پاورپوینت تمبر در ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تمبر در ایران دارای ۷۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تمبر در ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تمبر در ایران :

پاورپوینت تمبر در ایران

نخستین بار در ۱۲۷۹ با تأسیس دفتر پستی انگلستان در ریشهرِ بوشهر و استفاده از تمبر هندوستان در محمولات پستی، پاورپوینت تمبر در ایران رواج یافت.

[۱] ۲۶۹، حسین محبوبی اردکانی، تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، ج۲، ص۲۶۶ـ۲۶۷.

[۲] حسین پژمان بختیاری، تاریخ پست و تلگراف و تلفن، ج۱، ص۲۹۴.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخچه
۲ – عضویت اتحادیه جهانی پست
۳ – انواع تمر
۴ – پایان سلسله قاجار
۵ – ویژگی تمبرهای پهلوی
۶ – چاپ تمبر بعد از انقلاب
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

تاریخچه

نوین فرح بخش

[۳] فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، ج۱، ص۷.

تاریخ تأسیس این دفتر را ۱۲۷۳ و تاریخ بسته شدن آن را ۱۲۷۴ ذکر کرده است. در ۱۲۸۲، هیئتی از ایران رهسپار پاریس شد تا با مقامات پست فرانسه برای سفارش تمبر مذاکره کند. فردی به نام ریستر، که از منظور هیئت ایرانی با خبر شده بود، کلیشه‌هایی با نقش شیروخورشید تهیه کرد و نمونه های چاپ شده آن را به نمایندگان ایران نشان داد. لیکن چون قبلاً اجازه نگرفته بود، هیئت ایرانی آن را نپذیرفت و شخصی به نام بار عهده دار این کار شد.

[۴] ایرج کیا، مروری بر تاریخ پست ایران، ج۱، ص۱۱۴.

[۵] ضیاءالدین هاجری، تمبر جام جهان نما، ج۱، ص۲۶۱.

مقامات ایرانی با نمونه تمبرهای بار با طرح شیروخورشید موافقت کردند، لیکن استفاده از تمبر به سبب بی سروسامانی تشکیلات پستی ایران تا مدتی به تعویق افتاد. در ۱۲۸۵، از روی همین کلیشه‌ها تمبرهایی چاپ شد و در اختیار پستخانه‌ها قرار گرفت. از این تمبرها، که به «سریِ باقری» معروف بود، تا ۱۲۹۶ استفاده شد (وزارت پست و تلگراف و تلفن؛.

[۶] فریدون عبدلی فرد، تاریخ پست در ایران، ج۲، ص۱۶ـ۱۷.

[۷] ایرج کیا، مروری بر تاریخ پست ایران، ج۱، ص۱۱۴ـ ۱۱۵.

[۸] فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، ج۱، ص۲۸.

[۹] جعفرقلی افشار قاسملو، «تمبرهای ایران به یادبود مشاهیر ادب و هنر»، ج۱، ص۶۰۹.

عضویت اتحادیه جهانی پست

در ۱۲۹۳، توزیع تمبر از انحصار دفاتر پستی خارج شد و در ۱۲۹۴، ایران به عضویت اتحادیه جهانی پست در آمد.

[۱۰] فریدون عبدلی فرد، تاریخ پست در ایران، ج۲، ص۴۲ – ۴۶.

مدتی بعد با پشتکار میرزاعلی خان امین الدوله، وزیر پستخانه، اداره ثبت و تمبر دولتی اعلام کرد: «از این پس تمام اسناد معاملات از نقدی و جنسی، ملکی و تجارتی و کلیه نوشتجات از عرایض و احکام تا قبوضات… موافق قانون مخصوص باید به مُهر و تمبر و ثبت اداره مذکور برسد»، هرچند که این تمهیدات دیری نپایید.

[۱۱] عبدالحسین سپهر، مرآت الوقایع مظفری، ج۱، ص۱۵۰ـ۱۵۱.

