پاورپوینت جبل طارق


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جبل طارق دارای ۸۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جبل طارق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت جبل طارق :

پاورپوینت جبل طارق

جبل طارِق،

[۱] ترجمه بهرام رضوی ملکی و کریم جلالیان، فصلنامه راه و ترابری، سال ۱، ش ۱.

تنگه ای در مغرب دریای مدیترانه، همچنین شبه جزیره، صخره و شهری بندری در جنوب اندلس می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – تنگه پاورپوینت جبل طارق
۲ – شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق
۳ – شهر بندری پاورپوینت جبل طارق
۴ – آثار دیدنی شهر
۵ – تسلط مسلمانان به پاورپوینت جبل طارق
۶ – اهمیت پاورپوینت جبل طارق
۷ – حکومت های مختلف در پاورپوینت جبل طارق
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

تنگه پاورپوینت جبل طارق

تنگه پاورپوینت جبل طارق، تقریباً از َ۴۸ ۳۵ تا َ۵ ۳۶ عرض شمالی و از َ۲۰ ۵ تا َ۲ ۶ طول غربی قرار دارد و دریای مدیترانه را در مشرق به اقیانوس اطلس شمالی در مغرب متصل می‌کند و کوتاه ‌ترین فاصله میان قاره اروپا و افریقاست. همچنین به سبب واقع شدن منتهی الیه جنوبی اسپانیا (در شبه جزیره ایبری) در شمال و شمال غربی افریقا در جنوب این تنگه و نیز به سبب این‌که از مهم ‌ترین راههای آبیِ دنیا شمرده می‌شود، اهمیت سوق الجیشی فراوانی دارد. قسمت عمده سواحل تنگه، در شمال متعلق به اسپانیا و در جنوب متعلق به مراکش است. شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق در شمال شرقی تنگه، متعلق به انگلستان و سواحل جنوب شرقی تنگه، که شهر سَبته در آن قرار دارد، متعلق به اسپانیاست.
تنگه پاورپوینت جبل طارق حدود هفتاد کیلومتر طول و بین چهارده تا ۴۴ کیلومتر عرض دارد. مشرق تنگه، با بیش از هزار متر عمق، عمیق ‌ترین قسمت آن است. در بعضی قسمتهای کم عرض تنگه، سواحل مقابل دیده می‌شوند.

[۲] حسین مؤنس، موسوعه تاریخ الاندلس: تاریخ و فکر و حضاره و تراث، ج۱، ص۱۱.

خلیج پاورپوینت جبل طارق

[۳] ترجمه بهرام رضوی ملکی و کریم جلالیان، فصلنامه راه و ترابری، سال ۱، ش ۱.

در شمال شرقی، رَأس (دماغه) طَرْف الاَغرّ در شمال غربی، رأس اِسْپارْتِل در جنوب غربی، شهرهای جزیره الخضراء و طَریف در ساحل شمالی و شهر طَنجه در ساحل جنوبی تنگه قرار دارند.
تنگه پاورپوینت جبل طارق در دوره زمین شناسی پلیوسن (از دوران سوم) تشکیل یافته است. میانگین دمای سالانه در سطح تنگه ْ۱۷ و در عمق آن ْ۵ر۱۳ است. از ۱۳۶۰ ش/ ۱۹۸۰ به بعد، دولتهای اسپانیا و مراکش با تشکیل گروههای ویژه ای، برای طراحی و نصب پل دائمی بر روی تنگه پاورپوینت جبل طارق که سالانه پنجاه هزار کشتی از آن عبور می‌کنند، اقداماتی کرده اند.

[۴] «گذرگاه تنگه جبل الطّارق»، ص ۴۴.

این تنگه را بُغازسَبْتَه

[۵] پانویس۳، محمدابراهیم آیتی، ج۱، ص۶، آندلس، یا، تاریخ حکومت مسلمین در اروپا.

و در منابع اسلامی زُقاق (یا بحرزُقاق به معنای باریکه آبی) نامیده اند.

