پاورپوینت تفسیر و تفاسیر شیعه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفسیر و تفاسیر شیعه دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر و تفاسیر شیعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفسیر و تفاسیر شیعه :

پاورپوینت تفسیر و تفاسیر شیعه

در این مقاله تفسیر در نظر شیعه در لغت و اصطلاح را مورد بررسی قرار داده و آن تعاریف را نقادی کرده و به این تعریف در مورد تفسیر برسیم: «بر طبق مذهب اثناعشریه علم تفسیر یا تفسیر قرآن یا تفسیر، همان تفهیم مراد الله است از قرآن مجید در حد مستطاع بشر، مستند به قواعد لسان العرب و اسلوب آن، غیر معارض با کتاب و سنت و اجماع.»

فهرست مندرجات

۱ – تفسیر در لغت
۲ – تفسیر در اصطلاح
۲.۱ – ماتریدی
۲.۲ – ثعلبی
۲.۳ – شیخ طوسی
۲.۴ – مولی فتح الله
۲.۵ – زرقانی
۲.۶ – علامه طباطبائی
۳ – خداوند متعال اولین مفسر
۴ – رسول الله دومین مفسر
۵ – قرآن کریم سومین مفسر
۶ – اهل بیت چهارمین مفسر
۶.۱ – اهل بیت آغازگر تفسیر
۷ – عناوین مرتبط
۸ – پانویس
۹ – منبع

تفسیر در لغت

تفسیر در لغت به معنی ایضاح و تبیین است و از این باب است گفته خداوند «ولا یاتونک بمثل الا جئناک بالحق واحسن تفسیرا»

[۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۳۳.

یعنی و هیچ مثلی (از داستان سرائی‌ها) برای تو نمی‌آورند، مگر آنکه ما برای تو‌ ای محمد آورده‌ایم در برابر آن به آن چه حق است، با بیان روشن تری که بهتر از آن، محتوای عالی و ارزنده را واضح و روشن می‌کند.
از ماده فسر در قرآن مجید تنها همین یک مورد آمده است. در قاموس گوید: تفسیر به معنی آشکار کردن و پرده برداری از پوشیده است. در لسان العرب آمده تفسیر کشف مراد و مقصود گوینده است از لفظ مشکل.

تفسیر در اصطلاح

اما در اصطلاح، تفسیر قرآن همان علم فهم قرآن است.

ماتریدی

ماتریدی گفته تفسیر، رساندن است به مراد از لفظ، و شهادت دادن به اینکه مراد خداوند از لفظ چنین و چنان است، پس اگر دلیلی مقطوع به، در کار بود تفسیر صحیح است، و اگر نبود تفسیر به رای است.

ثعلبی

ثعلبی گوید: تفسیر بیان وضع لفظ است از حیث حقیقت و مجاز ، مانند تفسیر صراط به طریق، وصیب به مطر بعضی تفصیل داده و گفته‌اند، تفسیر عبارت است از علم به امور زیر: نزول آیات ، اسباب نزول، عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، حلال و حرام، وعد و وعید، امر و نهی، و امثال آنها.

شیخ طوسی

شیخ طوسی مراد از تفسیر قرآن را دانستن معانی و مقاصد آن و اغراض گوناگون آن می‌داند (مقدمه تبیان).

مولی فتح الله

مولی فتح الله در مقدمه تفسیر منهج الصادقین گوید: تفسیر کشف مراد است از لفظ مشکل و آن مشتق است از فسر به معنی روشن کردن.
هـر چـند بعضی گمان کرده‌اند که تفسیر تنها مربوط به معانی الفاظ است نه استنباطات کلی از کـلام، ‌امـا چـنـین نیست، و استعمال آن در قرآن مجید بهترین دلیل است، که مراد از آن، فهم محتوای کلام است و معلوم است که یک لفظ گنجایش محتوی را ندارد.
حاصل آنکه، تفسیر قرآن علمی است که کتاب منزل بر پیغمبر اسلام با آن فهمیده می‌شود.

زرقانی

زرقانی در مناهل العرفان گوید: تفسیر در اصطلاح علمی است که در آن قرآن بحث می‌شود، از حیث دلالت آن بر مراد الله تعالی به قدر طاقت بشری.
اما این تعریفات جامع و مانع نیستند.

علامه طباطبائی

علامه طباطبائی در تفسیر المیزان گوید: تفسیر بیان معانی آیات قرآنی است و کشف از مدالیل آنها.
‌اما باید در نظر داشت که مقصود از کشف، کشف متداول اهل لسان و معمول به خاص ایشان با شرایط تفسیر است، نه کشف ادعائی، آنجا که با ظواهر قرآنی مغایر باشد که به عقیده ما آن نوع کشف را نمی‌توان تفسیر نامید.
بنابراین می‌توان هر تفسیر را چنین تعریف کرد: بر طبق مذهب اثناعشریه علم تفسیر یا تفسیر قرآن یا تفسیر، همان تفهیم مراد الله است از قرآن مجید در حد مستطاع بشر، مستند به قواعد لسان العرب و اسلوب آن، غیر معارض با کتاب و سنت و اجماع.
به طور خلاصه هرجا تفسیر بدون قرینه به کار رود، به معنی بیان و آشکار کردن معناست برای خود یا غیر به طوری که چیزی از چیز دیگر را تمیز دهد.

خداوند متعال اولین مفسر

اولین مفسر و بیان کننده قرآن مجید، خداوند متعال است، قوله تعالی «لا تحرک به لسانک لتعجل به ان علینا جمعه وقرآنه فاذا قراناه فاتبع قرآنه ثم ان علینا بیانه؛

[۲] قیامه/سوره۷۵، آیه۱۶-۱۹.

ای محمد زبان خود را به قرآن مجنبان که به آن (از غایت، شوق به تکرار کلام ما) شتاب کرده باشی، هر آینه بر ماست فراهم ساختن قرآن و منظم ساختن (آیات) آن، آن گاه که آن را (به وسیله وحی برای تو خواندیم) آن قرائت را پیروی کن، پس از آن بر ماست بیان قرآن.»
و چنان که گفتیم مراد از بیان همان تفسیر است.

رسول الله دومین مفسر

مـفسر دوم رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است چنانکه حق تعالی فرماید: «وما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسالوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون بالبینات والزبر وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم ولعلهم یتفکرون».

[۳] نحل/سوره۱۶، آیه۴۴-۴۳.

و ما پیش از تو نفرستاده‌ایم مردانی مگر آنکه به ایشان وحی می‌فرستاده‌ایم با دلائل آشکار و کتاب‌ها (ای انسان هـای مکلف و مسئول) اگر نمی‌دانید، از اهل قرآن بپرسید و‌ای محمد برای تو فرستادیم قرآن را، تا برای مردم بیان کنی آنچه را برای هدایت ایشان برای ایشان نازل شده و امید است که ایشان متذکر شوند و بفهمند. (کلمه لعل به معنی رجای ممکن است نه نسبت دادن امید بـه خداوند کـه ناروا باشد)
در اینجا لام لتبین لام تعلیل است و تفسیر قرآن در موارد لازم، بر پیغمبر واجب بوده و انجام داده، و با وجود آنکه در در ازای زمان چه بسا بخشی از ماثورات تفسیری از بین رفته بـاشد با مراجعه به ماثورات تفسیری پیغمبر اسلام که به وسیله ائمه معصومین از اعلی الطرق به ما رسیده، و همچنین مفسرین عالیقدر شیعه اثنی عشریه، برای فهم قانونی و منطقی قرآن کمبودی نداریم.

قرآن کریم سومین مفسر

سومین مفسر قرآن خ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.