پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام :
پاورپوینت جایگاه اجتماعی زن در اسلام
هر چند نقش زنان در خانواده و حضور او در آن مؤثر و از اهمیّت ویژهای برخوردار است، اما حضور او در جامعه در حد ضرورت و برطرف ساختن نیازهای جامعه در حد واجب کفایی (پزشکی، تدریس و. . . ) و با توجه به اصل عفاف بدون اشکال است. برخی از نکاتی که درباره جایگاه اجتماعی زن باید مد نظر داشت از قرار زیر است.
فهرست مندرجات
۱ – اسلام و زن
۲ – زن و حضور در جامعه
۳ – مسئولیت زن در اجتماع
۴ – زن و واجب کفایی
۵ – نگاهی تاریخی به فعالیت زن در جامعه
۶ – فعالیت اجتماعی زن و معیار آن
۷ – حرف آخر
۸ – پانویس
۹ – منبع
اسلام و زن
در اسلام زن، علاوه بر مسئولیت اداره خانه و تربیت فرزندان که از مهمترین وظایف اوست، در بسیاری از مسئوولیتهای اجتماعی با مردان شریک است و انجام این وظیفه خواه و ناخواه او را از حصار خانه به صحنههای اجتماعی میکشاند، که این نه تنها با حفظ حجاب و عفاف که از وظایف دیگر اوست منافات ندارد بلکه او را در بهتر انجام دادن مسئوولیتهای اجتماعی و سلامت روانیاش یاری میکند.
[۱] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.
اسلام در هیچ زمینه سخت گیری نکرده است. و در همه شرایط مصالح فرد و اجتماع را در نظر گرفته است.
«یرید اللهُ بکم الیسر ولایریدبکم العسر»
[۲] بقره/سوره۲، آیه۱۸۵.
«خداوند راحتی را برای شما میخواهد سختی را نمیخواهد».
[۳] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.
خداوند در قرآن درباره کیفیت حضور زنان در نزد نامحرم و اجتماع میفرماید: «لایُبدینَ زینتهنّ الاّ ماظهر منها»
[۴] نور/سوره۲۴، آیه۳۱.
زینت خود را بیش آن مقدار که نمایان است (دست و صورت) آشکار ننمایند.
[۵] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.
در زمان پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) زنانی به ایشان درخواست بیعت کردند ایشان فرمودند برگردید و آنچه برایتان واجب است را حفظ نمائید و دستانت را بپوشانید و بعد برای بیعت حاضر شوید.
[۶] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۱، ص۲۱۶.
زن و حضور در جامعه
حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و بعد از رحلت پدر بزرگوارش (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) مسئوولیت سنگینی را برعهده داشتند ایشان نتوانستند در مقابل بدعت و نوآوری جامعه آن روز آرام و خاموش بنشینند، و برای دفاع از ولایت و اسلام در برابر مهاجرین و انصار در مدینه همراه و یاور همسرشان بودند، ایشان برای اخذ حق خود با عفاف و حجاب کامل در مسجد حاضر شدند و بین زنان و مردان پرده کشیدند.
[۷] امین زاده، محمدرضا، جایگاه اخص زن، به نقل از بحارالانوار، ت چ ۱۳۷۲، ص۲۲۶.
و از پس پرده به سخنرانی مشغول شدند. شخصاً در مساجد و مکانهای عموم در برابر زنان انصار و مهاجر حاضر شدند و حجت را بر آنان تمام کردند و از آنها یاری میطلبید.
با همه اینها آن حضرت خانه داری و انجام تکالیف منزل را سعادت بزرگی میدانستند، زمانی که ابتدای زندگیشان پدر بزرگوارشان (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) کار را بین او و علی (علیهالسّلام) تقسیم نمودند. حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیهم) میفرمایند: تنها خدا میداند که چقدر خوشحالم، زیرا پیامبر مرا از پذیرفتن وظایف خارج از منزل و کاری که برای مردان است آزاد و راحت ساخت، اما با این حال هرگاه وظیفه الهی ایشان بود که در جامعه حاضر شوند با اصل عفاف و حجاب کامل وارد جامعه میشدند. مثلاً در دوران حضرت علی (علیهالسّلام) مسجد ایشان و مسجد حضرت علی (علیهالسّلام) مشخص و جدا از هم بود که به تبلیغ دین و حدیث میپرداختند و حتی زنان جداگانه در آن مسجد بر جنازهها نماز میگذاردند.
[۸] فاضلی بیارجمندی، سیداحمد، نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار قم، ت ۱۳۸۲، ص۲۷۱.
مسئولیت زن در اجتماع
زن در قبال منکرات اجتماعی مکلّف است، و وظایف بسیاری دارد تا نه تنها حرکتهای مثبت و منفی همجنسان خود را هوشیارانه بنگرد و تحرکات سیاسی آنها را در نظر داشته باشد بلکه در خودسازی و پاکسازی فکری جامعه نیز مسئول است. «کلکم راع و کلکم مسؤولٌ عن رعیته» بنابراین زن با امر به معروف و نهی از منکر کردن زنها میتواند فضای اجتماعی سالم و معنوی سازد.
با توجه با ظرافتی که در سرشت و خلقت زن وجود دارد آنها نمیتوانند همانند مردان مسؤولیت حرفهای پرمشقت و سنگینی را پذیرا باشند، چون آنها موجودی حساس آفریده شدهاند. «انّ المراهَ ریحانهٌ لیستْ بقهرمانه»
[۹] پرتوی از نهج البلاغه، به نقل از کتاب حجاب و آزادی، ص۳۱۲.
حضرت علی (علیهالسّلام) میفرماید: زن گلی از گلزار زندگی است نه قهرمان.
زن و واجب کفایی
تعالیم اسلام هرگز حضور زن در جامعه را در مقابل حرفههای اجتماعی و مشاغل اقتصادی و غیره منع نکرده است چون بقای نظام اجتماعی ایجاب میکند افراد به مشاغل گوناگون بپردازند. و به نیازهای جامعه پاسخ دهند.
«بعضی از حرفهها واجبات کفایی است و بر زنان لازم و واجب است تا در حد کفایت جامعه به آن بپردازند اگر زن صاحب آن شغل در جامعه حاضر باشد جائز نیست براساس دستور اسلام به مرد مراجعه شود.»
[۱۰] مستطوف، ج۲، ص ۳۷، به نقل از نقش زنان شیعه در عصر امام علی (علیهالسّلام) انتشارات میثم تمار، مؤلف: سید احمد فاضلی بیارجمندی، ت چ ۱۳۸۱.
بنابراین اسلام اجازه فعالیت به زن را داده است و آنچه که مهم است حفظ شرافت و عفت اوست. نه همرنگ شدن با زمان و خودباختگی. از نظر اسلام زن میتواند کسب و کار مشروع و معقولی که با اصالت و آبروی او در نظام زندگی معنوی و انسانیش سازگار باشد را داشته باشد. خداوند در قرآن میفرماید: للنساء ممّا اکتسبن
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۳۲.
«برای زن است آنچه کسب میکند بهره ببرند.»
[۱۲] صادقی اردستانی، احمد، مسئوو
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.