پاورپوینت تفسیر لغوی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفسیر لغوی دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر لغوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفسیر لغوی :

پاورپوینت تفسیر لغوی

تفسیر لُغَوی به‌جهت تفسیر و تبیین واژه‌های مشکل قرآن جزو تفسیر موضوعی به‌حساب می‌آید، و تفسیر غریب القرآن نام گرفته است. غریب، به معنای ناآشنای مطلق نیست تا به فصاحت قرآن خلل وارد کند بلکه شامل واژه‌هایی است که در برخی قبایل سرشناس رایج بوده و در دیگر قبایل، ناآشنا می‌نموده است.
هر واژه که در قرآن، با نام غریب خوانده می‌شود، غریب است که در سایه کاربرد قرآن، الفت یافته، و نامانوسی است که مانوس گردیده است. غریبی نیست که رکیک و ناهمگون باشد و موجب اخلال در فصاحت قرآن گردد.

فهرست مندرجات

۱ – معنا و نام پاورپوینت تفسیر لغوی
۲ – نویسندگان پاورپوینت تفسیر لغوی
۲.۱ – ابان بن تغلب
۲.۲ – محمد بن سائب کلبی
۲.۳ – محمد بن حسن رواسی
۲.۴ – مورج بن عمرو نحوی سدوسی
۲.۵ – ابن قتیبه
۲.۶ – علمای دیگر
۳ – کتب تفاسیر لغوی
۳.۱ – تفسیر غریب القرآن زید الشهید
۳.۲ – تاویل مشکل القرآن ابن قتیبه
۳.۳ – مفردات راغب اصفهانی
۳.۴ – تفسیر غریب القرآن طریحی
۴ – پانویس
۵ – منبع

معنا و نام پاورپوینت تفسیر لغوی

پاورپوینت تفسیر لغوی را می‌توان جزو تفسیر موضوعی به‌حساب آورد؛ زیرا تنها به تفسیر و تبیین واژه‌های مشکل قرآن پرداخته و تفسیر غریب القرآن نام گرفته است.
غریب در اینجا، به معنای ناآشنای مطلق نیست تا به فصاحت قرآن خلل وارد کند بلکه شامل واژه‌هایی است که در برخی قبایل سرشناس رایج و شناخته شده بوده و احیانا در دیگر قبایل، ناآشنا می‌نموده است؛

[۱] معرفت، محمدهادی، التمهید، ج۵، ص۱۰۹ – ۱۳۰.

وگرنه، خود واژه (چه از لحاظ رواج استعمال و چه از نظر رسا بودن مفهوم) در آن محدوده، مشکلی نداشته است.

قرآن بر آن بوده تا از واژه‌های فصیح و متداول در میان عرب اصیل، از هر قبیله بهره گیرد (در این زمینه به کتاب اللغات فی القرآن نوشته ابوالقاسم محمد بن عبدالله، رجوع شود. این کتاب چند نوبت چاپ شده و اخیرا با تحقیق دکتر صلاح‌الدین المنجد در بیروت مکررا به چاپ رسیده است.) و با این روش حکیمانه، وحدت زبانی فراگیری فراهم آورده است. البته در ابتدا برای قبایلی از عرب که به چنین واژه‌هایی از قبایل دیگر، ناآشنا بودند، مشکل فهم برخی عبارات قرآن پیش می‌آمد؛ از جمله، فهم معنای ابا (به معنای علف) بر کسانی مانند ابوبکر و عمر مشکل آمد؛

[۲] طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ج۳۰، ص۳۹.

[۳] سیوطی، جلال‌الدین بن ابی‌بکر، الدر المنثور، ج۶، ص۳۱۷.

چون در میان قبیله قریش، این واژه بدین مفهوم متداول نبود؛ و این، بر قرآن عیب نیست؛ بلکه نشانه کمال آن است و احاطه آن را می‌رساند. کتاب‌های تفسیر غریب القرآن برای این به وجود آمده‌اند تا این‌گونه واژه‌ها را بر همگان رسا و آشنا کنند.

از‌این‌رو، هر واژه که در قرآن، با نام غریب خوانده می‌شود، غریب است که در سایه کاربرد قرآن، الفت یافته، و نامانوسی است که مانوس گردیده است. غریبی نیست که رکیک و ناهمگون باشد و موجب اخلال در فصاحت قرآن گردد.

نویسندگان پاورپوینت تفسیر لغوی

نویسندگان توانمند در زمینه تفسیر غریب القرآن بسیارند که از روز نخست به این بُعد تفسیری قرآن همت گماشته‌اند؛ از جمله:

ابان بن تغلب

ابان بن تغلب ابوسعید بکری جریری (متوفای ۱۴۱) از بزرگان تابعان و از یاران امام محمد بن علی الباقر (علیه‌السّلام)؛ او در تفسیر غریب القرآن کتابی دارد که در آن، برای روشن شدن مفهوم واژه‌ها، از شعر جاهلی کمک شایان گرفته است و با تکیه بر جمله مشهور الشعر دیوان العرب؛ (گفته عبدالله بن عباس است) شعر، فرهنگنامه عرب است کار خود را بر همین اساس مکین، استوار کرده است.

