پاورپوینت تکفیر (دیدگاه ابن‌تیمیه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تکفیر (دیدگاه ابن‌تیمیه) دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تکفیر (دیدگاه ابن‌تیمیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تکفیر (دیدگاه ابن‌تیمیه) :

پاورپوینت تکفیر (دیدگاه ابن‌تیمیه)

همواره تکفیر گروهی از مسلمانان توسط گروهی دیگر بخاطر معارض بودن با مبانی و یا عدم فهم مبانی یکدیگر می‌باشد که موجب وارد آمدن صدمات زیادی به امت اسلامی گردیده است. اینکه عده‌ای به واسطه داشتن اختلاف نظر در مسائل اعتقادی و فقهی اقدام به تکفیر دیگران نموده و بدون تبیین قاعده‌ای مشخص برای آن، به تعارض و کشتار یکدیگر پرداخته و حکم اعدام برای یکدیگر صادر نمایند از مصیبت‌هایی است که در قرون اخیر فجایع بسیاری را به بار آورده و موجب کشته شدن عده زیادی از مسلمانان و ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی و رکود اقتصادی و عقب افتادگی شده است.

فهرست مندرجات

۱ – تکفیر از دیدگاه ابن تیمیه
۲ – افراط ابن تیمیه در تکفیر
۳ – مخالفت تکفیر مسلمین با سنت نبوی
۴ – تعارض در تکفیر فرق اسلامی
۵ – مخالفت تکفیر شیعه حتی با مبانی ابن تیمیه
۶ – پانویس
۷ – منبع

تکفیر از دیدگاه ابن تیمیه

در این میان ابن تیمیه حرانی که در قرن هفت و هشت می‌زیسته و متوفای سال ۷۲۸ هجری قمری می‌باشد، به عنوان یکی از مهمترین ایدئولوگهای مکتب تکفیر که ید طولایی در تکفیر فرق اسلامی و مقابله با اعتقادات اسلامی دارد به عنوان پیشوای این جماعت تندرو شناخته شده و وهابیون افکار و آثار او را با تیراژ وسیع در جهان اسلام منتشر می‌کنند.
و ما در اینجا برای تبیین موضوع به معنای کفر می‌پردازیم: «کفر اصطلاحا به معنی ایمان نیاوردن به چیزی است که از شان آن ایمان آوردن به آن است، مثل عدم ایمان به خدا و توحید و نبوت پیامبر اسلام و روز قیامت.»
ابن تیمیه در تعریف کفر می‌نویسد: «والکفر انما یکون بانکار ما علم من الدین ضروره، او بانکار الاحکام المتواتره و المجمع علیها و نحو ذلک.»

[۱] ابن تیمیه حرانی، تقی الدین، مجموعه الفتاوی، ج۱، ص۱۰۶.

«همانا کفر به انکار آنچه که ضروری دین شناخته می‌شود و یا انکار احکام متواتره و مورد اجماع و امثال آن حاصل می‌گردد.»

افراط ابن تیمیه در تکفیر

ابن تیمیه گروه‌های فراوانی از مسلمانان را تحت عناوین گوناگون تکفیر کرده و از دایره اسلام خارج کرده است که با این نگرش تعداد کسانی که در دایره اسلام باقی می‌مانند بسیار ناچیزند که در اینجا تعدادی از گروه‌هایی که ابن تیمیه آنها را کافر می‌داند ذکر می‌کنیم:
۱. کسانی که بین خود و خدا واسطه‌ای قرار دهند و خدا را به وسیله آن واسطه‌ها بخوانند.
۲. ترک کننده همه ارکان اسلام
۳. کسی که آنچه با کتاب و سنت ثابت شده است را نپذیرد.
۴. کسی که با اجماع یا متواتر مخالفت کند
۵. کسی که یکی از ضروریات دین را انکار کند
۶. سب یا استهزاء خدا یا آیات الهی یا سب یکی از انبیای الهی
۷. کسی که حکم بغیر ما انزل الله را حلال بداند
۸. نفی صفات یا اسماء الهی یا تشبیه خدا به مخلوقاتش و یا توصیف غیر خدا به صفتی که مخصوص خداست
۹. تشبه کامل به کفار و در مراتب پایین‌تر حرام است.
۱۰. کسی که یهود و نصاری را کافر نداند یا شک در کفر آنها داشته باشد یا تبعیت از دین آنها را جائز بداند
۱۱. کسی که با کافر موالات و او را نصرت دهد.
۱۲. کسی که قتل مسلمانی را حلال بداند و یا او را به خاطر مسلمان بودنش بکشد. یکی از فرق مرجئه که معتقد است ایمان همان معرفت است.
۱۳. فلاسفه.
۱۴. جهمیه.
۱۵. باطنیه، متصوفه و قائلین به وحدت وجود.
۱۶. فرقه اسماعیلیه که قائل به امامت محمد بن اسماعیل بن جعفر هستند.
۱۷. نصیریه که در نظر ابن تیمیمه قائل به الوهیت حضرت علی علیه‌السّلام و پیروان ابی شعیب بن محمد بن نصیر نمیری هستند.
۱۸. مذهب شیعه امامیه اثنی عشریه.
۱۹. غلاه قدریه که علم خدا را انکار می‌کنند.

