پاورپوینت ثابتبن اسلم بنانی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت ثابتبن اسلم بنانی دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ثابتبن اسلم بنانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت ثابتبن اسلم بنانی :
ابومحمد ثابت بن اسلم بنانی
ثابِت بن اَسلَم بُنانی، از بزرگان تابعین و محدّثان بصره در قرن دوم هجری است.
کنیه وی ابومحمد و منسوب به بنانه است، که برخی آن را نام قبیله بنی سعدبن لُؤَیّبن غالب و برخی نام مادر یا دایه فرزندان سعد دانستهاند و برخی نیز گفتهاند که نام محلهای در بصره بوده که قبیله بنانه، ساکن آنجا بوده است.
[۱] ابن قتیبه، المعارف، ج۱، ص۴۷۶، چاپ ثروت عکاشه، قاهره ۱۹۶۰.
[۲] ابن ماکولا، الاکمال فی رفع الارتیاب عن المؤتلف و المختلف فی الاسماء و الکنی و الانساب، ج۱، ص۳۶۰، چاپ عبدالرحمان بن یحیی معلمی یمانی، بیروت.
[۳] ابن اثیر، اللباب فی تهذیب الانساب، ج۱، ص۱۷۸، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۴.
فهرست مندرجات
۱ – مشایخ
۲ – شاگردان
۳ – توثیق
۴ – مذهب
۵ – وفات
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
مشایخ
ثابت همیشه ملازم اَنَس بن مالک ، صحابی پیامبر ، بود و از یاران خاص او به شمار میآمد و چهل سال با او مصاحبت داشت.
انس بن مالک نیز او را بسیار ستوده و «مفاتیح الخیر» خوانده است.
[۴] یوسف بن عبدالرحمان مزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۴، ص۳۴۷ـ ۳۴۸، ج ۴، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
بیشتر روایات ثابت از انس بن مالک نقل شده است.
[۵] ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳، حیدرآباد دکن ۱۳۲۵ـ۱۳۲۷.
او علاوه بر انس بن مالک، از صحابه و تابعین بسیاری استماع حدیث کرد، از جمله از عبداللّه بن زبیر ، عبداللّه بن عمر ، عبداللّه بن رباح انصاری، عبداللّه بن مُغَفَّل مُزَنی و عبدالرحمان بن ابی لیلی.
[۶] امین، محمدبن اسماعیل بخاری، کتاب التاریخ الکبیر،ج ۲، جزء ۱، قسم ۲، ص ۱۵۹، (بیروت- ۱۴۰۷/۱۹۸۶).
[۷] یوسف بن عبدالرحمان مزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۴، ص۳۴۵ـ۳۴۶، ج ۴، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
[۸] ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳، حیدرآباد دکن ۱۳۲۵ـ۱۳۲۷.
شاگردان
عده بسیاری نیز از ثابت حدیث نقل کردهاند، از جمله پسرش محمد، سلیمان اَعْمَش، عیسی بن طَحّان جُشَمی، جریربن حازم، جعفربن سلیمان ضُبَعّی، حمّادبن زید و حمّادبن سَلَمه.
جمعی از محدّثان غیر ثقه و ناشناخته نیز از او روایت کردهاند.
شمار احادیث منقول از او را ۲۵۰ نوشتهاند.
[۹] ابن عدیّ، الکامل فی ضعفاء الرجال، ج۲، ص۱۰۰ـ۱۰۱، چاپ سهیل زکار، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۸.
[۱۰] یوسف بن عبدالرحمان مزّی، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج۴، ص۳۴۵ـ۳۴۶، ج ۴، چاپ بشار عواد معروف، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
[۱۱] محمدبن احمد ذهبی، کتاب تذکره الحفاظ، ج۱، ص۱۲۵، حیدرآباد دکن ۱۹۵۵ـ ۱۹۵۸/ ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۷، چاپ افست بیروت.
[۱۲] ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳، حیدرآباد دکن ۱۳۲۵ـ۱۳۲۷.
توثیق
علمای رجال اهل سنّت ثابت بن اسلم را توثیق کرده و احادیث وی را صحیح دانستهاند.
همچنین وی را به زهد و عبادت ستودهاند.
[۱۳] ابن سعد، الطبقات الکبیر، ج۷، قسم ۲، ص۳ـ۴، ۱۹۰۴- ۱۹۱۸ (لیدن).
[۱۴] ابن ابی حاتم، کتاب الجرح و التعدیل، ج۲، ص۴۴۹، حیدرآباد دکن ۱۳۷۱ـ۱۳۷۳/۱۹۵۲ـ۱۹۵۳، چاپ افست بیروت.
[۱۵] ابن حبان، کتاب الثقات، ج۱، ص۸۹، حیدرآباد دکن ۱۳۹۳ـ۱۴۰۳/ ۱۹۷۳ـ۱۹۸۳، چاپ افست بیروت.
[۱۶] ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ج۷، ص۱۱۸، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
[۱۷] ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج۲، ص۳، حیدرآباد دکن ۱۳۲۵ـ۱۳۲۷.
مذهب
در باره مذهب ثابت بحثی وجود دارد: در برخی منابع، احتمال شیعه بودن وی مطرح شده است ولی طبرسی
[۱۸] احمدبن علی طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۱۶ـ۳۱۷، چاپ محمدباقر موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/ ۱۹۸۱.
روایتی از او در باره امام سجاد علیهالسلام نقل کرده که نشان میدهد وی از آن حضرت شناختی نداشته است.
[۱۹] امین، محمدبن اسماعیل بخاری، کتاب التاریخ الکبیر،ج ۴، ص ۷،بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
شیخ طوسی
[۲۰] محمدبن حسن طوسی، رجال الطوسی، ج۱، ص۸۵، نجف ۱۳۸۰/ ۱۹۶۱، چاپ افست قم .
به سبب مصاحبت کوتاه ثابت با امام سجاد علیهالسلام او را از اصحاب ایشان شمرده، که دلیل شیعه بودن وی نیست.
شیخ طوسی
[۲۱] محمدبن حسن طوسی، رجال الطوسی، ج۱، ص۳۶، نجف ۱۳۸۰/ ۱۹۶۱، چاپ افست قم .
در زمره اصحاب حضرت علی علیهالسلام، از «ثابت انصاری بنانی با کنیه ابوفُضاله» نام برده و گفته است که وی در جنگ بدر شرکت داشت و در صفّین به شهادت رسید.
بنا بر تحقیق تُستَری، تطبیق ثابت بنانی بر ابوفضاله اشتباه است، زیرا ابوفضالهای که در جنگ بدر شرکت داشته و در صفّین شهید شده، انصاری بوده و نامش در منابع رجالی ذکر نشده ولی ثابت بن اسلم بنانی از طایفه سعدبن لوّی بوده است.
[۲۲] محمدتقی تستری، قاموس الرجال، ج۲، ص۴۳۹.
[۲۳] ابوالقاسم خوئی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۳۸۲ـ۳۸۴، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
وفات
به نوشته ابن قتیبه
[۲۴] ابن قتیبه، المعارف، ج۱، ص۴۷۶، چاپ ثروت عکاشه، قاهره ۱۹۶۰.
ثابت بنانی همان ثابت بن اسلم تابعی بوده که در زمان خالد قَسْری در عراق درگذشته است.
در باره سال وفات
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.