[۶] محمدبن محمد ادریسی، کتاب نزهه المشتاق فی اختراق الا´فاق، ج۲، ص۵۲۷.

[۷] ابن شباط، قطعه فی وصف الاندلس و صقیله من کتاب صله السمط و سمه المرط، ج۱، ص۱۳۰ و پانویس۵.

[۸] تاریخ ابن خلدون، ج۷، ص۷۱۹ و پانویس ۱۰.

به گفته ادریسی

[۹] محمدبن محمد ادریسی، کتاب نزهه المشتاق فی اختراق الا´فاق، ج۲، ص۵۲۷.

در سده ششم، این تنگه میان طریف و قصر مصموده به عرض دوازده میل واقع و دارای جزر در تمام شبانه روز است.

شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق

شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق، در جنوب شبه جزیره ایبری و در ساحل جنوبی اسپانیا قرار دارد. دریای مدیترانه در مشرق و خلیج پاورپوینت جبل طارق/ آلخثیراس (خلیج جزیره الخضراء) در مغرب آن است. وسعت آن حدود پنج کیلومتر مربع است و به سبب واقع شدن در کنار تنگه پاورپوینت جبل طارق، اهمیت سوق الجیشیِ فوق العاده ای دارد.

[۱۰] گیتاشناسی نوین کشورها، گردآوری و ترجمه عباس جعفری، ج۱، ص۱۲۶.

خلیجهای کوچک قطلان و ساندی در مشرق و خلیجهای اروپا و روزیا در مغرب آن واقع است. گردش آب در سواحل شبه جزیره و سواحل خلیج پاورپوینت جبل طارق از دریای مدیترانه به سمت تنگه است. اسپانیا و انگلیس در شمال شبه جزیره، منطقه ای بی طرف (ممنوعه) به مسافت تقریبی یک کیلومتر در جهت شمالی ـ جنوبی (از دو کرانه شرقی ـ غربی) تعیین کردند که مرز اسپانیا در شمال و مرز انگلستان در جنوب آن قرار دارد. در جنوب شبه جزیره، معروف به نوک اروپا (برج ویکتوریا) یک فانوس دریایی هست. قسمتهای شمالی شبه جزیره، به ویژه نزدیک منطقه بی طرف، کم ارتفاع است و به همین سبب از دریای مدیترانه مانند جزیره ای به نظر می‌رسد.
در مشرق شبه جزیره، صخره ای معروف به پاورپوینت جبل طارق در جهت شمالی ـ جنوبی، به طول حدود ۶ر۴ کیلومتر و عرض حدود ۲ر۱ کیلومتر قرار دارد و مرتفع ‌ترین نقطه آن در جنوب صخره حدود ۴۲۵ متر است. صخره پاورپوینت جبل طارق در دوره سوم زمین شناسی (از سنگ آهک) تشکیل یافته است.

[۱۱] رحیم مشیری، کلیات قاره ها، ج۱، ص۱۰۶.

این صخره در جانب شرقی شیب تندی دارد و به شکل دیواره ای نسبتاً عمودی به دریا مشرف است و در مغرب به دامنه های کم ارتفاع تر و سواحل منتهی می‌شود.

شهر بندری پاورپوینت جبل طارق

شهر بندری پاورپوینت جبل طارق، در دامنه و ساحل غربی صخره پاورپوینت جبل طارق به صورت شمالی ـ جنوبی قرار دارد. این شهر را انگلیسیها ساختند.

[۱۲] محمد عبداللّه عنان، آثار الاندلسیه الباقیه فی اسبانیا و البرتقال، ج۱، ص۲۹۰ـ۲۹۱.

نام آن از نام طارق بن زیاد که در سال ۹۲ برای فتح اندلس در آن‌جا اردو زده بود، گرفته شده است. میانگین حداکثر دمای شهر در تابستانها ْ۲۹ و میانگین حداقل آن در زمستانها ْ۱۳ است.

[۱۳] الموسوعه العربیه العالمیه، ریاض: مؤسسه اعمال الموسوعه لنشر و التوزیع، ذیل مادّه.

