پاورپوینت تفکر (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفکر (قرآن) دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفکر (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفکر (قرآن) :

پاورپوینت تفکر (قرآن)

اندیشیدن را تفکّر گویند و تفکر،برگرفته از ماده «فکر»، نوعی سیر و مرور بر معلومات حاضر در نزد انسان ، جهت دستیابی به مجهول است.

[۱] المیزان،علامه طباطبائی، ج۲، ص۲۴۸.

فهرست مندرجات

۱ – فرق تفکر و تذکر
۲ – عناوین مرتبط
۳ – آثار تفکر
۳.۱ – آخرت طلبی
۳.۲ – اجابت دعا
۳.۳ – ادب
۳.۴ – از زمره اولواالالباب
۳.۵ – اقرار به هدفداری آفرینش
۳.۶ – ایمان داشتن
۳.۶.۱ – ایمان به عذاب جهنم
۳.۶.۲ – ایمان به خدا
۳.۶.۳ – ایمان به آخرت
۳.۶.۴ – پذیرش دعوت انبیای الهی
۳.۶.۵ – پذیرش قرآن
۳.۷ – بهره مندی از آیات خدا
۳.۷.۱ – دیگر آیات
۳.۸ – تسبیح خداوند
۳.۹ – خداشناسی
۳.۹.۱ – دیگر آیات
۳.۹.۲ – آیات دیگر
۳.۱۰ – خشوع در برابر قرآن
۳.۱۱ – درک حقانیت دین
۳.۱۲ – دشمن شناسی
۳.۱۳ – رهایی از شیطان
۳.۱۴ – شناخت درایت پیامبر
۳.۱۴.۱ – شناخت پیامبر اسلام
۳.۱۵ – عبرت
۳.۱۵.۱ – آیات دیگر
۳.۱۵.۲ – دیگر آیات
۳.۱۵.۳ – زمینه عبرت آموزی
۳.۱۶ – عمل به سخن
۳.۱۷ – معادشناسی
۳.۱۸ – ممانعت از احتجاج‌های بیجا
۳.۱۹ – نجات از جهنم
۳.۲۰ – هدایت به توحید
۴ – پانویس
۵ – منبع

فرق تفکر و تذکر

برخی گفته‌اند: فرق بین تفکر و تذکر این است که تفکر، شناخت شییء است، هرچند هیچ گونه اطلاعی از آن نداشته باشیم؛ ولی تذکر در موردی است که انسان از پیش با آن موضوع آشنا باشد.

[۲] مجمع البیان،طبرسی، ج۵ – ۶، ص۲۳۶.

در این مدخل از مشتقات « حجر »، «دبر»، « رای »، « عقل »، «فکر»، « نظر » و هر آنچه مفید معنای تفکر است، استفاده شده است.

عناوین مرتبط

آثار تفکر،اهمیت تفکر،تفکر در آخرت،تفکر در آسمان،زمینه‌های تفکر،عدم تفکر و فاقدان تفکر .

آثار تفکر

آخرت طلبی

توجه به آخرت و مفتون دنیا نشدن، مقتضای خرد و اندیشه می باشد.
وما الحیوه الدنیا الا لعب ولهو وللدار الاخره خیر للذین یتقون افلا تعقلون. زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست! و سرای آخرت، برای آنها که پرهیزگارند، بهتر است! آیا نمی‌اندیشید؟!

[۳] انعام/سوره۶، آیه۳۲.

.سپس زندگانى سراى دیگر را با آن مقایسه کرده مى فرماید: ((سراى آخرت براى افراد با تقوا بهتر است آیا اندیشه و تعقل نمى کنید)) (و للدار الاخره خیر للذین یعقون افلا تعقلون ).
زیرا حیاتى است جاویدان و فناناپذیر در جهانى وسیعتر و سطح بسیار بالاتر، در عالمى که سر و کار آن با حقیقت است نه مجاز، و با واقعیت است نه خیال ، در جهانى که نعمتهایش با درد و رنج آمیخته نیست ، و سراسر نعمت خالص است.

[۴] تفسیر نمونه،مکارم شیرازی، ج۵، ص۲۰۷.

