پاورپوینت تقی‌الدین برگوی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تقی‌الدین برگوی دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تقی‌الدین برگوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تقی‌الدین برگوی :

محمد بن پیرعلی برگوی

بِرگِوی یا برگیلی، تقی الدین محمدبن پیرعلی، از علمای عثمانی است.

فهرست مندرجات

۱ – مشخصات
۱.۱ – مذهب
۱.۲ – متعصب به امور مذهبی
۲ – آثار
۲.۱ – دیگر کتب برگوی
۳ – فهرست منابع
۴ – پانویس
۵ – منابع

مشخصات

در ۹۲۹ در بالیکَسیر زاده شد و نزد پدر، که عالم، فاضل، مدرس و از منتسبان به خانقاه بود، به کسب دانش پرداخت و در اندک زمانی بر اقران برتری یافت و به استانبول رفت.

در آن شهر، نزد کوچوک شمس الدین افندی درس خواند و وارد مدرسه خاصِّگی (ویژه درباریان) شد.

از علمای مشهور زمان خود، به اخی زاده محمد افندی و سپس به عبدالرحمان افندی معروف به قِزِل مُلا (ملای سرخ) ـ که بعدها قاضی عسکر روم ایلی شد ـ پیوست.

در پایان تحصیل، در مدارس علوم دینی استانبول به تدریس پرداخت و پس از اخذ انابه (توبه نامه) از عبدالرحمان قره مانی، از شیوخ بیرامیه، به سلک تصوف درآمد و به همت استادش، عبدالرحمان افندی، به سمتِ «قَّسامِ عسکری» (حفظ اموال وفیات ینی چری) اَدِرنه منصوب شد.

چندی نگذشت که به فکر ترک سمت دولتی و تدریس افتاد، ولی شیخش به انصراف کامل او از وعظ و تدریس رضا نداد.

عطاءالله افندی، همشهری برگوی (معلم سلیم دوم) که قدرت علمی وی را ارج می‌نهاد، مقام مدرسی مدرسه ای را که در بِرگی بنا کرده بود به محمد افندی داد.

برگوی براثر لیاقت علمی، بزودی نام و آوازه یافت و از اطراف و اکناف، طلاب فراوانی به محضرش شتافتند.

او تا پایان عمر، در آن شهر به وعظ و تدریس و تألیف مشغول بود و به همین سبب، به برگوی شهرت یافت.

در ۹۸۱، در پنجاه و سه سالگی در برگی به بیماری وبا درگذشت.

آرامگاهش در محله چای آن شهر، هنوز هم زیارتگاه است.

مذهب

برگوی پیرو فقه حنفی و اعتقاد ماتُریدی بود، و برای حفظ شریعت با هرگونه بدعتی مخالفت می‌ورزید و هرگز حاضر نمی‌شد که به خاطر حفظ مقام از کمترین سهل انگاری در امور دینی چشم بپوشد، تا جایی که در اواخر عمر، از برگی به استانبول رفت و در پی ارشاد محمد پاشا، وزیر اعظم، برآمد.

متعصب به امور مذهبی

برگوی از آن‌جا که در امور مذهبی فوق العاده تعصب داشت، کوچکترین انحراف از شریعت را تاب نمی‌آورد و در رساله‌هایی که می‌نوشت بویژه اجیر کردن کسی برای تلاوت قرآن یا دریافت اجرت برای ادای فرایض به نیابت را حرام اعلام می‌کرد و به همین سبب، با علمای زمان در مجادله و مناقشه بود.

بلال زاده، یکی از قضات مشهور زمان، در رسالات خود، در مقام خصومت، به تخطئه [۱] برگوی می‌پرداخت.

شیخ الاسلام ابوالسعود افندی نیز، به محض پی بردن به این‌که پیشنهادهای برگوی به اوقاف زیان خواهد رساند، خلاف او فتوی داد و بلال زاده در این راه پیشتر رفت و مدعی شد که اعمال برگوی ناشی از ریاکاری اوست.

