بیروت‌ ۱۳۸۶/ ۱۹۶۶.

[۳] الجامع فی اخبار القرامطه فی الاحساء، الشام، ج‌ ۱، ص‌ ۲۹۷، العراق، الیمن، چاپ سهیل زکار، دمشق : دارحسان، ۱۴۰۷/۱۹۸۷.

ابن‌حوشب‌ اهل‌ کوفه‌ بود

[۴] محمد بن‌ مالک‌ یمانی‌، کتاب‌ کشف‌ اسرار الباطنیه و اخبار القرامطه، ج۱، ص‌۳۶۰، در الجامع‌ فی‌ اخبار القرامطه فی‌ الاحساء، الشام‌، العراق‌، الیمن‌، چاپ‌ سهیل‌ زکار، ج‌ ۲، دمشق‌: دارحّسان‌، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷.

[۵] نعمان ‌بن‌ محمدقاضی‌ نعمان‌، کتاب‌ افتتاح‌ الدعوه،ص‌۳۶۰، بیروت‌ ۱۴۱۶/ ۱۹۹۶.

و در ۲۶۸ به‌ یمن‌ رفت‌.

[۶] محمد بن‌ مالک‌ یمانی‌، کتاب‌ کشف‌ اسرار الباطنیه و اخبار القرامطه، ج۱، ص‌ ۳۶۱، در الجامع‌ فی‌ اخبار القرامطه فی‌ الاحساء، الشام‌، العراق‌، الیمن‌، چاپ‌ سهیل‌ زکار، ج‌ ۲، دمشق‌: دارحّسان‌، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷.

[۷] نعمان ‌بن‌ محمدقاضی‌ نعمان‌، کتاب‌ افتتاح‌ الدعوه، ص‌ ۲۴ـ ۲۵، بیروت‌ ۱۴۱۶/ ۱۹۹۶.

پس‌ از آنکه‌ عبیداهلب‌ المهدی‌، رهبر دعوت‌ اسماعیلیه‌، در ۲۸۶ ادعای‌ امامت‌ کرد، ابن‌حوشب‌ ادعای‌ او را پذیرفت‌. در این‌ زمان‌ میان‌ داعیان‌ اسماعیلی‌ یمن‌، ابن‌حوشب‌ و علی‌بن‌ فضل‌ الجدنی‌، اختلاف‌ افتاد و خلافت‌ فاطمیان‌ از جانب‌ علی‌بن‌ فضل انکار شد. از آن‌ پس‌ فاطمیان‌ در یمن‌ تنها از ابن‌حوشب‌ حمایت‌ می‌کردند.

[۸] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۵، ص‌۴۰ـ۴۲، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۹۷۵.

عبیدالله‌ المهدی‌ پس‌ از وفات‌ ابن‌حوشب‌ در ۳۰۲،

[۹] محمدبن‌ مالک‌ یمانی‌، کتاب‌ کشف‌ اسرار الباطنیه و اخبار القرامطه، ج۱، ص‌ ۳۷۹، در الجامع‌ فی‌ اخبار القرامطه فی‌ الاحساء، الشام‌، العراق‌، الیمن‌، چاپ‌ سهیل‌ زکار، ج‌ ۲، دمشق‌: دارحّسان‌، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷.

عباس‌ شاوری‌ را جانشین‌ او کرد. حسن‌، برادر جعفر، از حسادت‌ شاوری‌ را به‌ قتل‌ رساند. جعفر این‌ عمل‌ برادرش‌ را خروج‌ از مذهب‌ تلقی‌ کرد و در ۳۲۲ به‌ مغرب‌، مرکز خلافت‌ قائم‌ بامراللّه‌ (حک :۳۲۲ـ۳۳۴)، دومین‌ خلیفه فاطمی، رفت‌ .

[۱۰] محمدبن‌ مالک‌ یمانی‌، کتاب‌ کشف‌ اسرار الباطنیه و اخبار القرامطه، ج۱، ص‌ ۳۷۹ـ۳۸۰، در الجامع‌ فی‌ اخبار القرامطه فی‌ الاحساء، الشام‌، العراق‌، الیمن‌، چاپ‌ سهیل‌ زکار، ج‌ ۲، دمشق‌: دارحّسان‌، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷.

او علاوه‌ بر قائم‌، دو خلیفه فاطمی‌ دیگر، یعنی‌ منصور (حک: ۳۳۴ـ۳۴۱) و معزّلدین‌ الله‌ (حک :۳۴۱ـ ۳۶۵)، را نیز درک‌ کرد و نزد آنان‌ جایگاهی‌ رفیع‌ یافت‌.

