پاورپوینت تقلید در عقاید
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تقلید در عقاید دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تقلید در عقاید،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تقلید در عقاید :
تقلید در اصول دین
تقلید از جهت موضوع و مسائلی که در آن ها تبعیت صورت می گیرد بر دو قسم است: ۱. پاورپوینت تقلید در عقاید و اصول دین که امری قلبی است. ۲. تقلید در احکام فرعی و عملی که امری عملی است. در این مقاله، پاورپوینت تقلید در عقاید و اصول دین مورد بررسی قرار میگیرد.
درباره جواز پاورپوینت تقلید در عقاید و اصول دین همچون اثبات وجود خدا، توحید، نبوت، معاد و مانند آنها عالمان مسلمان دیدگاههای مختلفی دارند که مهمترین این دیدگاهها عبارتاند از:
فهرست مندرجات
۱ – عدم جواز تقلید
۱.۱ – ادله
۱.۱.۱ – آیات مذمت کننده
۱.۱.۲ – آیات اقامه برهان در اصول
۱.۱.۳ – آیات مطالبه کننده برهان
۱.۱.۴ – آیات فراخوان به تدبر
۱.۱.۵ – آیات طالب ادله علمآور
۱.۱.۶ – آیات دیگر
۱.۱.۷ – ادله دیگر
۲ – وجوب تقلید
۲.۱ – ادله
۲.۲ – نقد و بررسی
۳ – جواز تقلید
۴ – تفصیل میان قادر بر استدلال و غیرقادر
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
عدم جواز تقلید
از آنجا که اصل در عقاید، ادراک آن با یقین و اعتقاد است،
[۱] الاحکام، ج ۴، ص ۲۲۸.
بیشتر آنان تقلید را در آن جایز نمیدانند،
[۲] الاحکام، ج۴، ص۲۲۸.
[۳] الاجتهاد والتقلید، خویی، ص ۴۱۱.
[۴] مبادی الوصول، ص ۲۴۶.
[۵] المحصول، ج ۶، ص ۹۱.
حتی شماری از آنها تقلید کننده در برخی عقاید را کافر دانستهاند.
[۶] الموسوعه الذهبیه، ج ۱۰، ص ۲۴۱ – ۲۴۲.
[۷] فتح الباری، ج ۱۳، ص ۲۹۵.
ادله
از ادله پیروان نظریه عدم جواز پاورپوینت تقلید در عقاید آیات قرآن است؛ از جمله:
آیات مذمت کننده
آیاتی که مشرکان را بر اثر تقلید از نیاکان خود در عقاید مذمت کردهاند؛ مانند «قالوا حَسبُنا ما وجَدنا عَلَیهِ ءَاباءَنا اَو لَو کانَ ءَاباؤُهُم لا یَعلَمونَ شیًا و لایَهتَدون». (مائده /۵، ۱۰۴
[۸] مائده/سوره۵، آیه۱۰۴.
و نیز زخرف /۴۳، ۲۲؛
[۹] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۲.
بقره /۲، ۱۷۰
[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۱۷۰.
) به گفته استدلال کنندگان، اگر تقلید در اصول دین جایز بود خداوند مشرکان را درباره آن مذمت نمیکرد.
[۱۱] مجمع البیان، ج ۳، ص ۴۳۳ – ۴۳۴.
[۱۲] التبیان، ج ۲، ص ۷۷.
[۱۳] تفسیر المنار، ج ۲، ص ۹۳.
آیات اقامه برهان در اصول
آیاتی که از اقامه برهان و دلیل در اصول دین سخن به میان آورده است؛ از جمله آیه ۸۳ انعام /۶
[۱۴] انعام/سوره۶، آیه۸۳.
که از اعطای حجت به حضرت ابراهیم (علیهالسلام) از سوی خداوند برای اثبات عقاید خود در برابر مخالفان یاد کرده است: «و تِلکَ حُجَّتُنا ءاتَینها اِبرهیمَ عَلی قَومِهِ» و نیز آیات ۶۹ – ۷۶ شعراء /۲۶
[۱۵] شعراء/سوره۲۶، آیه۶۹۷۶.
که از چگونگی استدلال ابراهیم (علیهالسلام) در برابر مشرکان سخن به میان آورده است. به نظر برخی، اگر اعتقاد تقلیدی جایز بود، حضرت ابراهیم (علیهالسلام) برای آنان استدلال نمیکرد؛
[۱۶] احکام القرآن، ج ۳، ص ۵.
