پاورپوینت تولی وتبری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تولی وتبری دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تولی وتبری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تولی وتبری :
تولی و تبری
تولِی و تبرِی به دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا اطلاق می شود؛ در نوشتار حاضر معادل کلمههای تولی و تبری در قرآن کریم را بررسی و اهمیت آن دو و تقدم تبری بر تولی و اسوههای تولی و تبری و روایات آن را از نظر شما میگذرانیم.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف تولی و تبری
۱.۱ – در لغت
۱.۲ – در اصطلاح
۱.۳ – تکامل جذب و دفع
۲ – معادل تولی و تبری در قرآن و آیات آن
۳ – اهمیت تولی و تبری
۳.۱ – حب و بغض فی اللّه دائر مدار دین
۳.۲ – نهی از دوستی با کفار
۳.۳ – محکمترین دستگیره ایمان
۳.۴ – تولی و تبری نتیجه ایمان
۳.۵ – تولی و تبری خود ایمان
۴ – تقدم تولی و تبری بر دیگر پیوندها
۴.۱ – بیزاری حضرت ابراهیم از آزر
۴.۲ – طعم ایمان
۵ – تقدم تبری بر تولی
۶ – اسوههای تولی و تبری
۶.۱ – حضرت ابراهیم
۶.۲ – پیامبر اکرم
۶.۳ – اهل بیت
۶.۳.۱ – تکامل ایمان
۶.۳.۲ – وجوب محبت اهل بیت
۶.۳.۳ – حب علی علامت ایمان
۷ – تولی و تبری در تربیت اخلاق انسان
۷.۱ – محبت و عداوت دو حالت عاطفی
۷.۲ – اسلام و جنبههای عاطفی
۷.۳ – شواهدی از قرآن
۷.۴ – شواهدی از روایات
۷.۵ – اهمیت زیارتنامهها در تولی و تبری
۷.۵.۱ – زیارت امیرالمومنین
۷.۵.۲ – امام حسین در روز عرفه
۷.۵.۳ – زیارت عاشورا
۸ – فهرستمنابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
تعریف تولی و تبری
تولِی و تبرِی به دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا اطلاق می شود.
در لغت
تولی از ماده «و-ل-ی» به معنای به کار کسی پرداختن
[۱] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۳، ص۲۰۴، «ولی».
، کاری را عهده دار شدن
[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن،، ص۸۸۵، «ولی».
[۳] شعرانی، ابوالحسن، نثر طوبی، ج۲، ص۵۸۲.
، قبول ولایت
[۴] شعرانی، ابوالحسن، نثر طوبی، ج۲، ص۵۸۳.
[۵] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۳، ص۲۰۶-۲۰۷، «ولی».
، کسی را دوست و سرپرست گرفتن
[۶] شعرانی، ابوالحسن، نثر طوبی، ج۲، ص۵۸۳.
و پیروی کردن است
[۷] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۵، ص۴۱۵.
[۸] طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، ج۴، ص۵۵۸، «ولی».
و اگر با «عن» متعدی شود به معنای اعراض و رویگردانی میآید.
[۹] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۵، ص۴۱۴، «ولی».
در زبان فارسی هم «تولا» به معنای محبت و دوستی آمده است.
[۱۰] دهخدا، لغت نامه، ج۵، ص۷۱۵۰، «تولی».
تبری از ماده «ب-ر-أ»
[۱۱] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۲۴۰، «برء».
به معنای دوری از عیب و نقص
[۱۲] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۲۴۰، «برء».
، بهبودی از مرض
[۱۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن،، ص۱۲۱، «برأ».
[۱۴] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱، ص۳۱، «برء».
و دوری جستن از چیزی آمده است.
[۱۵] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن،، ص۱۲۱، «برأ».
[۱۶] فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب شرح الکبیر، ص۴۷-۴۶، ماده بری.
[۱۷] دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، ج۴، ص۵۷۵، ماده تبری.
در اصطلاح
در اصطلاح، این هیئت ترکیبی (تولی و تبری) در مفاهیم دوستی خدا، دوستی با دوستان خدا، پیامبران ، امامان معصوم و مؤمنان و دشمنی با دشمنان خدا و دشمنان انبیا و اولیای الهی و نیز اعتقاد به ولایت اهل بیت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و دوستی با آنان و دشمنی با دشمنان آنان
[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۹۶.