تالیفات و فعالیتها

از فعالیتهای‌ جعفر اطلاع‌ دقیقی‌ در دست‌ نیست‌. فقط‌ اشعاری‌ از او در ستایش‌ خلفای‌ فاطمی‌، هنگام‌ پیروزی‌ بر شورشیان‌ یا دشمنانشان‌، باقی‌مانده‌ است‌.

[۱۱] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۵، ص‌ ۲۰۶، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۹۷۵.

[۱۲] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۵، ص‌ ۲۷۴ـ۲۷۶، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۹۷۵ .

[۱۳] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۵، ص۳۱۹ـ۳۲۰، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۹۷۵.

[۱۴] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۵، ص۳۲۹ـ ۳۳۰، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۹۷۵.

ادریس‌ عمادالدین‌ قرشی‌، داعی‌ یمنی‌، با نقل‌ داستانی‌ از مقام‌ ارجمند جعفر نزد معزّ سخن‌ گفته‌ و حتی‌ او را برتر از فقیه‌ نامور اسماعیلی‌، قاضی‌ نعمان‌ (متوفی‌ ۳۶۳)، دانسته‌ است‌.

[۱۵] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۶، ص‌ ۵۰، ، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌ ۱۴۱۶/۱۹۹۶.

پس‌ از اینکه‌ معزّ مصر را تصرف‌ و پایتخت‌ را به‌ آنجا منتقل‌ کرد، جعفر هم‌ به‌ مصر رفت‌ و تا پایان‌ عمر در آن‌جا ماند.

[۱۶] حسن‌ ابراهیم‌ حسن‌، تاریخ‌ الدوله الفاطمیه فی‌ المغرب‌، ج۱، ص‌ ۴۸۶، و مصر، و سوریه، و بلاد العرب، قاهره‌ ۱۹۶۴.

الکشف

جعفر در کتابهایش‌ به‌ تأویل‌ باطنی‌ قرآن‌ و احکام‌ فقهی‌ پرداخته‌ است‌. یکی‌ از کتابهای‌ منسوب‌ به‌ او کتاب‌ الکشف‌ است‌ که‌ مجموعه‌ای‌ است‌ از شش‌ رساله‌ شامل‌ تأویل‌ آیاتی‌ از قرآن‌. این‌ تأویلات‌، مباحث‌ امامت‌، غصب‌ حق‌ علی‌ علیه‌السلام‌ و چگونگی‌ قیام‌ ناطق هفتم‌ با عنوان‌ مهدی‌ و قائم‌ را در بر دارد. برخی‌ مطالبی‌ که‌ در این‌ کتاب‌ آمده‌، مانند اشاره‌ به‌ مسوخیه یا مسخ‌، کاملاً از ادبیات‌ نُصَیری‌ نشئت‌ گرفته‌ است‌ و به‌ احتمال‌ بسیار نصیریه، یکی‌ از فرقه‌های‌ غالی، بعدها آن‌ را تألیف کرده‌اند

[۱۷] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء،ص‌ ۲۶، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ الف.

[۱۸] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء،ص‌ ۸۹، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ ب.

. به‌ نظر فرهاد دفتری،

[۱۹] فرهاد دفتری‌، تاریخ‌ و عقاید اسماعیلیه، ج۱، ص‌ ۱۲۵، ترجمه فریدون‌ بدره‌ای‌، تهران‌ ۱۳۷۵ ش‌.

جعفر احتمالاً فقط‌ جمع‌آورنده این‌ کتاب‌ بوده‌ است‌، لکن‌ چون‌ در یکی‌ از رساله‌های‌ این‌ کتاب‌ از قائم‌ بامراللّه‌ با عنوان‌ امامِ قائم‌ به‌ سیف‌ و ناطق عصر قائم‌بامراللّه‌ نام‌ برده‌ شده‌،

[۲۰] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء،ص‌ ص‌۱۰۰ـ۱۰۱، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ ب.

می‌توان‌ نتیجه گرفت‌ که‌ دست‌ کم‌ این‌ بخش‌ کتاب‌ در زمان‌ جعفر به‌ نگارش‌ در آمده‌ است‌. این‌ کتاب‌ را اشتروتمان، مستشرق‌ آلمانی‌، در ۱۳۳۷ ش‌/ ۱۹۵۸ در بمبئی‌ چاپ‌ کرد که‌ به‌ دلیل‌ شکایت‌ داعی‌ مستعلوی‌ هند، طاهر سیف‌الدین‌، قبل‌ از توزیع‌ آن‌ را نابود کردند.

