پاورپوینت تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
10 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان (کتاب) دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان (کتاب) :

پاورپوینت تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان (کتاب)

غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تالیف نظام الدین حسن بن محمد نیشابوری است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – مقدماتی در علوم قرآنی
۳ – انگیزه تالیف
۴ – روش تفسیری
۵ – پردازش مطالب
۵.۱ – پرداختن به وقف‌ها
۵.۲ – طرح مباحث کلامی و فلسفی
۵.۳ – تاویل آیات
۶ – ویژگی تفسیر
۷ – منابع تفسیر
۸ – مذهب مفسر
۹ – وضعیت چاپ
۱۰ – نسخه حاضر
۱۱ – منابع مقاله
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

معرفی اجمالی

«غرائب القرآن و رغائب الفرقان» اثر نظام نیشابوری تفسیری است اجتهادی (عقلی) با رویکرد ارشادی و توجه به فوائد لفظی و معنوی قرآن. می‌توان آن را یکی از بهترین شروح کلام الله نامید که توانسته است بین اسرار لفظی و معنوی، ظاهری و باطنی جمع نماید.
نیشابوری این تفسیر را به اختصار از تفسیر فخر رازی اقتباس کرده و کشاف زمخشری از دیگر منابع مهم آن بوده است سپس تحقیقات و نکات دقیقی که حاصل فهم و استنباط وی بوده، بر آن افزوده است. روایات نبوی و مفسران صحابی و تابعی در آن جایگاه ویژه دارد. در اقتباس از منابع مطرح شده، به نقل عبارت رازی و زمخشری پایبند نبوده و سبک نگارش از او بوده و تصرفات بسیاری داشته و در صورت مردود دانستن آرای آنها گوشزد کرده و در صورت وجود کاستی آن را کامل نموده و در اختلاف بین نظریات زمخشری و رازی نظر خود را بر صحت نظر یکی از آنان ابراز داشته است.

مقدماتی در علوم قرآنی

مفسر قبل از آغاز تفسیر مقدمات مفصلی (۱۱ مقدمه) در مسائل علوم قرآنی و قرآنی بیان داشته است که مهمترین آنها عبارتند از: فضل قرائت، قاری و آداب قرائت قرآن، قرائات هفتگانه و راویان آنها،استعاذه، بحثی در جن و شیاطین، احرف سبعه که قرآن بر آنها نازل شده است، کیفیت جمع آوری قرآن، بیان معانی مصحف، کتاب و قرآن،تقسیمات قرآن شامل سبع طوال، مثانی، متین و مفصل، اقسام وقف، اصطلاحات مهم، علاقه بین حقیقت و مجاز،تشبیه،استعاره و خاص و عام،قدیم یا حادث بودن کلام خدا و…

انگیزه تالیف

وی در انتهای تفسیر می‌نویسد: «یکی از انگیزه‌های من از نوشتن تفسیر این است که جلیس حیات دنیوی و انیس آخرت من گردد. انگیزه دیگر اینکه بحثهای مفید تفسیری که در تبیین وجوه اعجاز قرآن کارآمد است و مشکلات الفاظ آن را حل می‌نماید و به شکل پراکنده وجود دارد، جمع نموده، ثبت کنم و اساسا بحثهای ادبی از قبیل لغت، الفاظ، معانی بیان و وجوه مختلف آن زمانی مفید است که در قرآن کاربردش مشخص شود و مورد استفاده قرار گیرد و من نیز بدین جهت وارد آنگونه بحثها شده‌ام».

[۱] تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، نیشابوری نظام الدین حسن بن محمد، ناشر:دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۶ ق، چاپ اول، تحقیق:شیخ زکریا عمیرات،ج۱، ص۴

روش تفسیری

در علت انتخاب تفسیر فخر رازی می‌نویسد: «چون مطالب مفید و بحثهای کارساز در آن وجود داشت و از طرفی مطالب زائد و بی ثمر آن، بهره برداری مناسب را برای خوانندگان سخت می‌نمود، تصمیم گرفتم با تلخیص آن زوائد را حذف نموده و با اسلوبی مختصر و گویا استفاده آن را برای طالبان، هموار گردانم، به گونه‌ای که خللی به مطلب وارد نیاید». در مقدمه ابتدای تفسیر نیز درخواست دوستان برای نگاشتن تفسیر را ذکر می‌کند.

