پاورپوینت ترتیب سور


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ترتیب سور دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ترتیب سور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ترتیب سور :

پاورپوینت ترتیب سور

در مورد پاورپوینت ترتیب سور قرآن کریم دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی دیدگاه‌ها قائل به توقیفی‌بودن پاورپوینت ترتیب سور هستند و برخی آن را حاصل اجتهاد صحابه می‌دانند.

فهرست مندرجات

۱ – جمع‌آوری قرآن
۱.۱ – دیدگاه اول
۱.۲ – دیدگاه دوم
۱.۲.۱ – رد دیدگاه نخست
۲ – پاورپوینت ترتیب سور
۳ – ویژگی قرآن جمع‌آوری شده
۴ – توقیفی بودن پاورپوینت ترتیب سور
۴.۱ – دلایل توقیفی بودن
۴.۲ – دلایل اجتهادی بودن
۴.۳ – قول به تفصیل
۵ – منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

جمع‌آوری قرآن

در این باره دو دیدگاه را بیان می‌کنیم:

دیدگاه اول

عده‌ای از محققین و بزرگان مانند سید مرتضی علم‌الهدی و از جمله معاصرین آیت‌الله خویی (رحمه‌الله‌علیه) بر آن هستند که قرآن کریم به همین ترتیب که الآن موجود است، در زمان حیات پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) شکل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنایت خود پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بوده است؛ البته این عده برای ادعای خود دلیل می‌آورند بر این‌که، چون عده‌ای قرآن را از زبان مبارک خود رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) شنیده‌اند و در محضر ایشان حاضر بوده‌اند، که درصد تعداد این عده نسبت به مسلمانان خیلی کم است. لذا بسیار بعید به نظر می‌رسد که مسئله‌ای با این اهمیت و آن هم کتابی با این ویژگی که می‌خواهد تا روز قیامت برای همه‌ انسان‌ها، روشن‌کننده و تعلیم‌دهنده راه سعادت و خوش‌بختی باشد، را پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) رها کرده باشد تا پس از ایشان توسط دیگران نظم و ترتیب داده شود.

[۱] خویی، سید ابوالقاسم، بیان در علوم و مسائل کلی قرآن، ج۱، ص۳۹۶، ترجمه محمدصادق نجفی و‌هاشم‌زاده هریسی، واحد خوی دانشگاه آزاد، چاپ پنجم، ۱۳۷۵.

دیدگاه دوم

بیشتر محققین بر این نظر هستند که قرآن کریم بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) جمع‌آوری و به این صورت مرتب شده است و دلیل می‌آورند تا زمانی که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در حال حیات بوده‌اند هر لحظه احتمال نزول سوره‌ها و آیه‌ها، داده می‌شد؛ زیرا قطع شدن وحی از زمان رحلت حضرت بوده است پس تا قبل از آن وحی هنوز قطع نشده است؛ لذا هر لحظه احتمال دارد که از جانب خداوند متعال آیه یا سوره‌هایی بر حضرت وحی شود، بنابراین طبیعی است پس از یأس و ناامید شدن از نزول قرآن، که به پایان یافتن حیات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) وابسته بود، سوره‌های قرآن قابل نظم و ترتیب خواهد بود.

رد دیدگاه نخست

این گروه دوم می‌گویند: نظریه اول قابل قبول نیست؛ زیرا وجود حافظ یا جامع قرآن در دوران حیات پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) دلیل نمی‌شود که میان سوره‌ها ترتیبی وجود داشته باشد، زیرا اگر کسی هر آنچه از قرآن که تا آن روز نازل شده را حفظ و ضبط کرده باشد حافظ و جامع قرآن خواهد بود؛ ممکن است آنها حافظ بودند ولی به همان صورت نازل شده، نه به ترتیب موجود الآن.

[۲] معرفت، محمد‌هادی، علوم قرآنی، ص۱۲۰، قم، مؤسسه انتشاراتی التمهید، چاپ اول، ۱۳۷۸.

بر این اساس بیشتر محققین و تاریخ‌نویسان برآن‌اند که جمع و پاورپوینت ترتیب سوره‌ها پس از وفات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) برای نخستین بار بر دست امیرمؤمنان حضرت علی (علیه‌السلام) و سپس «زید بن ثابت» و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت و در مجموع شاید بتوان گفت که عمل جمع‌آوری قرآن، یک مسئله عقلی نیست تا قابل بحث و جدل باشد؛ بلکه یک مسئله تاریخی است و با مراجعه به تاریخ ثابت می‌شود که جمع‌آوری قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) صورت گرفته است.

[۳] معرفت، محمد‌هادی، تلخیص التمهید، ج۱، ص۸۱۸، قم، مؤسسه النشر اسلامی، چاپ سوم، ۱۴۱۴ هـ ق.