[۲] مشعبی، عبدالمجید بن سالم، منهج ابن تیمیه فی مساله التکفیر.

مخالفت تکفیر مسلمین با سنت نبوی

بدیهی است که اینگونه حکم نمودن نسبت به مسلمانان خلاف سیره و سنت رسول گرامی اسلام است چرا که ایشان ملاک اسلام را شهادتین و اقامه صلات و ایتاء زکات می‌دانستند چنانکه بخاری در صحیحش از رسول گرامی اسلام نقل کرده است:
«عن ابن عمر ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال امرت ان اقاتل الناس حتی یشهدوا ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله ویقیموا الصلاه ویؤتوا الزکاه فاذا فعلوا ذلک عصموا منی دماءهم واموالهم الا بحق الاسلام وحسابهم علی الله»

[۳] بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ج۱، ص۱۲.

«من مامور شده‌ام که با مردم جنگ نمایم تا به وحدانیت خدا و رسالت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) شهادت داده و نماز به پا داشته و زکات دهند، و چون چنین کردند خون و اموال‌شان از ناحیه من محفوظ است مگر حق اسلام و حسابشان که با خداست.»
در این روایت شهادت به یگانگی خدا و رسالت نبی مکرم اسلام و اقامه صلات و ایتاء زکات تنها شروط حفظ دماء و اموال ذکر شده است و البته در روایات صحیح دیگری از رسول گرامی اسلام نماز و زکات نیز شرط اسلام دانسته نشده است و فقط گفتن شهادتین برای مسلمان بودن کفایت می‌کند.
ان ابا هریره قال قال رسول الله (صلی الله علیه وسلم):
«امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لا له الا الله فمن قال لا اله الا الله فقد عصم منی نفسه وماله الا بحقه وحسابه علی الله رواه عمر وابن عمر عن النبی صلی الله علیه وسلم

[۴] بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ج۴، ص۵، باب دعاء النبی الی الاسلام و النبوه.

»
ابوهریره از راویان اهل سنت از رسول گرامی اسلام نقل کرده است که حضرت فرمودند: «امر شده‌ام که با مردم بجنگم تا اینکه به یگانگی خدا شهادت دهند پس هر کس بگوید لااله الا الله مال او و جان او نزد من محفوظ است مگر اینکه حق او و حساب او با خداست.»
که جمع این دو روایت این است که در روایت اول رسول گرامی اسلام برخی از اصلی‌ترین لوازم ایمان که نماز و زکات باشد را نیز همراه با اصل ایمان ذکر کرده‌اند.

تعارض در تکفیر فرق اسلامی

ابن تیمیه در تکفیر فرق اسلامی دچار نوعی تناقض گویی شده است چنانکه برخی از فرقه‌ها را با بهانه تراشی تکفیر کرده و برخی دیگر را با آن که از جهت خصوصیات تکفیری شبیه به یکدیگر هستند معذور دانسته و آنها را از حیطه کفر خارج می‌گرداند که به برخی از موارد آن اشاره می‌گردد.
وی با به کار بردن بدترین عبارات و با تهمت‌های فراوان شیعه را تکفیر می‌نماید

[۵] ابن تیمیه، الفتاوی، ج۲۸، ص۴۷۷.

و همچنین تشبه مطلق به کفار را کفر دانسته و تشبه مطلق را «فعل الشی لاجل ان الکفار فعلوه» می‌داند که با این قاعده بسیاری از مسلمانان در ک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.