[۱۷] التفسیر الکبیر، ج ۲۴، ص ۱۴۲.
[۱۸] التبیان، ج ۴، ص ۱۸۹.
همچنین عدهای آیات ۲۶ – ۲۷ زخرف/۴۳
[۱۹] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۶۲۷.
را که از استدلال حضرت ابراهیم (علیهالسلام) برای اثبات عقاید خود سخن به میان آورده، دلیل بر بطلان پاورپوینت تقلید در عقاید دانستهاند.
[۲۰] مجمع البیان، ج ۹، ص ۷۷.
[۲۱] المیزان، ج ۱۸، ص ۹۶.
آیات مطالبه کننده برهان
آیاتی که در آنها از مشرکان برای صحت عقایدشان مطالبه برهان شده است؛ مانند آیه ۱۱۱ بقره/۲: «قُل هاتوا بُرهنَکُم اِن کُنتُم صدِقین»
[۲۲] بقره/سوره۲، آیه۱۱۱.
یا از آنان گواه خواسته است؛ مانند آیه ۱۵۰ انعام/۶: «قُل هَلُمَّ شُهَداءَکُمُ الَّذینَ یَشهَدونَ اَنَّ اللّهَ حَرَّمَ هذا»
[۲۳] انعام/سوره۶، آیه۱۵۰.
یا آنان را به سبب نیاوردن دلیل نکوهیده است: «لَولا یَأتونَ عَلَیهِم بِسُلطن بَیِّن» (کهف /۱۸، ۱۵
[۲۴] کهف/سوره۱۸، آیه۱۵.
) ، زیرا اگر پاورپوینت تقلید در عقاید جایز بود آنان مأمور به آوردن برهان و دلیل برای اثبات عقاید خود نمیشدند.
[۲۵] التبیان، ج ۱، ص ۴۱۱.
[۲۶] مجمع البیان، ج ۱، ص ۳۵۰.
[۲۷] المنیر، ج ۱، ص ۲۷۸.
آیات فراخوان به تدبر
آیاتی که انسانها را به تدبر فراخواندهاند؛
[۲۸] التبیان، ج ۳، ص ۲۷۰.
[۲۹] مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۴۲.
[۳۰] المنیر، ج ۵، ص ۱۷۳.
مانند آیه ۸۲ نساء /۴: «اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرءانَ و لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللّهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلفًا کَثیرا»
[۳۱] نساء/سوره۴، آیه۸۲.
یا آیات متعددی که آنان را به تفکر و تأمل در نشانههای الهی از جمله زمین و آسمان برای پی بردن به وجود خدا و یگانگی او ترغیب کردهاند: «قُلِ انظُروا ماذا فِی السَّموتِ والاَرضِ و ما تُغنِی الأیتُ والنُّذُرُ عَن قَوم لایُؤمِنون». (یونس /۱۰، ۱۰۱
[۳۲] یونس/سوره۱۰، آیه۱۰۱.
نیز اعراف /۷، ۱۸۴ – ۱۸۵؛
[۳۳] اعراف/سوره۷، آیه۱۸۴۱۸۵.
بقره/۲، ۱۶۴؛
[۳۴] بقره/سوره۲، آیه۱۶۴.
انعام/۶، ۱۱۶؛
[۳۵] انعام/سوره۶، آیه۱۱۶.
ابراهیم /۱۴، ۲۲؛
[۳۶] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۲۲.
فرقان /۲۵، ۲۸ – ۲۹؛
[۳۷] فرقان/سوره۲۵، آیه۲۸۲۹.
فصّلت /۴۱، ۲۹؛
[۳۸] فصلت/سوره۴۱، آیه۲۹.
زخرف/۴۳، ۲۳؛
[۳۹] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۳.
نجم /۵۳، ۲۸
[۴۰] نجم/سوره۵۳، آیه۲۸.
) برخی گفتهاند: تأکید بر تدبر و تفکر در این آیات دلیل بر بطلان عقاید تقلیدیای است که بر استدلال و تفکر مبتنی نیستند.
[۴۱] التبیان، ج ۳، ص ۲۷۰.
[۴۲] التبیان، ج ۵، ص ۴۵.
[۴۳] التفسیر الکبیر، ج ۱۰، ص ۱۹۷.
[۴۴] الرساله السعدیه، ص ۱۰ – ۱۲.