[۱۹] تبریزی، میرزا جواد، صراط النجاه، ج۳، ص۴۵۲.
[۲۰] فتحالله، احمد، معجم الفاظ الفقه الجعفری، ص۱۳۰.
و حب و بغض در راه خدا
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ج۱، ص۳۶۶.
استعمال شده است.
تکامل جذب و دفع
برخی، تولی و تبری را مرحله تکامل یافته جذب و دفع در جمادات و نباتات دانسته و گفته اند: جذب و دفع در حیوانات به صورت شهوت و غضب و در انسان به صورت میل و اراده و حب و بغض نمود مییابد و اگر تحت تدبیر عقل و وحی قرار گیرد جاذبه « تولی » و دافعه « تبری » خواهد بود که از ارکان فروع دین محسوب میشوند.
[۲۲] طوسی، نصیرالدین، اخلاق محتشمی، ص۵۶۲-۵۶۳.
[۲۳] جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی، ج۱۰، ص۱۳۰.
معادل تولی و تبری در قرآن و آیات آن
تولی و تبری با این هیئت ترکیبی در قرآن نیامده؛ ولی ماده «ولی» و مشتقات آن در مفهوم دوستی و سرپرستی و یاری و واژه تبری و برائت به معنای بیزاری و دوری جستن، در آیاتی به کار رفته است. برخی مفسران آیات دیگری را نیز به تولی و تبری تفسیر کرده اند؛ نمونه اینکه در آیه ۱۵۷ اعراف، «عَزَّروهُ» را به تبری از دشمنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و «نَصَروهُ» را به تولی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) معنا کرده
[۲۴] سلطان علیشاه، سلطان محمد بن حیدر، بیان السعاده، ج۲، ص۲۱۱.
و در ذیل آیه ۳۳ طه، اساس رسالت و عبادت را تسبیح و تحمید دانستهاند که گاهی به صورت نماز و زکات و گاه به صورت تولی و تبری بروز میکند.
[۲۵] سلطان علیشاه، سلطان محمد بن حیدر، بیان السعاده، ج۳، ص۲۲.
اهمیت تولی و تبری
حقیقت ایمان به خدا سر سپردن به دوستی اوست و دوستی با خدا و رسول و آنچه به آن امر کرده و دشمنی با آنچه که از آن نهی کرده است.
[۲۶] ابن تیمیه، مجموع الفتاوی، ج۶، ص۴۷۸.
حب و بغض فی اللّه دائر مدار دین
مدار دین بر حب و بغض فی اللّه است،
[۲۷] ایوب الزعی، محمد بن ابیبکر، عده الصابرین، ج۱، ص۸۹.
از این رو ایمان راستین، محکوم معادله تولی و تبری است که مؤمن بر اساس آن هم باید از انوار ارباب کمال و اهل حق استضائه کرده و همنشینی و دوستی با آنها را برگزیند و هم باید از رفاقت و دوستی هواپرستان و اهل بدعت بپرهیزد تا به صراط مستقیم الهی که همان ایمان خالص است دست یابد
[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۰.
[۲۹] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، تفسیر صدرالمتالهین، ج۱، ص۱۷۱.
[۳۰] جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، ج۱، ص۲۷۴.
:«اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم و لاَ الضّالّین».
[۳۱] حمد/سوره۱، آیه۶-۷.
در خبر است که خداوند به برخی از انبیا وحی میکند: به مردم بگوید کارهایی که در دنیا انجام دادهاید، از عبادت و زهد و تقوا، به نحوی سود آنها به خودتان بازمی گردد؛ بنگرید برای من چه کردهاید؟ آیا هرگز دوستی از دوستان مرا دوست داشتهاید؟ یا با دشمنان من دشمنی کردهاید؟ اگر عبادت آسمانیان و زمینیان همراه شما باشد و در آن دوستی با دوستان من و دشمنی با دشمنان من نباشد آن عبادت به کار شما نیاید.
[۳۲] میبدی، احمد بن محمد، کشف الاسرار ، ج۲، ص۸۳.
[۳۳] شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص۱۲۴.
نهی از دوستی با کفار
قرآن کریم مؤمنان را از دوستی با کافران، یهود، نصارا، مسخره کنندگان دین و دشمنان دین، نهی میکند:«لا یَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکفِرینَ اَولِیاء».
