پاورپوینت تناسخ ملکی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تناسخ ملکی دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تناسخ ملکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تناسخ ملکی :
پاورپوینت تناسخ ملکی
پاورپوینت تناسخ ملکی در اصصلاح فلسفی عبارتست از این که نفس انسانی ، با توجه به علاقه و عشقی که بین جسم و روح وجود دارد، بدون فاصله زمانی، از بدنی، وارد بدن دیگر شود.
اکثر قائلان به تناسخ که از قدمای حکما بودهاند، معتقد به این قسم از تناسخ بودهاند. این افراد معتقد بودند که نفس انسانی که با زنجیر شدن در بدن مادی، از نعمات و لذات معنوی و اتصال به عالم ماوراء محروم است، در مورد انسانهای فاسق و جاهل به جهل مرکب ، باید در این بدن باقی بماند. بنابراین با اتمام حیات مادی یک بدن، نفس این افراد باید وارد بدن موجودی برتر یا پست تر از آن میشود تا در ازای رفتار صاحبش که اکنون فوت کرده است، عذاب بیند یا نعمت یابد.
[۱] فرهنگ فلسفی، صلبیا، جمیل، ج۱، ص۲۵۸، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نشر حکمت، ۱۳۶۶ه. ش، چاپ اول.
فهرست مندرجات
۱ – اقوال در پاورپوینت تناسخ ملکی
۲ – تقسم بندی قائلین به تناسخ
۳ – ادله بطلان تناسخ
۳.۱ – ادله ابطال هر یک از مذاهب تناسخ
۳.۱.۱ – دلیل بطلان طایفه اول
۳.۱.۲ – دلیل بطلان مذهب طایفه دوم
۳.۱.۳ – دلیل بطلان مذهب طایفه سوم
۳.۲ – ادله ابطال پاورپوینت تناسخ ملکی
۳.۲.۱ – دلیل اول
۳.۲.۲ – دلیل دوم
۴ – پانویس
۵ – منبع
اقوال در پاورپوینت تناسخ ملکی
۱. قومی گفتهاند که انتقال این نفس به جمیع ابدان موجودات مرکب ممکن است؛ خواه معادن باشد و خواه نبات و خواه حیوان و خواه انسان . یعنی نفس مدبر انسان بعد از مرگ جسمش، بر حسب اقتضای خلقیات و تناسباتش میتواند به بدن انسان دیگر یا حیوان یا نبات و حتی جماد منتقل شود.
۲. طایفهای گفتهاند که این انتقال به بدن انسانی ممکن نیست.
۳. قومی گفتهاند که به ابدان نبات ممکن نیست.
۴. قومی گفتهاند که به ابدان جماد ممکن نیست.
۵. نظر افلاطون و محققین قدما مانند بوذاسف (. قطب الدین شیرازی شارح حکمه الاشراق گفته است که بوذاسف فیلسوفی تناسخی از سرزمین هند بوده است و بعضی گفتهاند که او اهل بابل قدیم بوده، و وقوع طوفان در سرزمینش را پیش بینی کرده است، اما محمد شریف نظام الدین هروی ، شارح دیگر حکمه الاشراق که خود مطلب فوق را نقل کرده میگوید: گمان نمیکنم که او از حکمای هند بوده باشد. مگر اینکه بگوییم که او مخالف با جمهوری حکمای هند بوده است، زیرا علمای هند قائل به انتقال نفس از انسان به حیوان و از حیوان به انسان بودهاند، در حالی که بوذاسف تنها قائل به انتقال از انسان به حیوان بوده است)
[۲] شرح منظومه، محقق سبزواری، ج۵، ص۱۹۶.
این است که تناسخ، مختص نفوس اشقیاست و انتقال مزبور به ابدان انسان و نبات و جماد نقل ممکن نیست بلکه تنها از کالبد انسانی به کالبد حیوانات امکان پذیر است. علت امتناع انتقال نفس به بدن انسان، بدان سبب است که بر طبق نظر این افراد، بدن انسانی باب الابواب است، پس اگر نفس منتقل به او متعلق شود تعلق دو نفس به یک بدن لازم میآید و این محالست؛ زیرا که هر شخصی در خود یک منیت و وجود شخصی درک میکند. حال اگر این نفس بخواهد در دو بدن پدید آید، لازمه اش این است که وجود واحد در عین واحد بودن کثیر باشد و علت امتناع تعلق بدن به ابدان نبات و جماد به این دلیل است که غرض از نقل به ابدان دیگر این است که به واسطه آلام و دردهای جسمانی، نور اسفهبد و نفس از این عالم متنفر شود و در عالم نور، بدون ناخالصی بماند، در حالی که بدن نبات به علت حس نداشتن و بدن جماد به دلیل عدم دارا بودن قوای ادراکی، درد و الم جسمی به وجود نمیآید.