[۲۱] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء،ص‌ ۱۸، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ ب.

سرائر و اسرار النطقاء

کتاب‌ دیگر جعفر، سرائر و اسرار النطقاء است‌ که‌ از دو کتاب‌ جداگانه‌ سرائرالنطقاء و اسرارالنطقاء تشکیل‌ شده‌ است‌.

[۲۲] اسماعیل‌بن‌ عبدالرسول‌ مجدوع‌، فهرسه الکتب‌ و الرسائل‌، ج۱، ص‌ ۲۷۸، چاپ‌ علینقی‌ منزوی‌، تهران‌ ۱۳۴۴ ش‌.

کتاب‌ اسرارالنطقاء نسبت‌ به‌ سرائرالنطقاء اضافات‌ و حذفیاتی‌ دارد. اسماعیل‌ پوناوالا

[۲۳] اسماعیل‌بن‌ عبدالرسول‌ مجدوع‌، فهرسه الکتب‌ و الرسائل‌، ج۱، ص‌ ۷۲، چاپ‌ علینقی‌ منزوی‌، تهران‌ ۱۳۴۴ ش‌.

بر این‌ اساس‌ احتمال‌ داده‌ است‌ که‌ اسرارالنطقاء را بعدها فرد دیگری‌ نوشته‌ است‌. در سرائر و اسرارالنطقاء

[۲۴] جعفر بن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء، ص‌ ۲۵۴، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ الف.

آمده‌ است‌ که‌ در زمان‌ تألیف‌ کتاب‌، ۱۲۰ سال‌ از وفات‌ امام‌ حسن‌ عسکری‌ علیه‌السلام‌ (متوفی‌ ۲۶۰)، امام‌ یازدهم‌ شیعیان‌ دوازده‌ امامی‌، می‌گذرد ؛ لذا این‌ بخش‌ از کتاب‌ در سال‌ ۳۸۰ نوشته‌ شده‌ و نمی‌تواند متعلق‌ به‌ جعفر باشد، زیرا وی‌ تا آن‌ زمان‌ زنده‌ نبوده‌، و احتمالاً این‌ بخش‌ بعدها به‌ کتاب‌ افزوده‌ شده‌ است‌. ایوانوف‌ انتساب‌ این‌ کتاب‌ را به‌ جعفر تأیید کرده‌ و این‌ دو کتاب‌ را تحریر ابتدایی‌ و نهایی‌ یک‌ کتاب‌ و جعفربن‌ منصور را نیز نوه ابن‌حوشب‌ دانسته‌ است‌. این‌ نظر پذیرفته‌ نیست‌، زیرا در تمام‌ منابع‌ متقدم‌، وی‌ فرزند ابن‌حوشب‌ معرفی‌ شده‌ است‌. در سرائرالنطقاء، داستان‌ ناطقان‌ هفت‌ ‌گانه اسماعیلی‌، از قرآن‌ نقل‌ و تأویل‌ شده‌ است‌. در اسرارالنطقاء، بخشی‌ به‌ بررسی‌ فرقه‌های‌ شیعی‌ پس‌ از امام‌ صادق‌ علیه‌السلام‌ اختصاص‌ یافته‌ است‌ که‌ این‌ بخش‌ در سرائر وجود ندارد

[۲۵] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء، ج۱، ص‌ ۲۴۸ـ۲۶۴، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ الف.

. مصطفی‌ غالب‌ این‌ دو کتاب‌ را با عنوان‌ سرائر و اسرارالنطقاء به‌ صورت‌ تلفیقی‌ به‌ چاپ‌ رسانده‌، ولی‌ اشاره‌ نکرده‌ که‌ کتاب‌ مورد نظر در اصل‌ دو کتاب‌ جداگانه‌ بوده‌ است‌. ترتیب‌ کتابی‌ که‌ او چاپ‌ کرده‌ با آنچه‌ پوناوالا ذکر کرده‌ متفاوت‌ است‌.

[۲۶] جعفربن‌ منصور الیمَن‌، سرائر و اسرار النطقاء، ج۱، ص‌۸، چاپ‌ مصطفی‌ غالب‌، بیروت‌۱۴۰۴ الف.

