پاورپوینت تعارض استصحابین


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تعارض استصحابین دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تعارض استصحابین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تعارض استصحابین :

تعارض استصحاب و استصحاب

تعارض استصحاب و استصحاب، تنافی میان مدلول دو استصحاب را می‌گویند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – انواع این تعارض
۳ – نکته
۴ – پانویس
۵ – منبع

تعریف

تعارض استصحاب و استصحاب، به معنای تنافی میان مدلول دو استصحاب در موردی خاص است.

انواع این تعارض

این نوع تعارض انواعی دارد:
ا) گاهی هر دو استصحاب متعارض، موضوعی است؛ یعنی در موضوع حکم شرعی جاری می‌شود؛ برای مثال، پدر مسلمانی، فرزند کافری داشته، حال پس از مدتی دو امر حادث شده است: یکی موت مورث (پدر) و دیگری اسلام وارث ( فرزند )؛ ولی نمی‌دانیم کدام یک تقدم داشته است. این در حالی است که اگر موت پدر (مورث) مقدم باشد، فرزند کافر از او ارث نمی‌برد و اگر اسلام وارث مقدم بر موت مورث باشد، فرزند از پدر ارث می‌برد؛ بنابراین در این جا دو استصحاب متعارض جاری می‌شود:
۱. استصحاب بقای حیات مورث (پدر) تا زمان اسلام وارث (فرزند) که نتیجه آن، تاخر موت از اسلام و ارث بردن است.
۲. استصحاب بقای کفر فرزند، که نتیجه آن، تاخر اسلام از موت، و عدم ارث است.
ب) گاهی هر دو استصحاب متعارض، حکمی است؛ یعنی به طور مستقیم در خود حکم شرعی جاری می‌شود، مثل این که شخصی به پاک بودن آب قلیلی یقین داشته، ولی پس از مدتی شک می‌کند که آیا نجس شده یا نه، حال اگر لباس نجسی را با این آب مشکوک آب بکشید، در این جا از سویی استصحاب بقای طهارت آب ، و از سوی دیگر، استصحاب بقای نجاست لباس، جاری است، که هر دو استصحاب، حکمی است، زیرا طهارت و نجاست از احکام وضعی می‌باشد.
ج) گاهی از دو استصحاب متعارض، یکی موضوعی و دیگری حکمی است؛ برای مثال، آبی قبلا «کر بوده، سپس مقداری از آن کاسته شده و الآن در بقای کر بودن آن تردید شده است، حال اگر لباسی نجس در این آب شسته شود، از طرفی، با استصحاب بقای کر بودن آب، به طهارت لباس، و از طرفی دیگر، با اجرای استصحاب بقای نجاست، به نجاست آن حکم می‌گردد. استصحاب اول، موضوعی است، چون کر بودن، موضوع حکم است و استصحاب دوم حکمی است، چون نجاست حکم شرعی است.
د) گاهی دو استصحاب متعارض، تنافی ذاتی دارند؛ برای مثال، مولا می‌گوید: «صم یوم الخمیس»؛ تا قبل از روز پنج شنبه، وجوبی نبود و در این روز معین، وجوب آمد، حال عبد بعد از روز پنج شنبه شک می‌کند که آیا «عدم وجوب ازلی» باقی و مستمر است یا «وجوب صوم»؛ در این جا هم ارکان استصحاب عدم (عدم وجوب صوم) و هم ارکان استصحاب تکلیف ( وجوب صوم ) تام است، از این رو هر دو جاری شده و تعارض پدید می‌آید. میان استصحاب عدم وجوب ازلی و استصحاب وجوب صوم، تنافی ذاتی وجود دارد.
هـ:) گاهی دو استصحاب متعارض، تناف

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.