توجه به آخرت، اقتضای خرد و اندیشه را دارد.
فخلف من بعدهم خلف ورثوا الکتـب… ودرسوا ما فیه والدار الاخره خیر للذین یتقون افلا تعقلون.پس از آنها، فرزندانی جای آنها را گرفتند که وارث کتاب (آسمانی، تورات ) شدند؛ (امّا با این حال،) متاع این دنیای پست را گرفته، (بر اطاعت فرمان خدا ترجیح می‌دهند) و می‌گویند: «(اگر ما گنهکاریم توبه می‌کنیم و) بزودی بخشیده خواهیم شد!» اما اگر متاع دیگری همانند آن به دستشان بیفتد، آن را (نیز) می‌گیرند، (و باز حکم خدا را پشت سر می‌افکنند.) آیا پیمان کتاب (خدا) از آنها گرفته نشده که بر خدا ( دروغ نبندند، و) جز حق نگویند، و آنان بارها آنرا خوانده‌اند؟! و سرای آخرت برای پرهیزگاران بهتر است، آیا نمی‌فهمید؟!

[۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۶۹.

.. افلم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عـقبه الذین من قبلهم ولدار الاخره خیر للذین اتقوا افلا تعقلون.و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانی از اهل آبادیها که به آنها وحی می‌کردیم! آیا (مخالفان دعوت تو،) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنها بودند چه شد؟! و سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است! آیا فکر نمی‌کنید؟!

[۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۱۰۹.

اجابت دعا

تفکر در آفرینش به همراه نیایش، زمینه استجابت دعا می باشد.
ان فی خلق السمـوت والارض واختلـف الیل والنهار لایـت لاولی الالبـب• الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار• فاستجاب لهم ربهم انی لا اضیع عمل عـمل منکم من ذکر او انثی بعضکم من بعض..مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین ، و آمد و رفت شب و روز ، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است. •همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش ، نگاه دار! •خداوند، درخواست آنها را پذیرفت؛ (و فرمود:) من عمل هیچ عمل‌کننده‌ای از شما را، زن باشد یا مرد ، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید، و از جنس یکدیگر! آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه‌های خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، بیقین گناهانشان را می‌بخشم؛ و آنها را در باغهای بهشتی ، که از زیر درختانش نهرها جاری است، وارد می‌کنم. این پاداشی است از طرف خداوند؛ و بهترین پاداشها نزد پروردگار است. .

[۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۰.

[۸] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

[۹] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۵.

ادب

رعایت ادب در چگونگی برخورد با پیامبر صلی الله علیه وآله، از آثار تعقل و اندیشه می باشد.
ان الذین ینادونک من وراء الحجرت اکثرهم لایعقلون. (ولی) کسانی که تو را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند، بیشترشان نمی‌فهمند!

[۱۰] حجرات/سوره۴۹، آیه۴.

از زمره اولواالالباب

یاد خدا به همراه تفکر در خلقت آسمانها و زمین، زمینه قرار گرفتن در زمره اولواالالباب می باشد.
ان فی خلق السمـوت والارض واختلـف الیل والنهار لایـت لاولی الالبـب• الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار.مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است. •همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش ، نگاه دار!

[۱۱] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۰.

[۱۲] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

اقرار به هدفداری آفرینش

تفکر در خلقت آسمانها و زمین، درپی دارنده اقرار به حقانیت و هدفداری آفرینش می باشد.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار.همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!

[۱۳] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

او لم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السمـوت والارض وما بینهما الا بالحق واجل مسمی وان کثیرا من الناس بلقای ربهم لکـفرون. آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است؟! ولی بسیاری از مردم ( رستاخیز و) لقای پروردگارشان را منکرند!

[۱۴] روم/سوره۳۰، آیه۸.

ایمان داشتن

ایمان به عذاب جهنم

تفکر در آفرینش آسمانها و زمین، زمینه ایمان به عذاب جهنم می شود.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار• ربنا انک من تدخل النار فقد اخزیته وما للظــلمین من انصار.همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! •پروردگارا! هر که را تو (بخاطر اعمالش،) به آتش افکنی، او را خوار و رسوا ساخته‌ای! و برای افراد ستمگر، هیچ یاوری نیست! (آیات یاد شده بیان می‌کند، که خردمندان اعتقاد به خدا، روز قیامت و پیامبران را از اندیشه و تامل در نشانه‌های الهی به دست آورده‌اند. ).