[۳۴] آل عمران/سوره۳، آیه۲۸.
[۳۵] نساء/سوره۴، آیه۸۹.
[۳۶] نساء/سوره۴، آیه۱۳۹.
[۳۷] نساء/سوره۴، آیه۱۴۴.
[۳۸] مائده/سوره۵، آیه۵۱.
[۳۹] مائده/سوره۵، آیه۵۷.
[۴۰] اعراف/سوره۷، آیه۳.
[۴۱] ممتحنه/سوره۶۰، آیه۱.
مؤمنان نه تنها نباید با طاغوت و کافران پیوند دوستی برقرار کنند، بلکه باید در برابر آنها موضع منفی داشته باشند و دشمنی خود را با کافران ابراز کنند:
[۴۲] مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، ج۱-۲، ص۱۴۴-۱۴۵.
«فَمَن یَکفُر بِالطّغوتِ ویُؤمِن بِاللّهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروهِ الوُثقی…»
[۴۳] بقره/سوره۲، آیه۲۵۶.
و این فرمانی است که مؤمنان باید از آن پیروی کنند:
[۴۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیرنمونه، ج۳، ص۴۹۲.
[۴۵] قرائتی، تفسیر نور، ج۲، ص۳۵۹.
«اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ یَزعُمونَ اَنَّهُم ءامَنوا بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ یُریدونَ اَن یَتَحاکَموا اِلَی الطّغوتِ و قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِه»،
[۴۶] نساء/سوره۴، آیه۶۰.
زیرا ایمان به خدا با دوستی با دشمنان خدا سازگاری ندارد: «ولَو کانوا یُؤمِنونَ بِاللّهِ والنَّبِیِّ وما اُنزِلَ اِلَیهِ ما اتَّخَذوهُم اَولِیاءَ ولکِنَّ کَثِیرًا مِنهُم فسِقون».
[۴۷] مائده/سوره۵، آیه۸۱.
محکمترین دستگیره ایمان
نقل است که پیامبر گرامی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در جمع اصحاب فرمود: کدام دستگیره ایمان از همه محکمتر است؟ اصحاب هر یک چیزی گفتند: نماز، روزه، حج، جهاد و…. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: همه اینها مهماند؛ لیکن محکمترین دستگیره ایمان، دوستی و دشمنی در راه خداست و اینکه دوستان خدا را دوست داشته باشی و از دشمنان او بیزار باشی.
[۴۸] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۱۲۵-۱۲۶.
[۴۹] شیخ صدوق، محمد بن علی، معانی الاخبار، ص۳۹۸.
[۵۰] طیالسی، سلیمان بن داود، مسند ابی داود، ج۲، ص۱۱۰.
تولی و تبری نتیجه ایمان
شیخ طوسی ذیل آیه ۷۳ انفال، تولی و تبری را نتیجه ایمان دانسته و فرموده است: اگر ایمان سبب دوستی بین مؤمنان و بیزاری از کجیها و گمراهیها نشود، خود مایه گمراهی است.
[۵۱] نووی، یحیی بن شرف، التبیان فی آداب حمله القرآن، ج۵، ص۱۶۳.
در رساله حقوق امام سجاد (علیهالسلام) است که از حقوق معلم بر تو این است که با دشمن وی همنشینی و با دوستان وی دشمنی نکنی.
[۵۲] شیخ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۲۰.
تولی و تبری خود ایمان
فضیل بن یسار یکی از یاران امام صادق (علیهالسلام) نقل می کند:«سالت أبا عبداللّه ، علیه السلام، من الحبّ والبغض أمن الإیمان هو؟ فقال: و هل الإیمان إلاّ الحبّ والبغض؛
[۵۳] محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۲۵، ح۵.
از امام صادق(ع) پرسیدم: آیا دوستی و دشمنی از ایمان است؟ فرمود: آیا ایمان جز دوستی و دشمنی است؟»
در روایت دیگری، امام صادق(ع) می فرماید:«من أحبّ للّه و أبغض للّه و أعطی للّه فهو ممّن کمل إیمانه؛
[۵۴] محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۲۴، حدیث۱.
آن کس که برای خدا دوستی بورزد، برای خدا دشمنی کند و برای خدا ببخشد، از کسانی است که ایمان او کامل شده است.»
