پاورپوینت تحیت
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تحیت دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تحیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تحیت :
تسلیم (سلام کردن)
پاورپوینت تحیت گفتن با صیغه سلام و نیز سلام نماز را سلام گویند. از سلام به معناى نخست در باب صلات سخن گفتهاند.
فهرست مندرجات
۱ – اهمیت سلام
۲ – حکم سلام
۳ – ابتدا به سلام نمازگزار
۴ – سلام کردن به نمازگزار
۵ – سلام کردن به کافر
۶ – سلام کردن زن به مرد نامحرم و عکس آن
۷ – مستحب کفایی بودن سلام کردن
۸ – صیغه سلام
۹ – پاسخ سلام
۹.۱ – وجوب فوری جواب سلام
۹.۲ – صدای جواب دهنده سلام
۹.۳ – پاسخ سلام کودک ممیز
۹.۴ – پاسخ سلام کافر
۹.۵ – پاسخ سلام زن و مرد نامحرم
۹.۶ – پاسخ سلام کتبی
۹.۷ – پاسخ سلام با واسطه
۹.۸ – پاسخ سلام غلط
۱۰ – چگونگی پاسخ
۱۰.۱ – جواب سلام کافر
۱۰.۲ – جواب سلام در نماز
۱۰.۲.۱ – نیکوتر جواب دادن نمازگزار
۱۰.۲.۲ – جواب در صورت پاسخ یک نفر
۱۰.۲.۳ – نماز در صورت پاسخ ندادن سلام
۱۱ – سلام بر خود و اهل مجلس
۱۲ – آداب سلام
۱۲.۱ – پاسخ نیکوتر به سلام
۱۲.۲ – استحباب آغاز کردن سلام بر اینان
۱۲.۳ – نوع رفتار با مسافر و غیر مسافر هنگام سلام
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
اهمیت سلام
در قرآن کریم از سلام به عنوان پاورپوینت تحیت بهشتیان نام برده
[۱] یونس/سوره۱۰، آیه۱۰.
و بدان امر شده است.
[۲] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.
چنان که در روایات، از سنتهاى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و از مستحبات مؤکد شمرده شده است. ابتدا به سلام و مقدم داشتن آن بر هر سخنى، سلام کردن به کودکان و افشاى سلام؛ یعنى سلام کردن به هر کس که انسان با او برخورد مىکند، مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است.
[۳] وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۵-۶۳.
حکم سلام
پیشى گرفتن در سلام به مسلمانان، مستحب مؤکد و ترک آن مکروه است،
[۴] وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۷.
ابتدا به سلام نمازگزار
مگر نمازگزار که ابتدا به سلام براى او جایز نیست.
[۵] العروه الوثقی، ج۳، ص۱۵.
سلام کردن به نمازگزار
برخى، سلام کردن به نمازگزار را مکروه دانستهاند.
[۶] مستند الشیعه، ج۷، ص۶۶-۶۷.
[۷] العروه الوثقی، ج۳، ص۲۴.
در مقابل، برخى تفاوتى میان نمازگزار و غیر نمازگزار نگذاشته، سلام کردن را مطلقا، حتى به نمازگزار، مستحب دانستهاند؛
[۸] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۹-۹۰.
بلکه عدم کراهت سلام کردن به نمازگزار به مشهور نسبت داده شده است.
[۹] مجمع الفائده، ج۳، ص۱۲۲.
سلام کردن به کافر
به تصریح برخى، سلام کردن به کافر جز هنگام ضرورت جایز نیست.
[۱۰] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۴-۸۵.
[۱۱] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۴.
سلام کردن زن به مرد نامحرم و عکس آن
سلام کردن زن به مرد نامحرم و عکس آن، در صورتى که بیم فتنه و افتادن در گناه نباشد جایز است.
[۱۲] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۳.
[۱۳] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۳.
[۱۴] العروه الوثقی، ج۳، ص۲۵.
قول به حرمت سلام کردن زن به مرد نامحرم به مفهوم کلمات بسیارى از فقها نسبت داده شده است.
[۱۵] مجمع الفائده، ج۳، ص۱۲۰.
البته برخى به کراهت سلام کردن مرد بر زن جوان نامحرم تصریح کردهاند.
[۱۶] غنائم الأیام، ج۳، ص۲۳۷.
مستحب کفایی بودن سلام کردن
سلام کردن، مستحب کفایی است و در جایى که جمعى وارد بر کسى مىشوند با سلام کردن یکى از آنان، استحباب آن از دیگران ساقط مىگردد؛
[۱۷] تذکره الفقهاء، ج۹، ص۲۰.
[۱۸] الحدائق الناضره، ج۹، ص۷۵.
لیکن برخى در فرض یاد شده قائل به بقاى اصل استحباب براى دیگران شده و گفتهاند: تنها مؤکد بودن آن برداشته مىشود.
[۱۹] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۶.
صیغه سلام
معروف میان فقها تحقق ابتدا به سلام با هر یک از چهار صیغه: «سلام علیک، السلام علیک، سلام علیکم و السلام علیکم» است؛
[۲۰] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۳.
لیکن در اینکه سلام تنها با چهار ترکیب یاد شده (با تقدم کلمه سلام بر ظرف) تحقق مىیابد یا نه، اختلاف است. برخى، تنها چهار ترکیب بالا را تحقق بخش سلام دانسته و سلام کردن به دیگر ترکیبها همچون «علیک و علیکم السلام» (با تقدم ظرف بر سلام) را صحیح ندانستهاند؛ در نتیجه جواب آن واجب نخواهد بود.
