پاورپوینت تعقیبات
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تعقیبات دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تعقیبات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تعقیبات :
پاورپوینت تعقیبات
پاورپوینت تعقیبات، عنوانی در فقه و آداب دینی ناظر به مجموعهای از اعمال مستحب که به دنبال نماز انجام میگیرد.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف و تعبیر و تفسیر
۲ – توصیه و تاکید بر پاورپوینت تعقیبات
۳ – مشهورترین تعقیب
۴ – پاورپوینت تعقیبات در منابع اهل سنت
۵ – آداب توصیه شده در روایات
۶ – در باب نماز جماعت
۷ – فضیلت تعقیب
۸ – موضوع برخی تکنگاریهای فقهی
۹ – ذکر به دوام
۹.۱ – میدان جنگ
۹.۲ – بیماری
۹.۳ – خوف
۱۰ – وظیفه ثابت و معین
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع
تعریف و تعبیر و تفسیر
نماز به مثابه مهمترین فریضه ای که در دین اسلام به اقامه آن امر شده است، مبنایی برای شکل گرفتن طیفی از آداب دینی است که پیشاپیش نماز یا پس از آن، انجام میگیرد و به گونه اخیر پاورپوینت تعقیبات گفته میشود.
تعبیر تعقیب، در اخباری از زبان امام صادق (علیهالسلام) به کار رفته،
[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۱.
[۲] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۹.
و در سدههای متمادی همواره رایج بوده است. برخی در تفسیر آیههای «فَاِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ، وَ اِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ؛
[۳] شرح/سوره۹۴، آیه۷-۸.
پس هنگامی که از کار مهمی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز! • و به سوی پروردگارت توجه کن»، این دو آیه را ناظر به پاورپوینت تعقیبات دانستهاند.
[۴] طبری، محمد بن جریر، تفسیر جامع البیان، ج۲۴، ص۴۹۶-۴۹۷.
[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۹۱.
[۶] ابنقدامه، عبدالله، المغنی، ج۱، ص۳۳۰.
[۷] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۱۰، ص۳۹۰.
درباره آیه شریفه «… فَسَبِّحْهُ وَ اَدْبارَ السُّجودِ؛
[۸] ق/سوره۵۰، آیه۴۰.
او را تسبیح کن، و بعد از سجدهها!»، در حالی که برخی مفسران چون ابن عباس آن را به تسبیح پس از نماز یا پاورپوینت تعقیبات بازگرداندهاند، شماری از مفسران اهل سنت، آن را اشاره به نماز نافله پس از فریضه دانستهاند.
[۹] طبری، محمد بن جریر، تفسیر جامع البیان، ج۲۲، ص۳۷۷.
[۱۰] ابنکثیر، اسماعیل، تفسیر القرآن العظیم، ج۴، ص۲۴۶.
گفتنی است همین معنای نماز تطوع پس از نماز دیگر، از مهمترین موارد کاربرد اصطلاح تعقیب در متون فقهی اهل سنت بوده است.
[۱۱] ابنقدامه، عبدالله، المغنی، ج۲، ص۹۲- ۹۴.
[۱۲] ابنمفلح، ابراهیم، المبدع، ج۲، ص۱۹.
توصیه و تاکید بر پاورپوینت تعقیبات
]]
[۱۳] ابن حنبل، احمد، مسند احمد، ج۲۸، ص۶۳۳.
[۱۴] ابن حنبل، احمد، مسند احمد، ج۲۹، ص۳۳۰.
[۱۵] ابوداوود سجستانی،سلیمان، سنن ابی داوود، ج۲، ص۸۶.
سوره یس
[۱۶] بهایی عاملی، محمد، مفتاح الفلاح، ج۱، ص۱۱۷.
یا آیه الکرسی
[۱۷] ابنکثیر، اسماعیل، تفسیر القرآن العظیم، ج۱، ص۳۱۵.
پس از نماز فریضه توصیه شده است. در روایات و کتب فقهی، بر دعا و ذکر پس از نماز تأکید شده است. در این باره ادعیه مأثوری نیز وارد شده که از مشهورترین آنها در منابع امامیه، دعای «لا اله الا الله وحده وحده…» است
[۱۸] حلبی، ابوالصلاح، الکافی، ج۱، ص۱۲۴.
[۱۹] طوسی، محمد بن حسن، النهایه، ج۱، ص۸۴-۸۵.
[۲۰] قشیری نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، ج۱، ص۴۱۵.
[۲۱] ابوداوود سجستانی،سلیمان، سنن ابی داوود، ج۲، ص۸۲.