[۱۵] المیزان،علامه طباطبائی، ج۴، ص۸۸.

[۱۶] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

[۱۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۲.

ایمان به خدا

تفکر در خلقت آسمانها و زمین، زمینه ساز پذیرش دعوت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در ایمان به خدا می باشد.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار• ربنا اننا سمعنا منادیـا ینادی للایمـن ان ءامنوا بربکم فـامنا ربنا فاغفر لنا ذنوبنا وکفر عنا سیـاتنا وتوفنا مع الابرار.همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! •پروردگارا! ما صدای منادی (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت می‌کرد که: «به پروردگار خود، ایمان بیاورید!» و ما ایمان آوردیم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بدیهای ما را بپوشان! و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران!

[۱۸] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

[۱۹] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۳.

ایمان به آخرت

تفکر و ژرف نگری، زمینه توجه و ایمان انسان به آخرت می گردد.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار• ربنا انک من تدخل النار فقد اخزیته وما للظــلمین من انصار• ربنا وءاتنا ما وعدتنا علی رسلک ولا تخزنا یوم القیـمه انک لا تخلف المیعاد. همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! •پروردگارا! هر که را تو (بخاطر اعمالش،) به آتش افکنی، او را خوار و رسوا ساخته‌ای! و برای افراد ستمگر، هیچ یاوری نیست! •پروردگارا! آنچه را به وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودی، به ما عطا کن! و ما را در روز رستاخیز ، رسوا مگردان! زیرا تو هیچ‌گاه از وعده خود، تخلف نمی‌کنی.

[۲۰] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

[۲۱] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۲.

[۲۲] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۴.

او لم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السمـوت والارض وما بینهما الا بالحق واجل مسمی وان کثیرا من الناس بلقای ربهم لکـفرون.آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است؟! ولی بسیاری از مردم (رستاخیز و) لقای پروردگارشان را منکرند!

[۲۳] روم/سوره۳۰، آیه۸.

پذیرش دعوت انبیای الهی

تعقل و اندیشه،در پذیرش دعوت انبیای الهی نقش اساسی دارد.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار• ربنا اننا سمعنا منادیـا ینادی للایمـن ان ءامنوا بربکم فـامنا ربنا فاغفر لنا ذنوبنا وکفر عنا سیـاتنا وتوفنا مع الابرار• ربنا وءاتنا ما وعدتنا علی رسلک ولا تخزنا یوم القیـمه انک لا تخلف المیعاد.همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! •پروردگارا! ما صدای منادی (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت می‌کرد که: «به پروردگار خود، ایمان بیاورید!» و ما ایمان آوردیم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بدیهای ما را بپوشان! و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران! •پروردگارا! آنچه را به وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودی، به ما عطا کن! و ما را در روز رستاخیز، رسوا مگردان! زیرا تو هیچ‌گاه از وعده خود، تخلف نمی‌کنی.

[۲۴] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

[۲۵] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۳.

[۲۶] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۴.

وما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم من اهل القری افلم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عـقبه الذین من قبلهم ولدار الاخره خیر للذین اتقوا افلا تعقلون.و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانی از اهل آبادیها که به آنها وحی می‌کردیم! آیا (مخالفان دعوت تو،) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنها بودند چه شد؟! و سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است! آیا فکر نمی‌کنید؟!

[۲۷] یوسف/سوره۱۲، آیه۱۰۹.

قالوا بلی قد جاءنا نذیر فکذبنا وقلنا ما نزل الله من شیء ان انتم الا فی ضلـل کبیر• وقالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحـب السعیر.می‌گویند: «آری، بیم‌دهنده به سراغ ما آمد، ولی ما او را تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند هرگز چیزی نازل نکرده، و شما در گمراهی بزرگی هستید!»

[۲۸] ملک/سوره۶۷، آیه۹.

.