پردازش مطالب

نیشابوری در تفسیر نگاری شیوه خاص خود را داراست. در آغاز سوره‌ها، ابتدا اطلاعات کلی از قبیل نام سوره، مکی، مدنی بودن، عدد آیات و اقوال مربوط به آن، عدد کلمات و حروف آن را ارائه می‌دهد. پس از ذکر آیات قرآنی، قرائت‌های گوناگون را با مشخص نمودن صاحب آن، می‌آورد. و در ایراد اختلاف قرائتها تنها به قرائت ده پیشوای مشهور علم قرائت بسنده می‌کند.

پرداختن به وقف‌ها

سپس وقف‌ها را با تفصیل و تعلیل هر وقف، به خوبی بیان می‌دارد زیرا وی کتابی در زمینه وقف تالیف کرده است. سرانجام اقدام به تفسیر آیات نموده مانند فخر رازی به تناسب و ارتباط آیات عنایت نشان می‌دهد. سپس با باریک بینی و شیوه‌ای بدیع معانی آیات را بیان می‌کند. که این بخش شامل ذکر مقدرات، اظهار مضمرات،تاویل متشابهات، تصریح کنایات، تحقیق مجاز و استعارات و تفصیل مذاهب فقهی در ذیل آیات احکام می‌شود. در طرح مباحث فقهی تعارض و یا عدم تعارض آرای فقهی با نص قرآنی را یادآور شده و نظر خود را بیان می‌کند. به عنوان نمونه ذیل آیه «و السارق و السارقه فافطعوا ایدیهما…»

[۲] مائده/سوره۵، آیه۳۸.

درباره سرقت، مسروق و سارق از جهت فقهی به تفصیل سخن می‌راند.

[۳] تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، نیشابوری نظام الدین حسن بن محمد، ناشر:دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۶ ق، چاپ اول، تحقیق:شیخ زکریا عمیرات،ج۲، ص۵۸۷.

طرح مباحث کلامی و فلسفی

در این تفسیر طرح مباحث کلامی بر اساس عقاید اهل سنت و جماعت آمده و با طرح دیگر آرای اعتقادی به اثبات باور خود و تخطئه نظریات دیگران می‌پردازد. به عنوان نمونه ذیل آیه «و منهم من یستمع الیک و جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی آذانهم و قرا…»

[۴] انعام/سوره۶، آیه۲۵.

در دلالت آیه بر اینکه خداوند بین انسان و قلبش حائل شده او را از ایمان مصروف می‌دارد، با تشریع و بیان وجوه دیدگاه معتزله در مقابل این دیدگاه، به رد آن و تقویت دیدگاه خود که مطابق مذهب اهل سنت است، می‌پردازد.

[۵] تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، نیشابوری نظام الدین حسن بن محمد، ناشر:دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۶ ق، چاپ اول، تحقیق:شیخ زکریا عمیرات،ج۴، ص۳۵۵

در طرح مباحث هستی شناسی و فلسفی بسیار متاثر از فخر رازی است. به عنوان نمونه ذیل آیه «الله یتوفی الانفس حین موتها…»

[۶] زمر/سوره۳۹، آیه۴۲.

نظر حکما درباره نفس در حال بیداری و خواب را بیان می‌دارد. و ذیل آیه «اذ السماء انفطرت و اذ الکوالب انتثرت»

[۷] انفطار/سوره۸۲، آیه۱.

بحث فخر رازی را در مورد اجسام و فلکیات مطرح می‌کند.

تاویل آیات

از آن روی که نیشابوری از بزرگان متصوفه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.