همچنین میتوان از دعای «اللهم انی اسألک من کلِ خیرٍ احاط بِه علمک…» یاد کرد که در روایات توصیه شده است.
[۲۲] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۳.
[۲۳] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۳.
[۲۴] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۳- ۳۴۶.
[۲۵] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۴- ۳۲۵.
[۲۶] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۷- ۳۲۸.
افزون بر ادعیه مشترک، برای هر یک از نمازهای روزانه، دعای مخصوصی نیز آمده است.
[۲۷] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۶- ۳۲۷.
[۲۸] حلبی، ابوالصلاح، الکافی، ج۱، ص۱۲۴.
[۲۹] طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، ج۱، ص۲۰۰.
[۳۰] سید بن طاوس، رضی الدین، فلاح السائل، ج۱، ص۱۷۰- ۱۷۱.
[۳۱] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۴، ص۲۱۸.
این در حالی است که بارها گوشزد شده است که نمازگزار باید هر آنچه را خواهش دارد، از خداوند بخواهد و دعا کند.
[۳۲] حلبی، ابوالصلاح، الکافی، ج۱، ص۱۲۴.
[۳۳] حلی، جعفر بن حسن، المعتبر، ج۲، ص۲۴۸.
در روایات گفته شده است که دعا پس از نماز فریضه، بر نماز نافله رجحان دارد.
[۳۴] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۲.
[۳۵] حلی، حسن بن یوسف، نهایه الاحکام، ج۱، ص۵۱۰.
بر پایه روایات، دعا پس از نمازهای فریضه بهخصوص فجر، ظهر و مغرب، مستجاب است.
[۳۶] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۳- ۳۴۵.
برخی منابع فقهی بر این نکته تأکید دارند که اذکار و ادعیه مأثور بر غیر آن فضیلت دارند.
[۳۷] حلی، جعفر بن حسن، المعتبر، ج۲، ص۲۴۸.
مشهورترین تعقیب
گفتن اذکار مکرر پس از نماز، به اشکال گوناگون مطرح شده است، اما مشهورترین و مؤکدترین آنها در تعقیب هر نماز، تسبیحات حضرت زهرا (علیهاالسلام) است که مشتمل بر ۳۴ تکبیر، ۳۳ الحمد لله و ۳۳ سبحان الله است.
[۳۸] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۲- ۳۴۳.
[۳۹] حلبی، ابوالصلاح، الکافی، ج۱، ص۱۲۴.
[۴۰] طوسی، محمد بن حسن، النهایه، ج۱، ص۸۵.
در عین حال، به طور کلی به اذکار گوناگون از تمجید و حمد و تسبیح و تهلیل و صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) امر شده است.
[۴۱] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۱.
پاورپوینت تعقیبات در منابع اهل سنت
در منابع اهل سنت، در باب اذکار و ادعیه به عنوان تعقیب، آن اندازه که در منابع امامیه دیده میشود، بسط نیامده است. در طیفی از آثار آنان، برخی از ادعیه مأثور و حتی دعای غیر مأثور پس از نماز، مستحب دانسته شده است، در حالی که در برخی از منابع، قعود پس از نماز و ذکر و دعا به سبب خوف از بدعت و داخل شدن آن در سنن نماز، ناروا انگاشته، و مکروه شمرده شده است.
[۴۲] ابنتیمیه، احمد، کتب و رسائل و فتاوی، ج۲۲، ص۵۱۸- ۵۱۹.
[۴۳] ابنتیمیه، احمد، کتب و رسائل و فتاوی، ج۲۴، ص۲۲۲.
[۴۴] ابنمفلح، ابراهیم، المبدع، ج۲، ص۱۰۰- ۱۰۲.
آداب توصیه شده در روایات
از آداب توصیه شده در روایات، سجده شکر است که ذکر آن صد شکر، یا صد درخواست عفو است.
[۴۵] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۴.
[۴۶] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۹- ۳۳۴.
در برخی منابع سجده شکر از ویژگیهای امامیه دانسته شده است.
[۴۷] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۳۱.
در حالی که اساس سجده شکر از مشترکات امامیه با مذاهب اهل سنت است، انجام آن پس از نماز از سوی برخی فقیهان اهل سنت به همان سبب پیش یاد شده، مکروه شمرده شده است.
[۴۸] ابنعابدین، محمد امین، رد المحتار، ج۲، ص۱۱۹- ۱۲۰.
[۴۹] حصکفی، محمد، الدر المختار، ج۲، ص۱۰۵.