آثار

برگوی حدود شصت اثر در صرف و نحو، اخلاق و تصوف، فقه، عقاید، تفسیر و قرائت، و حدیث دارد که بیش‌تر به عربی و چند تایی به ترکی است.

مهمترین آن‌ها از این قرار است :

۱) العوامل یا العوامل الجدیده، رساله ای مختصر در نحو، به عربی، که نخستین بار در استانبول (۱۲۳۴) به چاپ رسیده است و بر آن چندین شرح و حاشیه نگاشته اند.

۲) اظهارالاسرار، اثری در نحو، به عربی که نخستین بار در استانبول (۱۲۱۹) چاپ شده است. این کتاب شروح و حواشی متعددی دارد که مشهورترین آن‌ها نتایج الافکار، مشهور به شرح آطه لی، تألیف آطه لی شیخ مصطفی است.

۳) امعان الانظار، شرحی است بر المقصود، کتاب مشهور در صرف و نحو عربی. این شرح در ۹۵۲ تألیف و نخستین بار در بولاق (۱۲۰۷) چاپ شده است.

۴) کفایه المبتدی (استانبول، ۱۲۸۹، ۱۳۰۰، ۱۳۰۲، ۱۳۰۳)، کتابی است عربی در صرف. براین کتاب، سلیمان سرّی شرحی به نام کفایه المنتهی فی شرح کفایه المبتدی (استانبول، ۱۳۱۲) و احمد قوش آطه ای، شرحی با عنوان عنایه المبتغی نوشته است.

۵) امتحان الاذکیاء (استانبول، ۱۲۷۰، ۱۲۷۱، ۱۳۰۵، ۱۳۰۹، ۱۳۱۱) به عربی، در نحو. این کتاب شرحی است بر لُبّالالباب فی علم الاِعراب قاضی بیضاوی که خود تلخیصی است از الکافیه ابن الحاجب المصر.

۶) شرح الامثله. برخلاف عقیده رایج که حاکی از ناشناخته بودن مؤلف آن است، بروکلمان، براساس نسخه موجود شرح الامثله در واتیکان، آن را شرحی بر الامثله الفضلیّه می‌داند که برگوی نوشته است.

۷) الطریقه المحمدیه، اثری بسیار مشهور درباره اخلاق و تصوف، به عربی، که نخستین بار در استانبول (۱۲۶۰) چاپ شده است.

۸) جَلاءُالقلوب، رساله ای در تصوف که در ۷ ذیحجه ۹۷۱ به پایان رسیده است، و اسحاق بن حسن الزنجانی (ضیاءالقلوب) و عبدالسلام القیصری (شفاءالقلوب) برآن شرح نوشته اند.

۹) وصیتنامه یا رساله برگوی کتابی مختصر در فقه که نخستین بار در استانبول (۱۲۱۸) چاپ شده است.

دیگر کتب برگوی

دیگر کتب برگوی در فقه و عقاید و تفسیر و قرائت و حدیث عبارت‌اند از: السیف الصارم فی عدم جواز وقف المنقول و الدراهم؛ ایقاظ النائمین و افهام القاصرین؛ انقاذالهالکین؛ مُعد ِّ لُالصَّلات؛ ذُخْرالمتأهلین والنّساء فی تعریف الاَطهار و الدّماء؛ احوال اطفال المسلمین؛ زیارت القبور؛ تفسیر سوره البقره؛ الدُّرالیتیم؛ رساله فی اصول الحدیث؛ الاربعون؛ کتاب الایمان والاستحسان.

حاجی خلیفه

[۱] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج۲، ص۱۰۷۴،

[۲] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۵۴ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۳] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۱۱۷ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۴] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۱۸۳ـ۱۸۴ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۵] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۲۱۴ـ ۲۱۵ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۶] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۵۹۲ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۷] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج ۱، ستون ۷۳۷ ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

[۸] مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه، کشف ال

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.