شهر جزیره الخضراء در مغرب

[۱۴] ترجمه بهرام رضوی ملکی و کریم جلالیان، فصلنامه راه و ترابری، سال ۱، ش ۱.

و شهر سبته در جنوب (در شمال غربی افریقا) قرار دارد. با شهر لالینا ی اسپانیا (در ایالت قادس/ کادیث نزدیک مرز) از طریق راه زمینی مرتبط است. شهر پاورپوینت جبل طارق دارای فرودگاه بین المللی است و بیش‌تر با شهرهای لندن و مادرید ارتباط دارد. این شهر، به سبب نداشتن زمینهای کشاورزی، مواد غذایی را وارد می‌کند. پاورپوینت جبل طارق بندری معتبر نیز شمرده می‌شود و در شمال و جنوب آن، دو اسکله برای پهلوگیری کشتیها احداث شده است. بازار شهر در شمال آن واقع است. پاورپوینت جبل طارق علاوه بر درآمد مالیات از کشتیها، صنعت گردشگریِ پر رونقی دارد.

[۱۵] مسعود خوند، الموسوعه التاریخیه الجغرافیه، ذیل مادّه.

قسمتهای شرقی شهر تقریباً به صورت پلکانی با خیابانهای کم عرض، در دامنه ای پر شیب ساخته شده است. مکانهای مهم شهر عبارت‌اند از: قلعه مشهور آن (الحصن العربی یا قلعه مغربیه) در شمال شبه جزیره، نزدیک ساحل غربی؛ موزه و باغهایی در مرکز شهر؛ محل (استخر) جمع آوری آب باران (برای تأمین آب آشامیدنی) در مشرق شهر، در دامنه صخره. مسجد بزرگی که ملک فهدبن عبدالعزیز در ۱۳۷۶ ش/ ۱۹۹۷ در پاورپوینت جبل طارق ساخت، در نوک اروپا واقع است.
جمعیت این شهر در سرشماری دهه ۱۳۷۰ ش /۱۹۹۰، حدود سی هزار تن بوده است. بیشترِ اهالی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و نظامیان انگلیسی هستند. زبان محاوره اسپانیایی و زبان علمی در آموزشگاهها انگلیسی است.

[۱۶] الموسوعه العربیه العالمیه، ریاض: مؤسسه اعمال الموسوعه لنشر و التوزیع، ذیل مادّه.

آثار دیدنی شهر

از مهم ‌ترین آثار دیدنی شهر، علاوه بر قلعه، حمامهای گنبدی شکل، بقایای دیوارهایی در پیرامون شهر (از جمله آثار دیواری معروف به دیوار اندلس یا دیوار مغرب)، مخزنهای آب و غاری نزدیکی شهر است.

[۱۷] محمد عبداللّه عنان، آثار الاندلسیه الباقیه فی اسبانیا و البرتقال، ج۱، ص۲۹۱ـ۲۹۶.

پیشینه. شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق در دوره یونان باستان، ستونهای هراکلس یا هرکول نام داشت و یکی از سرحدات شمرده می‌شد.

[۱۸] پانویس ۴، ج۴، ج۲، ص۱۳۴، مقدمه هدایتی، ص ۸.

به آن، کوه ابیلا و کوه کالبی/ کلپه نیز می‌گفتند.

[۱۹] محمد عبداللّه عنان، آثار الاندلسیه الباقیه فی اسبانیا و البرتقال، ج۱، ص۲۸۴.

[۲۰] Bathilde Larsonneur, Histoire de Gibraltar , Paris 1955.

بنا برگزارشهایی، واندالها هنگام فرار از مقابل گوتها (قومی ژرمنی که عمدتاً بعد از میلاد در اروپا مستقر شدند) به منطقه آمدند و برای رفتن به شمال افریقا در سده پنجم میلادی، از تنگه گذشتند.

[۲۱] عبدالمجید نعنعی، تاریخ الدوله الامویه فی الاندلس، ج۱، ص۱۶.