پذیرش قرآن

تفکر و تعقل، زمینه ساز پذیرش قرآن می شود.
افلا یتدبرون القرءان ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلـفـا کثیرا.آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند.

[۲۹] نساء/سوره۴، آیه۸۲.

.به دنبال نکوهشهائى که در آیات قبل از منافقان به عمل آمد، در اینجا به آنها و همه کسانى که در حقانیت قرآن مجید شک و تردید دارند اشاره کرده مى فرماید: آیا آنها درباره وضع خاص این قرآن اندیشه نمى کنند و نتایج آن را بررسى نمى نمایند این قرآن اگر از ناحیه غیر خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آن مى یافتند، اکنون که در آن هیچگونه اختلاف و تناقض نیست باید بدانند که از طرف خداوند نازل شده است .

[۳۰] تفسیر نمونه،مکارم شیرازی، ج۴، ص۲۷.

او لم ینظروا فی ملکوت السمـوت والارض وما خلق الله من شیء وان عسی ان یکون قد اقترب اجلهم فبای حدیث بعده یؤمنون.آیا در حکومت و نظام آسمانها و زمین، و آنچه خدا آفریده است، (از روی دقت و عبرت) نظر نیفکندند؟! (و آیا در این نیز اندیشه نکردند که) شاید پایان زندگی آنها نزدیک شده باشد؟! (اگر به این کتاب آسمانی روشن ایمان نیاورند،) بعد از آن به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟!

[۳۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۸۵.

لقد انزلنا الیکم کتـبـا فیه ذکرکم افلا تعقلون.ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمی‌فهمید؟!

[۳۲] انبیاء/سوره۲۱، آیه۱۰.

افلم یدبروا القول‌ام جاءهم ما لم یات ءاباءهم الاولین.آیا آنها در این گفتار نیندیشیدند، یا اینکه چیزی برای آنان آمده که برای نیاکانشان نیامده است؟!

[۳۳] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۶۸.

افلا یتدبرون القرءان‌ام علی قلوب اقفالها.آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!

[۳۴] محمد/سوره۴۷، آیه۲۴.

بهره مندی از آیات خدا

ابزار بهره مندی از آیات الهی ، تعقل و خردورزی می باشد.
ان فی خلق السمـوت والارض واختلـف الیل والنهار والفلک التی تجری فی البحر بما ینفع الناس وما انزل الله من السماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها وبث فیها من کل دابه وتصریف الریـح والسحاب المسخر بین السماء والارض لایـت لقوم یعقلون. در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‌هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند!

[۳۵] بقره/سوره۲، آیه۱۶۴.

یـایها الذین ءامنوا لا تتخذوابطانه من دونکم لا یالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من افوههم وماتخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الایـت ان کنتم تعقلون.ای کسانی که ایمان آورده‌اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمی‌کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‌های) دشمنی از دهان (و کلام) شان آشکار شده؛ و آنچه در دلهایشان پنهان می‌دارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راه‌های پیشگیری از شرّ آنها) را برای شما بیان کردیم اگر اندیشه کنید!

[۳۶] آل عمران/سوره۳، آیه۱۱۸.

انما مثل الحیوه الدنیا کماء انزلنـه من السماء فاختلط به نبات الارض مما یاکل الناس والانعـم حتی اذا اخذت الارض زخرفها وازینت وظن اهلها انهم قـدرون علیها‌اتـها امرنا لیلا او نهارا فجعلنـها حصیدا کان لم تغن بالامس کذلک نفصل الایـت لقوم یتفکرون.مثل زندگی دنیا، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده‌ایم؛ که در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -که مردم و چهارپایان از آن می‌خورند- می‌روید؛ تا زمانی که زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته می‌گردد، و اهل آن مطمئن می‌شوند که می‌توانند از آن بهره‌مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‌هنگام یا در روز ، (برای نابودی آن) فرامی‌رسد؛ (سرما یا صاعقه‌ای را بر آن مسلّط می‌سازیم؛) و آنچنان آن را درو می‌کنیم که گویی دیروز هرگز (چنین کشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی که می‌اندیشند، شرح می‌دهیم!

[۳۷] یونس/سوره۱۰، آیه۲۴.

