پاورپوینت تقریب القرآن الی الاذهان (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تقریب القرآن الی الاذهان (کتاب) دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تقریب القرآن الی الاذهان (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تقریب القرآن الی الاذهان (کتاب) :

پاورپوینت تقریب القرآن الی الاذهان (کتاب)

تفسیر «تقریب القرآن الی الاذهان» اثر مرحوم آیت ا… سید محمد شیرازی است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی تفسیر
۱.۱ – نامگذاری
۲ – روش تفسیر
۳ – پرهیز از نقل اسرائیلیات
۴ – طرح مباحث فقهی
۵ – ارائه مطالب در قالب پرسش و پاسخ
۶ – طرح مسائل کلامی
۷ – دفاع از مبانی اسلام
۸ – تبیین رابطه قرآن و زندکی
۹ – پردازش مطالب کتاب
۱۰ – مقدمات تفسیر
۱۰.۱ – مقدمه اول در اعجاز قرآن
۱۰.۲ – مقدمه دوم در علوم قرآنی
۱۱ – نسخه شناسی
۱۲ – منابع مقاله
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

معرفی تفسیر

نامگذاری

نام کامل تفسیر «تقریب القرآن الی الاذهان» می‌باشد. بدین جهت نام تالیف خود را تفسیر نگذاشته‌اند که معتقدند عقول بشری و تدبر انسانها از درک عمق معانی قرآنی ناتوان است و آنچه بیان می‌شود، وجوه و معانی محتمل در آیات و حکمات قرآنی است، بزرگی و عظمت قرآن، توان دسترسی به عمق معانی مراد را از انسان می‌گیرد. و بدینوسیله خضوع و ناتوانی خود را در برابر قرآن ابراز داشته است.
این تفسیر شامل جمیع آیات قرآن بوده، و به زبان عربی در ۵ مجلد (این چاپ) ارائه شده است و در صدد توضیح و تبیین مختصر و قابل فهم عموم، از آیات قرآن می‌باشد.

روش تفسیر

روش آن، تدبری، اجتهادی و از جهتی نیز روایی می‌باشد، که در توضیح و تبیین آیات بر معانی لغوی، تکیه کرده است. بدلیل اختصار، از اطناب و تعقید و پیچیدگی در عبارات و مفاهیم و تفصیل‌های معمول برخی تفاسیر، بدور است. از ذکر مصادر خود نیز در لابلای تفسیر دوری جسته است. بین لغت در مقام توضیح معنای آیه و قصص و تاریخ جمع نموده،

پرهیز از نقل اسرائیلیات

توانسته است از قصص اسرائیلیه، و مطالب تاریخی که ارتباط مستقیمی به تفسیر ندارد، اجتناب نماید.
با تکیه بر شیوه اهل بیت «علیهم السلام» در تفسیر، از اخبار و روایات منقول از آنها که در صدد تفسیر آیه باشد استفاده نموده است. و به جز آن، روایات اسباب النزول را مطرح نموده و در تبیین آیه از آنها بهره می‌برد.

طرح مباحث فقهی

در مسائل فقهی،احکام را با تعلیل و توضیح بیشتری، به شکل وسیع تر بیان می‌کند و طبق معمول مفسرین شیعه،عقاید فقهای امامیه را بیان می‌دارد. مانند آیه۶ سوره مائده

[۱] مائده/سوره۵، آیه۶.

در بحث وضو و آیه ۹۰ مائده

[۲] مائده/سوره۵، آیه۹۰.

در

[۳] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۱۱.

ارائه مطالب در قالب پرسش و پاسخ

برخی مطالب را به شکل سؤال و پاسخ مطرح می‌نماید و در این قالب، هم به توضیح آیه می‌پردازد و هم شبهه‌ای از شبهات مختلف نسبت به مسائل قرآنی و اسلامی را، پاسخگویی می‌نماید، مانند

[۴] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۲۵.

ذیل آیه ۱۰۲ سوره مائده.

[۵] مائده/سوره۵، آیه۱۰۲.