و باز می فرماید:«کلّ من لم یحبّ علی الدین ولم یبغض علی الدین فلا دین له؛
[۵۵] محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۲۷، حدیث۱۶.
کسی که دوستی و دشمنی اش براساس دین نباشد، دین ندارد.»
تقدم تولی و تبری بر دیگر پیوندها
تولی و تبری بر همه پیوندها حتی پیوندهای عاطفی و خویشاوندی مقدم است، بنابراین، کسانی که به خدا و روز واپسین ایمان آورند با کسانی که با خدا و پیامبرش دشمنی و مخالفت کنند دوستی نمیکنند، اگرچه پدران یا پسران یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ ایناناند که خداوند ایمان را در دل هایشان نوشته است: «لا تَجِدُ قَومًا یُؤمِنونَ بِاللّهِ والیَومِ الأخِرِ یوادّونَ مَن حادَّ اللّهَ و رَسولَهُ و لَو کانوا ءاباءَهُم اَو اَبناءَهُم اَو اِخونَهُم اَو عَشیرَتَهُم اُولئِکَ کَتَبَ فی قُلوبِهِمُ الایمن…»،
[۵۶] مجادله/سوره۵۸، آیه۲۲.
بیزاری حضرت ابراهیم از آزر
چنان که ابراهیم (علیهالسلام) وقتی فهمید آزر دشمن خداست از وی بیزاری جست: «فَلَمّا تَبَیَّنَ لَهُ اَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّاَ مِنه»
[۵۷] توبه/سوره۹، آیه۱۱۴.
و مدار تولی و تبری، ایمان و کفر است؛ کسانی که پدران و برادران کافر خود را دوست و سرپرست بگیرند، ستمکارند: «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذُوا ءاباءَکُم واِخونَکُم اَولِیاءَ اِنِ استَحَبُّوا الکُفرَ عَلَی الاِیمنِ و مَن یَتَوَلَّهُم مِنکُم فَاُولئِکَ هُمُ الظّلِمون».
[۵۸] توبه/سوره۹، آیه۲۳.
بر اساس آیه ۴ سوره ممتحنه: تا این افراد بر شرک و کفر باقیاند تبری از آنان و دشمنی با آنها ادامه دارد: «بَدا بَینَنا وبَینَکُمُ العَدوهُ و البَغضاءُ اَبَدًا حَتّی تُؤمِنوا بِاللّهِ وحدَه…».
طعم ایمان
از ابن عباس نقل شده: هیچ بندهای طعم ایمان را نمیچشد، مگر اینکه دوستی و دشمنیاش برای خدا باشد، و کسی که در راه خدا و برای خدا دوستی و دشمنی کند به ولایت الهی دست مییابد،
[۵۹] شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، ص۱۴۰.
[۶۰] سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر، الدر المنثور، ج۸، ص۸۷.
[۶۱] المصنف، ج۸، ص۱۹۶.
چون دوستی و دشمنی برای خدا انسان را به محبت او نزدیک میکند و محبت کلید ولایت الهی است.
[۶۲] شرح قصیده، ج۲، ص۴۷۵.
البته این محبت بدون متابعت حاصل نمیشود، از همین رو خداوند متعالی نشانه دوستی خدا را در پیروی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) قرار داد: «قُل اِن کُنتُم تُحِبّونَ اللّهَ فَاتَّبِعونی»
[۶۳] آل عمران/سوره۳، آیه۳۱.
[۶۴] آملی، سیدحیدر، محیط الاعظم، ج۱، ص۴۳۲-۴۳۳.
و چون متابعت هم فرع بر مودت و دوستی است، مردم را به مودت اهل بیت (علیهمالسلام) فرا خواند: «قُل لا اَسلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی»
[۶۵] شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.
و همان گونه که امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) فرمود: دوستی اهل بیت با دوستی دشمنان آنان جمع نمیشود، زیرا خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده است.
[۶۶] حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیرنورالثقلین، ج۴، ص۲۳۴.
شایان ذکر اینکه مراد از مودت قربی در آیه یاد شده همان حب فی اللّه است و اینکه اهل بیت (علیهمالسلام) به آن اختصاص یافته و در حدیث ثقلین، حدیث سفینه و مانند آن، مردم به تبعیت از آنها فرا خوانده شده اند، همه برای تکمیل دعوت دینی است؛
[۶۷] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۴۵-۴۷.