انواع تمر

با توجه به این‌که انتشار تمبر در انحصار دولت است، پیامها و تصاویر روی تمبر، دیدگاههای رسمی حکومت را در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بیان می‌کند. در دوره قاجار، نقش شیروخورشید یا تصویر شاه تنها تصویر تمبرها بود و فقط این دو، نماد ایران به شمار می‌آمدند (تمبرهای منتشر شده در دوره قاجار در مجموعه های تمبر).
سورشارژِ (مُهری که به نشانه تغییر قیمت، تغییر حکومت یا موارد دیگر بر روی تمبر می‌زنند. این مهر، تمبر را باطل نمی‌کند) تمبرها با عنوان تمبر موقت یا چاپ تمبرهای انقلابی نیز نشانه وجود بحران سیاسی است.

[۱۲] م کاظمی نامور و م افشار سالکی، تاریخچه مختصر تمبر، ج۱، ص۴۲.

در ۱۳۲۶، به هنگام قیام مردم تبریز بر ضد محمدعلی شاه، ستارخان تمبرهایی به چاپ رساند که در ۱۳۳۷ شیخ محمد خیابانی بر روی آن مهر «آزادیستان» زد. در ۱۳۲۷، در پی نهضت مردم لار به رهبری سیدعبدالحسین مجتهد لاری، تمبرهایی با عبارت «پست ملت اسلام» به چاپ رسید. در شوال ۱۳۳۳، که ارتش انگلستان بندر بوشهر را گرفت، بر روی تمبرهای اداره پست شهر، مهر Bushire under British occupation (بوشهر در اشغال انگلستان) خورد که نشانه تسلط انگلستان بر آن‌جا بود

[۱۳] م کاظمی نامور و م افشار سالکی، تاریخچه مختصر تمبر، ج۱، ص۷۴.

در ۱۳۳۵، در پی نهضت انقلابی کازرون، بر روی تمبرهای احمدشاهی مهر «ملت کازرون» زدند. همینطور انتشار تمبری با عنوان «پست انقلابی ایران گیلان ۲۵ ثور ۱۲۹۹» (۱۴ شعبان ۱۳۳۸) برای اعلان جمهوری در گیلان به رهبری میرزاکوچک خان جنگلی بود که معروف به تمبر انقلاب یا سری پستی کاوه شد علاوه بر آن مهر مخصوصی با عبارت «پست دولت جمهوری شوروی ایران» درست کردند که بر روی پاکتهای رسیده می‌زدند.

[۱۴] ۲۸۶، ابراهیم فخرائی، سردار جنگل، ج۱، ص۲۷۳.

[۱۵] فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، ج۱، ص۸۳ ـ ۸۷.

مهر «سانسور جمهوری طلبان غرب ۱۳۰۳» بر روی تمبرهای بسته های پستی همدان و سنندج و قزوین و اراک، بیانگر تمایلات جمهوری خواهانه حاکمان غرب کشور بود.

[۱۶] فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، ج۱، ص۸۷.

برخی نیز عبارت «ممالک محروسه ایران» را بر تمبرهای دوره احمدشاهی، نوعی صحه گذاشتن دولت بر فقدان یا ضعف حکومت مرکزی در این دوره می‌دانند.

[۱۷] به نقل فریدون کشاورز، انقلاب ایران به روایت رادیو بی بی سی، ج۱، ص۲۵، زیر نظر عبدالرضا هوشنگ مهدوی.

پایان سلسله قاجار

پایان سلسله قاجاریه با زدن مهر «پست حکومت موقتی پهلوی ۹ آبانماه ۱۳۰۴ـ ۱۹۲۵» بر روی تمبرهای مالیاتی، اعلان گردید.

[۱۸] فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، ج۱، ص۸۸.

از آن پس بر روی تمبرها چهره شاه تصویر می‌شد یا تصاویری از برنامه های اصلاحات اقتصادی و اجتماعی، چون کارخانه و راه آهن و دادگستری و پادگان و سد یا پلهای بزرگ در دوره پهلوی، نقش می‌گردید.

