پاورپوینت تیمور پاشا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تیمور پاشا دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تیمور پاشا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تیمور پاشا :

پاورپوینت تیمور پاشا

تِیْمورْ پاشا، احمد بن اسماعیل بن محمد تیمور (۱۲۸۸- ۱۳۴۸ق/۱۸۷۱-۱۹۳۰م)، ادیب ، پژوهشگر و مورخ مصری. می باشد .

فهرست مندرجات

۱ – خاندان
۲ – تحصیل
۳ – اساتید
۴ – مناصب دولتی
۵ – وسواس در نشر آثار
۶ – تاثیر خاندان تیموری
۷ – جمع کتب کمیاب
۸ – خصوصیات اخلاقی
۹ – آثار
۹.۱ – آثار چاپی
۹.۲ – آثار خطی
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

خاندان

وی فرزند یکی از خاندانهای بزرگ مصری بود که در دوران خردسالی پدرش را از دست داد و خواهرش عایشه تیموریه (ه‌ م) سرپرستی وی را به عهده گرفت.

[۱] شیبانی، محمد، ج۱، ص۹، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

[۲] المقتطف، ص ۱۲۹، زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

اصل خاندان تیموری از کردستان عراق و شهر موصل است. محمد کاشف جدّ وی، اولین کس از این خاندان بود که همراه سپاهیان محمدعلی پاشا (حاکم وقت)، به منظور جنگ با ممالیک به مصر آمد.

[۳] جندی، انور، ج۲، ص۴۶۱، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

بعدها پسر وی اسماعیل (پدر احمدتیمور) نیز مسئول دیوان اسماعیل خدیوی در مصر گردید.

[۴] شیبانی، محمد، ج۱، ص۹، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

تحصیل

احمد تیمور در ابتدا با زبانهای عربی ، فرانسوی ، ترکی و تا حدودی فارسی آشنا شد؛ پس از آن وارد مدرس فرانسوی مارسل در قاهره گردید.

[۵] داغر، یوسف اسعد، ج۱، ص۲، مصادر الدراسه الادبیه، بیروت، ۱۹۶۵م.

[۶] داغر، یوسف اسعد، ج۱، ص۲۳۲، مصادر الدراسه الادبیه، بیروت، ۱۹۶۵م.

[۷] رفاعی، محمدعلی، ج۱، ص۳۴۳، «مکتبه فریده»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۲م، شم‌ ۸۰.

اساتید

او سپس از محضر بزرگان علم و ادب ، بهره‌مند شد. نخستین استاد وی شیخ عبدالوهاب رضوان مخللاتی (محلاتی) و پس از او، شیخ حسن طویل و محمد محمود شنقیطی بودند که علوم عقلی و نقلی را به وی آموختند. سرای وی در آن ایام، محل تردد بزرگان علم ادب، امثال شیخ محمد عبده ، سامی بارودی و اسماعیل صبری شاعر مصری بود. تیمورپاشا همچنین با شیخ طاهر جزائری و محمد کردعلی (وزیر معارف وقت سوریه) آشنایی و پیوند داشت

[۸] شیبانی، محمد، ج۱، ص۱۰-۱۱، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

[۹] «احمد تیمور باشا»، المقتطف،، زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

و آشنایی خود با شیخ حسن طویل و بهره‌مندی از وی را از بزرگ‌ترین نعمتهای الهی برای خود به شمار می‌آورد.

[۱۰] شیبانی، محمد، ج۱، ص۱۰، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

[۱۱] جندی، انور، ج۱، ص۲۳، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

ارادت وی به شیخ محمد عبده به حدی بود که در مجاورت منزل او، خانه‌ای خرید تا بتواند از مصاحبت وی بیش‌تر بهره‌مند گردد.

[۱۲] ادمز، چارلز، ج۱، ص۲۰۶، الاسلام و التجدید فی مصر، ترجم عباس محمود، دائره‌المعارف الاسلامیه، ۱۳۵۳ق/۱۹۳۵م.

مناصب دولتی

احمد تیمور از همان ابتدا عضو مجلس شیوخ در مصر گردید؛ اما پیوسته می‌کوشید راهی بیابد تا از مشغله‌های اجرایی و سیاسی دوری گزیند و هم عمر و توان خویش را صرف امور علمی و تحقیقاتی کند؛ از این رو، به طنز می‌گفت: من از سیاست فقط ماد «ساسَ یَسوسُ» را می‌شناسم که در فرهنگهای لغت خوانده‌ام

[۱۳] شیبانی، محمد، ج۱، ص۲۱، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

[۱۴] اثری، بهجت، ج۱، ص۳۶۳، «اعضاء المجمع العلمی، ترجمه العلامه احمد پاورپوینت تیمور پاشا المصری»، مجله المجمع العلمی العربی، دمشق، ۱۹۲۸م، شم‌ ۸.

