پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج) دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج) :

پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج)

پاورپوینت جامع التواریخ (تاریخ افرنج)نوشته رشید الدین فضل الله همدانی ، تصحیح محمد روشن می باشد.تاریخ افرنج، بخشی از تاریخ عالم این کتاب به زبان فارسی است که به سرگذشت «پاپان و قیصران» و زمان پادشاهی هر یک از آنان می‌پردازد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – مدخل کارل یان بر کتاب
۳.۲ – درون مایه کتاب
۳.۲.۱ – محتوای باب اول و دوم
۳.۲.۲ – محتوای باب سوم
۳.۲.۳ – محتوای باب چهارم
۳.۲.۴ – محتوای قسم دوم
۴ – وضعیت کتاب
۵ – پانویس
۶ – منبع

معرفی اجمالی

نویسنده این کتاب در دوره جانشین و برادر غازانخان؛ یعنی سلطان محمد اولجایتو (خوبنده/ خدابنده)،فرمان یافت که تاریخی عمومی بنویسد و او نوشتن جامع التواریخ را آغاز کرد و پس از پنجاه سال به پایانش رساند. تاریخ افرنج، بخشی از تاریخ عالم این کتاب به زبان فارسی است که به سرگذشت «پاپان و قیصران» و زمان پادشاهی هر یک از آنان می‌پردازد. پاره نخست این بخش، از «ظهور آدم » آغاز می‌شود و به «ولادت مسیح» پایان می‌یابد و پاره دوم آن، رویدادهای تاریخی را از میلاد مسیح تا ۷۰۵ هجری قمری پی می‌گیرد و از این رو، می‌توان گمان زد که نوشتن کتاب در همین سال پایان یافته باشد.

ساختار کتاب

این کتاب دو بخش (قسم) دارد که هر یک از آنها چهار فصل (باب) را در بر می‌گیرد. نویسنده در قسم نخست، رویدادها را از ظهور آدم علیه‌السّلام تا ولادت مسیح علیه‌السّلام دنبال می‌کند؛ یعنی در باب اول «در حصر طوایف پادشاهان گذشته» می‌کوشد، در باب دوم در باره آفرینش آدم و شمار فرزندان وی سخن می‌گوید، در باب سوم به «ذکر نوح و فرزندان و بیان اعمار ایشان» می‌پردازد و در باب چهارم از ولادت ابراهیم و فرزندان او از یوقیم و دخترش مریم (مادر عیسی) یاد می‌کند. وی در قسم دوم، از دوره میلاد مسیح تا ۷۰۵ هجری گزارش می‌کند و در چهار باب به باور مسیحیان در باره عیسی علیه‌السّلام ، چند و چون مرزهای ولایت ارمن از مداین و ضیاع، شناخت ولایت‌های افرنج و دریاها و جزیره‌ها و ویژگی‌های سرزمینی و پادشاهان آنجا و ولادت مسیح علیه‌السّلام و پادشاهی قیصران می‌پردازد.

گزارش محتوا

مدخل کارل یان بر کتاب

مدخلی به قلم کارل یان و ترجمه منوچهر امیرمکری در باره اوضاع ایران پیش از نوشته شدن جامع التواریخ و انگیزه رشید الدین برای دست گشادن بدین کار گران سنگ، در آستانه کتاب جای گرفته است. یان، بیش از پنجاه سال به آرایش و ویرایش جامع التواریخ کوشید و بخش‌های پنجگانه تاریخ عالم را به آلمانی ترجمه کرد و در ۱۹۵۱، متن تاریخ فرنگ را با مقدمه‌ای به زبان فرانسه منتشر ساخت. او در این مقدمه عالمانه، نویسنده تاریخ پاپان و قیاصره را باز شناسی می‌کند و منبع اقتباس رشید الدین را نوشته‌ای از مارتینوس اوپاوینسیس می‌شمرد. وی زمینه تاریخ نگاری را در هیچ یک از دوران‌های امپراتوری روم، آماده تر از نخستین قرن پس از برپایی امپراتوری اوراسیایی (اروپایی- آسیایی ) مغول نمی‌داند و با اشاره به زیان‌های گران بار فتوحات مغول، گسترش افق دید بشر را از مثبت‌ترین و سودمندترین پی آمدهای آن بر می‌شمرد؛ زیرا پرده‌های اسرار میان سرزمین‌های آسیای مرکزی و شرقی بر اثر این فتوحات بر افتاد. ایران که پیش از چین، به چهار راه منابع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدل شد، در پیوندهای شرق و غرب بسیار تاثیر گذارد. وی زاده شدن کتاب گران سنگ جامع التواریخ را با توجه به این مقدمه، بسیار طبیعی می‌داند و با سنجش بناکتی (روضه الالباب فی تاریخ الاکابر و الانساب) با این کتاب، به انگیزه رشید الدین در نوشتن آن می‌پردازد. رشید الدین اندکی پس از مرگ غازان خان (۱۳۰۴ م)، اثرش را تاریخ غازانی نامید و به فرمان خان مغول تاریخ عالم را نوشت.
وی با اشاره به پیشینه محتوایی این کتاب، پس از گزارشی در باره فصل‌های آن به ارزیابی برخی از داستان‌های مجعول این اثر و دسته بندی آنها می‌پردازد و الگوی محتوایی و شکل ظاهری تاریخ فرنگ او را نوشته‌های اروپایی می‌داند و سرانجام با سنجش نسخه‌های اصلی جامع التواریخ با یک دیگر، در باره مستندات این تصحیح گزارش می‌دهد. گفتنی است کارل یان، در ترجمه فرانسه این کتاب، سبک ساده و بی پیرایه آن را حفظ و به دقت از نثر روانش پیروی کرده است.

درون مایه کتاب

محتوای باب اول و دوم

باب نخست از بخش (قسم) اول این کتاب، فهرستی از «طوایف پادشاهان گذشته به زعم فرنگان» در بر دارد. حکیمان یونانی و دانایان فرنگی نوشته‌اند که از آفرینش آدم علیه‌السّلام تا ۷۰۵ هجری، ده «طایفه» از مردمان، «ارباب دولت» شده و به پادشاهی رسیده‌اند: آدم و فرزندانش تا دوره موسی علیه‌السّلام ؛ پیامبران بنی اسرائیل ؛ کلدانیان؛ مجوس عجم؛ یونانیان؛ افرنج؛ یونانیان نصارا؛ عرب و اهل اسلام و ترک و مغول.
باب دوم، به داستان آفرینش آدم و حوا و فرزندانشان می‌پردازد. فرنگیان می‌پندارند که خداوند آدم را در دمشق آفرید و او را به بهشت برد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.