وهو الذی مد الارض وجعل فیها روسی وانهـرا ومن کل الثمرت جعل فیها زوجین اثنین یغشی الیل النهار ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون. و او کسی است که زمین را گسترد؛ و در آن کوه‌ها و نهرهایی قرار داد؛ و در آن از تمام میوه‌ها دو جفت آفرید؛ (پرده سیاه) شب را بر روز می‌پوشاند؛ در اینها آیاتی است برای گروهی که تفکر می‌کنند!

[۳۸] رعد/سوره۱۳، آیه۳.

وفی الارض قطع متجـورت وجنـت من اعنـب وزرع ونخیل صنوان وغیر صنوان یسقی بماء واحد ونفضل بعضها علی بعض فی الاکل ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.و در روی زمین، قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند؛ و (نیز) باغهایی از انگور و زراعت و نخلها، (و درختان میوه گوناگون) که گاه بر یک پایه می‌رویند و گاه بر دو پایه؛ (و عجیب‌تر آنکه) همه آنها از یک آب سیراب می‌شوند! و با این حال، بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری می‌دهیم؛ در اینها نشانه‌هایی است برای گروهی که عقل خویش را به کار می‌گیرند!

[۳۹] رعد/سوره۱۳، آیه۴.

دیگر آیات

ینـبت لکم به الزرع والزیتون والنخیل والاعنـب ومن کل الثمرت ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون.خداوند با آن (آب باران)، برای شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه‌ها می‌رویاند؛ مسلماً در این، نشانه روشنی برای اندیشمندان است.

[۴۰] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱.

وسخر لکم الیل والنهار والشمس والقمر والنجوم مسخرت بامره ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.او شب و روز و خورشید و ماه را مسخّر شما ساخت؛ و ستارگان نیز به فرمان او مسخّر شمایند؛ در این، نشانه‌هایی است (از عظمت خدا،) برای گروهی که عقل خود را به کار می‌گیرند!

[۴۱] نحل/سوره۱۶، آیه۱۲.

ومن ثمرت النخیل والاعنـب تتخذون منه سکرا ورزقـا حسنـا ان فی ذلک لایه لقوم یعقلون.و از میوه‌های درختان نخل و انگور، مسکرات (ناپاک) و روزی خوب و پاکیزه می‌گیرید؛ در این، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که اندیشه می‌کنند!

[۴۲] نحل/سوره۱۶، آیه۶۷.

ثم کلی من کل الثمرت فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الونه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون.سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می‌شود که در آن، شفا برای مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند.

[۴۳] نحل/سوره۱۶، آیه۶۹.

کلوا وارعوا انعـمکم ان فی ذلک لایـت لاولی النهی.هم خودتان بخورید؛ و هم چهارپایانتان را در آن به چرا برید! مسلّماً در اینها نشانه‌های روشنی برای خردمندان است!

[۴۴] طه/سوره۲۰، آیه۵۴.

افلم یهد لهم کم اهلکنا قبلهم من القرون یمشون فی مسـکنهم ان فی ذلک لایـت لاولی النهی.آیا برای هدایت آنان کافی نیست که بسیاری از نسلهای پیشین را (که طغیان و فساد کردند) هلاک نمودیم، و اینها در مسکنهای (ویران شده) آنان راه می‌روند! مسلّماً در این امر، نشانه‌های روشنی برای خردمندان است.

[۴۵] طه/سوره۲۰، آیه۱۲۸.

ولقد ترکنا منها ءایه بینه لقوم یعقلون.و از این آبادی نشانه روشنی (و درس عبرتی) برای کسانی که می‌اندیشند باقی گذاردیم!

[۴۶] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۳۵.

ومن ءایـته ان خلق لکم من انفسکم ازوجـا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون.و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!

[۴۷] روم/سوره۳۰، آیه۲۱.

ومن ءایـته یریکم البرق خوفـا وطمعـا وینزل من السماء ماء فیحیی به الارض بعد موتها ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.و از آیات او این است که برق و رعد را به شما نشان می‌دهد که هم مایه ترس و هم امید است (ترس از صاعقه، و امید به نزول باران )، و از آسمان آبی فرو می‌فرستد که زمین را بعد از مردنش بوسیله آن زنده می‌کند؛ در این نشانه‌هایی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند!

