پاورپوینت تفسیر امام علی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تفسیر امام علی دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر امام علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تفسیر امام علی :
پاورپوینت تفسیر امام علی
اهل بیت (علیهمالسّلام) در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، به ویژه تفسیر قرآن کریم، نقش کلیدی و اساسی در تبیین حقایق قرآنی دارند. این مهم، همزمان با نقش تاثیرگذار رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در تفسیر آیات قرآن و تربیت مفسّرانی گرانقدر از صحابه، از جمله حضرت علی (علیهالسّلام) به عنوان صدرالمفسّرین و آگاهترین اشخاص به ظاهر و باطن قرآن آغاز میشود.
فهرست مندرجات
۱ – داناترین صحابه به معانی قرآن
۲ – فهیمترین مردم نسبت به مبهمات امور
۳ – قول صحابی و تابعین در مورد امام علی
۴ – قیاس دانش علی در مقابل همه مردم
۵ – جایگاه علمی امام علی
۶ – نزول قرآن بر هفت حرف
۷ – سیل خروشان دریای علم امام علی
۸ – امام علی مرجع همه علوم اسلامی
۹ – دستیابی به وحی با امام علی
۱۰ – وصف امام علی در بیان خود
۱۱ – استمرار امام علی در یادگیری از پیامبر
۱۲ – دعای پیامبر در حق امام علی
۱۳ – امر خداوند بر پیامبر در مورد امام علی
۱۴ – امام علی در معیت پیامبر
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
داناترین صحابه به معانی قرآن
امام بدرالدین زرکشی میگوید: «سرآمد مفسران از صحابه، علی بن ابیطالب است و سپس ابن عباس که حیات خود را وقف تفسیر کرده بود؛ لذا تفسیر به جای مانده از وی افزون از تفسیر بر جای مانده از علی است، گرچه ابن عباس تفسیر خود را از علی گرفته است».
[۱] زرکشی، بدرالدین، البرهان، ج۲، ص۱۵۷.
[۲] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۸۹، ص۱۰۵.
ذهبی میگوید: «علی اقیانوسی از دانش و شخصیتی توانمند در مقام استدلال بود؛ دارای ذوق سرشار در مقام استنباط و بهره بالایی در فصاحت، خطابه و شعر بود. عقلی رشید و بصیرتی نافذ داشت.
فهیمترین مردم نسبت به مبهمات امور
در موارد فراوان، صحابه برای فهم مبهمات امور و روشن شدن مشکلات بدو پناه میبردند و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آنگاه که وی را به قضاوت، یمن فرستاد برای او دعا کرد و فرمود: «بار الها! زبانش را استوار بدار و قلبش را به حق رهنمون ساز» او انسانی موفق بود و نظری صائب داشت؛ مشکلگشای مبهمات بود «در این خصوص سخن عمر کافی است که گفت: «مباد که خداوند مرا در گرفتاری قرار دهد که در آن دسترس به حلّال المشاکلی چون ابو الحسن نداشته باشم».
[۳] بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۲، ص۱۰۱.
تا آنجا که بدو مثل زدهاند و گفتهاند: قضیّه و لا ابا حسن لها! «این گفتار -نیز- از عمر است که ضربالمثل شده. یعنی پیش آمدی پیش نباید که علی حضور نداشته باشد.» -آنگاه میگوید:- تعجبی ندارد، چرا که پرورش یافته بیت رسالت بود؛ عمق معارف نبوی را از سرچشمه اصلیاش دریافت نموده و شعاع پرتو نبوت سر تا سر وجودش را روشن ساخته بود…
قول صحابی و تابعین در مورد امام علی
به عطاء گفتند: آیا در اصحاب پیامبر داناتر از علی یافت میشود؟ پاسخ داد: نه؛ سوگند به خداوند که دیگری را نمیشناسم.
سعید بن جبیر از ابن عباس نقل میکند که: اگر در موضوعی سخنی از علی برایمان به اثبات میرسید به غیر او عدول نمیکردیم».
[۴] معرفت، محمدهادی، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۸۹.
ابن عباس میگوید: «بخش اعظم اندوختههای تفسیرم را از علی بن ابی طالب آموختهام». همو میگوید: «علی را دانشی است که پیامبر بدو آموخته و پیامبر را خداوند، دانش آموخته است.
قیاس دانش علی در مقابل همه مردم
بنابراین دانش پیامبر از خداوند و دانش علی (علیهالسّلام) از پیامبر است و دانش من از دانش علی است و اندوختههای علمی من و اصحاب پیامبر، جملگی در مقابل دانش علی به سان قطرهای در برابر هفت دریاست».
در حدیثی دیگر میگوید: «بضاعت علمی من درباره قرآن در برابر دانش علی چون گودال کمآبی است در برابر دریا».
[۵] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۸۹، ص۱۰۵- ۱۰۶، به نقل از کتاب سعد السعود.