یعنی غایت تولی و تبری، رساندن مردم به کمال و حب الهی است.
مصداق قربی در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، حضرت علی (علیهالسلام)، حضرت فاطمه (علیهاالسلام)، امام حسن (علیهالسلام) و امام حسین (علیهالسلام) و بعد از آنها فرزندان آناناند.
[۶۸] حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۲، ص۱۹۴.
[۶۹] سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر، الدر المنثور، ج۷، ص۳۴۸.
برخی با استناد به آیه «اَطیعوا اللّهَ والرَّسول»
[۷۰] آل عمران/سوره۳، آیه۳۲.
گفتهاند: همه کسانی که ادعای محبت الهی میکنند ولی در عمل بر طریقه محمدیه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نیستند در ادعایشان کاذباند.
[۷۱] ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۳۶۶.
تقدم تبری بر تولی
معمولاً تولی و تبری در کنار هم و در یک سطح مطرح میشوند؛ ولی از برخی آیات برمیآید که تبری بر تولی مقدم است، چنان که در آیه ۲۹ فتح ابتدا شدت عمل با کافران بیان شده، سپس رأفت و دوستی بین مؤمنان مطرح میشود: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ والَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم…». در کلمه توحید (لا اله إلاّ اللّه) هم نخست آلهه نفی، آن گاه توحید اثبات میشود.
[۷۲] رازی، ابوالفتوح، روض الجنان، ج۲، ص۲۸۲-۲۸۳.
در احتجاج حضرت ابراهیم (علیهالسلام) با قوم خود نیز اول اعلام برائت از مشرکان و سپس تولی آمده است
[۷۳] کاشانی، فتح الله، منهج الصادقین، ج۳، ص۴۰۶.
:«… اِنّی بَرِی ءٌ مِمّا تُشرِکون اِنّی وجَّهتُ وجهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّموتِ والاَرض…».
[۷۴] انعام/سوره۶، آیه۷۸.
[۷۵] انعام/سوره۶، آیه۷۹.
حضرت یوسف (علیهالسلام) هم با هم زندانیان خویش ابتدا تبری و سپس تولی را مطرح کرد: «اِنّی تَرَکتُ مِلَّهَ قَومٍ لا یُؤمِنونَ بِاللّهِ وهُم بِالأخِرَهِ هُم کفِرون واتَّبَعتُ مِلَّهَ ءاباءی اِبرهیمَ واِسحقَ و یَعقوب…».
[۷۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷-۳۸.
برخی ذیل آیه «و مَن یَتَّقِ اللّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجا»
[۷۷] طلاق/سوره۶۵، آیه۲.
با بیان مراتبی برای تقوا ، اولین مرتبه آن را تبری از کفر و شرک دانستهاند که با شهادتین حاصل میشود.
[۷۸] مازندرانی، محمد صالح، شرح اصول کافی، ج۸، ص۲۲۱.
اسوههای تولی و تبری
در این بخش چند نمونه از اسوههای تولی و تبری را ذکر میکنیم.
حضرت ابراهیم
قرآن کریم حضرت ابراهیم (علیهالسلام) و پیروان وی را اسوه مؤمنان در تولی و تبری معرفی میکند: «قَد کانَت لَکُم اُسوَهٌ حَسَنَهٌ فی اِبرهیمَ والَّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَءؤُا مِنکُم و مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللّهِ کَفَرنا بِکُم وبَدا بَینَنا وبَینَکُمُ العَدوهُ والبَغضاءُ اَبَدًا حَتّی تُؤمِنوا بِاللّهِ وحدَهُ…».
[۷۹] ممتحنه/سوره۶۰، آیه۴.
پیامبر اکرم
آیهای دیگر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را نیز الگوی مطلق مؤمنان در همه زمینهها میشناساند: «و لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّهِ اُسوَهٌ حَسَنَهٌ» و چون تولی و تبری از وظایف و برنامههای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بود: «واَنذِر عَشیرَتَکَ الاَقرَبین واخفِض جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُؤمِنین فَاِن عَصَوکَ فَقُل اِنّی بَری ءٌ مِمّا تَعمَلون»،
[۸۰] شعراء/سوره۲۶، آیه۲۱۴-۲۱۶.