تسلط مسلمانان به پاورپوینت جبل طارق

مسلمانان در سال ۹۲، در زمان حکومت ولیدبن عبدالملک (حک: ۸۶ ـ۹۶)، این منطقه را که هنوز مسکونی نبود، فتح و بیش از ششصد سال بر آن حکومت کردند. در این سال، طارق بن زیاد به فرمان موسی بن نُصَیر با سپاهی که بیش‌تر آن‌ها بربر و عده ای عرب بودند، از سبته به شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق رفت و در آن‌جا اردوگاهی بر پا کرد و برای امان از دشمنان، بارویی معروف به سورالعرب ساخت.

[۲۲] ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۵۶۱ ۵۶۲.

[۲۳] ابن عذاری، البیان المغرب فی اخبار الاندلس و المغرب، ج۲، ص۹.

[۲۴] ابن کردبوس، تاریخ الاندلس لابن الکردبوس و وصفه لابن الشباط، ج۱، ص۴۶.

[۲۵] احمدبن محمد مقّری، نفح الطیب، ج۱، ص۲۳۱.

طارق در رفتن به پاورپوینت جبل طارق، از یولیان، حاکم سبته از سوی روم شرقی، کمک گرفته است.

[۲۶] ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۵۶۱ ۵۶۲.

سپس طارق به جزیره الخضراء رفت و نخستین شهر را در اندلس گشود.

[۲۷] ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۵۶۲.

[۲۸] محمدبن محمد ادریسی، کتاب نزهه المشتاق فی اختراق الا´فاق، ج۲، ص۵۳۹ ۵۴۰.

در همان زمان، رودریک/ رودریگ (آخرین شاه گوتهای غربی، متوفی ۷۱۱ یا ۷۱۳ میلادی) با لشکر چهل هزار نفری به مسلمانان حمله کرد و در نبردی که نزدیک شهر شَریش میان آن‌ها روی داد، سپاه طارق پیروز شد.

[۲۹] تاریخ ابن خلدون، ج۴، ص۱۵۰.

اگر چه لشکرِ طریف بن مالک در سال ۹۱ از سوی موسی بن نصیر عازم اندلس شده بود، لشکرکشی طارق نخستین حمله جدّی مسلمانان به اندلس به شمار می‌رود که برای ایجاد پایگاهی در آن‌جا و ارتباط دائمی مغرب و اندلس و تسلط کامل مسلمانان بر تنگه پاورپوینت جبل طارق صورت پذیرفت.

[۳۰] ابن قتیبه، المعارف، ج۱، ص۵۷۰.

[۳۱] طبری، تاریخ، ج۶، ص۴۶۸.

این لشکرکشی نشان داد که تنگه پاورپوینت جبل طارق به سبب کم عرض بودن آن، در عمل مانعی برای توسعه قلمرو اسلامی محسوب نمی‌شد.

[۳۲] عبدالمجید نعنعی، تاریخ الدوله الامویه فی الاندلس، ج۱، ص۴۷.

یک سال پس از طارق، موسی بن نصیر، برای گسترش قلمرو اسلامی در روم شرقی، با سپاهی هجده هزار نفری به پاورپوینت جبل طارق لشکر کشید.

[۳۳] ابن شباط، قطعه فی وصف الاندلس و صقیله من کتاب صله السمط و سمه المرط، ج۱، ص۱۴۴ـ ۱۴۵.

با آن‌که برخی از مؤلفان سده های نخستین اسلامی، در اشاره به فتوحات طارق بن زیاد از پاورپوینت جبل طارق نام نبرده اند،

[۳۴] بلاذری (بیروت)، ج۱، ص۳۲۳.

[۳۵] مسعودی، تنبیه، ج۱، ص۳۳۳.

اما اصطخری و مؤلف حدودالعالم از پاورپوینت جبل طارق یاد کرده اند. اصطخری

[۳۶] اصطخری، ترجمه فارسی، ج۱، ص۳۶ـ۳۷.

[۳۷] اصطخری، ترجمه فارسی، ج۱، ص۴۱ـ۴۲.

