پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی :
پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی
توجه اسلام به ابعاد فردی انسان، اعم از بعد عاطفی (وجدان، امیال، غرایز، احساسات و…)، عقلانی (خرد، دانش، شناخت، افکار، عقاید و…) رفتاری و نیازهای زیستی، روحی روانی، عاطفی و… نشانگر اهمیت به پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – علم تعلیم و تربیت
۲.۱ – تعریف علم تعلیم و تربیت
۲.۲ – علم بودن تعلیم و تربیت
۲.۳ – ویژگیها
۳ – علم پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی
۴ – برخی منابع تعلیم و تربیت
۵ – نتیجه
۶ – پانویس
۷ – منبع
مقدمه
دین مقدس اسلام دارای نظامی فراگیر و شامل است. به نحوی که هر متخصص متعهد و منصفی از هر فنی، به نحوی با نظرات دین اسلام سروکار دارد. چرا که اسلام همانند دیگر ادیان الهی بر تمام شئون انسانی اعم از اقتصاد، اجتماع، سیاست، حکومت، … و به خصوص حوزه تعلیم و تربیت اشراف دارد. سرّ این واقعیت به طور اجمال این است که، اساساً دین را برنامه زندگی بشر دانستهاند.
[۱] آیتالله عبدالله جوادی آملی، شریعت در آینه معرفت، ص۹۳.
[۲] سید محمد حسین طباطبایی، شیعه در اسلام، ص۳.
پس منطقاً این برنامه باید در تمام شئون زندگی او منطبق باشد.
توجه مستقیم خطابات قرآنی و بقیه کتب آسمانی به انسان، نشان از توجه عمیق و دقیق همه ادیان الهی به ویژه اسلام به نفس انسانی و ابعاد مختلف وجودی او است. توجه اسلام به ابعاد فردی انسان، اعم از بعد عاطفی (وجدان، امیال، غرایز، احساسات و…) ، عقلانی (خرد، دانش، شناخت، افکار، عقاید و…) رفتاری و نیازهای زیستی، روحی روانی، عاطفی و… نشانگر این اهمیت است.
تربیت در اسلام دارای راه و رسم منسجم و کاملی است. به همین منظور در قرآن و سنت برای انسان یک برنامه زندگی کاملاً منسجم و نظامدار طراحی شده است. انسان برای بهره بردن از آن برنامه کامل، سالم و همه جانبه باید تحت یک تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی که تمام طول عمر او و همه جوانب و ابعاد انسانیاش را در بر گیرد، باشد.
[۳] عاطف السید، التربیه الاسلامیه (اصولها و منهجها و معلمها)، مصر (اسکندریه)، مرکز الدلتا للطباعه.
امّا بیان این نکته لازم است که پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی با علم تعلیم و تربیت کاملاً منطبق نیست. بنابراین ابتدا باید روشن شود که علم تعلیم و تربیت چیست و سپس نسبت آن با پاورپوینت تعلیم و تربیت اسلامی بیان گردد.
علم تعلیم و تربیت
برای معرفی هر علم بهترین راه تعریف، بیان ابعاد و ویژگیهای آن علم میباشد. امّا درباره علم تعلیم و تربیت این وضع قدری متفاوت است. زیرا غالب دانشمندانی که در حیطه تعلیم و تربیت صاحب رای میباشند، هم در تعریف و ماهیت علم تعلیم و تربیت و هم در ابعاد و ویژگیهای آن اختلاف نظر دارند. بسیاری از آنها حتی در علمیّت تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش، مانند دیگر علوم، اتفاق نظر ندارند. بنابراین ابتدا مختصراً به تعریف تعلیم و تربیت میپردازیم، سپس سیری کوتاه در نظرات مختلف و متعددی در زمینه علم بودن و یا نبودن آن از ابتدا تاکنون خواهیم داشت. آنگاه به برخی ویژگیهای آن اشاره نموده و در آخر ارتباط آن را با اسلام بیان خواهیم کرد.
تعریف علم تعلیم و تربیت
(آموزش و پرورش)، تعریف علم تربیت (Pedagogie) همانند خود تربیت (Education) بسیار مشکل و دشوار است. زیرا هنوز درباره محتوا و روش آن اتفاق نظر مشخصی وجود ندارد و علم بودن آن مورد تردید میباشد. در دائرهالمعارف فلسفی لالند
[۴] Andre Lalande: Vocabulaire Technique Critique de la Philosophie.