مؤمنان نیز باید در این زمینه به آن حضرت تأسی کنند. برخی خفض جناح با مؤمنان را به اظهار دوستی و محبت با آنان معنا کردهاند.
[۸۱] شوکانی، محمد، فتح القدیر، ج۴، ص۱۳۸.
طبق نقل علی بن ابراهیم، مراد از «فَاِن عَصَوکَ» در آیه یاد شده این است که اگر در ولایت علی (علیهالسلام) و امامان بعد از وی نافرمانی کردند بگو: من از عمل شما بیزارم.
[۸۲] قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج۲، ص۱۲۶.
[۸۳] فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، الصافی، ج۴، ص۵۴.
اهل بیت
مراد از «العُروَهِ الوثقی» در آیه ۲۵۶ بقره نیز حب فی اللّه و بغض فی اللّه
[۸۴] ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۳۱۹.
و محبت اهل بیت (علیهمالسلام) دانسته شده و از پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) روایت شده: کسی که دوست دارد بر کشتی نجات سوار شده، به دستگیره قابل اطمینان چنگ زند و به ریسمان الهی آویخته شود، باید بعد از من علی (علیهالسلام) را دوست بدارد و با دشمنان وی دشمن باشد و از امامان هدایت (فرزندان وی) پیروی کند.
[۸۵] ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۳۱۹.
[۸۶] بحرانی، سیدهاشم، حلیه الابرار، ج۲، ص۴۴۰.
[۸۷] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۳، ص۱۴۴.
بر پایه برخی احادیث، مراد از کسب نیکیها در آیه «… مَن یَقتَرِف حَسَنَهً نَزِد لَهُ فیها حُسنًا اِنَّ اللّهَ غَفورٌ شَکور»
[۸۸] شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.
دوستی اهل بیت (علیهمالسلام)
[۸۹] فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، الاصفی، ج۲، ص۱۱۲۸.
[۹۰] حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۱۴.
و مقصود از «مَن صَلَحَ» در آیه «رَبَّنا واَدخِلهُم جَنّتِ عَدنٍ الَّتی وعَدتَّهُم ومَن صَلَحَ مِن ءابائِهِم و اَزوجِهِم و ذُرِّیّتِهِم اِنَّکَ اَنتَ العَزیزُ الحَکیم»
[۹۱] غافر/سوره۴۰، آیه۸.
که داخل کردن آنان در جنات عدن از پروردگار درخواست شده، دوستی حضرت علی (علیهالسلام) است.
[۹۲] قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج۲، ص۲۵۵.
مراد از انس و جانّی که طبق آیه ۳۹ الرحمن: «فَیَومَئِذٍ لا یُسلُ عَن ذَنبِهِ اِنسٌ ولا جانٌّ» در قیامت بازخواست نمیشوند نیز خصوص کسانی است که در دنیا دوستدار امیرمؤمنان، علی (علیهالسلام) بوده، از دشمنان آن حضرت تبری میجویند
[۹۳] قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج۲، ص۳۴۵.
و هم اینان در آن روز از این حکم که آدمی از برادر، مادر، پدر، همسر و پسرانش میگریزد
[۹۴] عبس/سوره۸۰، آیه۳۴-۳۶.
مستثنا هستند.
[۹۵] کوفی، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، ص۵۳۹.
شخصی به امام باقر (علیهالسلام) عرض کرد:گاهی شیطان مرا وسوسه میکند و من بر خودم میترسم؛ سپس دوستی شما را یاد میکنم و دلم آرام میگیرد. امام (علیهالسلام) فرمود: مگر دین جز دوست داشتن است آیا نشنیده ای این سخن خداوند متعالی را که «اِن کُنتُم تُحِبّونَ اللّهَ فَاتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللّه»
[۹۶] آل عمران/سوره۳، آیه۳۱.
[۹۷] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۷، ص۹۴.
استشهاد امام (علیهالسلام) به این آیه یا برای آن است که دوست داشتن امامان معصوم (علیهمالسلام) همان دوستی با خداست، یا برای بیان این است که محبت خدا به تمام و کمال نمیرسد مگر با پیروی از ایشان.
[۹۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۷، ص۹۴.