آیات طالب ادله علمآور
آیاتی که از مشرکان ادله علمآور بر مدعای خود طلب کرده و آنان را از سخن گفتن بدون علم درباره عقاید برحذر داشته است؛ مانند آیه ۱۴۸ انعام/۶: «هَل عِندَکُم مِن عِلم فَتُخرِجوهُ لَنا»
[۴۵] انعام/سوره۶، آیه۱۴۸.
و نیز آیه ۳۳ اعراف/۷: «قُل اِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الفَوحِشَ… و اَن تُشرِکوا بِاللّهِ ما لَم یُنَزِّل بِهِ سُلطنًا و اَن تَقولوا عَلَی اللّهِ ما لا تَعلَمون».
[۴۶] اعراف/سوره۷، آیه۳۳.
بر اساس این آیات، تقلید از دیگران چون علمآور نیست باطل است.
[۴۷] التبیان، ج ۴، ص ۳۹۱.
[۴۸] مجمع البیان، ج ۴، ص ۲۴۸.
[۴۹] معارج الاصول، ص ۱۹۹.
برخی با همین استدلال به آیه ۲۲ بقره/۲
[۵۰] بقره/سوره۲، آیه۲۲.
و شماری دیگر با استدلالی مشابه به آیه ۱۹ محمّد /۴۷
[۵۱] محمد/سوره۴۷، آیه۱۹.
استناد کردهاند.
[۵۲] مبادی الوصول، ص ۲۴۷.
[۵۳] المحصول، ج ۶، ص ۹۱.
[۵۴] عمده القاری، ج ۲، ص ۳۹.
آیات دیگر
افزون بر اینها، برای حرمت پاورپوینت تقلید در عقاید به آیات دیگری نیز استناد شده است؛ از جمله آیاتی که در آنها خداوند با ستودن صاحبان بصیرت به جهت عبرت گرفتن، دیگران را به آن تشویق کرده است: «اِنَّ فی ذلِکَ لَعِبرَهً لاِولِی الاَبصر» (نور /۲۴، ۴۴
[۵۵] نور/سوره۲۴، آیه۴۴.
) ، زیرا آنان در اثبات عقایدی مانند توحید، عقل خود را به کار میگیرند و از پذیرش تقلیدی آنها میپرهیزند؛
[۵۶] التبیان، ج ۷، ص ۴۴۷.
[۵۷] کشاف القناع، ج ۶، ص ۳۸۹.
همچنین برخی به آیه ۶ توبه/۹
[۵۸] توبه/سوره۹، آیه۶.
استناد کردهاند که در آن خداوند پیامبر را به پناه دادنِ مشرکانی مکلف کرده که میخواهند از دعوت وی آگاه شوند تا در نتیجه، کلام الهی به گوش آنان برسد: «و اِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَکَ فَاَجِرهُ حَتّی یَسمَعَ کَلمَ اللّهِ ثُمَّ اَبلِغهُ مَأمَنَهُ ذلِکَ بِاَنَّهُم قَومٌ لا یَعلَمون»، زیرا از آیه بر میآید که فهم معارف دین نیاز به استدلال و تفکر دارد و با تقلید و پیروی محض به دست نمیآید.
[۵۹] مجمع البیان، ج ۵، ص ۱۶.
[۶۰] المیزان، ج ۹، ص ۱۵۶.
[۶۱] البحرالمحیط، ج ۵، ص ۳۷۵.
ادله دیگر
برای جایز نبودن پاورپوینت تقلید در عقاید، افزون بر آیات به احادیث،
[۶۲] مختلف الشیعه، ج ۳، ص ۳۰۹.
[۶۳] الاقطاب الفقهیه، ص ۱۶۲.
[۶۴] الاجتهاد و التقلید، صدر، ص ۲۱۰ – ۲۱۱.
اجماع
[۶۵] معالم الدین، ص ۲۴۳.
[۶۶] فرائد الاصول، ج ۱، ص ۵۷۲ – ۵۷۳.
[۶۷] المنیر، ج ۱، ص ۲۰۰ – ۲۰۱.
و عقل
[۶۸] قواعدالمرام، ص ۲۸ـ۳۰.
[۶۹] نهج الحق، ص ۵۱.
[۷۰] النافع یوم الحشر، ص ۱۸ – ۲۰.