از جمله آداب عبادی توصیه شده در پایان پاورپوینت تعقیبات، تعفیر است و آن حالتی است که نمازگزار گونههای خود را بر زمین میساید.
[۵۰] صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۳۲.
[۵۱] حلبی، ابوالصلاح، الکافی، ج۱، ص۱۲۴.
توصیه شده است که نمازگزار در حال تعفیر، ساعدها و سینه و شکم خود را بر زمین نهد.
[۵۲] حلی، یحیی بن سعید، الجامع للشرایع، ص۷۸.
در باب نماز جماعت
در باب نماز جماعت، توصیه شده است که امام تا آنگاه که متأخران از مأمومین نماز خود را به پایان برند، تسبیح گوید، اما در مجموع تعقیب را کوتاه سازد.
[۵۳] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۱.
در روایات اهل سنت، بهخصوص از کراهت تعقیب در نمازهای ماه رمضان و نگرانی از خستگی مردم سخن آمده است
[۵۴] ابنابی شیبه،عبدالله، المصنف، ج۲، ص۱۶۷- ۱۶۸.
و گاه اطاله قعود برای امام بهطورکلی مکروه شمرده شده است.
[۵۵] ابنمفلح، ابراهیم، المبدع، ج۲، ص۱۰۰.
[۵۶] مرداوی، علی، الانصاف، ج۲، ص۲۹۹.
فضیلت تعقیب
در فضیلت تعقیب گفته شده است که اگر مؤمنی پس از نماز آن اندازه به تعقیب پردازد که نماز دیگر فرا رسد، او میهمان خداست و حق او بر خداوند آن است که میهمانش را گرامی دارد.
[۵۷] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۳، ص۳۴۱.
در منابع فقهی، گاه مبحث پاورپوینت تعقیبات بسیار کوتاه مطرح شده است،
[۵۸] حلی، جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، ج۱، ص۸۰.
[۵۹] حلی، حسن بن یوسف، تبصره المتعلمین، ج۱، ص۴۹،.
[۶۰] جبعی عاملی، زینالدین، الروضه البهیه، ج۱، ص۳۹۵- ۳۹۶.
در حالی که در برخی متون که توجه بیشتری به سنن نماز دارند، مبحث پاورپوینت تعقیبات تفصیلی تمام یافته است.
[۶۱] مکی عاملی، محمد، الالفیه، ج۱، ص۱۲۹.
[۶۲] قمی، ابوالقاسم، غنائم الایام، ج۳، ص۸۷.
[۶۳] نراقی، احمد، مستند الشیعه، ج۵، ص۳۹۲.
[۶۴] نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج۱۰، ص۳۹۰.
موضوع برخی تکنگاریهای فقهی
پاورپوینت تعقیبات، موضوع برخی تکنگاریهای فقهی نیز بوده است که از آن جمله است، رسالهای با عنوان التعقیب و التعفیر از ابوالعباس ابن نوح سیرافی،
[۶۵] نجاشی، احمد، رجال نجاشی، ج۱، ص۸۶-۸۷.
رساله ای از ابن فهد حلی با عنوان «الفصول فی دعوات اعقاب الفرائض» (چ سنگی در حاشیه مکارم الاخلاق، ۱۳۴۱ق)، و رسالهای از محقق کرکی.
[۶۶] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۳، ص۱۲.
[۶۷] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۴، ص۲۱۸- ۲۱۹.
[۶۸] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۶، ص۳۹۳.
[۶۹] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۱۰، ص۳۲.
[۷۰] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۱۱، ص۴۷.
[۷۱] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۱۲، ص۹۳.
[۷۲] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۱۲، ص۹۵.
[۷۳] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۱۵، ص۶.
[۷۴] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۲۲، ص۱۷.
[۷۵] طهرانی، آقابزرگ، الذریعه، ج۲۵، ص۱۱۴-۱۱۵.
ذکر به دوام
«فاذا قضیتم الصّلوه فاذکروا الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبکم فاذا اطماننتم فاقیموا الصّلوه انّ الصّلوه کانت علی المؤمنین کتاباً موقوتاً؛
[۷۶] نساء/سوره۴، آیه۱۰۳.
و هنگامی که نماز را به پایان رسانیدید خدا را یاد کنید در حال ایستادن و نشستن و به هنگامی که به پهلو خوابیدهاید، و هر گاه آرامش یافتید (و حالت، خوب زایل گشت)، نماز را به صورت معمول، انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است».
میدان جنگ
منظور از یاد خدا در حال قیام و قعود و بر پهلو خوابیدن ممکن است همان حالات استراحت در فاصلههایی ک
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.