[۴۸] روم/سوره۳۰، آیه۲۴.

ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ما ملکت‌ایمـنکم من شرکاء فیما رزقنـکم فانتم فیه سواء تخافونهم کخیفتکم انفسکم کذلک نفصل الایـت لقوم یعقلون.خداوند مثالی از خودتان، برای شما زده است: آیا (اگر مملوک و برده‌ای داشته باشید)، این برده‌های شما هرگز در روزیهایی که به شما داده‌ایم شریک شما می‌باشند؛ آنچنان که هر دو مساوی بوده و از تصرّف مستقل و بدون اجازه آنان بیم داشته باشید، آن گونه که در مورد شرکای آزاد خود بیم دارید؟! اینچنین آیات خود را برای کسانی که تعقّل می‌کنند شرح می‌دهیم.

[۴۹] روم/سوره۳۰، آیه۲۸.

الله یتوفی الانفس حین موتها والتی لم تمت فی منامها فیمسک التی قضی علیها الموت ویرسل الاخری الی اجل مسمی ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون.خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می‌کند، و ارواحی را که نمرده‌اند نیز به هنگام خواب می‌گیرد؛ سپس ارواح کسانی که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه می‌دارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) بازمی‌گرداند تا سرآمدی معیّن؛ در این امر نشانه‌های روشنی است برای کسانی که اندیشه می‌کنند!

[۵۰] زمر/سوره۳۹، آیه۴۲.

واختلـف الیل والنهار وما انزل الله من السماء من رزق فاحیا به الارض بعد موتها وتصریف الریـح ءایـت لقوم یعقلون.و نیز در آمد و شد شب و روز، و رزق (و بارانی) که خداوند از آسمان نازل کرده و بوسیله آن زمین را بعد از مردنش حیات بخشیده و همچنین در وزش بادها، نشانه‌های روشنی است برای گروهی که اهل تفکّرند!

[۵۱] جاثیه/سوره۴۵، آیه۵.

وسخر لکم ما فی السمـوت وما فی الارض جمیعـا منه ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون.او آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه را از سوی خودش مسخّر شما ساخته؛ در این نشانه‌های (مهمّی) است برای کسانی که اندیشه می‌کنند!

[۵۲] جاثیه/سوره۴۵، آیه۱۳.

تسبیح خداوند

تفکر و اندیشیدن در آفرینش آسمان و زمین،زمینه ساز تسبیح خداوند می باشد.
الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار.همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!

[۵۳] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

خداشناسی

تفکر و اندیشه، راهی برای خداشناسی می باشد.
فقلنا اضربوه ببعضها کذلک یحی الله الموتی ویریکمءایـته لعلکم تعقلون. سپس گفتیم: «قسمتی از گاو را به مقتول بزنید! (تا زنده شود، و قاتل را معرفی کند.) خداوند این‌گونه مردگان را زنده می‌کند؛ و آیات خود را به شما نشان می‌دهد؛ شاید اندیشه کنید!»

[۵۴] بقره/سوره۲، آیه۷۳.

ان فی خلق السمـوت والارض واختلـف الیل والنهار والفلک التی تجری فی البحر بما ینفع الناس وما انزل الله من السماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها وبث فیها من کل دابه وتصریف الریـح والسحاب المسخر بین السماء والارض لایـت لقوم یعقلون. در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‌هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند!

[۵۵] بقره/سوره۲، آیه۱۶۴.

ایود احدکم ان تکون له جنه من نخیل واعناب تجری من تحتها الانهـر له فیها من کل الثمرت واصابه الکبر وله ذریه ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت کذلک یبین الله لکم الایـت لعلکم تتفکرون. آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن، نهرها بگذرد، و برای او در آن (باغ)، از هر گونه میوه‌ای وجود داشته باشد، در حالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد؛ (در این هنگام،) گردبادی (کوبنده)، که در آن آتش (سوزانی) است، به آن برخورد کند و شعله‌ور گردد و بسوزد؟! (همین‌طور است حال کسانی که انفاقهای خود را، با ریا و منت و آزار، باطل می‌کنند.) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه، راه حق را بیابید)!