محمد بن سائب کلبی

محمد بن سائب کلبی کوفی، نسب‌شناس معروف و از اصحاب امامان بزرگوار، باقر و صادق (علیهما‌السّلام) است؛ ابن خلکان می‌گوید: او صاحب تفسیر و علم نسب است و در این دو رشته سمت پیشوایی دارد. وی در سال ۱۴۶ درگذشت.

[۴] ابن خلکان، احمد بن ابراهیم، وفیات الاعیان، ج۴، ص۳۰۹، شماره ۶۳۴.

محمد بن حسن رواسی

ابوجعفر محمد بن حسن رواسی، ابوساره، لغوی کوفی (متوفای ۱۷۰)؛ از اصحاب امام باقر و امام صادق (علیهما‌السّلام) که شرح حال او به‌عنوان دومین نگارنده کتاب معانی القرآن نیز آمد.

مورج بن عمرو نحوی سدوسی

ابوفید مورج بن عمرو نحوی سدوسی بصری (متوفای ۱۷۴)؛ از پیشگامان اصحاب خلیل بن احمد فراهیدی است. کتابی با ارزش در غریب القرآن نوشته است.
ابوالحسن اخفش می‌گوید: قاضی یحیی بن اکثم، درباره موثق‌ترین و مورد اعتمادترین اصحاب خلیل که بر همه تقدم دارد و می‌توان بر علم و دانش او تکیه کرد از من جویا شد؛ گفتم: نضر بن شمیل، سیبویه و مؤرج سدوسی!.

[۵] ابن خلکان، احمد بن ابراهیم، ابن خلکان، ج۵، ص۳۰۴، شماره ۷۴۵.

ابن قتیبه

ابومحمد عبدالله بن مسلم (ابن قتیبه) دینوری (متوفای ۲۷۶). کتاب وی به نام تاویل مشکل القرآن بهترین کتاب در این زمینه شناخته شده است که از مراجعه به ابواب مختلف و عناوین متنوع مطرح شده در آن بخوبی به‌دست می‌آید.

علمای دیگر

علی بن حمزه کسائی (متوفای ۱۸۲)؛ ابر مرد ادبیات جهان عرب و مفسر توانمند.
نضرب بن شمیل (متوفای ۲۰۳).
محمد بن مستنیر قطرب (متوفای ۲۰۶).
یحیی بن زیاد فراء (متوفای ۲۰۷.
ابوعبیده معمر بن مثنی (متوفای ۲۱۰).
ابوالحسن اخفش، سعید بن مسعده (متوفای ۲۱۶).
ابوسعید عبدالملک بن قریب اصمعی بصری (متوفای ۲۱۶).
ابوعبید قاسم بن سلام (متوفای ۲۲۴).
ابوبکر محمد بن حسن (ابن درید) ازدی قحطانی (متوفای ۲۳۱).
ابن عثمان، بکر بن محمد مازنی بصری (متوفای ۲۴۸).

کتب تفاسیر لغوی

کار بر این منوال ادامه یافت؛ چنانکه در طی سده‌های پی‌درپی، دانشمندان و فرهیختگان، هر یک به‌اندازه توان علمی خود، در این رشته قلم‌فرسایی کرده‌اند و آثار گران‌بهایی از خود به یادگار گذاشته‌اند. (جلال‌الدین سیوطی می‌گوید: در این زمینه افراد بی‌شماری دست به تالیف زده‌اند.

[۶] سیوطی، جلال‌الدین بن ابی‌بکر، الاتقان، ج۲، ص۳.

برخی تا سیصد و شصت و سه تالیف را بر شمرده‌اند و اظهار کرده‌اند که سعی بر استیعاب کامل نبوده است.)

[۷] حسینی جلالی، سیدمحمدجواد، مقدمه غریب القرآن منسوب به زید شهید، ص۶۳ – ۹۵.

نکته قابل تذکر در اینجا آن است که عنوان کتاب‌های اخفش و کسائی و فراء معانی القرآن است و کتاب‌های ابوعبیده و قطرب مجاز القرآن است؛ و کتاب‌های دیگر، عنوان غریب القرآن دارند. این سه عنوان، از یک مُعَنْوَن حکایت دارند و هر سه اسم یک مسمی هستند که در اصطلاح پیشینیان به‌کار می‌رفته است؛ ولی برخی از پژوهشگران متاخر گمان کرده‌اند که عنوان مجاز القرآن درباره بلاغت قرآن است نه پاورپوینت تفسیر لغوی؛ و این اشتباه کم و بیش رواج یافته است.

[۸] صقر، احمد، مقدمه کتاب تفسیر غریب القرآن ابن قتیبه.

تفسیر غریب القرآن زید الشهید

کهن‌ترین کتاب که در این زمینه در دسترس است، تفسیر غریب القرآن منسوب به شهید بزرگوار، زید بن علی بن حسین (علیهم‌السّلا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.