آمده است: پداگوژی (تعلیم و تربیت) از ریشه یونانی است و آن وظیفه بردهای بوده است که اداره و هدایت اطفال را به عهده داشته است. بنابراین معنا از تربیت، اهلیّت این فرد به اصطلاح مربی را هم میتوان تکنیک دانست، هم کاری هنری، و هم ناشی شده شده از فلسفه و نیز علم. بعضی از فلاسفه تعلیم و تربیت چون «امانوئل کانت»(Immanuel Kant) مشکل تعریف و تربیت را به مشکل بودن ماهیت تربیت ربط میدهند و معتقدند: برخلاف آنچه مردم تصور میکنند تعلیم و تربیت بزرگترین و دشوارترین مسائل مبتلا به انسان است. او در بین ابداعات بشر دو مورد را از بقیه مشکلتر میداند، هنر مملکتداری یعنی حکومت، و هنر تعلیم و تربیت. وی معتقد است، مردم هنوز درباره معنای واقعی این دو اختلاف نظر دارند.
[۵] امانوئل کانت، تعلیم و تربیت، انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، ۱۳۶۳، ص۱۱.
برخی دیگر از فلاسفه تعلیم و تربیت در تعریف «تربیت» و «آموزش و پرورش» با مشکل مواجه شده تا جایی که افراد صاحبنظری مانند پیترز (R. S. Paters.) معتقدند: فلاسفه جدید، تلاش در راه ارائه تعریف از «تربیت» و «آموزش و پرورش» را رها کرده و یا به حداقل تعریف یعنی تعریف فرضی بسنده کردهاند.
[۶] هری شفیلد، کلیات فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه دکتر سرمد، ص۴۵.
دور کیم، (Emile Duikheim) جامعهشناس معروف، تعلیم و تربیت را یک نظریه علمی میداند. که با استفاده از دادههای علوم دیگر نظیر روانشناسی و جامعهشناسی به ارزیابی نظامها و روشهای تربیتی میپردازد و به این طریق عمل مربیان را توضیح داده و هدایت میکند.
[۷] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۸.
به اعتقاد برخی دیگر از صاحب نظران، تربیت فعالیتی مداوم، جامع (توجه به همه آنچه برای به کمال رسیدن انسان لازم است، همه ابعاد وجودی و نیازهای فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان) و برای همه (فرد فرد جامعه) و برای رشد و تعالی و تکامل انسان و غنای فرهنگی و تعالی جامعه. تربیت هم نیازی مستقل و هم وابسته، هم نهایی و هم واسطهای، هم هدف است و هم وسیله، هم زیربنای اجتماع است و هم غایت است و هم مقصود.
[۸] یحیی فیوضات، مبانی برنامهریزی آموزشی، مؤسسه نشر ویرایش، تهران، ۱۳۷۴، چ ۲، ص۲۱.
علم بودن تعلیم و تربیت
همچنان که گفته شد در میان اندیشمندانی که در حوزه تعلیم و تربیت فعالند، در علمیّت تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش، به عنوان یک علم مانند دیگر علوم، البته با ویژگیهای مربوط به خود، اختلاف نظر وجود دارد.
هر علمی سعی دارد تا قلمرو خود را مشخص کند، موقعیتهای و واقعیتهای مربوطه را بیان کرده و قوانین حاکم بر آن را کشف کند.
[۹] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۵.
امّا تا قرن ۱۸ میلادی به کارگیری روشهای علمی معروف و متداول، در تعلیم و تربیت مرسوم نبوده و حتی صاحبنظرانی همچون ژان ژاک روسو (Jean Jauques Rousseau.) نیز از به کارگیری آن در تعلیم و تربیت احتیاط میکردند و منتظر تدوین رسالهها و متون علمی در این زمینه بودند.
[۱۰] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۶.
متفکری چون کانت به تربیت تجربی (غیر علمی) بیشتر دلبسته بود تا روش علمی آزمایشی. او معتقد بود تربیت هنری است که فقط با جمع شدن تجارب چند نسل کامل خواهد شد.
[۱۱] امانوئل کانت، تعلیم و تربیت، انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، ۱۳۶۳، ص۵۶.
و بالاخره برخی نیز معتقدند که تربیت فرآیندی تصادفی است که روش علمی به هیچ وجه در آن راه نیافته است.
[۱۲] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۶.
با این همه، پیشرفت همه علوم مربوط به آدمی، به تدریج بحث درباره پدیدههای انسانی بسیار پیچیده را، بدون اینکه سبب تخریب آن شود، امکانپذیر کرد، و با تجزیه و تحلیلهای نسبتاً دقیق علمی موقعیتهای تربیت، کم و بیش به تحقق علم تربیت و به پیدایش آنچه امروزه به علوم تربیتی معروف است انجامید.