[۵۶] بقره/سوره۲، آیه۲۶۶.

ان فی خلق السمـوت والارض واختلـف الیل والنهار لایـت لاولی الالبـب• الذین یذکرون الله قیـمـا وقعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السمـوت والارض ربنا ما خلقت هـذا بـطلا سبحـنک فقنا عذاب النار.مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است. •همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!

[۵۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۰.

[۵۸] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.

وهو الذی انشاکم من نفس واحده فمستقر ومستودع قد فصلنا الایـت لقوم یفقهون.او کسی است که شما را از یک نفس آفرید! و شما دو گروه هستید: بعضی پایدار (از نظر ایمان یا خلقت کامل)، و بعضی ناپایدار؛ ما آیات خود را برای کسانی که می‌فهمند، تشریح نمودیم!

[۵۹] انعام/سوره۶، آیه۹۸.

انما مثل الحیوه الدنیا کماء انزلنـه من السماء فاختلط به نبات الارض مما یاکل الناس والانعـم حتی اذا اخذت الارض زخرفها وازینت وظن اهلها انهم قـدرون علیها‌اتـها امرنا لیلا او نهارا فجعلنـها حصیدا کان لم تغن بالامس کذلک نفصل الایـت لقوم یتفکرون.مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده‌ایم؛ که در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -که مردم و چهارپایان از آن می‌خورند- می‌روید؛ تا زمانی که زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته می‌گردد، و اهل آن مطمئن می‌شوند که می‌توانند از آن بهره‌مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‌هنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامی‌رسد؛ ( سرما یا صاعقه‌ای را بر آن مسلّط می‌سازیم؛) و آنچنان آن را درو می‌کنیم که گویی دیروز هرگز (چنین کشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی که می‌اندیشند، شرح می‌دهیم!

[۶۰] یونس/سوره۱۰، آیه۲۴.

وهو الذی مد الارض وجعل فیها روسی وانهـرا ومن کل الثمرت جعل فیها زوجین اثنین یغشی الیل النهار ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون. و او کسی است که زمین را گسترد؛ و در آن کوه‌ها و نهرهایی قرار داد؛ و در آن از تمام میوه‌ها دو جفت آفرید؛ (پرده سیاه) شب را بر روز می‌پوشاند؛ در اینها آیاتی است برای گروهی که تفکر می‌کنند!

[۶۱] رعد/سوره۱۳، آیه۳.

.چون تفکر در نظامى که بر این عالم جریان دارد و حاکم بر آنست ، و حکم مى کند بر اینکه ابعاض این عالم مربوط بهم و ملایم و سازگار با همند، و همه را روى هم و هر جزئى از اجزاى آن را متوجّه غایتهاى خاص بخود میکند خود کاشف از این است که این نظام بستگى به تدبیر واحد عقلى دارد که در نهایت اتقان و محکمى است.

[۶۲] ترجمه تفسیر المیزان،علامه طباطبائی، ج۱۱، ص۳۹۸.

دیگر آیات

وفی الارض قطع متجـورت وجنـت من اعنـب وزرع ونخیل صنوان وغیر صنوان یسقی بماء واحد ونفضل بعضها علی بعض فی الاکل ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.و در روی زمین، قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند؛ و (نیز) باغهایی از انگور و زراعت و نخلها، (و درختان میوه گوناگون) که گاه بر یک پایه می‌رویند و گاه بر دو پایه؛ (و عجیب‌تر آنکه) همه آنها از یک آب سیراب می‌شوند! و با این حال، بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری می‌دهیم؛ در اینها نشانه‌هایی است برای گروهی که عقل خویش را به کار می‌گیرند!

[۶۳] رعد/سوره۱۳، آیه۴.

ینـبت لکم به الزرع والزیتون والنخیل والاعنـب ومن کل الثمرت ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون.خداوند با آن (آب باران)، برای شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه‌ها می‌رویاند؛ مسلماً در این، نشانه روشنی برای اندیشمندان است.

[۶۴] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱.