[۱۹] ش ۶۶۸ـ۶۷۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۹۷، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۰] ش ۱۰۶۵ـ ۱۰۶۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۲۷، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۱] ش ۱۰۹۶ـ۱۰۹۷، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۳۰، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۲] ش ۱۱۵۲، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۳۶، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

تصاویر این بناها بر تمبرهای این دوره، تسلط نمادهای غربی تجدد را بر حوزه های فرهنگی و اجتماعی نشان می‌دهد.

[۲۳] ۵۸، سیروس سمیعی، ج۱، ص۵۶، «سرزمین تخیلی: معماری ایران از ورای تمبرهای پستی»، گفتگو، ش ۱۳.

در دوره پهلوی، همچنین تأکیدی افراطی بر نمادهای باستانی وجود داشت. برخی از اقدامات آنان عبارت بود از چاپ تمبرهای فراوان با نقوش معماری باستانی ایرانی و تصاویر شاهان هخامنشی و ساسانی، اعلام تغییر نام پِرشیا به ایران در تمبری سورشارژ شده در۱۳۱۴ ش و انتشار دوره تمبر با تصاویر ورزشهای باستانی.

[۲۴] فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۹۸ ـ ۹۹، ش ۶۸۵ـ ۷۰۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۵] ش ۸۱۹ ـ ۸۲۳، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۰۷ـ ۱۰۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۶] ش ۹۳۲ـ ۹۳۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۱۶، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ایرانی همچون سعدی شیرازی، رودکی و ابن سینا از دیگر مضامین تمبرهای این دوره است.

[۲۷] ش ۸۱۹ ـ ۸۲۳، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۰۷، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۲۸] ش ۸۸۵ ـ ۸۸۷، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۱۳.

[۲۹] ش ۱۰۸۶ـ ۱۰۸۸، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۲۹، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

تأکید ویژه محمدرضا پهلوی بر گسترش مناسبات خارجی، از تمبرهایی که به مناسبت بازدید سران کشورها از ایران منتشر می‌شد، هویداست. در اردیبهشت ۱۳۲۸ نیز به یادبود تلاشهای ایران در جهت پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم مجموعه تمبری چاپ شد. تمبری که در ۱۳۴۴ ش به مناسبت همکاری منطقه ای پاکستان و ترکیه و ایران منتشر شد، گویای تلاش در ایفای نقش فعال در منطقه خاورمیانه بود.

[۳۰] ش ۸۲۴ ـ ۸۲۸، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۰۷ـ۱۰۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۳۱] ش ۱۰۳۵ـ۱۰۳۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۲۴ـ ۱۲۵، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۳۲] ش ۱۱۹۶ـ۱۱۹۷، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۴۱، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۳۳] ش ۱۲۷۶ـ۱۲۷۷، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۵۴، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

در ۶ بهمن ۱۳۴۴ دوره تمبری نُه عددی به مناسبت انقلاب سفید منتشر شد که تصویر هر یک از آن‌ها یکی از جنبه های انقلاب را نشان می‌داد. در سالهای متوالی، دوره تمبرهای یادبود انقلاب سفید منتشر می‌شد.

[۳۴] ش ۱۲۹۸ـ ۱۳۰۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۵۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۳۵] ش ۱۵۷۶، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۱۹۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۳۶] ش ۱۶۹۵، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۱۵، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

ویژگی تمبرهای پهلوی

بارزترین ویژگی تمبرهای دوره پهلوی، اختصاص داشتن آن‌ها به شاه و خانواده سلطنتی بود. بزرگداشت ازدواج، تولد فرزند و تاجگذاری، مضمون بسیاری از تمبرهای این دوره، و چهره شاه، تصویر غالب تمبرهاست.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ ش، تصاویر و مضامین تمبرها کاملاً دگرگون شد. نخستین تمبرهای پس از انقلاب، که در فروردین ۱۳۵۸ منتشر شد، تصاویری از قیام مردم داشت. وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، بر تمبرها ترسیم شد، که به نوعی مراحل گوناگون مبارزه مردم را تا پیروزی انقلاب بیان می‌کرد.