تکامل ایمان
ذیل آیه «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ وکونوا مَعَ الصّدِقین…»
[۹۹] توبه/سوره۹، آیه۱۱۹.
نقل است که امام باقر (علیهالسلام) به ابوحمزه ثمالی فرمود: کسی (در حقیقت) خدا را میپرستد که وی را شناخته باشد و کسی که خدا را نشناخته، پرستش وی مانند پرستش غیر خدا از روی گمراهی است. ابوحمزه پرسید: معرفت خدا چیست؟ امام فرمود: معرفت به این است که خدا و رسولش را در موالات علی (علیهالسلام) و اقتدا به وی و امامان پس از او و تبری جستن از دشمنان آنان تصدیق کند. ابوحمزه پرسید: چه کنم تا ایمانم کامل شود؟ امام (علیهالسلام) فرمود: دوستان خدا را دوست بدار و با دشمنان خدا دشمن باش، همان گونه که خدا فرمود:با صادقان باش.
[۱۰۰] ابوحمزه ثمالی، ثابت بن دینار، تفسیر ابی حمزه ثمالی، ص۱۹۴.
[۱۰۱] عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیاشی، ج۲، ص۱۱۶.
ام سلمه (از همسران پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)) به عایشه هنگام عزیمت به بصره گفت: من روزی را به تو یادآور میشوم که پیامبر و علی خلوت کرده بودند و تو هجوم بردی و با علی تندی کردی و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به تو فرمود: به خدا سوگند کسی از اهل بیت من و غیر آنها با علی (علیهالسلام) دشمنی نمیکند مگر اینکه از ایمان خارج شود.
[۱۰۲] ابن ابیالحدید، عبد الحمید بن هبهالله، شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۲۳.
در تفسیری از آیه «سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدّا»
[۱۰۳] مریم/سوره۱۹، آیه۹۶.
هم مراد از جعل ودّ قرار دادن حب علی (علیهالسلام) در قلب هر مؤمن، دانسته شده است.
[۱۰۴] ابن بطریق، یحیی بن حسن، خصائص الوحی المبین، ص۱۳۳.
[۱۰۵] حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۱، ص۴۷۳-۴۷۴.
وجوب محبت اهل بیت
ذیل آیه ۲۳ شوری نیز احادیثی در وجوب محبت اهل بیت نقل شده که طبق آنها ثمره دوستی اهل بیت، بهشت و فرجام دشمنی با آنها دوزخ است.
[۱۰۶] زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، ج۴، ص۲۲۰-۲۲۱.
[۱۰۷] فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۲۷، ص۵۹۵.
[۱۰۸] قرطبی، محمد بن احمد، تفسیر قرطبی، ج۱۶، ص۲۳.
حب علی علامت ایمان
به نقل روایات متواتر، حب و دوستی علی بن ابیطالب (علیهالسلام) عنوان و در رأس نامه عمل مؤمن
[۱۰۹] المناوی، فیض القدیر، ج۴، ص۴۸۱.
[۱۱۰] ابن بطریق، یحیی بن حسن، خصائص الوحی المبین، ص۳۰.
و علامت ایمان است و دشمنی با علی (علیهالسلام) نشان کفر و نفاق است.
[۱۱۱] حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۵۰.
فخر رازی با تکیه بر وجوب دوستی اهل بیت (علیهمالسلام) (علی، فاطمه، امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام))، اختصاص ایشان به مزید تعظیم را لازم دانسته است.
[۱۱۲] فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۲۷، ص۵۹۵.
تولی و تبری در تربیت اخلاق انسان
از مهمترین مبانی دین، تَبّری (تَولاّ، در عربی تَولّی: دوستی داشتن با کسی، تَبرّا در عربی تَبرّی: بیزاری، بیزار شدن از…) و بیزاری جستن از بنیانگذاران حکومت ظلم و فساد و دشمنان ائمه هدی است، و این در پی تَولی و اظهار محبت و تحیَّت به پیشوایان دینی است.
از آن جهت که این دو حالت روانی، از عواطف مهم انسانی است که در تربیت اخلاق فردی و همچنین فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آثار مهمی دارد، و انگیزه بسیاری از رفتارهای پسندیده یا ناپسند میباشد، نخست به توضیحی در این باب میپردازیم و سپس شواهدی از متن زیارتها نقل میکنیم.