طرح مسائل کلامی

مسائل اعتقادی و کلامی را به تناسب آیه بدون بسط و تعرض به سایر اقوال (اما با اشاره به آنها) مطرح می‌نماید مانند مسئله رؤیت خداوند سوره،

[۶] انعام/سوره۶، آیه۱۰۷.

و نیز

[۷] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۴۵.

ذیل آیه ۴ سوره انعام.

[۸] انعام/سوره۶، آیه۴.

دفاع از مبانی اسلام

دفاع از مبانی اسلامی و رد شبهات و ادعاهای باطل را وظیفه خود می‌داند و در لابلای تفسیر آیات به آن می‌پردازد، از جمله ذیل آیه ۲۸ سوره توبه

[۹] توبه/سوره۹، آیه۲۸.

بحث نجاستکفار و حکمت آن، و رد شبهاتی درباره اهل بیت «علیهم السلام».

تبیین رابطه قرآن و زندکی

مفسر سعی نموده است بین قرآن و زندگی انسان در بخشهای مختلف سیاسی، اجتماعی- اقتصادی اخلاقی، تربیتی، خانوادگی و… ارتباط برقرار نماید و بدینوسیله قرآن را کتاب زندگی معرفی نموده، و تلاش کرده تاثیرات آن را در زندگی انسان ملموس تر نماید.
ایشان در این تفسیر با توجه به آگاهی بر مسائل روز و افکار دنیای معاصر، و تسلط بر آراء و اقوال مفسرین قدیم و احساس درد از مسائل و مشکلات مسلمانان و جوامع اسلامی، توانسته‌اند، جمع بین قدیم و جدید و نظر به آینده، نمایند.

پردازش مطالب کتاب

ایشان ابتدای هر سوره، بعد از بیان نام سوره، مکی، یا مدنی بودن آن، تعداد آیات، جملگی یا به تناوب نازل شدن و وجه تسمیه آن، آغاز به تفسیر و شرح آیات سوره می‌نمایند.
مفسر عنایت خاصی به ذکر ارتباط بین سور دارد و سعی نموده انتهای سوره قبل را با ابتدای سوره بعد از جهت موضوع مرتبط نماید، مانند

[۱۰] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۴۳.

در تفسیر آیات، معمولا (در صورت وجود سبب نزول) ابتدا به نقل شان نزول و سپس به بیان مفردات مشکل آیه و تفسیر دقیق آیات به شکل مزجی و مختصر و با بیانی برگرفته از تدبر در آنها، می‌پردازد. و در مواردی از توضیح و تفسیر فراتر رفته، مخاطبان آیه را نام برده و کلماتی افزون بر توضیح آیه مطرح کرده است که این مسائل گاه جنبه اعتقادی و هدایتی داشته و گاه جنبه تاریخی. هر از چند گاهی نیز به مسائل ادبی و اعرابی اشاره دارد، مانند

[۱۱] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۲۹.

آیه ۱۰۷ مائده.
وی سعی دارد قرآن را به صورت یک مجموعه بهم پیوسته نشان دهد، بهمین جهت علاوه بر ربط موضوعی بین سور، به ربط بین معانی آیات نیز می‌پردازد، برای نمونه، آیات ۲۰۵ تا ۲۵۴ سوره بقره که مسائل مختلفی از قبیل،حج، جاهلین و تعصب آنها،منافقین،مجاهدین، حرکت انبیاء، وعده‌های خداوند به مؤمنین،مشرکین و سؤالهای آنها،احکام خانواده، بانوان، ولادت، بحث انفاق،موت،قتال و جهاد و… در آنها مطرح است را، در سیاق واحدی به هم ربط می‌دهند.
به طور معمول، بیانی در جو عام سوره و محور کلی آن، دارند مانند

[۱۲] تقریب القرآن الی الاذهان، حسینی شیرازی سید محمد، دار العلوم، بیروت، ۱۴۲۴ ق، چاپ اول، ج۲ ص۶۷.

ذیل آیه ۳۹ سوره انعام.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.