[۳۷] ش ۱۹۴۶ـ۱۹۴۹، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۵۸، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

برخی تمبرهای منتشر شده در ۱۳۵۹ ش به بزرگداشت شهید مطهری، علی شریعتی و آیت اللّه طالقانی، پیشگامان انقلاب اسلامی، اختصاص داشت.

[۳۸] ش ۱۹۹۴، ۲۰۰۰، ج۱، ص۲۶۲ـ۲۶۴، ۲۰۰۲، فریدون نوین فرح بخش، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

برخی تمبرهای منتشر شده پس از انقلاب‌ به‌طور ویژه به کسانی اختصاص دارد که در حافظه تاریخی مردم به عنوان الگوی شهامت و مبارزه ثبت شده اند، مانند انتشار تمبر یکصدمین سالگرد تولد محمد مصدق در ۲۹ اسفند ۱۳۵۸

[۳۹] ش ۱۹۸۳، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۶۲، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

نشانِ قدردانی ملت از مردی بود که نماد مقاومت و پایداری در مقابل استبداد و استعمار گشته بود همینگونه تمبر بزرگداشت غلامرضا تختی، کشتی گیر صاحب نام،

[۴۰] ش ۲۲۶۳، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۳۱۲، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

که مردم مرگ نابهنگام او را به ساواک نسبت می‌دادند. در تمبرهای پس از انقلاب، مشارکت مردم در امور و تأکید بر ارزشهای اسلامی جایگاهی ویژه دارد. تصویر زنی با حجاب اسلامی و اسلحه ای بر دوش، نماز جماعت، مراسم حج، دفاع مقدس، نهضت سوادآموزی و فعالیتهای جهاد سازندگی، تغییر ارزشها را پس از انقلاب نشان می‌دهد.

[۴۱] ش ۲۰۱۲ـ۲۰۲۱، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۶۵ـ۲۶۶، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

ته نقش تمبرهای ایران ــ که در دوره قاجار، تصویر شیر و در دوره پهلوی، عبارت «دولت شاهنشاهی ایران» بود ــ در اردیبهشت ۱۳۶۰ به عبارت «جمهوری اسلامی ایران» تغییر یافت.

[۴۲] فوزی غفاری نور، آنچه درباره تمبر باید بدانیم، ج۱، ص۲۰.

[۴۳] سیروس ارجمند، «تاریخچه تمبر ایران در دوران پهلوی»، ج۱، ص۷۵۱ـ۷۵۲، مجله ایرانشناسی، سال ۸، ش ۴.

به جای شیروخورشیدِ زیر تاج، که نشان ملی دوره پهلوی محسوب می‌شد، لاله سرخ (نماد شهادت) با ظرافت به شکل کلمه «اللّه» ترسیم شده است.

[۴۴] ش ۲۰۰۷ـ ۲۰۰۹، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۶۴ـ۲۶۵، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

چاپ تمبر بعد از انقلاب

چاپ تمبرهایی به مناسبت بزرگداشت شعرای ایرانی و نیز شعرای مسلمان و پارسی گو و رجال بزرگ علم و دین همچون فردوسی، ملاهادی سبزواری، شیخ مرتضی انصاری، شیخ مفید، خواجه نصیرالدین طوسی، مقدس اردبیلی، علامه اقبال لاهوری، نعیم فراشری (شاعر آلبانیایی)، سعدی، حافظ، مولوی از دیگر مضامین تمبرهای پس از انقلاب است.

[۴۵] ش ۲۱۱۰، فریدون نوین فرح بخش، ج۱، ص۲۸۲، راهنمای تمبرهای ایران: قاجار.

[۴۶] ش ۲۳۳۲،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.