[۶] حلی، سیدعلی بن طاووس، سعد السعود، ج۱، ص۲۸۵-۲۸۶.
وی در سخنی دیگر میگوید: «اگر علم اصحاب پیامبر را به ده بخش تقسیم نماییم، نه بخش آن تنها به علی اختصاص داده شده و او با سایر اصحاب در بخش دهم نیز شریک است». به همین سبب است که- بنابر قول خلیل بن احمد- جملگی بدو محتاجند و او از همه آنان بینیاز.
سعید بن جبیر میگوید: «ابن عباس میگفت: اگر در موضوعی سخنی از علی به اثبات میرسید به آن بسنده میکردیم و سراغ دیگری نمیرفتیم». نظیر همین مطلب با اندک تغییری در گفتار ابن اثیر آمده است.
جایگاه علمی امام علی
در گذشته دانستیم که ابن عباس جمله اندوختههای تفسیری خویش را از امیر مؤمنان علی (علیهالسّلام) فرا گرفته بود.
سعید بن مسیب میگوید: «هیچ کس جز علی جمله سلونی (از من بپرسید) را بر زبان نرانده است.
-وی همچنین میگوید:- عمر به خدا پناه میبرد از مشکلی که در آن قرار گیرد و علی برای حلّ آن حضور نداشته باشد».
بلاذری در «انساب الاشراف» این جمله را که عمر میگفت: «ما ابقانی اللّه لمعضله لیس لها ابو الحسن» نقل کرده است.
ابو الطفیل میگوید: «علی میفرمود: بپرسید از من! بپرسید از من! بپرسید از من درباره کتاب خدای تعالی، به خدا سوگند! هیچ آیهای در قرآن نیست مگر اینکه من میدانم در شب نازل شده یا روز…».
نزول قرآن بر هفت حرف
عبداللّه بن مسعود میگوید: «قرآن کریم بر اساس هفت حرف نازل شده است که هر حرف آن دارای ظاهر و باطنی است و علی بن ابی طالب ظاهر و باطن تمام آنها را میداند».
[۷] ر. ک:ابن اثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابه، ج۴، ص۲۳- ۲۲.
[۸] ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الاصابه، ج۴، ص۴۶۷.
[۹] ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله، حلیه الاولیاء، ج۱، ص۶۵.
[۱۰] بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ص۹۹.
«مقصود از «هفت حرف» در این حدیث، هفت بخش است.»
سیل خروشان دریای علم امام علی
ابو عمرو زاهد (۲۶۱- ۳۴۵) به روایت از علقمه و او از ابن مسعود نقل میکند: «روزی ابن مسعود در نشستی میان پیروان خود گفت: اگر کسی را نسبت به کتاب خدا از خود داناتر مییافتم بار سفر به سوی او میبستم.
در این هنگام یکی از آن میانه گفت: آیا با علی برخورد کردهای؟ گفت: آری؛ محضر او را درک نمودم و از او دستمایه فراوان آموخته و استفادههای کلان برده، قرآن را نزد او خواندم؛ او بهترین و داناترین فرد پس از پیامبر بود. او را دریایی یافتم که چون سیل خروشان بود».
[۱۱] حلی، سیدعلی بن طاووس، سعد السعود، ج۱، ص۲۸۵.
[۱۲] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۸۹، ص۱۰۵.
امام علی مرجع همه علوم اسلامی
ابن ابی الحدید به قصد اثبات این مدعا که تمامی علوم اسلامی به علی (علیهالسّلام) باز میگردد میگوید: «از جمله علوم، علم تفسیر است که تنها از او اخذ شده و از آن سرچشمه سرازیر گردیده است و اگر به کتابهای نگاشته شده در تفسیر مراجعه شود، صحت این گفتار آشکار خواهد شد؛ زیرا بیشتر دست مایههای بر جای مانده در تفسیر یا مستقیما از اوست یا از ابن عباس، و همراهی و ملازمت و جدایی ناپذیری او را از علی همه میدانند و شاگردی او نزد علی بر همگان هویداست.
دستیابی به وحی با امام علی
روزی به ابن عباس گفتند: دانش تو در مقابل دانش پسر عمویت علی در چه حدی است؟ پاسخ داد: همچون قطرهای باران در برابر اقیانوس بیکران».
[۱۳] ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۹.
حاکم نیشابوری از پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) نقل میکند که فرمود: «قرآن با علی و علی با قرآن است و این دو تا هنگام رستاخیز و حضور نزد من از یک دیگر جدایی ناپذیرند».
نیز فرمود: «من شهر دانشم و علی دروازه آن. پس هر کس آهنگ ورود به این شهر دارد باید که از دروازه آن داخل شود»
[۱۴] حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک، ج۳، ص۱۳۴.
[۱۵] حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک، ج۳، ص۱۳۷.
[۱۶] حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک، ج۳، ص۱۳۸
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.