اما از سوی دیگر، همواره از عضویت در شوراهای علمی و مشارکت در امور مربوط به آن، با گشاده‌رویی استقبال می‌کرد و با طیب خاطر عضویت در مجمع علمی (= فرهنگستانِ مصر) و مجمع علمی عربی دمشق و دیگر مجامع علمی و فرهنگی آن روز را می‌پذیرفت و مدیریت دارالکتب المصریه همیشه در چاپ و نشر آثار، از راهنماییهای عالمان وی استفاده می‌کرد.

[۱۵] «احمد تیمور باشا»، المقتطف، ص ۱۳۰، زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

[۱۶] اثری، بهجت، ج۱، ص۳۶۳، «اعضاء المجمع العلمی، ترجمه العلامه احمد پاورپوینت تیمور پاشا المصری»، مجله المجمع العلمی العربی، دمشق، ۱۹۲۸م، شم‌ ۸.

وسواس در نشر آثار

تیمورپاشا از سرِ دقت و وسواس علمی، هیچ‌گاه در چاپ و انتشار آثار خویش شتاب به خرج نمی‌داد و پیوسته می‌کوشید افکار خویش را پختگی و گستردگی بیشتری بخشد؛ شاید به همین سبب باشد که بیش‌تر آثار علمی و فرهنگی او، در زمان حیاتش و توسط خود وی به چاپ نرسید

[۱۷] «احمد تیمور باشا»، المقتطف، ص ۱۳۱، زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

، بلکه پس از مرگ او از سوی انجمن نشر آثار وی (= لجنه نشرالمؤلفات التیموریه) انتشار یافتند.

[۱۸] داغر، یوسف اسعد، ج۱، ص۲۳۲، مصادر الدراسه الادبیه، بیروت، ۱۹۶۵م.

تاثیر خاندان تیموری

خاندان تیموری تأثیر فراوانی در بازسازی ادب و فرهنگ عربی داشته‌اند. خواهر وی عایشه تیموریه یکی از چهره‌های برجست شعر معاصر عربی و پیشوای بانوان شاعر به شمار می‌رود. خودِ او نیز مانند خواهرش، به زبانهای عربی، ترکی و فارسی شعر می‌خواند و شعر می‌سرود؛ دو فرزند وی، محمد تیمور (ه‌ م) و محمود تیمور (ه‌ م) در نمایشنامه‌نویسی و قصه‌نویسی عربی سرآمد بوده‌اند؛ اما از همه مهم‌تر نقش برجسته‌ای است که احمد تیمور خود در دو زمین علمی و اخلاقی ایفا کرده است. پشتکار و سخت‌کوشی وی در احیای فرهنگ عربی و اسلامی از یک سو، و تواضع و سلامت شخصیت وی از دیگر سوی، همگان را شیفت خود ساخته بود. زندگی وی سرشار از اقدامات بزرگ، تحقیق و پژوهش ، دفاع سرسختانه از میراث فرهنگ اسلامی و عربی بود. حتی مرگ فرزندش محمدتیمور در ۱۳۳۹ق/۱۹۲۱م، هر چند صدم روحی جبران‌ناپذیری به وی وارد کرد و سلامت او را به مخاطره انداخت و وی را به انزوا کشاند، نتوانست اراد او را در مسیر تلاشهای علمی سست کند.

[۱۹] جندی، انور، ج۲، ص۴۶۱-۴۶۲، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

جمع کتب کمیاب

پاورپوینت تیمور پاشا از ۱۹۰۱م به گردآوری کتابهای کمیاب دست زد و هست اولی آنچه را که بعدها، الخزانه التیموریه نام گرفت، بنیاد نهاد. حاصل تلاشهای طاقت‌فرسای وی، فراهم کردن گنجینه‌ای عظیم، شامل ۱۵هزار عنوان کتاب در ۲۰ هزار مجلد بود که غالب آن‌ها نسخ خطی کمیاب بودند. تیمورپاشا ‌چنان که عادت کتاب‌دوستان و کتاب‌بازان است، فقط به گردآوری کتاب اکتفا نمی‌نکرد، بلکه در مقام دانشمندی کم‌نظیر، بیشتر این آثار را خوانده، و برای بسیاری از آنها، فهرست، شرح و تعلیق نوشته است

[۲۰] زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف،ص ۱۳۰-۱۳۱،قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

چاپ مقالات تاریخی ، علمی و تحقیقی فراوان در مجلات المؤید، الضیاء، المقتطف، الاهرام و الهلال گواهی صادق بر میزان تلاشها و دقت علمی وی است. یکی از بهترین مقالات وی، مقاله‌ای در مورد نسخ خطی کمیاب و محل نگهداری آن‌ها ست که در ۱۹۱۹م در مجل الهلال به چاپ رسید.