محبت و عداوت دو حالت عاطفی
رغبت و نفرت، محبت و عداوت از حالات انفعالی و عواطف انسان است، که به طور طبیعی در افراد وجود دارد، و در روانشناسی مورد تحقیق قرار میگیرد.
یک مسلمان صمیمی و پایبند به مذهب نمیتواند در دل نسبت به موافقان و مخالفانِ عقیدتی خود حالتی یکسان داشته باشد، زیرا لازمه اعتقادِ راستین به یک مکتب جانبداری و دفاع از آن، و علاقه به پیشوایان و نفرت و دوری از مخالفانش میباشد، که اگر شخص مکتبی چنین حالتی نداشته باشد، بیشک مخالفان از نوعی ضدیت و دشمنی نسبت به او و مکتبش خالی نخواهند بود، چنانکه در رویدادهای سیاسی و اجتماعی کنونی هم میبینیم.
اسلام و جنبههای عاطفی
افزون بر این اسلام که دینی جامع و کامل است، تعلیماتش هیچگاه منحصر بهاندامهای بدن و اعمال ظاهری نمیشود، بلکه دربارهی مقاصد و نیّات آدمی نیز حکم و دستور دارد، و به خصوص نسبت به عاطفهی محبت و عداوت که از عواطف قوی انسان است رهنمودهایی عرضه میکند که از حکمت و واقعبینی تعلیماتش حکایت مینماید.
راز مطلب و اهمیتش در این است که انسان (گذشته از موارد استثنایی) پیشتر و بیشتر از اینکه تابع استدلال و منطق و علم باشد پیرو احساسات و عواطفش میباشد، چنانکه انگیزهی بسیاری از رفتارهایش دلبستگیها و دل آزردگیهاست، یا روحیهی تبعیت از رسوم رایج و تقلید از بزرگان قوم.(اهمیت «حکومت» و اداره کنندگان کشور نیز به همین علت است که در اصلاح یا به فساد کشاندن عامّه مردم تاثیری فراوان دارند و خواه ناخواه مورد تقلید عمومی واقع میشوند.)
شواهدی از قرآن
به این جهت در قرآن کریم و احادیث، محبت و عداوت آدمی نیز تحت حکم الهی در آمده چنانکه میفرماید: «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَکُمْ وَ اِخْوانَکُمْ اَوْلِیاءَ اِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَی الْاِیمانِ؛
[۱۱۳] توبه/سوره۹، آیه۲۳.
ای کسانی که ایمان آوردهاید، هرگاه پدران و برادران شما کفر را بر ایمان ترجیح دهند آنها را ولی (دیار و یاور و تکیهگاه) خود قرار ندهید…» (آیهی بعد از آن نیز با لحنی تهدیدآمیز میفرماید: نباید قوم و خویش و اموال و تجارت، از خدا و رسول و جهاد در راه او محبوبتر باشد. آیات در این مضمون فراوان است و مجال شرحش نیست، از جمله رجوع شود به:سوره مائده،
[۱۱۴] مائده/سوره۵، آیه۵۱.
[۱۱۵] مائده/سوره۵، آیه۵۶.
[۱۱۶] مائده/سوره۵، آیه۵۷.
سوره اعراف،
[۱۱۷] اعراف/سوره۷، آیه۲۶۹.
سوره ممتحنه
[۱۱۸] ممتحنه/سوره۶۰، آیه۱.
)
و راجع به تبرّی جستن حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) از عمویش میخوانیم: «فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ اَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبّری مِنْهُ؛ چون بر او (ابراهیم) آشکار و ثابت شد که (عمویش) دشمن خداست (چون بتتراش است) از او بیزاری جُست.» (این سورهها نیز ملاحظه شود. سوره توبه،
[۱۱۹] توبه/سوره۹، آیه۱۱۴.
سوره بقره،
[۱۲۰] بقره/سوره۲، آیه۱۶۶.
سوره زخرف
[۱۲۱] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۶.
)
چنانکه از این آیه و نمونههای دیگر بر میآید این بیزاری و دوری و زشت شمردن نسبت به عقیده نادرست و اعمال ناشایست کافران میباشد نه خود شخص، تا «انسان دوستان» خرده نگیرند که باید همه را دوست داشت، که «صلح ک
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.