البته قابل ذکر است که این مسئله مهم است؛ ولی اهمیت آن به ‌اندازه تکمیل سوره‌ها و مستقل بودن هر سوره از سوره دیگر نیست که موجب شد تا آیه‌های هر سوره با آیه‌های سوره‌های دیگر اشتباه نشود، این مهم در عهد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) صورت گرفت؛ یعنی تعیین حجم و مقدار سوره و تعداد و جایگاه آیات، توسط خود پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و به اذن الهی می‌باشد.

پاورپوینت ترتیب سور

پاورپوینت ترتیب سوره‌ها نمی‌تواند به ترتیب نزول آنها باشد؛ زیرا سوره‌های مَدَنی که یقیناً پس از هجرت نازل شده‌اند، در اول قرآن و سوره‌های مکی که قبل از هجرت نازل شده‌اند، در آخر قرآن قرار گرفته‌اند؛ درحالی که اگر بخواهد به ترتیب نزول آنها باشد، باید سوره‌های مکی در ابتدا و سوره‌های مدنی در آخر قرار می‌گیرند.
در روایات آمده است که اولین سوره نازل شده، سوره «علق» و سپس «ن و القلم» «مزمل» «مدثر» و… بوده است؛ در حالی که در قرآن‌های فعلی و موجود، اول سوره «حمد» و سپس سوره «بقره» و… آمده است؛ پس معلوم می‌شود که ترتیب موجود در قرآن‌ها به ترتیب نزول سوره‌ها نیست.

[۴] طاهری، حبیب‌الله، درس‌هایی از علوم قرآنی، ج۱، ص۲۹۵، انتشارات اسوه، چاپ اول، ۱۳۷۷، (اقتباس).

البته به دلیل این‌که جمع‌آوری و پاورپوینت ترتیب سوره‌ها برخلاف ترتیب نزول آنها، اشکال و ایرادی را به دنبال نداشته، لذا مردم هم اعتراضی نکردند؛ و الا اگر این ترتیب و جمع‌آوری آنها به اصل آن ضربه وارد می‌کرد، قطعاً مسلمان‌ها و به خصوص امیرمومنان امام علی (علیه‌السلام) اجازه چنین کاری را نمی‌داد، بنابراین پاورپوینت ترتیب سوره‌ها به اجتهاد و رأی صحابه بوده است و به ترتیب نزول آنهاجمع آوری نشده است.
پس از رحلت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و پذیرفته نشدن مصحف امام علی (علیه‌السلام) علاوه بر زید بن ثابت، عده دیگری از بزرگان صحابه به جمع‌آوری قرآن کریم پرداختند از جمله: عبدالله بن مسعود، اُبّی بن کعب، مقداد بن اسود، سالم مولی ابی‌حذیفه، معاذ بن جبل و ابوموسی اشعری، البته می‌گویند: نخستین کسی که سوره‌های قرآن را مرتب کرد، سالم مولی ابی‌حذیفه بود.

[۵] معرفت، محمد‌هادی، علوم قرآنی، ص۱۲۵، قم، مؤسسه انتشاراتی تمهید، چاپ اول، ۱۳۷۸.

ویژگی قرآن جمع‌آوری شده

ویژگی قرآن جمع‌آوری‌شده، که قرآن‌های موجود نیز از همان پاورپوینت ترتیب سوره‌ها پیروی کرده است، بدین بیان است:
اول سوره حمد که به عنوان فاتحه الکتاب و اُمّ الکتاب معروف است.
«السَّبْع الطِّوال» یعنی هفت سوره طولانی (بقره، آل‌عمران، نّساء، مائده، انعام، اعراف و انفال).
المئین، یعنی: سوره‌هایی که حدود صد آیه دارند (مانند براءه، نحل، هود، یوسف، کهف، اسراء، انبیاء، طه، ‌مؤمنون، شعراء، صافات).
المثانی، یعنی سوره‌هایی که تعداد آنها به صد آیه نمی‌رسد؛ ولی نسبت به سوره‌های دیگر قرآن (به خصوص سوره‌هایی طوال و المئین)، بسیار تلاوت می‌شوند، که تعداد آنها نزدیک ۲۰ سوره است.
اَلْحَوامیم، سوره‌هایی که با لفظ «حم» شروع می‌شوند و تعداد آنها ۷ سوره است.
الممتحنات، که تعدا آنها قریب به ۲۰ سوره است.
المفصلات، که از سوره «الرحمن» شروع می‌شود تا آخر قرآن، یعنی سوره‌هایی که آیه‌های آنها کوتاه است و خود سوره و تعداد آیات او کم است و «بسم الله الرحمن الرحیم» زود به زود تکرار می‌شود.
از این‌رو ترتیب در مصحف عثمانی، همان ترتیبی است که در مصحف کنونی وجود دارد و با ترتیبی که در

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.