در ذکر دیار مغرب، پاورپوینت جبل طارق را جزیره و آخرین گذرگاه در اندلس، کوهی آبادان و استوار و دارای چند آبادی وصف کرده است که در اواخر دوره بنی مروان، به دست بنی امیه افتاد.
در حدودالعالم

[۳۸] حدودالعالم، ج۱، ص۲۲.

آمده که پاورپوینت جبل طارق کوهی است در بلاد اندلس، میان دریای روم و اقیانوس، معدن نقره دارد و بر این کوه گیاهان دارویی می‌روید.

اهمیت پاورپوینت جبل طارق

در سده چهارم، امیه بن اسحاق قرشی، حاکم جزیره الخضراء و سبته شد.

[۳۹] عبدالمجید نعنعی، تاریخ الدوله الامویه فی الاندلس، ج۱، ص۳۶۸.

این امر از یک سو بیانگر تسلط امویان بر تنگه پاورپوینت جبل طارق و از سوی دیگر احتمالاً نشان دهنده این است که پاورپوینت جبل طارق جزو قلمرو حکومتی به مرکزیت جزیره الخضراء بوده است.
قرار گرفتن تنگه پاورپوینت جبل طارق میان قلمرو حکومت علی بن حَمودالحَسَنی در سبته و برادرش قاسم در جزیره الخضراء، در زمان حکومت بنی حمود در اندلس (نیمه نخست سده پنجم) و لشکرکشی مرابطون به فرماندهی یوسف بن تاشفین (حک: ۴۵۳ـ۵۰۰) از سبته به اندلس در نیمه دوم سده پنجم، نیز نشان می‌دهد که تنگه پاورپوینت جبل طارق همچنان موقعیت حساس خود را حفظ کرده و حکام در پی تسلط بر دو ساحل آن بوده اند. علاوه بر آن، شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق تا آن زمان به مکان مسکونیِ مشخصی بدل نشده بود.

[۴۰] عصر ۱، قسم ۲، ص ۶۶۱ـ۶۶۲، محمد عبداللّه عنان، آثار الاندلسیه الباقیه فی اسبانیا و البرتقال.

[۴۱] عصر ۲، ص ۷۹ـ۸۰، محمد عبداللّه عنان، آثار الاندلسیه الباقیه فی اسبانیا و البرتقال.

در ۵۵۶ به دستور عبدالمؤمن، صاحب (= حاکم) مغرب، شهری در شبه جزیره پاورپوینت جبل طارق بنا شد.

[۴۲] ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۱۱، ص۲۷۹.

[۴۳] محمدبن عبداللّه حمیری، الروض المعطار فی خبرالاقطار، ج۱، ص۳۸۲.

[۴۴] ابن صاحب الصلاه، المنُّ بالامامه: تاریخ بلادالمغرب و الاندلس فی عهد الموحدین، ج۱، ص۸۴ ـ۸۵.

به این منظور، فرزندش ابویعقوب (والی اِشبیلیه) گروهی از مهندسان ماهر، از جمله حاج یعیش مالقی (طراح نقشه شهر)، را فرا خواند و آن‌ها یک مسجدجامع، قصری برای خلیفه، قصرهایی برای فرزندان وی، باغها و آبراهه‌هایی برای استفاده از چشمه های مشرق شهر و قلعه و بارویی مستحکم ساختند. این شهر با ورود عبدالمؤمن، به جبل الفتح معروف شد.

[۴۵] محمدبن عبداللّه حمیری، الروض المعطار فی خبرالاقطار، ج۱، ص۳۸۲.

[۴۶] ابن صاحب الصلاه، المنُّ بالامامه: تاریخ بلادالمغرب و الاندلس فی عهد الموحدین، ج۱، ص۸۴ ـ۸۹.

در اواخر دهه ۵۶۰، در پی شورش محمدبن مَردْنیش، شورشگر شرق اندلس، عبدالمؤمن یک بار دیگر از افریقا به پاورپوینت جبل طارق رفت و در نبردی که میان آنان در دشت غرناطه روی داد، ابن مردنیش شکست خورد.

[۴۷]

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.