نیز استدلال شده است. بر اساس این دیدگاه همه باید عقاید و اصول دین خود را با برهان به دست آورند؛ ولی برهان هر کس متناسب با توان فهم و ادراک خود اوست، از این رو افراد عامی یا کم سواد لازم نیست اصول عقاید خود را با استدلالهای رایج و فنی متکلمان و فیلسوفان بیاموزند، بلکه برای آنان تحصیل دلیل به گونهای که از تقلید و جهل مطلق خارج شوند کافی است.
[۷۱] معالم الدین، ص ۲۴۳.
[۷۲] فتح الباری، ج ۱۳، ص ۲۹۵.
[۷۳] رسائل کرکی، ج ۳، ص ۱۷۴ – ۱۷۶.
درباره اینکه معرفت به عقاید واجب عقلی است یا شرعی نیز، در میان مکاتب کلامی دو دیدگاه مطرح است: امامیان و معتزلیان آن را واجب عقلی
[۷۴] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۳.
[۷۵] المعالم الجدیده للاصول، ص ۴۱.
[۷۶] منیه المرید، ص ۳۷۷.
و اشاعره آن را واجب شرعی دانستهاند.
[۷۷] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۳.
وجوب تقلید
برخی به وجوب پاورپوینت تقلید در عقاید قائل شده و نظر و استدلال را حرام دانستهاند.
[۷۸] تفسیر قرطبی، ج ۲، ص ۲۱۲.
[۷۹] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۳.
ادله
برخی پیروان این دیدگاه به آیه ۴ غافر /۴۰
[۸۰] غافر/سوره۴۰، آیه۴.
استناد کردهاند که از جدال در آیات الهی نهی کرده است: «ما یُجدِلُ فِی ءایتِ اللّهِ اِلاَّ الَّذینَ کَفَروا»، با این توجیه که استدلال کردن در عقاید راه مجادله را میگشاید و با توجه به حرمت جدال استدلال نیز حرام است.
[۸۱] المستصفی، ص ۳۷۲.
[۸۲] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۵.
آنان به برخی احادیث نبوی نیز استناد کردهاند.
[۸۳] الاحکام، ج ۴، ص ۲۴۴.
[۸۴] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۵.
نقد و بررسی
ولی این رأی باطل است، زیرا مراد از نهی در آیه ۴ غافر/۴۰
[۸۵] غافر/سوره۴۰، آیه۴.
نهی از جدال به باطل است، چنانکه در ادامه آیه به آن اشاره شده است: «و جدَلوا بِالبطِلِ لِیُدحِضوا بِهِ الحَقَّ» (غافر/۴۰، ۵
[۸۶] غافر/سوره۴۰، آیه۵.
) ؛ اما از جدال نیکو و به تعبیر قرآنی «جدال احسن» نه تنها نهی نشده، بلکه به آن ترغیب هم شده است: «و جدِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَنُ» (نحل /۱۶، ۱۲۵
[۸۷] نحل/سوره۱۶، آیه۱۲۵.
و نیز هود /۱۱، ۳۲
[۸۸] هود/سوره۱۱، آیه۳۲.
) ، به علاوه، دیدگاه مذکور با آیاتی که به پیروی از دلیل علمآور توصیه کرده متعارض است؛ مانند آیه ۳۶ اسراء /۱۷: «و لاتَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ»
[۸۹] اسراء/سوره۱۷، آیه۳۶.
و همچنین آیاتی که به آوردن دلیل و برهان فرمان داده است؛ مانند «قل هاتوا بُرهنَکُم». (بقره/۲، ۱۱۱
[۹۰] بقره/سوره۲، آیه۱۱۱.
) از استناد به احادیث هم در جای خود پاسخ داده شده است.
[۹۱] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۳۶.
جواز تقلید
برخی به جواز تقلید در اصول دین قائل شدهاند.
[۹۲] شرح الازهار، ج ۱، ص ۴.
[۹۳] المحصول، ج ۶، ص ۹۱.
مستند این دیدگاه را برخی آیه ۱۴ حجرات /۴۹
[۹۴] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۴.
دانستهاند که در آن از اسلام آوردن اعراب بدون آنکه قلباً ایمان آورده باشند یاد شده است: «قالَتِ الاَعرابُ ءامَنّا قُل لَم تُؤمِنوا و لکِن قولوا اَسلَمنا»، زیرا به نظر آنان مفاد آیه شامل موردی نیز میشود که شخصی با تقلید و بدون استدلال اسلام را پذیرفته باشد.
[۹۵] الاجتهاد والتقلید، صدر، ص ۲۰۹.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.