بنابراین نظریه، نفوس جمیع حیوانات در اصل، نفوس انسانی بودهاند که به تناسب صفات و خلق و خوی به بدن حیوانات انتقال یافته است. این انتقال، در طول زمان، به ترتیب و به تدریج، از مشابهترین حیوان به انسان از نظر خلق و خوی آن انسان، تا به حیوانی که از این نظر کمترین شباهت به او را دارد ادامه مییابد تا زمانی که نفس به مرور زمان و گذشت روزگاران، سکرات موت فراوانی را از سر بگذراند و مشقت و دردهای زیادی را تحمل کند و در نتیجه این زحمات و مرارات، نفس مدبر، به طور کل، نسبت به عالم برزخ بیزار و بی علاقه گردد و مستعد رجوع به عالم بالا و نجات از عالم مادی شود و در این مرحله است که نفس با پشت سر گذاشتن آخرین مرحله از سلسله انتقالات تنبیهی خود، صفا و نورانیت از دست رفته را باز مییابد و با رها نمودن علایق و وابستگیهای برزخی خود، به عالم انوار مراجعت مینماید و همراه سایر نفوس در عالم نور و سرور برای همیشه بهره مند باقی میماند.
[۳] انواریه، ص۱۵۰.
[۴] حکمه الاشراق، ص۲۳۰ – ۲۳۵.
تقسم بندی قائلین به تناسخ
قائلین به انتقال نفوس، بر سه دسته میباشند؛
۱. تناسخیه: معتقدند که نفس انسان از بدن انسان به بدن حیواناتی که در اخلاق و اعمال مناسب آن نفس باشند منتقل میگردد.
۲. تناسخ نزولی: طایفه دوم که رای یوذاسف تناسخی منجم را اختیار کردهاند و میگویند نور اسپهبد اول (نفس تدبیر کننده امور انسان)، به انسان تعلق میگیرد. این افراد بر این عقیدهاند که انسان باب الابواب و سرچشمه حیات جمیع ابدان حیوانیه و نباتیه میدانند و به واسطه او است که حیات به بدن این موجودات نیز رسیده است و علت موجود شدن آنها این است که نفس انسانهای متوسط و ناقص و اشقیاء، پس از مفارفت از بدن، به بدن آنها منتقل گردد. اعتقاد این گروه آن است که نفوس انسانهای کامل در سعادت ، بعد از مفارقت از بدن به عالم عقل و عالم بالا متصل میگردد. اما نفوس غیر کاملین از سعدا مثل متوسطین و ناقصین از ایشان و اشقیا از این بدن منتقل به بدن دیگر میگردد؛ این مقدمه در نزد ایشان اتفاقی است و بعد از آن مختلف شدهاند و بعضی از ایشان میگویند که نقل به بدن غیر انسان نمیتواند شد و بعضی دیگر میگویند که به بدن حیوانی نیز نقل میتواند بنماید. گروهی دیگر، نقل به بدن نباتی را هم تجویز نمودهاند و طایفه دیگر انتقال به جسم جماد را نیز جایز دانستهاند.
۳. تناسخ صعودی: طایفه سوم که میگویند که اولین موجودی که توانایی قبول فیض جدید از فیاض را دارد، نبات و گیاه است و مزاج انسانی مستدعی نفسی اشرف را دارد؛ نفسی که باید درجات نباتی و حیوانی را قطع نموده باشد. پس هر نفسی، اول به نبات فیض میگردد و در انواع آن از ناقصترین مرتبه به کاملترین آن، منتقل میگردد تا آنکه به مرتبهای که در کنار پستترین مرتبه حیوانی است، منتقل میگردد (مانند مرتبه درخت نخل ). سپس از آن مرتبه به پستترین مرتبه حیوانی ترقی مینماید و در مراتب متفاوت حیوانی از پستترین مرتبه به عالیترین آن، منتقل میشود تا آنکه به افق انسانی میرسند و به بدن انسانی منتقل میشود.
[۵] مرآت الاکوان (تحریر شرح هدایه ملا صدرا شیرازی)، حسینی اردکانی، احمد، ص۵۳۹.
ادله بطلان تناسخ
حکما و متکلمینی که به پاورپوینت تناسخ ملکی اعتقادی ندارند، ادله فراوانی در ابطال آن اقامه نمودهاند. این ادله بر دو دسته است. دستهای متضمن بطلان اصل تناسخ است بدون توجه به مسلک خاصی از ان و دسته دوم مختص به ابطال هر یک از این مسالک است.
[۶] شرح بر زاد المسافر، آشتیانی، سید جلال الدین، ص۳۹۵_ ۳۹۶، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ، ۱۳۸۱ ه ش، چاپ سوم.
ادله ابطال هر یک از مذاهب تناسخ
دلیل بطلان طایفه اول
ا. ایراد اول این نظر این است که نفس انسانی نمیتواند در بدن منطبع و به بدن دیگری منتقل گردد.
ب. با قطع نظر از ایرادی که فلاسفه بر طبق نظر فلسفی خود دارند، انطباع یا انتقال مذکور بنا بر مذهب خود تناسخیه نیز درست نیست؛ زیرا همه قبول دارند که انتقال اموری که در ضمن جواهر و یا امور دیگر منطبع گشته است، از محلی به محلی دیگر ممتنع است.
ت. اگر آنها بگویند که نفس از این امور نیست؛ به این بیان که انتقال اموری ممتنع است که مادی باشند ولی نفس،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.