پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام :

پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام

هر چند نقش زنان در خانواده و حضور او در آن مؤثر و از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است، اما حضور او در جامعه در حد ضرورت و برطرف ساختن نیازهای جامعه در حد واجب کفایی (پزشکی، تدریس و. . . ) و با توجه به اصل عفاف بدون اشکال است. برخی از نکاتی که درباره جایگاه اجتماعی زن باید مد نظر داشت از قرار زیر است.

فهرست مندرجات

۱ – اسلام و زن
۲ – زن و حضور در جامعه
۳ – مسئولیت زن در اجتماع
۴ – زن و واجب کفایی
۵ – نگاهی تاریخی به فعالیت زن در جامعه
۶ – فعالیت اجتماعی زن و معیار آن
۷ – حرف آخر
۸ – پانویس
۹ – منبع

اسلام و زن

در اسلام زن، علاوه بر مسئولیت اداره خانه و تربیت فرزندان که از مهمترین وظایف اوست، در بسیاری از مسئوولیت‌های اجتماعی با مردان شریک است و انجام این وظیفه خواه و ناخواه او را از حصار خانه به صحنه‌های اجتماعی می‌کشاند، که این نه تنها با حفظ حجاب و عفاف که از وظایف دیگر اوست منافات ندارد بلکه او را در بهتر انجام دادن مسئوولیت‌های اجتماعی و سلامت روانی‌اش یاری می‌کند.

[۱] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.

اسلام در هیچ زمینه سخت گیری نکرده است. و در همه شرایط مصالح فرد و اجتماع را در نظر گرفته است.
«یرید اللهُ بکم الیسر ولایریدبکم العسر»

[۲] بقره/سوره۲، آیه۱۸۵.

«خداوند راحتی را برای شما می‌خواهد سختی را نمی‌خواهد».

[۳] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.

خداوند در قرآن درباره کیفیت حضور زنان در نزد نامحرم و اجتماع می‌فرماید: «لایُبدینَ زینتهنّ الاّ ماظهر منها»

[۴] نور/سوره۲۴، آیه۳۱.

زینت خود را بیش آن مقدار که نمایان است (دست و صورت) آشکار ننمایند.

[۵] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.

در زمان پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) زنانی به ایشان درخواست بیعت کردند ایشان فرمودند برگردید و آنچه برایتان واجب است را حفظ نمائید و دستانت را بپوشانید و بعد برای بیعت حاضر شوید.

[۶] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.

زن و حضور در جامعه

حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و بعد از رحلت پدر بزرگوارش (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مسئوولیت سنگینی را برعهده داشتند ایشان نتوانستند در مقابل بدعت و نوآوری جامعه آن روز آرام و خاموش بنشینند، و برای دفاع از ولایت و اسلام در برابر مهاجرین و انصار در مدینه همراه و یاور همسرشان بودند، ایشان برای اخذ حق خود با عفاف و حجاب کامل در مسجد حاضر شدند و بین زنان و مردان پرده کشیدند.

[۷] امین زاده، محمدرضا، جایگاه اخص زن، به نقل از بحارالانوار، ت چ ۱۳۷۲، ص۲۲۶.

و از پس پرده به سخنرانی مشغول شدند. شخصاً در مساجد و مکان‌های عموم در برابر زنان انصار و مهاجر حاضر شدند و حجت را بر آنان تمام کردند و از آنها یاری می‌طلبید.
با همه این‌ها آن حضرت خانه داری و انجام تکالیف منزل را سعادت بزرگی می‌دانستند، زمانی که ابتدای زندگیشان پدر بزرگوارشان (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) کار را بین او و علی (علیه‌السّلام) تقسیم نمودند. حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیهم) می‌فرمایند: تنها خدا می‌داند که چقدر خوشحالم، زیرا پیامبر مرا از پذیرفتن وظایف خارج از منزل و کاری که برای مردان است آزاد و راحت ساخت، اما با این حال هرگاه وظیفه الهی ایشان بود که در جامعه حاضر شوند با اصل عفاف و حجاب کامل وارد جامعه می‌شدند. مثلاً در دوران حضرت علی (علیه‌السّلام) مسجد ایشان و مسجد حضرت علی (علیه‌السّلام) مشخص و جدا از هم بود که به تبلیغ دین و حدیث می‌پرداختند و حتی زنان جداگانه در آن مسجد بر جنازه‌ها نماز می‌گذاردند.

[۸] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۲، ص۲۷۱.

مسئولیت زن در اجتماع

زن در قبال منکرات اجتماعی مکلّف است، و وظایف بسیاری دارد تا نه تنها حرکت‌های مثبت و منفی همجنسان خود را هوشیارانه بنگرد و تحرکات سیاسی آنها را در نظر داشته باشد بلکه در خودسازی و پاکسازی فکری جامعه نیز مسئول است. «کلکم راع و کلکم مسؤولٌ عن رعیته» بنابراین زن با امر به معروف و نهی از منکر کردن زن‌ها می‌تواند فضای اجتماعی سالم و معنوی سازد.
با توجه با ظرافتی که در سرشت و خلقت زن وجود دارد آنها نمی‌توانند همانند مردان مسؤولیت حرفه‌ای پرمشقت و سنگینی را پذیرا باشند، چون آنها موجودی حساس آفریده شده‌اند. «انّ المراهَ ریحانهٌ لیستْ بقهرمانه»

[۹] پرتوی از نهج البلاغه، به نقل از کتاب حجاب و آزادی، ص۳۱۲.

حضرت علی (علیه‌السّلام) می‌فرماید: زن گلی از گلزار زندگی است نه قهرمان.

زن و واجب کفایی

تعالیم اسلام هرگز حضور زن در جامعه را در مقابل حرفه‌های اجتماعی و مشاغل اقتصادی و غیره منع نکرده است چون بقای نظام اجتماعی ایجاب می‌کند افراد به مشاغل گوناگون بپردازند. و به نیازهای جامعه پاسخ دهند.
«بعضی از حرفه‌ها واجبات کفایی است و بر زنان لازم و واجب است تا در حد کفایت جامعه به آن بپردازند اگر زن صاحب آن شغل در جامعه حاضر باشد جائز نیست براساس دستور اسلام به مرد مراجعه شود.»

[۱۰] مستطوف، ج۲، ‌ص ۳۷، به نقل از نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیه‌السّلام) انتشارات میثم تمار، مؤلف: سید احمد فاضلی بیارجمندی، ت چ ۱۳۸۱.

بنابراین اسلام اجازه فعالیت به زن را داده است و آنچه که مهم است حفظ شرافت و عفت اوست. نه همرنگ شدن با زمان و خودباختگی. از نظر اسلام زن می‌تواند کسب و کار مشروع و معقولی که با اصالت و آبروی او در نظام زندگی معنوی و انسانیش سازگار باشد را داشته باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: للنساء ممّا اکتسبن

[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۳۲.

«برای زن است آنچه کسب می‌کند بهره ببرند.»

[۱۲] صادقی اردستانی، احمد، مسئوو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.