الشواهد و البیان‌ فی‌ اثبات‌ مقام‌ امیرالمؤمنین‌ و الائمه

اثر دیگر جعفر الشواهد و البیان‌ فی‌ اثبات‌ مقام‌ امیرالمؤمنین‌ و الائمه نام‌ دارد که‌ نسخه خطی‌ آن‌ به‌ شماره ۱۸۴ در کتابخانه تیمورپاشا در دارالکتب‌ المصریه، موجود است‌

[۲۷] حسن‌ ابراهیم‌ حسن‌، تاریخ‌ الدوله الفاطمیه فی‌ المغرب‌، ج۱، ص‌۴۸۴، و مصر، و سوریه، و بلاد العرب، قاهره‌ ۱۹۶۴.

در این‌ کتاب‌ تعدادی‌ از آیات‌ قرآن‌، که‌ به‌ اعتقاد نویسنده‌ امامت‌ علی‌ علیه‌السلام‌ و جانشینان‌ وی‌ را اثبات‌ می‌کند، ذکر شده‌ است‌. جعفر در این‌ کتاب‌ داستان‌ تعدادی‌ از انبیا، از جمله‌ ایوب‌ و ابراهیم‌ و موسی‌ و شعیب‌ علیهم‌السلام‌، را آورده‌ و داستانها را به‌ منظور اثبات‌ حق‌ علی علیه‌السلام‌ تأویل‌ کرده‌ است‌.

[۲۸] اسماعیل‌بن‌ عبدالرسول‌ مجدوع‌، فهرسه الکتب‌ و الرسائل‌، ج۱، ص‌۱۹۰ـ۱۹۱، چاپ‌ علینقی‌ منزوی‌، تهران‌ ۱۳۴۴ ش‌.

تأویل‌ الزکاه

تأویل‌ الزکاه، کتاب‌ دیگر جعفر، نیز به‌ صورت‌ خطی‌ در کتابخانه دانشگاه‌ لیدن‌ موجود است‌

[۲۹] حسن‌ ابراهیم‌ حسن‌، تاریخ‌ الدوله الفاطمیه فی‌ المغرب‌، ج۱، ص‌۴۸۴، و مصر، و سوریه، و بلاد العرب، قاهره‌ ۱۹۶۴.

و مضمون‌ آن‌ تأویل‌ عرفانی آیات ‌ راجع‌ به‌ پرداخت‌ زکات‌ می‌باشد.

[۳۰] اسماعیل‌بن‌ عبدالرسول‌ مجدوع‌، فهرسه الکتب‌ و الرسائل‌، ج۱، ص‌۲۶۰، چاپ‌ علینقی‌ منزوی‌، تهران‌ ۱۳۴۴ ش‌.

ماسینیون تاریخ‌ تألیف این‌ کتاب‌ را ۳۶۰ دانسته‌،

[۳۱] حسن‌ ابراهیم‌ حسن‌، تاریخ‌ الدوله الفاطمیه فی‌ المغرب‌، ج۱، ص‌۴۸۴، و مصر، و سوریه، و بلاد العرب، قاهره‌ ۱۹۶۴.

اما به‌ نظر هالم، این‌ کتاب‌ احتمالاً در آخرین‌ سال‌ زندگی‌ معزّ نوشته‌ شده‌ است‌.

الفترات و اقرانات

کتاب‌ دیگر جعفر، الفَتَرات‌ و القِرانات‌ است‌ که‌ به‌ الجَفْرالاسْوَد نیز شهرت‌ دارد

[۳۲] حسن‌ ابراهیم‌ حسن‌، تاریخ‌ الدوله الفاطمیه فی‌ المغرب‌، ج۱، ص‌ ۴۸۵، و مصر، و سوریه، و بلاد العرب، قاهره‌ ۱۹۶۴.

و به‌ صورت‌ خطی‌ باقی‌ مانده‌ است‌.

[۳۳] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۷، ص‌ ۳۲۷، چاپ‌ احمد فؤاد ایمن‌، لندن‌ ۲۰۰۳.

این‌ کتاب‌ به‌ اعتقاد کراوس‌، به‌ دلیل‌ اشاره‌ به‌ طیب‌ بن‌ عامر (زنده‌ در ۵۲۴)، تألیف‌ جعفر نیست‌.

[۳۴] ادریس‌ عمادالدین قرشی‌، عیون‌الاخبار و فنون‌الا´ثار فی‌ فضائل‌ الائمه الاطهار، ج‌ ۷، ص‌ ۳۲۷، چاپ‌ احمد فؤاد ایمن‌، لندن‌ ۲۰۰۳.

این‌ نظر را پوناوالا و هالم‌ رد کرده‌اند و پوناوالا ، با بررسی‌ نسخه خطی‌، دلیل‌ این‌ اشتباه‌ کراوس‌ را توضیح‌ داده‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.