[۱۳] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۷.
در قرن نوزدهم فعالیتهایی در زمینه علمی کردن تعلیم و تربیت صورت گرفت ولی چندان قانعکننده نبود. تا بالاخره در قرن بیستم برای اولین بار شخصی به نام لوسین سل لوریه (Lucien Cellerier.) «طرح کلی علم پداگوژیک» (Esquisse dune science pedagoqgique.) را زیر عنوان معنای «واقعیات و قوانین تربیت»، منتشر نمود. مؤلف مذکور از علمیت تعلیم و تربیت به شدت دفاع میکرد و معتقد بود که: هدف تعلیم و تربیت جستجوی قوانین مربوط به پدیدههایی است که در تربیت به ظهور میرسد، بر آن تاثیر میگذارد و از مقدمات معینی استنتاج شده است. او معتقد است: این علم موجب نظم و روشنی شده و به ما اجازه میدهد تا اندازهای پیشبینی کنیم که در شرایط یکسان، نتایج فلان روش یا شیوه تربیتی چه خواهد بود. در لغتنامه معروف بویسون (Dictionnaire de Pedagogie de BUISSON.) آمده است: تعلیم و تربیت علم تربیت است، اعم از تربیت بدنی، ذهنی و اخلاقی. در این علم از دادههای علومی نظیر فیزیولوژی، روانشناسی، تاریخ و… استفاده میشود. دور کیم نیز تعلیم و تربیت را یک نظریه علمی، جان دیویی، (John Dewey.) و نیز اشخاصی مثل پل لاپی (Paul LAPI.)
آن را به دلایل مختلف علم میدانند و خطوط اصلی آن را پیریزی شده میدانند و معتقدند که: علوم تربیتی از مجموع نظم و مقررات و شیوههایی (Dscipline.) که واقعیتها و موقعیتهای مختلف تعلیم و تربیت را در بافت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فنی و سیاسی آن پیجویی میکند، تشکیل میشود. امّا در عین حال، حتی تا اواخر قرن بیستم نیز بسیاری از متخصصان از آن با احتیاط سخن میگفتند. آنان تعلیم و تربیت را همانند برخی پیشینیان، هنر و حرفه میدانند نه علم. به نظر آنان تعلیم و تربیت تنها هنر و یا فنی کاربردی است که میکوشد حتیالامکان روشهای علمی را در تحقیقات خود به کار برد.
[۱۴] غلامحسین شکوهی، مبانی و اصول آ. پ، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۵، چ ۸، ص۵۷-۶۰.
از مجموع آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که، در هر صورت تعلیم و تربیت یک علم است. البته این علم نیز مانند علوم دیگر دارای ویژگیهای منحصر به خود میباشد.
ویژگیها
بهتر است در این بخش به همین مناسبت به برخی از ویژگیهای این علم اشاره کنیم. ویژگیهایی که برخی را به این غلط فاحش واداشته است که در علم بودن تعلیم و تربیت تشکیک نمایند.
۱. موضوع تربیت، انسان است و انسان موجودی پیچیده است. نوع زندگی فردی و به تبع اجتماعی او نیز دائماً در حال تحول و دگرگونی میباشد، بسیاری از ابعاد وجودی او هنوز در هالهای از ابهام باقی مانده است. به همین دلیل علم تعلیم و تربیت نیز از جهات مختلف دارای پیچیدگی فوقالعادهای است.
۲. علم تعلیم و تربیت یا علوم تربیتی، از جمله علوم بین رشتهای (Interdisciplinary) است. این علم از مجموعهای از علوم انسانی و غیر انسانی از قبیل: تاریخ، اقتصاد، آمار، ریاضیات، فیزیولوژی، روانشناسی، جامعهشناسی، انسانشناسی، مردمشناسی، و حتی فلسفه و هنر و… بهره میبرد.
۳. علم تعلیم و تربیت صرفاً یک علم نظری محض نیست بلکه علمی کاربردی است. یافتههای این علم در عمل برای تربیت انسان به کار گرفته میشود و اساساً سودمندی علم تعلیم و تربیت به کاربردی بودن آن است.
۴. در تعلیم و تربیت، همانند برخی علوم دیگر، علاوه بر یافتهها و نظریههای علمی، یک سیستم و نظام تربیتی نیز پیریزی میگردد تا آن یافتهها و نظریههای علمی در عمل به کار گرفته شود. این سیستم دارای سلسلهای از اهداف، مبانی، اصول، شیوهها، خط مشیها، … و روشهای ویژهای میباشد. آنچه درباره جوان بودن علم تعلیم و تربیت گفته شد، نه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.