وسخر لکم الیل والنهار والشمس والقمر والنجوم مسخرت بامره ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.او شب و روز و خورشید و ماه را مسخّر شما ساخت؛ و ستارگان نیز به فرمان او مسخّر شمایند؛ در این، نشانه‌هایی است (از عظمت خدا،) برای گروهی که عقل خود را به کار می‌گیرند!

[۶۵] نحل/سوره۱۶، آیه۱۲.

ومن ثمرت النخیل والاعنـب تتخذون منه سکرا ورزقـا حسنـا ان فی ذلک لایه لقوم یعقلون.و از میوه‌های درختان نخل و انگور، مسکرات (ناپاک) و روزی خوب و پاکیزه می‌گیرید؛ در این، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که اندیشه می‌کنند!

[۶۶] نحل/سوره۱۶، آیه۶۷.

ثم کلی من کل الثمرت فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الونه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون.سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می‌شود که در آن، شفا برای مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند.

[۶۷] نحل/سوره۱۶، آیه۶۹.

کلوا وارعوا انعـمکم ان فی ذلک لایـت لاولی النهی.هم خودتان بخورید؛ و هم چهارپایانتان را در آن به چرا برید! مسلّماً در اینها نشانه‌های روشنی برای خردمندان است!

[۶۸] طه/سوره۲۰، آیه۵۴.

وهو الذی یحیی ویمیت وله اختلـف الیل والنهار افلا تعقلون.و او کسی است که زنده می‌کند و می‌میراند؛ و رفت و آمد شب و روز از آن اوست؛ آیا اندیشه نمی‌کنید؟!

[۶۹] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۸۰.

قال رب المشرق والمغرب وما بینهما ان کنتم تعقلون.(موسی) گفت: «او پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است می‌باشد، اگر شما عقل و اندیشه خود را به کار می‌گرفتید!»

[۷۰] شعراء/سوره۲۶، آیه۲۸.

ولقد ترکنا منها ءایه بینه لقوم یعقلون.و از این آبادی نشانه روشنی (و درس عبرتی) برای کسانی که می‌اندیشند باقی گذاردیم!

[۷۱] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۳۵.

او لم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السمـوت والارض وما بینهما الا بالحق واجل مسمی وان کثیرا من الناس بلقای ربهم لکـفرون.آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است؟! ولی بسیاری از مردم ( رستاخیز و) لقای پروردگارشان را منکرند!

[۷۲] روم/سوره۳۰، آیه۸.

ومن ءایـته ان خلق لکم من انفسکم ازوجـا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایـت لقوم یتفکرون.و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!

[۷۳] روم/سوره۳۰، آیه۲۱.

ومن ءایـته یریکم البرق خوفـا وطمعـا وینزل من السماء ماء فیحیی به الارض بعد موتها ان فی ذلک لایـت لقوم یعقلون.و از آیات او این است که برق و رعد را به شما نشان می‌دهد که هم مایه ترس و هم امید است (ترس از صاعقه ، و امید به نزول باران)، و از آسمان آبی فرو می‌فرستد که زمین را بعد از مردنش بوسیله آن زنده می‌کند؛ در این نشانه‌هایی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند!

[۷۴] روم/سوره۳۰، آیه۲۴.

آیات دیگر

ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ما ملکت‌ایمـنکم من شرکاء فیما رزقنـکم فانتم فیه سواء تخافونهم کخیفتکم انفسکم کذلک نفصل الایـت لقوم یعقلون.خداوند مثالی از خودتان، برای شما زده است: آیا (اگر مملوک و برده‌ای داشته باشید)، این برده‌های شما هرگز در روزیهایی که به شما داده‌ایم شریک شما می‌باشند؛ آنچنان که هر دو مساوی بوده و از تصرّف مستقل و بدون اجازه آنان بیم داشته باشید، آن گونه که در مورد شرکای آزاد خود بیم دارید؟! اینچنین آیات خود را برای کسانی که تعقّل می‌کنند شرح می‌دهیم.

[۷۵] روم/سوره۳۰، آیه۲۸.

الله یتوفی الانفس حین موتها والتی لم تمت فی منامها فیمسک التی قضی علیها الموت ویرسل الاخری الی اجل

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.