[۲۱] الحدائق الناضره، ج۹، ص۷۲.
برخى دیگر صیغههاى سلام را «سلام علیک، سلام علیکم، السّلام علیکم، و علیکم السلام» دانستهاند.
[۲۲] کتاب السرائر، ج۱، ص۲۳۶.
در مقابل، برخى گفتهاند: سلام کردن به آنچه عنوان پاورپوینت تحیت و سلام بر آن صادق است، تحقق مىیابد؛ خواه با ترکیب «سلام علیکم» باشد یا «علیکم السّلام» و یا «سلام» به تنهایى؛ در نتیجه با هر صیغهاى ادا شود، پاسخ آن واجب خواهد بود.
[۲۳] مختلف الشیعه، ج۲، ص۲۰۴.
[۲۴] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۴.
پاسخ سلام
سلام کردن مستحب، بلکه افضل از پاسخ آن است، لیکن پاسخ آن حتى بر نمازگزار واجب است.
[۲۵] مفتاح الکرامه، ج۴، ص۹۷۳.
[۲۶] مستند الشیعه، ج۷، ص۶۷.
البته وجوب آن کفایى است و با پاسخ دادن فردى از میان جمع، از دیگران ساقط مىشود.
[۲۷] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۶.
وجوب فوری جواب سلام
پاسخ سلام واجب فوری است؛
[۲۸] مفتاح الکرامه، ج۴، ص۹۶۹.
[۲۹] جواهرالکلام، ج۱۱، ص۱۱۱.
بدین معنا که سلام شونده باید در پاسخ دادن شتاب کند؛ در حدّى که عرف او را تارک آن نداند. بنابر این، پاسخگویى پس از اتمام کلمه یا کلام در صورتى که سلام در اثناى آن صورت گرفته باشد، ضررى به فورى بودن نمىرساند.
[۳۰] ذخیره المعاد، ص۳۶۷.
[۳۱] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۱.
صدای جواب دهنده سلام
بنابر قول مشهور، پاسخ سلام باید به گونهاى باشد که سلام کننده آن را بشنود؛
[۳۲] ذخیره المعاد، ص۳۶۶.
[۳۳] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۸.
لیکن برخى در وجوب آن تردید کردهاند؛
[۳۴] مجمع الفائده، ج۳، ص۱۱۹-۱۲۰.
بلکه بعضى در حال نماز، پاسخ آهسته را نیز جایز دانستهاند.
[۳۵] المعتبر، ج۲، ص۲۶۴.
پاسخ سلام کودک ممیز
پاسخ سلام کودک ممیز نیز واجب است؛ لیکن در صورتى که سلام بر جمع باشد، در جواز اکتفا به پاسخ وى، اختلاف است.
[۳۶] الحدائق الناضره، ج۹، ص۷۵-۷۶.
[۳۷] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۱.
[۳۸] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۷.
برخى، پاسخ دادن به سلام کودک ممیز را واجب ندانستهاند.
[۳۹] مفتاح الکرامه، ج۴، ص۹۶۷-۹۶۸.
پاسخ سلام کافر
در اینکه پاسخ سلام کافر واجب است یا نه اختلاف است.
[۴۰] مفتاح الکرامه، ج۴، ص۹۷۲-۹۷۳.
[۴۱] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۴.
پاسخ سلام زن و مرد نامحرم
بنابر قول به حرمت سلام کردن زن بر مرد نامحرم و عکس آن، آیا در صورت سلام کردن، پاسخ آن واجب است یا نه مسئله اختلافى است.
[۴۲] مفتاح الکرامه، ج۴، ص۹۷۲.
[۴۳] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۱۷-۱۱۸.
پاسخ سلام کتبی
پاسخ به سلام کتبی (نامه) واجب نیست؛ هرچند مستحب است؛
[۴۴] جواهر الکلامف ج۱۱، ص۱۱۰-۱۱۱.
لیکن بنابر قول به وجوب جواب نامه، پاسخگویى به سلام مندرج در آن نیز واجب خواهد بود.
[۴۵] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۲.
[۴۶] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۳.
پاسخ سلام با واسطه
پاسخگویى به سلام با واسطه واجب نیست؛ هرچند استحباب دارد و مستحب است پاسخ دهنده خطاب به واسطه بگوید: «علیک و علیه السّلام».
[۴۷] الحدائق الناضره، ج۹، ص۸۲.
برخى، در این فرض نیز رد سلام را واجب دانستهاند.
[۴۸] مستند الشیعه، ج۷، ص۷۳.
پاسخ سلام غلط
پاسخ دادن به سلام غلط نیز واجب است، مگر آنکه غلط به حدّى فاحش باشد که عنوان سلام و پاورپوینت تحیت بر آن صدق نکند.
[۴۹] مستند الشیعه، ج۷، ص۶۹.
[۵۰] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۰۷.
[۵۱] العروه الوثقی، ج۳، ص۱۹.
چگونگى پاسخ
پاسخ به سلام در غیر حال نماز با لفظ «علیکم» یا «علیک السّلام» تحقق مىیابد؛ لیکن در اینکه منحصر به کیفی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.