[۲۱] جندی، انور، ج۱، ص۲۰، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

[۲۲] شیبانی، محمد، ج۱، ص۲۵، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

چنان که از گزارش منابع برمی‌آید، کتابخان بزرگ تیموریه، آسان فراهم نیامد، بلکه احمد با پرداخت هزینه‌های سنگین، تحمل مشقتهای فراوان و نوشتن چند فهرست از نسخه‌های خطی و تهی‌ راهنما برای‌ آنها، توانست‌ یکی از غنی‌ترین ‌کتابخانه‌های شرق را پدید آورد.

[۲۳] رفاعی، محمدعلی، ج۱، ص۳۴۲-۳۴۵، «مکتبه فریده»، المقتطف، قاهره، ۱۹۳۲م، شم‌ ۸۰.

[۲۴] کردعلی، محمد، ج۱، ص۵۰۳-۵۰۴، «کرم علمی و احمد تیمور باشا»، المقتطف، قاهره، ۱۹۲۴م، شم‌ (۱) ۶۴.

[۲۵] داغر، یوسف اسعد، ج۲، ص۲۳۱-۲۳۲، مصادر الدراسه الادبیه، بیروت، ۱۹۶۵م.

[۲۶] شیبانی، محمد، ج۱، ص۲۳-۲۵، ترجمه احمد تیمور باشا، کویت، ۱۴۱۰ق/۱۹۹۰م.

ارزش کار وی، نه تنها در فراوانی و حجم کتابها، که بیش‌تر در کیفیت استثنایی آن‌ها جلوه‌گر است. مجموع کتابخان احمد تیمور در پایان عمر و بنا به وصیت خود وی، به دارالکتب المصریه اهدا گردید.

[۲۷] جندی، انور، ج۱، ص۱۹، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

دارالکتب در ۱۳۶۹ق، فهرست کاملی در ۳جلد با عنوان فهرس الخزانه‌ التیموریه برای آن در قاهره منتشر کرد.

خصوصیات اخلاقی

در کنار این سخت‌کوشی علمی و تحقیقاتی که از ویژگیهای بارز احمد تیمور بود، خصوصیات اخلاقی وی نیز زبانزد خاص و عام بود. فرزندش محمود تیمور، از رفتار و کردار و شیوه‌های تربیتی وی با عنوان «درسٌ لا اَنساه» یاد می‌کند (تیمور، «س»). در آن زمان که فضای تربیتی حاکم بر جهان و به ویژه اوضاع حاکم بر کشورهای شرقی از جمله عربی، خواه در خانواده‌ و خواه در نهاد‌های آموزشی، شیوه‌ای آمرانه و مبتنی بر تحکم بود، وی در تربیت فرزندان خویش، بسیار آزاد اندیش بود. در ۱۹۰۰م که تنها ۲۹ سال داشت، همسرش وفات یافت؛ اما وی از بیم آن‌که فرزندانش مورد بی‌مهری قرار گیرند، از ازدواج مجدد خودداری کرد و بدین‌سان، عشق خالصان خود نسبت به فرزندان را آشکار ساخت.

[۲۸] زرکلی، «احمد تیمور باشا»، المقتطف،ص۱۳۲، قاهره، ۱۹۳۰م، شم‌ ۷۷.

هم ‌کسانی که از دور و نزدیک با تیمورپاشا معاشرت داشته‌اند، او را سرمشق اخلاق و مجسم فضایل و کمالات انسانی به شمار می‌آورند. صداقت ، وقار ، حلم و بردباری ، غیرت دفاع از دین و فرهنگ، دقت و وسواس علمی و تلاش در راه احیای میراث گذشت اسلامی‌عربی، و نیز اقداماتی در زمین امور خیریه و نکته‌های بسیار دیگر از ویژگیهای اخلاقی بارز وی بوده است

[۲۹] جندی، انور، ج۲، ص۴۶۱، اعلام و اصحاب اقلام، قاهره، ۱۹۶۸م.

زرکلی، «احمد تیمور باشا»؛.

[۳۰] کردعلی، محمد، ج۱، ص۵۰۳، «کرم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.